WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Gates vill ha patent på smiley (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9135)

ArreliuS 2005-07-30 22:48

Jag låter länken tala för sig själv. Frågan är ju bara om det är möjligt? :blink:

Citat:

Det Microsoft försöker få patent på är pixelbilder som förmedlar en känsla och sedan återskapas efter att den har skickats.
aftonbladet.se

Lindahl 2005-07-30 22:53

Fast vad jag vet så går det inte att patentera grejer som redan är allmänt spridda.

tydal 2005-07-30 23:50

Citat:

Originally posted by Baltiz@Jul 30 2005, 22:53
Fast vad jag vet så går det inte att patentera grejer som redan är allmänt spridda.
Tyvärr går det att patentera nästan vad som helst eftersom patentverken inte kan datorer och de tittar inte i verkligheten utan bara på vad som redan är patenterat. Så länge som EU inte godkänner mjukvarupatent kommer dock inte patenten att vara giltiga här, men de finns i alla fall, och skulle EU någon dag inte vara vid sina sinnens fulla bruk utan börja tillåta mjukvarupatent så blir de plötsligt giltiga.

Naturligtvis kan man inte ta patent på saker som redan finns, men det är ord mot ord, så lycka till i domstolen mot storföretagets advokater när du försöker bevisa att tekniken var välkänd vid en tidpunkt före deras patentansökan.

jake 2005-07-31 06:51

och google vill ha patent på rss

http://www.clickz.com/news/article.php/3523931

hubbert 2005-07-31 12:21

Patent har ingenting med att göra om kunskap om datorer hos patentverken utom om skillnader mellan USA och ex Europa i synen på patentfrågor.
I USA går det att ta patent på bla gener, DNA-sekvenser, grödor.

dee 2005-07-31 13:18

vad är poängen med denna patent... käns helt meningslöst... smileys ffs...

FredrikMH 2005-07-31 13:31

Citat:

Originally posted by tydal@Jul 30 2005, 23:50
Naturligtvis kan man inte ta patent på saker som redan finns, men det är ord mot ord, så lycka till i domstolen mot storföretagets advokater när du försöker bevisa att tekniken var välkänd vid en tidpunkt före deras patentansökan.
Jag tror faktiskt inte det är speciellt svårt. Smiles används på varannan hemsida och har använts utanför mjukvara också. Smugglade man inte knark i något klistermärke med smiley på med?

hyperfly 2005-07-31 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Ursprungligen postat av tydal

Jag tror faktiskt inte det är speciellt svårt. Smiles används på varannan hemsida och har använts utanför mjukvara också. Smugglade man inte knark i något klistermärke med smiley på med?

Tror det var LSD om jag kommer ihåg rätt.
Iaf, tycker det känns rätt löjligt. Varför? Och vad skulle då hända? Skulle 10000000000 internetsajter tvingas köpa smilies av Microsoft eller ?

Förstår inte riktigt hur de tänker.

digi 2005-07-31 18:04

Fast själva smileyn kommer väl typ från 70-talet eller nått? Från början var det ju en glad liten gul gubbe, inget man skrev på tangentbordet... om jag inte misstar mig? :)

Lite OT kanske... =)

hubbert 2005-07-31 19:00

Om det är någon som orkar så finns patentansökan här på amerikanska patenverket

Edit:
Vid en snabb genomläsning ser det ut som det gäller en utveckling av den befintliga tekniken för smileys och inte den som redan finns

Robert 2005-08-01 14:17

Jag skummade också igenom dokumentet och det verkar som att det gäller att översätta en alfanumerisk sekvens med tecken till en bitmap (emoticon) för att spara bandbredd (alltså genom att skicka tecknen istället för bilden). Detta verkar aningen vettigare men fortfarande helt absurt eftersom denna teknik används ju överallt, speciellt i forum och olika messangers.

Det skulle vara bättre med en standard för att säkerställa att rätt "emotion" framställs via rätt teckensekvens, något som MS klagar på i sin ansökan.

grazzy 2005-08-01 14:52

Mja, nu så skall vi ju kanske inte vara helt övertygade om att microsoft tar patent på detta för att jävlas med alla andra. På ett sätt är det ju faktiskt tryggare om microsoft har patentet på tramset än att nån random lyckosökarföretag har det.

Det är patentsystemet och mjukvarupatent i största allmänhet det är fel på, inte microsofts patentansökan (de följer ju trots allt bara systemets regler).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson