![]() |
Jag tänkte starta en liten pr4 och uppåt länkklubb på min hemsida.
Hur är då bäst att gå tillväga egentligen. Vad är bäst av dessa alternativ att lägga adressen på: 1: prklubben.billankar.se 2: prklubben.billankar.se/pr.html 3: billankar.se/pr.html 4: billankar.se/pr/prklubben.html Jag antar att första alternativet är bäst eftersom jag har hört att subdomäner automatiskt får en del av huvudsidans pr värde, stämmer detta? Man kanske även bör använda längra adress istället för pr (tex pagerank) Vad tror ni om detta? |
Söker även ett script el liknande som visar länkarnas PR värde
Har för mig att jag sett det på några sidor, jag kan ha fel det kan vart något annat |
Citat:
Sök på Google så skall du se. |
Citat:
Startar du en ny subdomän så börjar ju den om från noll. Till exempel: jonassida.gratiswebhost.se, den sidan får ju inte en del av huvudsidans PR även om "gratiswebhost.se" har PR 7. Rätta mig om jag har fel. |
Citat:
Har sökt men hittar inte den tråden. |
Jim, hur menar du? Sidan i sig självt får ju fortfarande pr0 (pr.html dvs).
Det spelar ingen roll om det är en subdomän eller en vanlig länk såvitt jag vet. |
Citat:
pr.bil.se än på: bil.se/pr.html Båda startar ju från pr 0 (det vet vi nu) men om man har sökordet före (huvuddomännmamnet) då räknar väl inte googlebot det som en fördel. |
Vet inte? PR är ett rätt ovidkommande mått ;). Det är ett kul sätt att se lite övergripande om en sida funnits länge och är populär. Inte om den är bra eller inte.
Det är lika enkelt att få pagerank på vilken url som helst. |
Citat:
|
Ok jag skrev detta:
Citat:
Jag snackar inte riktigt om PR (vilket endast har att göra med länkar) utan värde av domännamnet för Google och det finns faktorer där som inte har att göra med PR. En av dessa faktorer är att nya domäner hamnar i Googles sandlåda och det har även funnits spekulationer om att MSN och Yahoo hade något liknande men det tror jag inte på enligt egna observationer. En annan faktor som jag själv har sett är att sidor som hostas på en väl etablerad domän tenderar att ranka högre i SERPsen. Till exempel på mitt test så rankades en testsida på högre i SERPsen pga endast den faktor att sidan fanns på en domän som var med i DMOZ. Det var mer detta som jag åsyftade på. Citat:
|
Angående PR så finns här en artikel som är den bästa jag läst hittintils:
The Google Pagerank Algorithm and How It Works http://www.iprcom.com/papers/pagerank/index.html |
Hur menar ni med ny sida? En statisk länk till en subdomän väger väl betydligt mycket mer än extern länk? Samma sak som om man länkar till en undersida? Så trodde iaf jag att det var. Möjligt att det inte är så.
Subdomäner är mest jobbigt ändå, www.domain.com/pr/ blir ju betydligt mera standard och enklare att komma ihåg iom att browsern gör jobbet åt dig. pr.domain.com kräver att man minns vad subdomänen heter. |
Citat:
Citat:
Om du menade något annat, så ursäkta jag fattar inte innebörden av inlägget. |
Citat:
För en tid sedan registrerade jag seoprc.com (Akronym för Search Engine Optimization Peoples Republic of China). Nu när jag läser denna tråd och om ditt nya projekt så kom jag på en ny akronym för namnet: seoprc.com = Search Engine Optimization Page Rank Club Strålande! (Eller är det bara jag som tycker det?) Bugar och tackar för inspirationen i alla fall... Lycka till med projektet! Mvh /Stefan |
pitbull om du var allvarlig lät det mer äckligt än strålande. :(
|
Citat:
Jag har en hemsida där förstasidan har PR8, jag lägger till en ny sida och länkar till den från första-sidan. Jag registerar samtidigt en ny domän och länkar den fån första-sidan på den andra hemsidan. Ingen av de nya sidorna har någon annan länk till sig än länken från förstasidan på PR6-hemsidan. Vänta en PR uppdatering så är jag ganska säker på att sidan på gamla domänen har mycket högre PR än nya hemsidan. Tänk på att PR och hur bra sidan rankas är två helt skillda saker, blanda aldrig ihop de. |
Så nu är min lilla Pr klubb halvfärdig :)
Surfa dit och byt lite länkar när ni tycker jag fått upp värdig PR... Just nu är den som sagt nystartad.... Dvs pr 0 http://www.billankar.se/pagerankklubben.html ps har redan fått 2 länkar klara |
Hej Rasmus,
Förstod inte riktigt det du skrev: Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Du måste förklara lite bättre så kan jag nog svara. |
Citat:
Ranken man får beror av hur mycket sidan handlar om sökordet och hur viktig sidan är, det sistnämnda är PR medans det första beror på hurvida inlänkarna (anchor och sidorna) är inom temat, vart på sidorna länkarna finns, sökorden i innehållet, title-taggen etc.. En PR 10 sida har alltså enklare att ranka bra för keywords än en PR 0 sida. |
Citat:
Exempel. Jag har sidan www.pr8.se, jag gör sidan www.pr8.se/sida.html. Jag registrerar även www.nydomän.se. Nu gör jag två nya länkar på www.pr8.se, en till www.pr8.se/sida.html och en till www.nydomän.se. (varken www.nydomän.se eller www.pr8.se/sida.html har någon annan länk till sig förutom den från www.pr8.se). Efter en PR uppdatering kommer www.pr8.se/sida.html ha en högre PR än www.nydomän.se Citat:
Det du säger att en PR10 har enklare att ranka bra än en PR0 håller jag helt med om, men jag menar att det inte är PR:en förtjänns utan inlänkarna och de filterna google har på sidan. Om vi inte tar ett så extremt exempel är det lite enklare att förklara. Exempel: www.123.se har PR3 och har funnits som en aktiv sida i 5 år och har därför sannolikt inte några filter på sig alls. www.abc.se har PR4, men bara varit uppe i 2 månader. Eftersom www.abc.se är så pass ny har den en massa filter på sig, bland annat det så kallade sandbox-filtret som spelar en avsevärd roll för rankingen på google. Om både www.123.se och www.abc.se har en undersida som heter /telefonsvarare.html så säger jag att www.123.se kommer rankas mycket högre än www.abc.se, fastän www.abc.se har en högre PR. |
Citat:
Tror (ganska säker på) att den INTE kommer att ha högre PR värde, men den kommer att ranka bättre i SERPsen. Dessa filter är avskilt och något annat än PR. Citat:
|
Bra kommentarer, Rasmus.
Betänk att MSN Search, som sakta men säkert tar marknadsandelar från Google, saknar motsvarande sandbox-filter. MSN Search är ju generellt sett också mycket enklare att sökmotoroptimera för än Google. |
Citat:
|
Citat:
Den största skillnaden jag ser mellan google och msn är vikten av on-page optimeringen, vilken msn bryr sig mycker mer om än google. Ett exempel: På registrerade en internationell undersida till en av mina sidor i sunets webbkatalog. Jag gav den en engelsk och en svensk title och description. 2 veckor senare såg jag att jag började få trafik för det svenska ordet, jag låg då 3:a på google på det och var inte rankad alls på msn för det. Ordet det handlade om fanns inte en ända gång på sidan som låg 3:a, det var helt och hållet länkens förtjännst... Visst, googles algoritm funkar perfekt när sidorna är större, men i detta fallet... :) |
Citat:
Citat:
Citat:
|
MSN Search är mer lättflirtad både beträffande on page och off page SEO. Google har blivit mer luttrad mot nya webbplatser, och är alltid kritisk i början. Det är dock sannolikt att anta att MSN Search också kommer utvecklas åt det här hållet inom ett eller ett par år.
Det finns många teorier om varför MSN Search intagit en så pass mer godtrogen inställning till nya webbplatser jämfört med Google. En anledning som jag är beredd att tro på, är att MSN Search på så vis har lättare att favoriseras av webmasters. Och web masters är "first adopters" när det gäller tjänster på webben, och har rutiner som mainstream-surfaren sedan anammar. Mer än någonsin har man idag anledning att ifrågasätta den klassiska SERP-perioden på tre månader, alltså den tiden det ska ta att påvisa resultat i Google's SERP enligt många etablerade SEO-företag. IMHO tycker jag att sex månader upp till 1 år är en rimligare period att gå efter om man vill ha mäta avvägda effekter av en sökmotoroptimering. |
Citat:
|
Ni glömmer det mest elementära, subdomänen.
Gör ingen subdomän, gör en egen site för trovärdighetens skull. Google har en tendens att börja filtrera bort subdomäner. |
Citat:
Gå in o lägg till er i mitt noob directory så e ni gulliga ;) Vore trevligt att ha nåra sites listade http://www.add-url.googlepagerankings.com/ Kommer lägga till underkategorier efter behov.... förresten kan man på nåt sätt importera ett färdigt katalog system med underkategorier och rubbet, eller är det old fashion som gäller d.v.s (klicka på new category och skriv, gör sedan samma sak 10000 gånger) |
Reciprocal link krävs? Hubba... Du vill inte ha en inlänk från samma sajt du länkar till.
|
Citat:
|
Så tillbaka länk krävs nu inte :)
|
Är generellt sett lite skeptisk till den här satsningen. Känns mer som SEO-spam än ett försök att styra upp en länkkatalog av värde för den generella besökaren. Inget illa menat. Jag kan ha fel?
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson