WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lön endast när ett projekt är avslutat, normalt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061353)

Nerix 2014-03-29 18:41

Lön endast när ett projekt är avslutat, normalt?
 
Skrev på ett anställningsavtal i dagarna som konsult och privatperson. I avtalet stod det att lönen skulle betalas ut månaden efter, vilket inte är konstigt då det gäller en timanställning.

Efter alla papper var påskrivna så pratade jag med min chef och gled tillslut in på frågan om lön.

Tydligen så betalar dom bara ut lön för de projekt man avslutat. Så om ett uppdrag är 100h och de tar två månader så får man inte lön baserat de 100h från uppdraget för än månad 3.

Är detta normalt? Är inte hela iden med en anställning att företaget ska ta på sig risken ifall kunden börjar "vela" under uppdraget? Skulle kunden te.x lägga till fler punkter i specen, ändra sig stup i kvarten eller aldrig godkänna projektet så drabbas jag i slutändan.

Är detta verkligen normal? Observera att jag inte är med i facket. Det står heller inget om detta i mitt avtal, de var något som poängteras efteråt.

Conny Westh 2014-03-29 19:42

Det förekommer att man kan jobba "på beting" men det måste framgå av anställningsavtalet annars är det inte giltigt. Arbetsgivren kan inte ensidigt ändra anställningsavtalet i efterhand.

Ett avtal är ett avtal och skall hållas av båda parter!

Westman 2014-03-30 09:06

Jävla dumheter är vad det är. Jag ser ännu värre saker i byggbranschen, tyvärr.

Hur som helst, är du anställd på timbasis så ska lönen betalas ut senast månaden efter de arbetade timmarna, förutsatt att du har redovisat de timmarna till företaget. Är du däremot anlitad som företagare är det upp till dig och kunden att komma överens om när betalning ska ske.

Conny Westh 2014-03-31 03:22

Jag rekommenderar Nerix att sök nytt jobb hos annan arbetsgivare.

tartareandesire 2014-03-31 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20489334)
Jag rekommenderar Nerix att sök nytt jobb hos annan arbetsgivare.

Han kan ju försöka komma överens med arbetsgivaren om ett vettigare upplägg först men annars håller jag med dig. Man ska inte stödja sådana arbetsgivare.

coredev 2014-04-02 22:31

Detta skall du helt enkelt inte acceptera! Så jobbar överhuvudtaget inga seriösa företag. Självklart är det alltid företaget som tar på sig hela risken om kunden "velar" - men allvarligt talat skall det inte behövas: det är därför det skrivs avtal mellan köpare och säljare, det är därför man för en kontinuerlig dialog med kunden under arbetets gång och det är därför man fakturerar löpande. Hela företaget låter oseriöst.

Försök föra en dialog, protestera, dokumentera och om det behövs byt jobb. Du kan alltid vända dig till din ombudsman i din fackförening för att få råd och hjälp.

goose 2014-04-03 10:28

Smidigt att driva företag om ens anställda tar risken :). Leta nytt jobb direkt är mitt tips. Även om arbetsgivaren kommer till sans och ger dig ett vettigare upplägg så har du ändå en chef som har märklig attityd till sina anställda. I långa loppet kommer du säkerligen stöta på märkliga grejer igen med denne.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson