WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   EU valet närmar sig... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061661)

Ingo 2014-04-30 15:00

EU valet närmar sig...

Den 25 maj 2014 är det EU-val i Sverige. Då väljer vi 20 ledamöter som ska representera oss i Europaparlamentet i fem år.

Hur går tankarna kring detta val och planerar ni att gå och rösta?

patrikweb 2014-04-30 15:09

Jag som bor utomlands har fått röstkort för poströsta. Men krävs att det bevittnas av 2 pers eller man går till ambassad / konsulat så vet inte om man ska orka lägga den tid eller inte. Känns inte värt lägga 1000-2000eur i tid för kunna rösta i EU val. Är så efterblivet inte kunna rösta online med BankID

Ingo 2014-04-30 15:13

Någon som har koll varför man ännu inte kan rösta med BankID, har för mig att de pratade om att det var på G

Captain Thailand 2014-04-30 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20491375)
Känns inte värt lägga 1000-2000eur i tid för kunna rösta i EU val.

Du kan ju lifta och jobba i baksätet med en bärbar!

Själv brottas med motsvarande problem (även om min timlön sannolikt är betydligt mer boskaps-artad). Hade jag bott i Bangkok hade jag förmodligen röstat, men nu får det vänta till Riksdagsvalet.

patrikweb 2014-04-30 15:19

Bara så löjligt behöva bevittnas av 2 pers, kan inte tänka mig att så många snor andras röstkort som skickas till personer utomlands. I vilket fall kan dom lika väl kladda i 2 namn för kan aldrig hela mitt liv dom kontrollerar det.

Så bara någon jävla idiot till byråkrat som vill göra saker som jobbiga som möjligt.

Conny Westh 2014-04-30 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Ingo (Inlägg 20491377)
Någon som har koll varför man ännu inte kan rösta med BankID, har för mig att de pratade om att det var på G

Den gamla vanliga visan om att friheten kan missbrukas så ett maffioso står bredvid med en pickadoll mot din nacke så att du röstar "rätt".

Det är lite löjligt men de maffiosos som skulle försöka detta är inte så många att de kan påverka valresultatet i nämnvärd omfattning.

Jag själv har alltid posträstat, i hela mitt liv. Det vore perfekt att kunna logga in med bankID och få det gjort på ett smidigt sätt.

patrikweb 2014-04-30 16:24

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20491382)
Den gamla vanliga visan om att friheten kan missbrukas så ett maffioso står bredvid med en pickadoll mot din nacke så att du röstar "rätt".

Det är lite löjligt men de maffiosos som skulle försöka detta är inte så många att de kan påverka valresultatet i nämnvärd omfattning.

Ja du hade garanterat kunnat köpa dig röster för rätt låg summa, gå till sveriges ghetto så tror jag att du hade fått en hel del röster för enstaka pizzor i vissa fall.

Du kan ju göra en hel del andra saker med BankID, ta lån etc, det hade varit mer värt hota någon för istället för lyckas få en värdelös röst.

erebos 2014-05-25 14:24

Trodde aldrig att jag skulle göra det men i dag röstade jag faktiskt för första gången på tiotals år.
Röstade på Moderaterna för jag gillar faktiskt EU trots allt :)

tartareandesire 2014-05-25 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20492579)
Trodde aldrig att jag skulle göra det men i dag röstade jag faktiskt för första gången på tiotals år.
Röstade på Moderaterna för jag gillar faktiskt EU trots allt :)

Bra! Inte att du röstade på Moderaterna men att du röstade :) De flesta etablerade partier gillar ju EU även om de vill lite olika saker. EU har varit ett utmärkt verktyg att bevara freden i Europa (inget vet visserligen vad som hade hänt eller inte hänt annars men men) men om/när det uppstår allvarligare spänningar mellan världens regioner så riskerar sammanslutningar som EU att ge precis motsatt effekt. Jag tror det är absolut nödvändigt i framtiden med ett alternativ till FN som fungerar mer som EU men där alla länder är välkomna.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson