WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   "å ä ö" i URLer skadar SEO? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047235)

Axelsson 2011-03-20 20:04

"å ä ö" i URLer skadar SEO?
 
I vBulletin 4 så får jag å ä ö i mina URLer, kan detta få Google att ranka mina sidor sämre pga det?

Sweely 2011-03-20 20:08

Tvärtom ;)

Axelsson 2011-03-20 20:10

Är du säker på det? :)

Sweely 2011-03-20 22:31

Japp! Gjort egna tester.

ibumetin 2011-03-20 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20398648)
Japp! Gjort egna tester.

Lust att utveckla? Att det inte ger någon direkt försämring kan jag köpa, men att det skulle vara tvärtom, d.v.s. bättre, med åäö känns knas.

Sweely 2011-03-21 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av ibumetin (Inlägg 20398653)
Lust att utveckla? Att det inte ger någon direkt försämring kan jag köpa, men att det skulle vara tvärtom, d.v.s. bättre, med åäö känns knas.

När man kör utan å-ä-ö i sina permalänkar så verkar det som att Google (ibland) inte fattar det då frasen i permalänken inte blir markerad med fetstilt i sökresultatet. Exempel: jag söker efter bröst och kör permalänken brost. Inget fetstilt.

När man däremot väljer att inkludera å-ä-ö (som TS gjort) så blir ens nyckelord i ens URL markerade med fetstilt. Min (något beprövade) teori är att det således hjälper.

Exempel: bröst som permalänk. Markeras som fetstilt i sökresultatet.

sami 2011-03-21 07:35

Citat:

Ursprungligen postat av ibumetin (Inlägg 20398653)
Lust att utveckla? Att det inte ger någon direkt försämring kan jag köpa, men att det skulle vara tvärtom, d.v.s. bättre, med åäö känns knas.

Att ni ens ifrågasätter sweely! Svaret är enkelt ta ex tröja.se och troja.se vilket får mest träffar om man söker på tröja?

kw_wasabi 2011-03-21 13:59

Google är bra på att känna igen ord där man bytt ut åäö mot aao. Efter många år av icke-IDN har det helt enkelt varit nödvändigt att fatta detta, annars hade Google funkat mycket sämre i många länder. I Sverige är det vanligast att skriva om "ö" till "o", medan t.ex. tyskarna skriver "oe".

Men som Sweely säger så finns det fall där Google inte alls fattar vilket åäö-ord som avses. I de fallen borde det vara bra att använda IDN-URL:er, såvida man inte sjabblar till det med teckenkodning.

Jag vågar mig inte på att säga att Google föredrar (ger extra skjuts åt) IDN i de fall som de även fattar icke-IDN. Även om så är fallet finns det nog andra faktorer som gör det ganska betydelselöst i slutändan.

Ara 2011-03-23 09:05

Citat:

Ursprungligen postat av sami (Inlägg 20398688)
Att ni ens ifrågasätter sweely! Svaret är enkelt ta ex tröja.se och troja.se vilket får mest träffar om man söker på tröja?

Det kanske inte var den mest vetenskapliga liknelse.

Sen är det nog lättare för användare att skriva in tex träd.se än xn--trd-rla.se så även där är det en fördel.

Sen bör man akra sig lite för att ha åäö i domönen då tex mail och adsenes/adwords inte funkar klockrent men det är ju ett annat ämne.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson