![]() |
Sitter och klurar lite på en svensk site, undrar om man behöver denna meta-taggen:
Kod:
<meta name="language" content="swedish" /> |
Kanske blandar ihop den med någon annan, men jag tror att den meta-taggen underlättar ifall man har talwebbläsare.
|
Citat:
Har den ingenting att göra med SEO:n då? |
Nej, jag tror inte det har någon positiv inverkan ang. Seo.
Är väl bara en information till sökmotorn att det är en svensk sida.... /Jonas |
Citat:
Det ligger ju i sökmotoroptimerarens intresse att se till att sidan kommer upp i rätt lands Google. Det är ju normalt inga problem om hemsidan ligger på t ex svenskt IP och/eller är med .se domän. Men om hemsidan ligger på ett svenskt webbhotell som använder sig av Amerikansk/Dansk/Norsk eller annan IP serie, dessutom med .com domän så kommer den knappast att ranka bäst i Sverige. Sedan skall det vara se, inte swedish eller svenska :rolleyes: <meta name="language" content="se"> |
Där se man, tackar för den informationen. Jag kommer använda svenskt ip och .se -domän. Fast jag antar att det inte skadar att använda den metan då.
Hur är det med alla andra meta-taggar då. Jag kollade källkoden på dina sidor TjörnDesign. Du har en massa olika meta-tagar. Är de verkligen nödvändiga? Jag använder idag, bara keywords, description, language och charset. |
Citat:
Den här META-taggen är att likställa med "keywords". Men "country" har minskat i betydelse på grund av sökmotorerna tekniska utveckling snarare än av spammade webbsidor. Det skadar alltså inte att sätta ut den här taggen. |
Observation:
För ungefär fyra dagar sedan sjönk en av mina svenska sidor ungefär 40 rankningar på Google.se - helt plötsligt. Jag kollade på Google.com och där var den fortfarande i top 10. Kollade med eniro och där står det: "Språk: Engelska". Tänkte vad tusan, den är ju Svensk! Jag har haft samma problem tidigare att Google trott att ena dan är den svensk andra engelsk. Är väl medveten om att jag har en del engelska ord på sidan så det kanske inte är så konstigt att Google blev förvirrad. Igår la jag in: <META NAME="language" CONTENT="se"> <META http-equiv="Content-Language" content="se"> Idag tillbaka på top 10 på Google.se och på eniro "Språk: Svenska." Fantastiskt. Slutsats: Om du har en svensk sida men har några engelska ord på sidan använd dessa taggar för att göra det riktigt klart för Google (och de andra) att sidan är svensk. |
Citat:
<html lang="se" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> ...Anmärk lang="se" - viktigt att vara konsekvent när man sysslar med on page-sökmotoroptimering! :D |
Jag hittade en sida som rankas mycket högt och den har följande meta. De använder både sv och swedish i stället för se. Kommentarer..? Och vad anser ni om övriga meta taggarna?
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <META NAME="charset" CONTENT="ISO-8859-1"> <META NAME="keywords" lang="sv" CONTENT="recept, mat"> <META NAME="description" lang="sv" content="En härlig samling av recept"> <META NAME="language" CONTENT="swedish"> <META NAME="expires" CONTENT="never"> <META NAME="distribution" CONTENT="Global"> <META NAME="robots" CONTENT="INDEX,FOLLOW"> <META NAME="copyright" content="© 2005 Receptboken"> <META NAME="revisit-after" CONTENT="20 Days"> <LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="http://www.livet.se/favicon.ico"> |
Citat:
|
Citat:
SE är ju förkortningen för *Sverige*, landet, och har har vi ju flera språk, varav ett är svenska (samiska är ju klassat som ett officiellt minioritetsspråk). När man märker upp språket i localizade system så är det ju "sv" (för svenska) som man använder för att för att märka ut språket, medan man använder "se" för att visa att det är den svenska varianten av svenska (hah, yrt blev det). |
Citat:
|
Tillägg till min observation ovan:
För några dagar sedan hade jag inte detta i åtanke och skrev ett par tekniska engelska termer på min sida. Och igår tror Google åter igen att det är en Engelsk sida och rankar mig ner 20 steg på Google.se. Jag kollade sedan riktigt noga och hittade en engelsk mening i en ALT tag som jag ändrade och en del andra ord - irriterande. Så, kan hända att dessa meta språktaggar ändå är helt värdelösa. |
Citat:
Däremot bör man inte förringa meta country som en del i helheten för hur webbsidors informationsarkitektur ska vara uppbyggd, nu och i fratmiden - både gällande W3C men inte minst inför Google och andra sökmotorer. Relevans, konsekvens och trovärdighet. Citat:
|
Citat:
Citat:
<!--QuoteBegin--nobody[/i] Inte för att jag är en speciellt gaphalsig förespråkare av W3C, men de har många idéer om informationsarkitektur på webben som är intressanta när det gäller SEO. Och kom ihåg att Google sneglar mycket på W3C. [/quote] Tja, eftersom W3C är det som definerar HTML-standarder så är det väldigt "vettigt" att följa dem, de tjänar alla på - speciellt de som vill tjäna pengar samt deras besökare :) |
Hade kontakt med ett SEO proffs igår och nämnde mitt lilla problem med att Google inte ser sidan som svensk.
Han svarade att detta skulle man skriva: <HTML LANG="sv"> Och gav denna URLen: http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/dirlang.html |
Citat:
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="sv" lang="sv" dir="ltr"> |
Följer med intresse denna tråd. Vad säger ni om meta-taggarna som jag tidigare skrev om? Behövs de också eller räcker det att man definierar lang i html-taggen?
<META NAME="keywords" lang="sv" CONTENT="recept, mat"> <META NAME="description" lang="sv" content="En härlig samling av recept"> <META NAME="language" CONTENT="swedish"> <META NAME="distribution" CONTENT="Global"> <META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <META NAME="charset" CONTENT="ISO-8859-1"> |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson