WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   ww. jag glömmer ett w (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8723)

Rasmus 2005-07-01 12:29

I två dagar har jag haft väldiga problem med att skriva 3 stycken w i domäner. Varje gång jag ska gå in på en sida står det att den inte kan hittas, och varje gång är det på grund av att jag bara skrivit ww. istället för www. det började igår och jag gör det fortfarende idag..

Någon som varit med om något liknande?

Detta är verkligen Off-Topic :)

Thomas 2005-07-01 12:40

Citat:

Originally posted by Rasmus@Jul 1 2005, 12:29
det började igår och jag gör det fortfarende idag.
Försök att ta dej ur detta snarast, "once a ww always a ww". Tror inte du kommer bli helt återställd men med mycket arbete skall du nog kunna komma tillbaks till ett ganska normalt surfande igen.

Lycka till!

Thomas

Jens 2005-07-01 12:42

Tråkigt att höra om ditt ww-problem, tyvärr har jag inte varit med om det själv men det låter som du är stressad och har arbetat för mycket. Jag skulle nog ta det lugnt i helgen och se om symptomet kvarstår på måndag. En idé är annars att köpa ett nytt tangentbord för att få en "ny feel" när du skriver, då kanske det löser sig.

Marcus 2005-07-01 12:48

Det finns närmast 3 olika sätt att lösa problemet på.
1. Övertala alla webbutvecklare/administratörer att lägga in en permanent redirect för subdomänen * alt. ww i sina webbdemoners konfigureringsfiler.
2. Skriv en plugin till Firefox som automagiskt översätter ww till www.
3. Gör om gör rätt.

Joel 2005-07-01 13:53

haha :D

Björn 2005-07-01 15:18

"I think you are one step away from cutting your fuckin ear off!"

N!cklas 2005-07-01 15:20

Just detta problem har jag sällan, men jag kan reta mig något SÅ fruktansvärt på sajter där inte sajtnamnet.se funkar utan www.... Lite OT i OT :)

Rasmus 2005-07-01 15:33

Jag får se vad man kan göra åt detta, jag har sökt på lite kvällskurser och så.. är ute efter något som kanske: "Ett extra W på 3 veckor" eller kanske "W for dummies", men inte hittat något.

Ett kanske lite vanligare problem är OMC problemet, där man skriver .omc istället för .com, dock har jag på egen hand lyckats ta mig ut ur detta, vilket inträffade för ungefär 1 år sedan.

Jag får jobba vidare på ww. problemet och se om jag finner någon lösning :)

Arood 2005-07-01 16:23

Jag brukar bara stava fel när jag är stressad, men jag brukar skriva wwww.google.se eller ww.wgoogle.se och ibland blir det www.google.es

brukar bli lite störd över att google ibland helt plödsligt blir spanska :S

crona 2005-07-01 16:34

Citat:

Originally posted by Rasmus@Jul 1 2005, 15:33
Jag får se vad man kan göra åt detta, jag har sökt på lite kvällskurser och så.. är ute efter något som kanske: "Ett extra W på 3 veckor" eller kanske "W for dummies", men inte hittat något.
LOL! :)

Björn 2005-07-01 17:13

tror kth har en ingenjörsutbildning med denna inriktning.. .den är på 160 p.

Rasmus 2005-07-01 17:25

Citat:

Originally posted by Björn@Jul 1 2005, 17:13
tror kth har en ingenjörsutbildning med denna inriktning.. .den är på 160 p.

Tror isf att senaste ansökningsdagen har varit, det skulle isf vara om man kunde börja på någon liknande kurs till våren, men ser hellst att problemet får en snabbare lösning än så.. Fler förslag?

Anders Larsson 2005-07-01 18:42

Själv har jag konfat de flesta av mina sajter att svara på allting, oavsett om man skriver www.sajt.se, apa.sajt.se eller ww.sajt.se. Är det något annat än www.sajt.se redirectas man till den adressen, med bibehållen sida såklart

grazzy 2005-07-01 19:02

Ang. tar-all-mål i dnsen, nån som fattat hur man får en sån i loopias nya konfigurationssystem? När vi ändå är offtopic lixom .. ;)

ZN 2005-07-01 19:33

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 1 2005, 19:02
Ang. tar-all-mål i dnsen, nån som fattat hur man får en sån i loopias nya konfigurationssystem? När vi ändå är offtopic lixom .. ;)
Deras system hade inte stöd för det sa dom när jag frågade för ett tag sen.

Charlie 2005-07-01 19:47

Neej. Jag har _aldrig_ haft problem med ww tidigare. Men efter att ha läst den här tråden för några timmar sedan har jag nu råkat skriva ww, två gånger :o Har ww-syndromet börjat verka även på mig :| *huga*

edit: skrev wn-syndromet istället för ww-syndromet. Tyder det på att ett annat visst syndrom på gång mån tro? :rolleyes:

Rasmus 2005-07-01 20:07

Jag tror att jag har listat ut varför jag drabbats av detta (smittbara?) problem. Det verkar vara så att när jag använder FireFox och öppnar en ny flik med CTRL+T, och sen skriver www. direkt, så tar det ett litet, litet tag att öppna den nya fliken, och det var på den tiden som den inte hann svara på mitt första W.

Vad jag kan se så finns det tre kategorier av lösningar:
1. Lugna ner mig lite
2. Köpa en snabbare dator/Snabba upp den jag har
3. Be alla andra webmasters att fixa en lösning då man kan skriva vad som hellst innan domännamnet

Just nu lutar det åt alternativ 3, eftersom jag inte vill sakta ner mitt tempo, och jag vill inte köpa ny dator för det är jobbigt att installera allt med webservrar och grejjor, det känns även jobbigt att göra tidskrävande saker som t.ex. en defragmentering.

Jag är nästan säker på att alternativ 3 låter som en bra idé. Ett problem kan vara att nå ut med budskapet till alla. Därför hade jag tänkt mig att man kanske kan göra såhär:

Man programmerar någon bot/crawler (ungefär som googlebot) som först söker igenom en väldans massa hemsidor och samlar domännamn. När det är gjort går den in på ww.domännamnet.tld en massa gånger. Nästa gång webmastern kollar statistiken kanske han/hon ser att väldigt många försökt komma åt sidan via ww. och därför fixar en redirect.. Vad tror ni?

Kanske kan göra något liknande fast med wn.domännamn.tld, det hade varit tufft :D

digi 2005-07-01 20:48

Själv lider jag av ett kroniskt .ocm-syndrom :blink:

Hoppas iaf att det löser sig med ditt ww-problem ;)

Lindahl 2005-07-01 21:00

Fast jag tycker att det är ganska dåligt av dagens webbläsare att inte kunna tolka kommatecknet i typ www.wn,se . Händer rätt ofta att jag skriver såna fel.

Lukas 2005-07-08 10:49

Citat:

Originally posted by Baltiz@Jul 1 2005, 21:00
Fast jag tycker att det är ganska dåligt av dagens webbläsare att inte kunna tolka kommatecknet i typ www.wn,se . Händer rätt ofta att jag skriver såna fel.
Jag lider av samma problem jag med. Kanske man borde utveckla en terapisajt typ wn.dyslexi,es :lol:

saflund 2005-07-08 12:13

Kolla så att ni inte sitter snett. Ibland så uppmärksammar jag att allt jag skriver bara blir fel. När jag andas djupt och sen ser mig omrking så ser jag oftast att jag sitter snett eller att tangentbordet faktiskt "halkat" några cm åt något håll på bordet.

Fungerar inte mina råd så gå tillbaka till pekfingervalsen.. :)

/C

Andreas Bard 2005-07-08 16:25

För mig blir det för många . . . alltså wwww.xxxxx.com ..inte kul et heller. .

chewie 2005-07-10 14:05

Lätt veckans i-landsproblem.

marty3d 2005-07-20 01:12

Dagens Lösning På I-landsproblem: Man kanske kan göra nåt makro som skriver in "www." när man trycker på en snabbtangent? I dunno...

marty3d 2005-07-20 01:14

...fast man ska inte trycka på CTRL+W i firefoxen märkte jag...

FredrikMH 2005-07-20 01:34

Citat:

Originally posted by marty3d@Jul 20 2005, 01:12
Dagens Lösning På I-landsproblem: Man kanske kan göra nåt makro som skriver in "www." när man trycker på en snabbtangent? I dunno...
Vad leder detta till på andra datorer som inte har plugin eller om man byter webbläsare. Ack sånt ska man helst inte vänja sig vid. Det räcker att jag hade vant mig vid alt+s i ICQ för att skicka meddelande när jag gick över till msn så svor jag över detta mycket.

marty3d 2005-07-20 01:40

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jul 20 2005, 01:34

Vad leder detta till på andra datorer som inte har plugin eller om man byter webbläsare.

Ännu en besserwisser-/i-lands-lösning på g: Var inte i kontakt med andra datorer utan kör bärbar istället ;) Och byta webbläsare...nah, inte än va, FF har ju inte varit ute så länge!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson