![]() |
Jag funderar på om man skulle bygga ihop en telefon som spelar in alla samtal. Det kanske redan finns någon sådan? Kanske någon ny mobiltelefon med inbyggd flashminne på någon gigabyte där man kan spara samtal? Det vore bra att ha när man blir uppringd av säljare, journalister, etc. Då slipper man ju att glömma vad som sagts osv. Och om man frågar en telefonförsäljare "Har du något emot att jag spelar in detta samtal?" så är han nog mindre benägen att luras. (De flesta(?) telefonförsäljare spelar in alla samtal ändå. Lika bra att själv göra det också.)
Är någon insatt i hur lagen ser på inspelning av telefonsamtal? Jag läste tidigare att det är tillåtet att spela in ett samtal om den ena parten vet om att inspelning görs, men inte nödvändigtvis den andra. Skulle det inte vara tillåtet att spela in samtal utan bägges medgivande så skulle man alltid kunna ha en telefon där man får trycka på "record" manuellt. Skriver detta angående mitt inlägg här: http://www.webmasternetwork.se/index...50&#entry48658 |
Jag är inte 100% men det skiljer sig nog om du ringer till någon och spelar in jämfört med om jag ringer dig och du spelar in.
|
Om jag inte minns fel så säger lagen att det är till låtet att spela in samtal så länge ena partern vet om det
dvs så länge du vet om det är det ok |
T. ex. Hassan och liknande radioprogram borde vara en indikation på att vi har rätt om lagen.
|
Jag tror det är så att båda parterna måste vara medveten om det....
Ringde Telias kundtjänst för att portera mitt kort till Comviq.net.... Fick spela in samtalet eftersom det skulle vara med ertt muntligt avtal... Han informerade mig att samtalet skulle spelas in och han måste informera om det osv... |
Det gäller att minst en av parterna ska vara medvetna om inspelningen.
Denna lagen är till för att skydda mot avlyssning och buggning. |
Man får spela in sina egna samtal, brottsbalken 4:e kapitlet, paragraf 9 säger:
"Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år." |
Dom flesta nyare SonyEricsson-telefonerna har inbyggd inspelningsfunktion! Min T310 (snart 2 år gammal) har den funktionen iaf!
|
Jag testade i min Siemens mobil, med tomt 32mb minne kunde jag spela in 139 minuter, det borde räcka om du flyttar över inspelade samtal till datorn så det inte blir fullt.
Annars finns det headset du kan dubbelkoppla och t.ex. koppla ena delen till line-in på datorn och spela in på ljudkortet, och den andra delen pratar du i, jag har dock dålig erfarenhet av dessa då det har en tendens att brusa. |
Citat:
Vet även att det går att spela in samtalen på Ericsson R320. Vet dock inte vilket format det sparas som då. Däremot har t.ex. inte Sony Ericsson P800/P900 stöd för ljudinspelning från samtalet. |
För att det ska vara lagligt att spela in ett samtal så är det, som flera tidigare skriver, att den ena parten känner till att samtalet spelas in. Finns visa företag som spelar in samtliga samtal som deras anstälda gör. Tex aktiemäklare.
/Janne |
Man får kanske köpa ny mobil då :) Tack för tipsen.
|
Jag spelar in samtal på mitt jobb.... jag jobbar på data support.
Det är helt lagligt och jag säger inte något till min kunder. Ibland spelar jag in för att lyssna på mig själv och lära mig något..... och ibland när jag har några tröga kunder, så brukar jag spela in dom för att ha något kull till fredagsfikan :) Jag har alltid en bandspelare på mitt skrivbord och det är bara att trycka på rec. |
När jag hade en Siemens S35 så kunde man bara trycka en knapp på sidan så spelade den in, när som helst, väldigt smidigt.
|
Jag lyfter en gammal tråd för jag är på jakt efter möjligheten att spela in telefonsamtal. Dels vill jag kunna spela in telefonsamtal med min Sony Ericsson W810i, går det? Dessutom har jag bredbandstelefoni från Tele2 där jag också vill kunna spela in vissa samtal, går det?
|
Om det går att spela in med din mobil borde du kunna se i manualen
spela in från vanlig telefon kräver utrustning.. finns att köpa lite här och var |
Varenda Sony Ericsson jag haft senaste fem åren har haft den möjligheten. Vet inte hur det är med den specifika modellen.
Kör du en mjukvarutelefon i datorn eller hårdvarutelefon? |
Jag hittar ingenting om det i manualen för min mobiltelefon, men det ska gå att spela in samtal på w610i och då tycker jag att det borde gå med min w810i. Jag får titta närmare på detta.
När det gäller bredbandstelefonin så är det en hårdvarutelefon. |
Citat:
Citat:
|
Kopplingen för bredbandstelefonin är på följande vis: Jag har ett kabel-modem kopplat till bredbandsuttaget i väggen. Till kabel-modemet är en telefonidosa kopplad. Till telefonidosan är en mellanpropp kopplad. Mellanproppen är kopplad mellan telefonidosan och telefonjacket i väggen. Till mellanproppen är min dext-telefon kopplad. Datorn kopplas till telefonidosan så att jag kan få en internetuppkopling. Jag är lite dålig på det här med hårdvara så jag kan inte säga om det blir en digital eller analog signal av detta. Det kanske finns någon annan som kan svara på det.
|
Funkar utmärkt på min S500i.
|
Nu har jag testat och det går att spela in samtal med min mobil. Då kvarstår bara att kunna spela in samtal med bredbandstelefonen.
|
Telefoner med Nokia S60 och "Ultimate Voice Recorder" är en dröm.
http://claes.com/articles/2007/06/01...obehagligt-bra Inte nog med att den automatiskt spelar in alla in- och utgående samtal, programmet mailar dessutom automatiskt samtliga inspelningar till ditt emailkonto. |
Va f***n, jag får väl kontrollera om det är en andra sida innan jag postar ett svar....
Citat:
Citat:
Kör du telefoni via datorn så finns det mjukvara som spelar in "What-you-hear". |
Finns knappt någon modern telefon, utom de enklaste, som inte kan spela in samtalen.
Det är tillåtet att spela in om en av parterna är medveten, men hyfs och fason bjuder att man faktiskt meddelar det, åtminstone i en kundtjänst och liknande, tycker jag. Bredbandstelefoni via mjukvara i datorn kan spelas in och de flesta klienter har en färdig funktion för detta. |
Tänk på att i alla mobiler med den funktioner tutar det vad 10 sec ungefär under hela samtalet om du spelar in. Rätt jobbigt och den andre vet att du spelar in
|
Citat:
|
Vissa modeller av Ericssons gör det, andra inte och om jag inte minns fel så går det att stänga av i en del andra.
Trots att normalt hyfs gör att man borde berätta kan det ju vara bra att kunna spela in utan att berätta ibland. |
Ibland hade det vart kul att spela in vissa kudner som ringer för att bestrida en faktura :=) Vissa har verkligen ingen känsla för hur man ska snyggt komma runt en beställning man ångrar utan kommer på värsta historier om varför de inte ska betala :)
Spela in, lägga upp en sida med inspelningarna och tjäna pengar för de obetalda fakturorna :) Exempel på en stjärna idag. Beställde en vara för ca 1 månad sedan, fick varan och fakturan, nu när hon fick påminnelsen ringer hon :) HON: Jag har inte beställt, men fick det ändå JAG: Fick du vara måste du beställt HON: Nä, jag vart inne på er sida och fyllde i falva formuläret för beställning, men sedan kom jag på att jag inte behövde det JAG: Vi har fått hela brställningen och då måste ni fyllt i hela och skickat in HON: Nä, jag vet vad jag gör, mitt internet fyller i sånt själv ibland :) "Där skrattade jag högt inombords" JAG: den förklaringen håller tyvärr inte och är tekninskt omöjligt HON: Ni kanske har fel på eran internet också och därför fick ni hela beställningen när jag inte skickat den JAG: Vi kommer hantera ärendet som vi brukar och godtar inte din förklaring HON: Hursomhelst, jag tänker inte betala den ändå :) Vad ska man säga hehe |
Citat:
Det är säkert jätteuppskattat att publicera inspelningar med kunder. |
Nä, klart det inte är uppskattat, men man får in sina förlorade intäkter på det sättet :)
|
Ett annat tips är att skaffa typ trixbox som växel och spela in där igenom, det blir riktigt schysst ljudkvalité.
|
Jag har varit så pass oförskämd att jag inte har tackat för all hjälp så då får jag göra det nu :D . Tack så mycket för all hjälp! Jag tror jag har fått kläm om det mesta nu.
Jag har inte tänkt att spela in alla samtal utan bara de beställningar och vissa supportärenden som jag tar emot per telefon. |
Att spela in samtal på en K810i med en snabbvals knapp, är det nån som vet hur man gör det?....
...Hittade knappen för att spela in (Mer-"spela in"), men det går inte att göra med nån snabbvals knapp som det går på bl.a K750i. |
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson