WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Feedback kan behövas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9062)

Bengt 2005-07-25 15:51

Hej!

Det skulle vara bra med lite kvalificerad feedback på min nya företagspresentation som jag lade upp idag, www.inskrift.se.
Hur funkar navigeringen? Går det att begripa vad det handlar om? (Tyvärr är det lite diversifierat, så risken är att det blev rörigt.)
Hur är det visuella intrycket?

/Bengt

Venice 2005-07-25 17:49

Det första jag kom att tänka på, vara att bilden på dig känns jobbig. Det känns som om du sitter och stirrar på en hela tiden ;) Att över huvud taget har en bild på dig på första sidan känns lite onödigt.

Den turkosa färgen känns något omodern. På det hela taget så känns sidan något tråkig...

hubbert 2005-07-25 18:18

Att ha bild på sidan tycker jag är utmärkt. Speciellt när det gäller de tjänster han marknadsför. Här gäller det att skapa förtroende hos de tilltänkta kunderna. Med tanke på bla språkunskaperna hos en hel del yngre är det bara en fördel att visa hur man ser ut (i Bengts fall).
Bakgrunden till länkarna undrar jag om det inte vore bättre att ta bort helt.
Sidan är för mig välbalanserad. Blickarna dras till rubrikerna som ger överskådlighet.
Tråkig tja beror på vad man skall marknadsföra. I det här fallet tycker jag designen passar.
Den ser seriös ut.

Edit: Jag förmodar att du skall validera sidan på riktigt sedan.
Ja då är vi två med helskägg i det forumet (som jag vet om)

Eazt 2005-07-25 19:01

1. Du kunde sett lite "gladare" ut på bilden
2. Färgerna är lite jobbiga i längden

Annars bra innehåll och funktion!

zpD 2005-07-25 19:13

Färgerna är enligt mig lite jobbiga iallafall vid första anblicken.

nomicon 2005-07-25 19:24

Jag tycker sidan ger ett seriöst intryck, vilket ger skarpa pluspoäng från mitt håll.
Riktig Clint Eastwood blick har du också, dock så skulle det kanske inte skada att
dra lite på smilgroparna ;).

Bakgrunden skulle jag försöka ändra, till en ljusare ton som inte sticker så mycket i ögonen.

Annars tycker jag att allt är bra.

-Martin

Jim_Westergren 2005-07-25 19:43

Jag tycker den ser bra ut men skulle själv förbättrat dessa punkter:

- Texten uppe till vänster och höger tycks vara skriven endast för sökmotorer, gav ett negativt intryck för mig. Du för bedöma om det är värt det.

- Navigeringen tycker jag ska vara lite tydligare. Iofs sitter jag nu på en annan dator med 14" skärm men jag tror ändå att de bör förbättras. Kanske annan bakrundsfärg.

- Tycker loggon ser något billig ut. Borde vara bättre för en så seriös sida, men det bedömer du själv.

Tycker annars att den var väldigt bra.

Max 2005-07-25 19:47

Som andra redan sagt bör du försöka göra något åt färgerna, känns lite pastell ā la 80-tal tycker jag.

Sedan tycker jag du ska fundera på den här texten, som står i översta vänstra hörnet på alla sidor: "Effektiv företagspresentation och marknadsföring på Internet samt webmastering. Tekniska och instruktiva dokument. "
Jag tycker den känns väldigt krånglig på något sätt, jag får inte lust att hyra dig som copy när jag började läsa den. Är av SEO-skäl den finns med? Resten av copyn på sajten (det jag läst) känns inte alls så, utan bra.

Edit: Jim Westergren kom visst före med ett inlägg om detta.

Bengt 2005-07-25 20:58

Många intressanta inlägg. Jag försöker besvara lite:

hubbert: Hade lite bråttom på slutet, sidorna validerar nu igen.

Om färgsättningen finns det delade meningar, en del gillar det, en del blir visst lite illamående. Lite "egen" färgsättning är det - men i de stora dragen håller jag nog fast vid den. Lite 80-tal säger Max, men det är inte avgörande. Däremot om det skrämmer iväg presumtiva kunder är det värre, men jag tror inte att det gör det. Här handlar det inte till någon del om flashighet, det är inte sådana jobb det gäller. Men kom gärna med fler argument mot färgerna.
Menyns färger ska jag dock fundera mera på, flera som har funderingar kring den, och jag kan delvis hålla med. Vi får se vad det blir för förändring.

Foto på sig själv på första sidan är det delade meningar om. Just det där fotot bör bytas ut bara jag kommer till en riktigt fotograf. Men principen att ha ett foto på innehavaren så där, det är det ju också lite delade meningar om. Jag tänker att de som verkligen kan tänka sig att köpa min tjänster är intresserade av vad det är för en person bakom detta. Då tror jag ett foto kan vara bra.

Lilla texten i övra vänstra hörnet är ju tveksam. Visst är det en SEO-tanke med den. Kanhända att jag ändå för åtgärda den lite.

Jim: Loggan var billig. Men jag vill i och för sig ha något eget, inte som alla andra, som särskiljer sig lite. Men det är klart, inte så bra om extraprislappen syns. (Jag har alltså gjort den där själv.)

grazzy 2005-07-25 21:04

Jag har bara tittat litegranna, men färgvalet känns lite off. Använd hellre svart på vitt än pistagegrönt och brunt..

Är även lite tveksam till ordvalet "webmastering", säg hellre "webbkonsulttjänster" eller något annat.

Och ta bort affiliatelänkarna till td, doubleclick och zanox ;)

Storen 2005-07-25 22:03

Hmm. Kanske lite trött och grinig nu på måndagskvällen men är det inte lite för mycket "vi"-ord och för lite "Du/Ni"-ord?.. Förstår inte heller texten:

Ert företag behöver synas på Internet. Men inte bara synas i en liten annons. Rätt skött kan webben bli den viktigaste marknadsföringskanalen även för ert företag.

Hmm.. Firma Bengt Lundberg... Vilka är vi?

Sorry om detta lät som gnäll från mig, men du ville ha feedback även om min kanske är inne på fel spår..

Bengt 2005-07-25 22:44

Citat:

Originally posted by Storen@Jul 25 2005, 22:03
Hmm. Kanske lite trött och grinig nu på måndagskvällen men är det inte lite för mycket "vi"-ord och för lite "Du/Ni"-ord?.. Förstår inte heller texten:

Ert företag behöver synas på Internet. Men inte bara synas i en liten annons. Rätt skött kan webben bli den viktigaste marknadsföringskanalen även för ert företag.

Hmm.. Firma Bengt Lundberg... Vilka är vi?

Sorry om detta lät som gnäll från mig, men du ville ha feedback även om min kanske är inne på fel spår..

Nej då, det var inte för grinigt. Jo, du menar att det blir lite för mycket prat om mitt företag och lite för lite om den tilltänkta kunden om jag förstår dig rätt? Ja, sett över all text sammantaget så kanske det blir det. Jag får fila lite på det, man ska ju inte tala för mycket om sig själv.

Du kan ha rätt i att jag behöver förbättra den skrivningen, så att det går att förstå.

Vad tänkte du på sen? Menar du "du" och "jag" kontra "ni" och "vi"? Jag brukar se det som att det är företagen som tilltalar varandra, och då blir det ju "ni" och "vi". Men visst, det finns ett annat sätt att se det. Jag jobbar ensam i firman just nu och kan ju då skriva "jag" istället för "vi" om jag vill det. Jag håller nog fast vid "vi" ändå, brukar tänka så företag emellan.

/Bengt

Lindahl 2005-07-25 23:02

Måste tyvärr instämma lite i den kritik du fått.

Under "Fakta om företaget" skriver du hela tiden om en "Bengt Lundberg". Det blir väldigt opersonligt och stelt. Skriv om Dig istället. Vad Du kan göra för dina kunder, inte vad Bengt kan göra.

En annan grej jag gärna skulle vilja ändra på är bredden på kolumnen där du har huvuddelen av din text. För tillfället tycker jag att den är något för bred för att ögat lätt skall kunna läsa hela raden.

Dessutom är jag inte det minsta intresserad om din sida validerar strikt xhtml 1.0 eller inte. Som besökare vill jag att sidan ska funka, men jag vill inte behöva bli informerad om det.

Bilden på dig tycker jag också att du ska byta ut mot en lite vänligare. Jättebra med bild för övrigt, det känns som att man får bättre kontakt då.

Slutligen ska jag vara lite elak: Färgerna är faktiskt hemska och logon är rent ut sagt fruktansvärd. Bort med headern som den ser ut för tillfället.

Bengt 2005-07-26 01:22

Det blev lite färgförändringar nu. Kanske inte tillfredställer alla, men fler i varje fall.

/Bengt

Jim_Westergren 2005-07-26 02:31

Citat:

Det blev lite färgförändringar nu.
Mycket bättre! Tycker även navigeringen är bra nu.

Bengt 2005-07-29 14:10

Efter synpunkter inhämtade här och på andra håll blev det nu en ny version. En hel del ändringar, men förstås inte allt som alla har haft åsikt om (men det kommer väl fler förändringar längre fram). Så den som är intresserad får ta en titt igen, och gärna kommentera.

/Bengt

AlphaVoidStudios 2005-07-30 10:59

Jag tycker färgmatchningen är lite .... misslyckad...brunt och turkos :s
menyn är lyckad... fint att RO effekten är så markant blå.
Kanske går det att ha lite finare bilder.....
bra med en bild på dig eftersom det ger trygghet.
det känns som om de flesta idag som erbjuder tjänste rpå internet är från 12-17 år och en bild ökar trovärdigheten med hästlängder.

zpD 2005-07-30 11:40

Citat:

Originally posted by AlphaVoidStudios@Jul 30 2005, 10:59
Jag tycker färgmatchningen är lite .... misslyckad...brunt och turkos :s
bra med en bild på dig eftersom det ger trygghet.
det känns som om de flesta idag som erbjuder tjänste rpå internet är från 12-17 år och en bild ökar trovärdigheten med hästlängder.

Jag håller med i båda punkter, färgerna bör du tänka om ;)
Du ser ut som pappa björn, jag skulle inte tro att jag riskerade att bli snuvad om jag anlitade dig...

Lumax 2005-07-30 13:00

Jag kan hålla med om att färgvalet kanske inte är i min smak.
Men annars så är ju innehållet på sidan det väsentligaste, och där tycker jag att du har lyckats bra!

Bengt 2005-07-30 19:09

Jag har lite för bra färgmättnad på den skärm jag jobbar på. Fick göra textfärgen ett steg mörkare nu, den "bleknar" på vissa andra skärmar märker jag (kanske många TFT-skärmar?). Förmodligen var det också "ett steg i rätt riktning" för er som varit kritiska mot färgsättningen?

/Bengt

roger1984 2005-08-09 22:27

ok, men ja tycker färgerna e lite för ljusa =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson