Citat:
Ursprungligen postat av Captcha
(Inlägg 20390770)
Jag undrar om man tjänar något extra (tänker mest på länkkraft) på att starta en satelitsida via "nätverk", t.ex som n.nu och andra bloggnätverk?
|
Det är klart man tjänar på att starta satellitsajter på N.nu och andra liknande bloggportaler. Det har jag gjort ett antal gånger och det fungerar bevisligen.
Vad du dock måste ha i åtanke är att du får dig en subdomän som anses vara "en helt ny domän" som då inte innehar någon länkkraft över huvudtaget.
Det finns ingen vits med att länka en sajt tom på länkkraft till din huvudsida. Bygg länkar till satellitsajten för att den skall ha någon effekt.
Citat:
Ursprungligen postat av heavenclouds
(Inlägg 20390775)
Tjena!
Njaojanae... Inte om bloggarna har nofollow (såklart) som t.ex. Wordpress har som standard. Lättare är att du kommenterar på bloggar i bloggnätverk och då slipper krångla med att regga helt nya bloggar. Det är ingen sökmotor som märker om du äger bloggen och publicerar länkar eller om du kommenterar på en blogg.
|
Mycket riktigt. Kör bloggarna nofollow så får du ingen länkkraft överförd till din sida. Men att Wordpress kör detta per default tror jag inte på. Inte när det kommer till länkar i inläggen i alla fall.
Dock föreslår jag att du inte startar satellitsajter på Wordpress.com. Det står i deras policy att sådant är otillåtet, och så fort en konkurrent analyserar dina länkar och får syn på din satellitsajt borta hos Wordpress så tas din blogg ner utan förvarning.
Hänt mig och många, många andra ett antal gånger tidigare. Detsamma gäller många andra bloggportaler. Dock ej N.nu. Där får du lov att starta en satellitsajt bara du tillför någonting av värde för besökaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Captcha
(Inlägg 20390778)
Hjälper det att länka från bloggar? Tänkte mest hur mycket länkstyrka man egentligen får från bloggar, rent generellt.
|
En blogg kan medföra mindre länkstyrka än vad en vanlig sajt gör. Men en blogg kan också medföra mer länkstyrka än vad ett tiotal sajter kan bidra med. Allt beror på inlänkarna bloggen får sig. Om den nystartade bloggen får sig tio tusen kvalitativa inlänkar så gynnas sajter som länkas från den något oerhört.
Men om bloggen är nystartad och helt fräsch så kommer högst sannolikt ingenting att hända. Logiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst
(Inlägg 20390825)
Dom flesta bloggarna kanske är no:follow och inte ger så mycket länkkraft men jag kan minnas att jag snacka om detta med en kompis och han sa en länk är alltid en länk, mer vet jag inte..
Dock känns det ju rätt spammigt att ha en länk på varje sida, tänkte mera om man har en s.k sitewide länk, t.ex på höger menyn, så kommer den komma med på alla sidor och det kan i sin tur kännas spammigt.
|
Jag vill minnas att Aftonbladets bloggportal är den enda som langar nofollow på sina utgående länkar i inläggen då man inte får sig en subdomän utan en undermapp såsom blogg/nabil istället för nabil.blogg. Aftonbladets bloggar användes flitigt av SEO:are i länkbyggessyfte för några år sedan och det går numera inte att bygga länkar via Aftonbladets bloggar. Det är bara slöseri på tid.
Det är sant. En länk är alltid en länk. Är den nofollow så hjälper den dig inte ur ett SEO-perspektiv, men du får dig i alla fall ett klick eller två vilket är vad du är ute efter i slutändan ändå.
Fattar inte riktigt vad du menar. Sitewide länkar är inte dåliga. De ger inte lika mycket kraft som man tror. Men dåliga är det inte. Och definitivt inte spam.
Citat:
Ursprungligen postat av captaindoe
(Inlägg 20390833)
N.nu hemsidor är såvitt jag vet gjorda för att sökordsoptimera, och därför är länkarna inte nofollow. Jag kan ha fel, men Jimmy (ägaren av N.nu) är ju medlem här så han kan säkert beskriva bättre hur det fungerar.
|
Snubben heter Jim, och inte Jimmy :)
Jag tror inte att N.nu-sajter är
gjorda för att SEO:a, men de innehar en hel del fördelar ur ett on-page perspektiv vilket kan vara skapligt för nybörjare.
Länkarna är inte heller nofollow på N.nu - men samma princip gäller där: medför något värde till besökaren ifall du vill köra en satellitsajt. Renodlade spam-satellitsajter utan något innehåll och ett antal hundra utgående länkar gillas (antagligen) inte.