WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Lurad på Alibaba.com, Hjälp med Paypaltvist (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1048565)

saabmosare 2011-06-07 19:03

Lurad på Alibaba.com, Hjälp med Paypaltvist

Sitter med svansen mellan benen sedan jag blev utan mina produkter från alibaba.com.

Har betalat via paypal och detta har nu gått från en tvist till ett krav.
Är det någon som har några större erfarenheter av detta?

Sedan betalningen får jag inga svar på epost och "butiken" har slutat att existera. Däremot finns en ny uppe med samma produkter och lika som innan, den enda i sitt land, mao. samma kille/tjej. Har mailat denna och "söker" nya produkter och har på så sätt fått fram ip. Tidigare ip och nuvarande matchar sånär som på en siffra. Dock en siffra i grupp 3. Samt att båda adresser finns på samma plats. Alla mail och allt följer samma mönster som tidigare. Bortsätt från att sidan ser seriösare ut denna gång.

Företaget har nu valt att byta betalleverantör från paypal till moneybookers. Förmodligen pga. tidigare bedrägerier på paypal. Skulle gärna få fram en epostadress för att kunna spåra yttterligare IP så att Paypal går på min bana och betalar tillbaka mina pengar.

Finns det någon som har suttit i samma situation? Eller vara har några bra tips?

/Johannes

ztream 2011-06-07 20:35

Om paypal inte hjälper dig gå till banken och gör en kortreklamation bara

studiox 2011-06-07 21:23

paypal brukar vara rätt snabba på att återbetala pengar och spärra kontot. Vad säger paypal?

Helix 2011-06-07 21:29

Citat:

Ursprungligen postat av studiox (Inlägg 20407785)
paypal brukar vara rätt snabba på att återbetala pengar och spärra kontot. Vad säger paypal?

Ja, om säljaren har medel hos PayPal, annars har de inget att dra ....

saabmosare 2011-06-07 23:54

Paypal har inte sagt något än, väntar på att personen från andra sidan skall säga sitt först. Vilket knappast lär ske, risk finns även precis som ni sa att paypalkontot redan är tomt. Men vi får se. Annars provar vi banken.
Tack för tipsen! :)

knullis 2011-06-08 03:09

tryck fort som fan på chargeback knappen inne på paypal om du inte gjort det än, då fryses betalsumman fast tills allt e löst.

Alpha 2011-06-08 08:42

Vad för summa är det vi pratar om?

jonny 2011-06-08 10:49

Har du inte handlat via alibabas escrow?

Xamda 2011-06-08 15:40

Ztream - Hur menar du? Har Paypal blåst honom eller missbrukat hans kort? Funkar det verkligen, kommer banken godta det?

Jonny - Alibabas Escrow är ganska kostsam om man beställer större mängder. Fast iofs kanske inte lika kostsam som förlusten denna gång.

ztream 2011-06-08 16:26

Paypal är en PSP, banken kommer med största sannolikhet dra tillbaka pengarna som de gör vid kursade flygbolag osv...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson