WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .co vs .com (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057519)

pelmered 2013-04-10 08:38

.co vs .com

Hittade ingen tråden om detta på de första sidorna här och det går ju inte att söka på så korta och vanliga ord som .co i forumet.

Hur står sig .co mot .com när det gäller exempelvis SEO och type-in-trafik?

Är det värt att satsa på att bygga ett varumärke på en .co domän om .com är upptagen om man vill satsa internationellt?

tartareandesire 2013-04-10 10:56

Jag vet att det finns en del startups som kör på .co-domäner men det känns lite risky. Jag ser det, tyvärr får jag tillägga, fortfarande mest som en typo-tld rakt. När man ser det i skrift så är det lätt att tro att man missat en bokstav.

Kimpo 2013-04-11 10:09

.co tillhör Colombia men Google ser det i dag som en generisk TLD tack vare att tillräckligt många användare runtom i världen har reggat .co-domäner.

Du kan mao targetta ett specifikt land i GWT för .co-domäner.

En annan domänändelse som också används flitigt bland startups är .io vilket jag tror inte har erkänts av Google som en generisk TLD så där gäller det att se upp. Men med tanke på dess popularitet så tror jag inte det dröjer allt för länge innan även den blir möjlig att styra om i GWT.

Frebjo 2013-04-11 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av Kimpo (Inlägg 20467174)
.co tillhör Colombia men Google ser det i dag som en generisk TLD tack vare att tillräckligt många användare runtom i världen har reggat .co-domäner.

Du kan mao targetta ett specifikt land i GWT för .co-domäner.

En annan domänändelse som också används flitigt bland startups är .io vilket jag tror inte har erkänts av Google som en generisk TLD så där gäller det att se upp. Men med tanke på dess popularitet så tror jag inte det dröjer allt för länge innan även den blir möjlig att styra om i GWT.

Allt tack vare Godaddy:) men ser fortfarande det som en dyr typein, då den kostar rätt hårt att förnya!

eNamn 2013-04-12 00:31

Matt Cutts om bland annat .IO och .CO

http://www.youtube.com/watch?v=QCozweHGTk0

"...There's a lot of startups that have been using .io, which is the TLD for the Indian Ocean, I belive."
"...So, .co, witch used to be, I think, Colombia, might be more generic now where everybody's using it as if it is another .com."

pelmered 2013-04-12 21:04

Tack för svaren. Det var väl ungefär som jag trodde då.

Citat:

Ursprungligen postat av Frebjo (Inlägg 20467194)
Allt tack vare Godaddy:) men ser fortfarande det som en dyr typein, då den kostar rätt hårt att förnya!

Priset på domänen spelar väldigt liten roll om man ska använda den till något vettigt. Det är bara om man ska domänspekulera som det avskräcker lite, och det är vad jag förstår också den stora anledningen till den högre prissättningen.

Frebjo 2013-04-12 22:10

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20467325)
Tack för svaren. Det var väl ungefär som jag trodde då.

Priset på domänen spelar väldigt liten roll om man ska använda den till något vettigt. Det är bara om man ska domänspekulera som det avskräcker lite, och det är vad jag förstår också den stora anledningen till den högre prissättningen.

Absolut, men om du ska använda den till type-ins så kommer du behöva en del av besöken för att driva förnyelsekostnaden + vinst. :)

eNamn 2013-04-13 00:06

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20467068)
Hur står sig .co mot .com när det gäller exempelvis SEO och type-in-trafik?

.com is KING och kommer vara det ett bra tag framöver. Det gäller även för type-ins. Däremot så är .co lika bra seo-mässigt och den är verkligen global.

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20467068)
Är det värt att satsa på att bygga ett varumärke på en .co domän om .com är upptagen om man vill satsa internationellt?

Har du bara .co så kommer trafiken spilla över på com-domänen så riktigt stora satsningar så är det .com som gäller men då har du också pengarna som behövs för att köpa loss com-domänen.
Som andrahandsval med en lite mindre budget så tycker jag att .co är det bästa valet just nu.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson