WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Sätta upp konkurrentens priser i butiken (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9785)

tobbecokta 2005-09-11 12:09

Hej.

Jag har en fysik butik.
Jag funderar nu på att sätta upp skyltar, typ:


Prisgaranti!


10st tändsticksaskar
Vi (ex COOP) ICA
98:- 159:-


Är det lagligt? Får man sätta upp sådana skyltar i butiken?

wiggin 2005-09-11 12:35

Nej det får du inte... inte enligt det jag har lärt mig i alla fall. Det e ju därför alla tvättmedelsreklamer har vita flaskor för konkurrenter.

Har dock inte länkar att backa upp mitt påstående, men det faktum att ingen annan(i alla fall vad jag sett) gör det, är ju en indikation i alla fall.

tobbecokta 2005-09-11 13:34

Jag har för mig att El Giganten gör det....
Många telefonoperatörer har ju prisjämförelser...

Vill hur som helst vara på den säkra sidan innan jag sätter upp skyltarna.
Har någon annan koll på det här?

crona 2005-09-11 13:48

Citat:

Originally posted by wiggin@Sep 11 2005, 12:35
Nej det får du inte... inte enligt det jag har lärt mig i alla fall. Det e ju därför alla tvättmedelsreklamer har vita flaskor för konkurrenter.

Har dock inte länkar att backa upp mitt påstående, men det faktum att ingen annan(i alla fall vad jag sett) gör det, är ju en indikation i alla fall.

Så som jag förstått det är det helt OK att jämföra Likvärdiga produkters pris mellan olika butiker.

Det här med varför tvättmedelsreklamer har vita flaskor är för att man genom att visa sin egen produkt överlägsen andra så "smutsar man ner" det andra företagets varumärke om man visar det/de konkurrerande företaget/företagens på flaskorna i reklamen. Här handlar det ju inte om vilket pris på varan utan om varans egenskaper vilka inte är likvärdiga med konkurrenternas fullt ut.

Kanske lite luddigt skrivit men hoppas ni förstår hur jag menar ändå..

Jocke 2005-09-11 13:53

Tror det räknas som konsumentvägledning men det är ett jävla jobb att uppdatera alla priser.

Alla priser måste ju stämma.

TIPS: Ring din kunsumentvägledare eller något i den stilen och fråga tror hon/han kan svara på sådanna omvända frågor.

koala 2005-09-11 15:10

Det du inte får göra är att använda deras varumärken/företagslogo utan tillstånd.

crona 2005-09-11 15:19

Citat:

Originally posted by koala@Sep 11 2005, 15:10
Det du inte får göra är att använda deras varumärken/företagslogo utan tillstånd.
Precis.. Det du säger hänger även lite ihop med det jag skrev i mitt inlägg ovan i exemplet om tvättmedelsreklamen.

phenomenon 2005-09-11 17:05

Jag tycker den typen av marknadsföring ser illa ut och kan nog skada mer än att hjälpa.

jonny 2005-09-11 17:22

Då är det väl bättre med en prisgaranti att du lovar att alltid vara billigare än ica-affären på andra sidan gatan eller vad det nu gäller.

Per 2005-09-11 17:39

Ur marknadsföringslagen:

Citat:

8 a § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter, bara om jämförelsen
1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares varumärkes, firmas eller andra känneteckens renommé eller varas ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.
Vid en jämförelse som avser ett särskilt erbjudande skall det på ett klart och entydigt sätt framgå när erbjudandet upphör att gälla eller, om det särskilda erbjudandet är beroende av tillgången på produkten, de begränsningar som då gäller för det. Om det särskilda erbjudandet ännu inte har börjat gälla, skall det klart och entydigt också framgå när specialpriset eller de andra särskilda villkoren börjar gälla. Lag (2000:129).

Eventuellt kan även andra lagar vara tillämpliga.

koala 2005-09-11 18:10

Prisgarantier är rätt värdelösa när det kommer till kritan.

När jag köpte min Canon Ixus 50 gick jag först in till Onoff för att fråga om jag kunde få den för samma pris som Elgiganten sålde den för (hade bara kollat deras hemsida). Säljaren sade att jag skulle bevisa att Elgiganten hade den i lager, osv. Enda sättet att bevisa detta - när det väl kommer till kritan - är ju att gå till Elgiganten och hämta något slags bevis på att kameran finns där (t ex köpa kameran där), sedan gå till Onoff och visa att man kunde köpa den på Elgiganten. (Säljaren är inte skyldig att själv kolla t ex deras hemsida.)

Jag förstod ganska snart att de egentligen inte hade någon prisgaranti, utan det är bara ord utan betydelse som ska locka in folk i affären.

Jag gick istället och köpte kameran några hundralappar billigare på Expert (3495 kr). Hade jag haft tid och lust kunde jag köpt den någon hundralapp billigare från nån webbshop.

koala 2005-09-11 18:24

Här är för övrigt en sida som jag letade efter för att den är ett bra exempel på hur man får(?) göra: Prisjämförelse

EDIT: Den där jämförelsen är för övrigt också rent båg, eftersom (jag förmodar att) det är Elgigantens Internetpriser som visas i listan. Och elgigantens varuhus tillämpar inte samma prissättning.

hedberg 2005-09-11 18:42

Du får inte i reklam säga att du är bättre än någon annan utan att du kan styrka det.

Du kan alltså inte bara säga "Kom till oss, vi är bättre än X".

Däremot kan du faktiskt säga "Vi lät 100 personer jämföra vår produkt med X produkt. 90 valde vår." Men du får vara beredd på att backa upp påståendet.
Det är inte heller sån reklam som folk köper.
"Undersökningar" gjorde av en pr-byrå eller rentav påhittade, nja, det köper inte riktigt folk rakt av. ;)

Att jämföra identiska produkter är helt okej, men då skall det också vara identiska produkter. Jämför inte mobiltelefoner som är operatörslåsta med såna som inte är det, eller jämför inte två olika modeller. Skall du jämföra, se till att det är exakt identiska produkter.

Jag har många strängar på min lyra, varav en är i taxibranschen. Där händer det att folk frågar vad det kostar att åka till flygplatsen. När man svarar priset frågar de vad konkurrenten tar för samma resa. Om det är till fördel för mig och jag vet svaret, så ger jag det. Då ger jag kunden en chans att jämföra det. Däremot så säger jag aldrig "Vi är billigast" som svar på alla frågor, för det vet man aldrig.

tobbecokta 2005-09-11 18:45

Vi har prisgaranti på allting vi säljer, men det är inte alltid folk förstår det (ni vet ju hur "folk är").
Varorna är exakt likadana som konkurrenten har.

Hos oss behöver man bara säga att "ja varan är ex. 50 kr billigare hos Clas Ohlson, vi ringer och kollar, stämmer det och dom har varan inne så prismatchar vi.


Men bra, jag tror att jag kör på det här.
Jag kan via deras hemsida kolla upp vad varorna kostar, så det är bara att jag gör det.

Jag kör på det här i ca en månad, sen återkommre jag med info om hur det gick! Om vi har vunnit, eller förlorat på det.

abrakadabrafem 2005-09-11 19:26

Elgiganten brukar ha flera konkurrenters reklam-tidningar vid ingången.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson