Min hyresägare vill helt plötsligt ta extra betalt för värmen
Flyttade till Holland för att studera för snart ett års sedan. Fick inte tag på någon studentlägenhet så jag flyttade in en "vanlig" lägenhet med två andra.
Inflyttningen skedde i September. Nu, 8 månader senare vill min hyresägare ha betalt för *överanvändning av värmen i lägenheten. Värmekostnaden hade mellan April 2012 och April 2013 tydligen överstigit den estimerade kostnaden med 600€ (för hela lägenheten).
Nu vill han att vi delar överskottet på tre (då vi är tre som bott i lägenheten).
Mitt kontrakt säger följande.
Citat:
The all-inclusive rent amounts at the start of the lease: 400 euro per month. Including Gas/Water/Electricity/Wireless Internet.
The following additional supplies and services are included within the rental:
O Gas*
O Electricity*
O Water*
O Wireless internet*
O Laminate Floor
* There is a fair use policy regarding these supplies and services. By excessive use of these supplies and services the landlord can demand an extra charge for the extra use. The landlord needs to warn in advance.
|
Hur tolkar ni de här? Får han ta betalt för något som inte står med i kontraktet?
*De har visat sig att vintern 2011-2012 var väldigt varm, vilket gjort att den estimerade kostnaden för 2012-2013 blev högre än beräknat. Värmekostnaden har med andra ord varit högre än föregående år, men inte högre än snittet. Jag ville mest påvisa att jag och min rumskompis inte missbrukat elementen. Jag önskar dock att ni ignorerar detta tillsvidare och fokuserar på ovanstående fråga :)
Observera även att värmekostnaden ligger utanför gaskostnaden. (Fick en kopia på fakturan).
|