WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Borttappad retur (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1040573)

Richie72 2010-02-18 22:45

Borttappad retur
 
En kund har returnerat en vara med vanligt brev. Vi har inte fått returen. Kunden har mailat och frågat om varan kommit fram och angett tidpunkt när hon skickat den.

Men vi har inte fått den.

Fråga: Ska man ändå kreditera fakturan eller ska man stå på sig och säga att kunden ansvarar för paketet tills det når oss? Någon som har synpunkter/erfarenhet/eller bara vill skriva lite om klantiga kunder?!

Kan tillägga att vi behandlar alla returer samma dag och är extremt noggranna eftersom det är ett sånt plus till kunden när de får snabb behandling på returer.

GregerA 2010-02-18 23:17

Precis som du skriver så sker retur på kundens bekostnad och risk.

Sen får du väl använda lite sunt förnuft. Är det en kund du gärna vill slippa i framtiden så skall du absolut stå på dig, men om det är en trogen kund och ingen dyrare vara så kan du nog kosta på dig att vara lite generös.

Min erfarenhet är att brev som inte kommit inom 2 dagar dyker upp efter 7-8 dagar. Har de inte kommit då heller så kommer de aldrig.

erdistfroh 2010-02-19 18:20

Sådana här saker får man nog bedöma från fall till fall. Mycket beror på om det är en dyr vara och om det är en återkommande kund som Greger säger. Juridiskt sätt är det nog kundens ansvar att se till att varan kommer fram.

tartareandesire 2010-02-20 15:12

Är det en återkommande kund tjänar du nog på att vara generös men se till att notera det inträffade.

vco-systems 2010-02-20 22:20

Vem har valt fraktsättet? Har kunden varit i kontakt med dig innan returen och du har uppmanat kunden att skicka med vanlig post borde det vara ditt ansvar, annars kundens.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson