tartareandesire |
2010-02-02 21:41 |
Citat:
Ursprungligen postat av studiox
(Inlägg 20341392)
Visst är det härligt när personer försöker skylla andra för sina egna misstag?
Loopia skickar TRE påminnelser. Två av dessa går elektroniskt till din email adress(er) som du säkert inte har kvar då inte orkat uppdatera Loopia. Den tredje går ut i pappersform till din adress.
Om du är mån av dina domäner kanske det vore en idé att se över hur dessa hanteras? Har själv varit i samma tills man funderade på hur mycket tid man lägger på att "rädda" saker som man inte borde behöva rädda ..
|
En tredje påminnelse med snigelpost? När dyker den upp? Det har aldrig hänt mig, vet förstås inte om jag låtit det gå så långt någon gång...
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
(Inlägg 20341403)
Precis som W2Best fick jag ett meddelande om att jag kommer få en faktura 60 dagar innan registreringen skulle löpa ut, sedan fakturan och till sist EN påminnelse.
tartareandesire: Missar man betala en vanlig faktura riskerar man att få en ovän samt en liten påminnelseavgift att betala. Missar man betala för ett domännamn blir det ofta betydligt obehagligare så det är väl motiverat att påminna kunderna jävligt noga. Det kostar ju ingenting! Normalt får man varning oftare och oftare ju närmare deadline man kommer hos andra leverantörer.
Alla företag missar att betala fakturor då och då av olika anledningar. Att sätta hela verksamheten på spel är vansinne.
|
Nja, domänen är ju ingen produkt som vilken som helst utan mer att jämföra med ett abonnemang eller en prenumeration. Betalar du inte så avslutas till slut telefonabonnemanget och du kan få svårt att få ett nytt om det går för långt. Man får någon form av "straff" för att man inte skött sig i bägge fallen och så ska det väl också vara. Det underlättar för bägge parter i förlängningen då övervägande skötsamma kunder gör det lättare att hålla nere priserna.
Vad gäller den höga återaktiveringsavgiften så krävs det väl manuellt arbete, därav priset?
Håller dock med dig helt om att man inte ska riskera att sätta hela verksamheten på spel för att man missar att betala fakturan. En god idé är att betala för ett flertal år framåt och sätta upp rutiner för kontroll av domänerna. Även om Loopia haft en extra påminnelse i anslutning till förfallodatum så är det väl sannolikt att man missar även denna om man missat föregående två eller tre. Man kan även tycka att det borde gå att återfå en domän under en längre tidsperiod om man kan visa att den använts aktivt i verksamhet.
|