WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kostnadsföra 100% av webbsideköp? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1055138)

preppie 2012-09-26 20:31

Kostnadsföra 100% av webbsideköp?

Får man kostnadsföra 100% av summan man köper en webbsida för? Låt säga att man har en hel del skattepengar(skattevinst) som i stället för att betalas in till skattemyndigheten helt enkelt kan finansiera ytterligare inköp av sajter.

tackar på förhand

Weaver 2012-09-26 20:51

Som jag har förstått det så räknas det som en investering, så du måste endå skatta för dina "vinst-pengar" även om du placerar dem i en webbsida.

patrikweb 2012-09-26 21:31

Beror helt på hur du bokför köpet, bokför du det som en utgift/inköp så kan du göra fullt avdrag.

Weaver 2012-09-26 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20451668)
Beror helt på hur du bokför köpet, bokför du det som en utgift/inköp så kan du göra fullt avdrag.

Jag är inte helt säker på att du har rätt Patrik. Jag har pratat med två revisorer om detta och båda säger att man inte kan köpa vinsdrivande webbplatser och investera bort sin vinst. Deras analogi var att det var som att tex köpa guld, värdepapper eller valuta - det finns fortfarande kvar ett värde.

Om man däremot använder sitt kapital för att göra nyutveckling (utvecklingstimmar, contentt, seo mm) så skall det gå att boka upp det som utgift.

patrikweb 2012-09-26 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av Weaver (Inlägg 20451672)
Jag är inte helt säker på att du har rätt Patrik. Jag har pratat med två revisorer om detta och båda säger att man inte kan köpa vinsdrivande webbplatser och investera bort sin vinst. Deras analogi var att det var som att tex köpa guld, värdepapper eller valuta - det finns fortfarande kvar ett värde.

Om man däremot använder sitt kapital för att göra nyutveckling (utvecklingstimmar, contentt, seo mm) så skall det gå att boka upp det som utgift.

Är ju lite vad man är ute efter med, och hur man ser värdet. Vad gör sidan värdefull, är det annonseringen på sidan?

Beror ju hur stort värde det handlar om, är det annonserna som ger pengarna så anser jag att du bör kunna skilja det. Annonsering är ju en helt annan bit.

Så bör sidan inköp lika väl kunna bokföras som marknadsföringskostnad / annonseringskostnad.

Conny Westh 2012-09-26 22:57

Beror ju också på köpeskillingens storlek, dvs är det för mindre än halva basbeloppet så borde du kunna göra direktavdrag. Men jag har aldrig provat det själv så mejla [email protected] och fråga.

preppie 2012-09-27 13:37

Tack för era svar!
Har nu suttit med SKV i 45 min tfn, väldigt hjälpsamma men oinsatta i ämnet till en början, efter ett tag ringde de upp deras "expert" på detta område så vi hade ett trepartssamtal då den första handläggaren inte var fullt insatt på hur man ser på detta.
Men fick sen reda på att det är fråga om en immateriell anläggningstillgång som anses ha ett långsiktigt värde, livslängd på minst 5 år, så det man får göra är att aktivera den och skriva av den på 5 år eller längre. Skulle den förlora allt värde eller bli värdelös av ngn anledning, då kan man direktavskriva resterande värde.
Dock så skulle försäljningspriset vara under ett halvt prisbasbelopp, dvs under ca 22000kr, då kan man skriva av sajten direkt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson