WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Förslag om generell moms, 21.7% (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8634)

Fredrik 2005-06-25 01:01

Fördubblad moms på mat föreslås
Mat, biobesök, böcker och taxiresor kan bli 10-15 procent dyrare. Det kan bli följden om Sverige inför en enhetligt moms på 21,7 procent, som en statlig utredning föreslår. Andra varor och tjänster blir billigare.
Sverige bör övergå till en enhetlig moms på 21,7 procent, föreslår en statlig utredning.

Hel artikel

Fredrik 2005-06-25 01:03

usch o fy säger jag bara. Hoppas verkligen inte detta slår in. Det skulle betyda att vår verksamhet inom bussbranschen blir jäääävligt dyr helt plötsligt! Den 6% momsen är guld idag! Vad har ni andra för fördelar/nackdelar med generll momssats?

Micke04 2005-06-25 01:10

Bra tycker jag.. mindre kostnader för administration och det lönar sig nog för alla på lång sikt..

Fredrik:
Tror du att folk kommer att köra bil eller flyg istället? Dina konkurrenter måste ju också höja sina priser...

Fredrik 2005-06-25 01:15

Förmodligen mer bil, vi jobbar ju tyvärr med ungdomar runt 18 år...alltså fortfarande väldigt priskänsliga....4-dubblas (nästan) momsen så blir det ganska stora pengar för att ett studie/barnbidrag skall räcka till :(

Men men, den som lever lär väl se!

dee 2005-06-25 01:17

tänk på alla fattiga studenter som köper mat varje dag på högskolan... :unsure:

Thomas 2005-06-25 01:32

Citat:

Originally posted by dee@Jun 25 2005, 01:17
tänk på alla fattiga studenter som köper mat varje dag på högskolan... :unsure:
Stundenter är inte så fattiga som man tror.

Thomas

Jonas 2005-06-25 02:35

Citat:

Originally posted by Thomas@Jun 25 2005, 01:32
Stundenter är inte så fattiga som man tror.
Thomas

När jag gick hos CSN så klassade jag mig som fattig.
En hyra på 3900:- och studiebidrag på c:a 6700 ger inte mycket över till studiemateriell, mat, nöje, kläder och annat.

Så den där klassikern att studenter lever på nudlar, knäckebröd o vatten stämde verkligen in på mig.

Lindahl 2005-06-25 11:19

Håller med Thomas. Själv hade jag 2400 per månad när jag pluggade efter att hyran var betalt, det kunde jag spara några hundralappar av varje månad. Och jag åt aldrig nudlar. Däremot så blev det lite ryggbiff och sånt då och då. Allt handlar ju om vad man prioriterar.

Fredrik 2005-06-25 12:41

hmm jag har inte mer än 2-3000 kvar av lönen vissa månader heller...de där härliga då allt kommer med el, tv, o blabla.

Jag tror faktiskt inte att butikerna kommer att sänka priserna på de varorna som drabbas ett öre. Utan kommer att ta de extra kronorna från momsen i vinst istället.
Och vi som får höjd moms drabbas jävligt hårt av det!

tino 2005-06-25 12:55

Jag tror inte heller på förslaget om generell moms av samma anledning som Fredrik precis nämnde.

Det är inte säkert att butikerna kommer sänka sina priser bara för att momsen sänks, utan en del kommer troligtvis att ta "överskottet" själva och tänka att det är samma pris för kunden som inte kommer bry sig. En sak som är säker är däremot att det kommer att bli prishöjningar på böcker, bio, restauranger mm.

Men hur troligt är det egentligen att detta förslag går igenom tror ni?

Robert 2005-06-25 15:11

När momsen sänks så kommer iaf de brancher med prispress och stor konkurrans att följa momsen och sänka.

Vinsterna finns i bla att förenklingen med 1 momssats att reglerna blir lättare, kryphålen mindre(?) och fusket också mindre.

hubbert 2005-06-25 15:16

Citat:

Men hur troligt är det egentligen att detta förslag går igenom tror ni?
På sikt en viss risk (min åsikt) men inte i nuläget S och Mp emot. FP och M försiktigt positiva till det hela på sikt.
Men eftersom det är en form av anpassning till EU så kan vi nog räkna med att det kommer. För vi (Sverige) lägger ju oss platt på rygg och inför minsta vink från Eu-byråkraterna utan att tänka.

Edit
Förlorarna enligt utredaren
Citat:

-För barnfamiljer med låga inkomster finns det vissa negativa konsekvenser, säger utredaren Lennart Hamberg.

jonny 2005-06-25 15:49

Varför man ska ha lägre moms på resor och böcker förstår jag inte. Skulle vara mer intressant med skattesatser som var anpassade till det nödvändiga.

Mat borde inte alls beskattas medan det är bättre med skatt på exempelvis TV, video och liknande som inte är speciellt livsnödvändigt.

Vill man spara pengar på administration finns det mycket bättre att korrigera. Försäkringskassan är fruktansvärt ineffektiv och verkar bara finnas till för att jävlas med de som behöver ersättning till följd av sjukdom eller liknande. Avskaffa momsen och bidragen, ingen progressiv skatt och höj beskattningsgränsen till 100 000 i årsinkomst och därefter 30%.

FredrikMH 2005-06-25 15:52

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 25 2005, 15:16
Citat:

Men eftersom det är en form av anpassning till EU så kan vi nog räkna med att det kommer. För vi (Sverige) lägger ju oss platt på rygg och inför minsta vink från Eu-byråkraterna utan att tänka.

Sverige ligger några årtionde före medel-europa så många beslut som tas passar inte direkt in här. Det är positivt att vi kan hjälpa länder som ligger efter men vi behöver ju inte ta ett steg tillbaka för att möta dem?

Hehe, kom och tänka på min sammhällslärare under gymnasiet som jämföre länder med barn i en sandlåda :D

hubbert 2005-06-25 16:50

Citat:

Hehe, kom och tänka på min sammhällslärare under gymnasiet som jämföre länder med barn i en sandlåda *
Stämmer bra det. Men en del av barnen har spadar av järn och andra barn av mjukplast.

Fredrik 2005-06-25 18:38

Citat:

Varför man ska ha lägre moms på resor och böcker förstår jag inte. Skulle vara mer intressant med skattesatser som var anpassade till det nödvändiga.

Resor, ettpar anledningar. Vi som jobbar med resor kan bekosta en del av vår verksamhet med de momspengarna som blir över varje månad/år. Vilket gör att det går att hålla ner priserna. Betänk vilket rabalder det brukar bli när lokaltrafiken aviserar en höjning på typ 20 kronor....vad tror du det skulle bli om ett månadskort plötsligt blev 250 spänn dyrare.

Dessutom strider momsen mot allt som alla partierna jobbar/har jobbat för, En billigare lokaltrafik för att få ner avgaserna i städerna, dämpa växthuseffekten mm. Jag tror att en momshöjning skulle vara förödande för folks intresse för att ta buss/pendeltåg mm!

/Fredrik

hubbert 2005-06-25 19:07

Citat:

Dessutom strider momsen mot allt som alla partierna jobbar/har jobbat för, En billigare lokaltrafik för att få ner avgaserna i städerna, dämpa växthuseffekten
Jo men det är ju inte så konstigt. Man skrotar kärnkraften och tar in kolkraft istället, så konsekventa är de (politikerna) inte.

Håller med dig. Kollektivtrafiken har nog med problem att vara ett vettigt alternativ, skall det sedan bli ännu dyrare så inte tusan kommer folk åka mer.
Vill även slå ett slag för böcker. Visserligen gav inte sänkningen av momsen riktigt så många nya läsare som man hoppats men ett steg i rätt riktning var det. Vi lider inte av att folk i allmänhet har för hög utbildning här i landet. Att då direkt motverka det genom höjda bokpriser (drabbar väl kurslitteratur också) är synnerligen osmart.

Springbeat 2005-06-25 19:31

Höj inte momsen. Det är bra som det är nu.
Inga mer höjda avgifter. Byt regering nu!

grazzy 2005-06-25 19:56

Citat:

Originally posted by Springbeat@Jun 25 2005, 19:31
Höj inte momsen. Det är bra som det är nu.
Inga mer höjda avgifter. Byt regering nu

Det är inte frågan om en höjning eller säkning. Det är en utjämning.

hubbert 2005-06-25 20:06

Citat:

Det är inte frågan om en höjning eller säkning. Det är en utjämning.
För statens inkomster ja. Men för enskilda medborgare blir det inte per automatik en utjämning.
Lite som att ha ena foten i kokhet vatten och den andra i isvatten. Genomsnittet blir en lagom temperatur.

Springbeat 2005-06-25 20:23

Jo fin utjäming det blir ....

Fredrik 2005-06-26 00:35

Citat:

Lite som att ha ena foten i kokhet vatten och den andra i isvatten. Genomsnittet blir en lagom temperatur.
LOL dagens bästa jämförelse.

Jag tror att staten är den största vinnaren i det loppet faktiskt! Eftersom den drygt 4 % sänkningen som blir, kommer folk förmodligen att nyttja till vinst. Sen för man betala vinstskatt vid årets slut, pappa staten får tillbaks en del av kakan, alla som får den 15% höjningen av momsen gråter blod och får glatt hosta upp så att staten får mer pengar.....
man undrar vart pengarna skall användas....

suck.....less man blir ibland!

hubbert 2005-06-26 02:26

Citat:

suck.....less man blir ibland!
Håller med.
Har lagt till en liten rad i min signatur som har en viss anknytning till ämnet och där man kan ta ställning...

Tobias Turesson 2005-06-26 06:19

Ta bort all moms på böcker ;D

Fredrik 2005-06-26 09:38

jo bensinpriset är väl ett kapitel för sig...hua. Snacka om att de vet hur man beskattar något som gemene man behöver! Tänk och beskatta 1 l mjölk på samma sätt.....20 spänn för ett paket mjölk....jävlar vettu!

Tobias Turesson 2005-06-26 09:44

Fast skatt istället på alla resturanger det är väl dem de är ute efter iaf, när de säljer allt svart kommer ingen skatt in iaf ;D

hubbert 2005-06-26 12:04

Citat:

Fast skatt istället på alla resturanger det är väl dem de är ute efter iaf, när de säljer allt svart kommer ingen skatt in iaf ;D
Tobias! Radera ditt inlägg omgående, du kan ge någon i Rosenbad idéer :D
Tänk om de kommer på att företag skall skatta, inte efter vinst utan efter fasta parametrar istället.
Då kan Fredrik åka på att betala kilometerskatt för varje enskild resenär han fraktar längs vägarna. Därför att han/de solidariskt skall bidra till slitaget av vägbanan och utsläppen.

grazzy 2005-06-26 13:56

Citat:

Originally posted by Fredrik@Jun 26 2005, 09:38
jo bensinpriset är väl ett kapitel för sig...hua. Snacka om att de vet hur man beskattar något som gemene man behöver! Tänk och beskatta 1 l mjölk på samma sätt.....20 spänn för ett paket mjölk....jävlar vettu!
Nu skall jag inte vara "sån", men jag har varken bil eller körkort och jag dricker inte mjölk.

Bensin är dåligt för miljön, för eller senare kommer ändå oljan att ta slut. Om vi har en hög skatt i sverige så kommer det på sikt att driva fram andra alternativa bränslen, det är inte helt fel att bli ledande på den typen av bränsle om 10-15 år.

Skatt på sprit, cigaretter, bensin och annat "onyttigt" skall kosta. Bara för att det råkar vara poppis att tycka att bensinskatten skall ner just nu så betyder inte det att alla tycker så. Tyvärr.

hubbert 2005-06-26 14:05

Citat:

Nu skall jag inte vara "sån", men jag har varken bil eller körkort och jag dricker inte mjölk.
Jo men det är ju precis det du är.
Den höga skatten på bensin (och el för den delen) driver inte på något sätt fram alternativa bränslen. Samtliga pengar som vi bilister (och elanvändare för den delen) går in för att täcka upp hålen i statsbudgeten.
Någon forskning att tala om är inte intressant för staten att bedriva, utan det är att plocka av oss pengar.
Titta på det statliga bolaget Vattenfall. Satsar på kolkraftverk utomlands, med regeringens goda minne.
Ja de protesterar lite för syns skull. Men det är inte allvarligt menat eftersom Vattenfall tjänar bra med pengar till statskassan på sin miljövidriga hantering.

Standout 2005-06-26 14:10

Citat:

Den höga skatten på bensin (och el för den delen) driver inte på något sätt fram alternativa bränslen.
Det bör väl rimligtvis innebära öppningar för andra drivmedel som är dyra att producera, men är miljövänliga? Om bensinen hade kostat två kronor per liter kanske det hade varit svårt att få lönsamhet i produktionen av alternativa drivmedel.

grazzy 2005-06-26 14:22

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 26 2005, 14:05
Citat:

Jo men det är ju precis det du är.
Den höga skatten på bensin (och el för den delen) driver inte på något sätt fram alternativa bränslen. Samtliga pengar som vi bilister (och elanvändare för den delen) går in för att täcka upp hålen i statsbudgeten.
Någon forskning att tala om är inte intressant för staten att bedriva, utan det är att plocka av oss pengar.
Titta på det statliga bolaget Vattenfall. Satsar på kolkraftverk utomlands, med regeringens goda minne.
Ja de protesterar lite för syns skull. Men det är inte allvarligt menat eftersom Vattenfall tjänar bra med pengar till statskassan på sin miljövidriga hantering.

Mja... det är väl kanske lite fel ställe i att börja nysta i, släng upp ett par kärnkraftverk till uppe i norrland och börja exportera billig miljövänlig el istället för att köpa smutsig el.

Du kan inte riktigt koppla ihop el och bensin eftersom bensin är en portabel elkälla medans el är el. Den dagen alla har elbilar kanske du kan resonera sådär.

Bensin är alltså fel att försvara pga att det är en dålig och icke förnybar energikälla. Det finns andra och bättre sätt att förflytta sig med, problemet är att det inte är lika billigt som bensin just nu är. Faktumet att bensinen kommer att ta slut om 10, 100 eller 1000 år kvarstår. Det är väl lika bra att tänka framåt nu?

Sen vad staten "gör" med pengarna väl sak samma, om det nu är så många som irriterar sig på högt bensinpris så kanske någon ser att det finns pengar att tjäna på alternativa bränslen.

hubbert 2005-06-26 14:41

Citat:

Du kan inte riktigt koppla ihop el och bensin eftersom bensin är en portabel elkälla medans el är el. Den dagen alla har elbilar kanske du kan resonera sådär.
Kan jag mycket väl, då skatten på bensin och el är satta av miljöskäl som huvudsaklig förklaring och det är ett krav av miljömupparna.

Citat:

Sen vad staten "gör" med pengarna väl sak samma,

Tycker jag verkligen inte. De kör på oss svinhöga skatter med motiveringen att det skall byggas ett miljövänligt samhälle och det är därför de höga avgifterna behövs.
Sedan gör de ingenting för att hjälpa till med den utvecklingen trots att de klår oss på pengar för att just göra detta.
I andra sammanhang kallas det för trolöshet mot huvudman eller stöld.
Den enda eftergiften är att skatten på miljövänliga bränslen är lägre men det är temporärt och kallas för skattereduktion, skattebefrielse. Och det är bara för att vi skall förstå vad som händer den dagen då de miljövänliga bränslena är i majoritet.
Då åker skatten upp igen...

jonny 2005-06-27 11:30

Det är skillnad på bensin och alkohol, tobak etc.
Den viktigaste skillnaden är att bensin behövs för transporter i dagens samhälle - det finns inga vettiga alternativ som går att använda. (räknar in diesel i bensin) Det finns miljöbilar som går att köra på alternativa bränslen, men det är i princip omöjligt att hitta någonstans att tanka.

Alkohol och tobak för konsumtion tillför egentligen inget utan orsakar problem; så här kan jag ha viss förståelse för straffskatter.

Fredrik 2005-06-27 11:52

Citat:

Alkohol och tobak för konsumtion tillför egentligen inget utan orsakar problem; så här kan jag ha viss förståelse för straffskatter.

Tänk däremot vilket problem det skulle bli om alla tog och kollektivslutade att röka. Helt plötsligt skulle staten få ett VÄLDIGT stort underskott i "skattkistan" Långsiktigt tjänar de väl på det, men kortsiktigt skulle det bli spännande. Samma med bilarna, vad skulle hända om alla ställde bilen hemma pga det dyra priset. Ingen skatt skulle komma in till staten vilket skulle få deras plånbok att gapa tomma.
Vilken härlig arbetslöshet det skulel bli av dessa två händerlserna. Alla bilkverkstäder, mekaniker, tillverkare, mackar, etc, sjukpersonal...wow!

Är jag ensam om min teori tro?

robertsson 2005-06-27 12:25

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Jun 26 2005, 06:19
Ta bort all moms på böcker ;D

Varför ska böcker ha lägre/ingen moms? Har aldrig fattat detta. Är en bok bättre än en dator eller en penna. Det borde vara enhetlig moms på allt bortsett från mat som kan ha lägre eller ingen moms.

patrikweb 2005-06-27 13:44

Alltså dom är helt hopplösa, dom ber verkligen om börja skattefiffla nu och även få alla företag flytta ut från Sverige.

Ta bort alla moms helt eller sänk all moms till 5% eller något.

webbteknik 2005-06-27 13:50

Citat:

Originally posted by hubbert@Jun 25 2005, 19:07
Citat:

Dessutom strider momsen mot allt som alla partierna jobbar/har jobbat för, En billigare lokaltrafik för att få ner avgaserna i städerna, dämpa växthuseffekten
Jo men det är ju inte så konstigt. Man skrotar kärnkraften och tar in kolkraft istället, så konsekventa är de (politikerna) inte.

Håller med dig. Kollektivtrafiken har nog med problem att vara ett vettigt alternativ, skall det sedan bli ännu dyrare så inte tusan kommer folk åka mer.
Vill även slå ett slag för böcker. Visserligen gav inte sänkningen av momsen riktigt så många nya läsare som man hoppats men ett steg i rätt riktning var det. Vi lider inte av att folk i allmänhet har för hög utbildning här i landet. Att då direkt motverka det genom höjda bokpriser (drabbar väl kurslitteratur också) är synnerligen osmart.

Personligen tycker jag sänkningen av bokmomsen var en stor bluff.
Jag brukade köpa en bokserie, böckerna kosta runt 65 kr/styck.

Sen helt plötsligt runt december när jag skulle köpa en ny bok i serien så kosta den runt 85-90 kr (obs det här var ju några år sedan så jag mins inte riktigt priserna, kan säker skillja lite mot hur det var irl) i varenda butik, kollade fan varenda bokaffär i stan och alla hade höjt priset med 20-25 kr för serien.

Jag tyckte typ fan så trist men tänkte inte mer på det då, sen vid nyår så vart det ju jätteskriverier om att nu sänks bokmomsen. Och mycket riktigt när jag efter nyår går runt i butikerna så kosta "min" bokserie exakt samma som den gjorde före höjjningen alldeles innan momsändringen. Samma i varje affär!

Dom hade alltså höjt priserna någon månad innan momsändringen och därefter sänk tillbaka prisern till de "vanliga" priserna efter momssänkingen och tagit momssänkingen som ren vinst ner i fickan.

Sen den dagen har jag inte köpt en bok ur serien, knappt köpt en bok över huvud taget mer än tjocka databöcker och jag brukade köpa rätt mycket böcker innan, men fan heller att jag tänker stödja sådant mygel.

vco-systems 2005-06-28 00:09

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 26 2005, 14:22
Mja... det är väl kanske lite fel ställe i att börja nysta i, släng upp ett par kärnkraftverk till uppe i norrland och börja exportera billig miljövänlig el istället för att köpa smutsig el.
Tycker också att vi ska bygga lite nya kärnkraftverk, men det vore bättre att lägga kärnkraftverken i södra sverige... Vi i norra sverige är redan självförsörjande på vattenkraft :P
och dessutom är inte kraftledningarna nog kraftigt dimenssionerade för att klara någon omfattande export.

nifer 2005-06-28 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av vco-systems
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Tycker också att vi ska bygga lite nya kärnkraftverk, men det vore bättre att lägga kärnkraftverken i södra sverige... Vi i norra sverige är redan självförsörjande på vattenkraft :P
och dessutom är inte kraftledningarna nog kraftigt dimenssionerade för att klara någon omfattande export.

Vi var också gott om el innan man börja stänga Barsebäck...

//Jonas

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson