![]() |
Vi har haft att man kunde beställa mot faktura, postgiro eller kreditkort. Våra tidigare produkter har varit av lågt pris vilket inte har inneburit någon större risk. I samband med lanserandet av dyrare produkter satte vi in att max 600 kronor på faktura, över 600 kr så var det efaktura som betalades i förskott.
Vi hade en kund som beställde för ca 470 kr, och vi fick lite dåliga vibbar från början. Han hade beställt vissa saker som inte fanns i butiken, vi hade några "produkter" som var INFO med pris 0 kr. Flera av er fattar säkert vad jag menar, info om produktkategorin (och produkterna). Han valde två såna också. Sen valde han mer än vad vi hade i lager på vissa grejer. Alla personuppgifter var ifyllda med små bokstäver. Jag googlade lite, kollade Eniro etc och uppgifterna stämde. Mailade killen och påpekade att han hade gjort lite konstigheter med sin beställning (de där två info-sidorna som han hade beställt), och då svarade han typ "ja, sänd dem" eller nåt. Allt var skrivit med halvtaskig svenska utan komma, punkt, stora bokstäver etc. Jag förklarade att vi skulle sända de produkter vi hade på lager av det han hade beställt. La med en faktura som skulle betalas inom 10 dagar. Efter ca 12-13 dagar så mailar killen att han vill ha fler grejer. Han beställer inte via butiken. Jag kommer då på hans faktura (har mycket att göra, det är väl 1 mars eller nåt sånt). Kollar och ser att han inte har betalt, och att fakturan skulle ha varit betald typ 2-3 dagar tidigare. Svarade inte på hans mail med "beställning" utan skickade istället ett vänligt påminnelsemail om att han inte hade betalt. Inget svar på detta. Mailade ytterligare två gånger med skärpt ton. Inget svar, inga pengar på kontot. Ringde upp killen (från hemligt nummer). Jag frågade om det var X, det var det. Jag presenterade mig och sa att han hade beställt från oss och inte betalat. Han låtsades inte fatta något, och undrade vad det var. Jag förklarade, och då sa han att det inte fanns någon faktura med. Och att jag skulle maila en. Jag sa att det var faktura med, nej sa han. Jag sa också att jag redan mailat tre gånger till honom om betalningen, det nekade han till. Jag skickade en kopia i PDF-format av fakturan, och skrev i mailet att vi emotsåg betalning omgående annars skulle det lämnas till inkasso. Detta var för ca 2 dagar sedan, fortfarande inte några pengar. Hur skall man gå vidare? Killen bor 45 mil bort så det är lite jobbigt att åka till honom ;) Är det någon som har förslag på inkassoföretag som man inte behöver avtal med? Mats vet jag har nämnt något om eget inkassoföretag. Kan man gå direkt till kronofogden? Skall man ringa killen ytterligare en gång och allvarligt förklara läget, skall man avvakta några dagar eller skall man gå den tuffa vägen. Frågan är vad det kostar att anlita ett inkassoföretag och det visar sig att killen inte har pengar. Förslag någon? Kom gärna med länkar till företag som kan hjälpa oss till rimlig kostnad. |
Citat:
Det viktiga i samanhanget är att du har ett korrekt personnummer också. Har du kollat upp honom ifall han har betalningsanmärkningar? Har han det så är det tyvärr låg prio på honom både från inkassobolag och kronofogden. // Mats |
Förslag på var man kan kolla det?
|
(Så här på en fredagkväll när man har tid...)
|
Om du betalar resan och en pizza kan jag o några polare komma upp (från Malmö) och be honom betala snällt :)
|
Eller be grabbarna i Ulvsunda Industriområde göra hembesök ;)
|
Du behöver inte anlita något inkassobolag. Du skickar bara ett brev till honom och rubrikersätter det Inkasso. I detta brev lägger du bara på de lagstadgade avgifter man får göra på ett inkasso. Sätt ett senaste betaldatum.
Om han inte betalat då kan du gå till kronofogden. Men innan du gör hela detta förfarande kan du ta kontakt med kronofogden och undersöka om han har betalningsanmärkningar. Har han det så är det nog utsiktslöst att sätta ingång en indrivning mot honom. Om han har ett jobb så är det i och för sig lönsamt. Tänk på att Kronofogden tar 500 kr i avgift för att göra eller försöka göra en indrivning. Denna avgift kommer de dock att driva in av personen och då får du tillbaka dem. Har han inget jobb, inga betalningsanmärkningar och är under 18 år kan du förklara för honom vilket dilemma han sätter sig i om han får en betalningsanmärkning. Kanske går det att tala med hans föräldrar. Var vänlig och schyst och erbjud honom avbetalningar. Att vara otrevligt gör bara att folk sätter sig på tvären. I ditt fall verkar det även som om personen i fråga helt enkelt har beställt och inte har tänkt att betala överhuvud taget. Om det är så är ett brott, bedrägeri. Då gäller en polisanmälan. Blir det åtal kommer han att dömas att betala det han har handlat för. Då får ni igen pengarna. Eftersom han redan har tagit emot varorna och ni eventuellt anser att han har begått ett bedrägeri kan ni även begära s.k. kvarstad hos kronofogden. Det innebär att kronofogden besöker honom och märker era varor och förbjuder honom att göra något med dem. Det kostar ju dock pengar. Men först och främst: avgör om personen har haft för avsikt att betala för varorna eller inte. Agera utifrån det. Anser ni att han har haft för avsikt att blåsa er, förklar vänligt att han då nog har begått ett brott. Om han i det fallet spelar dum eller vägrar samarbeta, gör en polisanmälan. Tänk på att precis vem som helst kan göra en beställning och mellan beställningen och leveransen kan det hända precis vad som helst som gör att personen inte kan betala. I det läget bör ju personen i och för sig ta kontakt och meddela sitt dilemma. Dock så skäms många människor för det och försöker tysta ut det hela. Att få en avbetalning på en leverans skadar ju inte speciellt mycke utan det viktiga är ju att få betalt. |
Vi avvaktar helgen (betalning kan ju komma in under helgen), sen på måndag stegar jag in till Skatteverket och kollar upp personen.
|
Du får skicka inkassokrav själv, utan att anlita ett inkassobolag om det enbart gäller dina egna ärenden. Ett inkassokrav måste innehålla följande (enligt 5 § inkassolagen)
uppgift om: • borgenärens namn, • grunden för en fordran, (köp av bla bla enl faktura nr) • kapitalbelopp, • ränteanspråk (x% över referensräntan) • kostnadsersättning (ex. påminnelseavg. 50 kr, inkassoavgift 160 kr). • tidsfrist för betalning eller invändning. (betala inom 10 dagar) • Kravet bör innehålla anvisning om lämpligt betalningssätt (bet. till pg) När det gäller dröjsmålsräntan måste det framgått på fakturan att ränta tillkommer efter förfallodatum för att du ska ha rätt att ta ut ränta. Anger du att ränta tillkommer först i inkassokravet, börjar räntan räknas från inkassokravets datum. Observera att du inte måste skicka ett inkassokrav först, för att ha rätt att lämna ärendet till kronofogden (du måste inte ens skicka en påminnelse, även om det hör till god sed). Om du skickar inkasso, måste du vänta 4-5 dagar efter att betalningsfristen (10 dgr) löpt ut innan du skickar ärendet vidare. Hoppas det ordnar sig! |
Så där ja.. Nu har man ringt Skatteverket och Kronofogden. Inte blev man gladare av det :(
Tänkte skicka ett hotmejl om att pengarna skulle vara på vårt konto senast torsdag, annars skulle vi gå till KFM med vårt krav. Men killen har drygt 30000 i skulder, och de har gjort utmätning och han kan bara betala runt 400 kr i månaden. Det innebär runt 4800 per år i nuvarande takt. Så sent som i februari registrerades en skuld på ca 12000 kr. Det kostade 320 (eller om det var 340) kr att ansöka om betalningsföreläggande. Hans skuld till oss (utan ränta etc) är 468 kr. Av ren princip så borde man anmäla det, men frågan är om man får ut några pengar överhuvudtaget. Risken är att han drar på sig prioriterade skulder under tiden, och då hamnar vi ännu längre ner. Några råd? |
Inga lagliga. :D
|
Ser ju inte bra ut... Jag vete tusan om det lönar sig att lämna in ansökan. Åtminstone inte nu. En liten kalkyl:
Kapitalskuld till dig: 468 kr Inkassokostnad (skicka ett inkassokrav som du gör själv): 160 kr Summa: 628 kr Tillkommer kostnad för ansökan om betalningsföreläggande (som KFM tar): 320 kr Ersättning till dig för arbete med betalningsföreläggande: 320 kr Total skuld: 1 268 kr Vill du sedan ansöka om utmätning, efter det att betalningsföreläggandet är fastslaget tillkommer en kostnad på 500 kr. Totalt att utmäta blir alltså 1 768 kr. En skuld växer fort. Sedan har du ju också rätt till ränta på det här. Vi säger att grabben har skulder på 30 000 kr, plus de 1.768 kr du ska ha i så fall. Du får alltså (1768/31768) 5,6 % av utmätningsbeloppet. Är det 400 kr, får du 22 kr per månad. Om inte någon skuld tillkommer, och hans inkomst inte ökar, tar det omkring 80 månader innan du fått tillbaka alla dina pengar. Exklusive räntan. Mitt råd till dig är följande: Skicka ett inkassokrav till honom på en gång. Om du inte gjort det tidigare, skriv att ränta tillkommer med referensränta +8 %. Eftersom han redan har betalningsanmärkningar och utmätning av inkomst lönar det sig inte för dig att skicka in det till kronofogden idag. Bevaka ärendet, och skicka en påminnelse med aktuellt skuldsaldo till honom en gång per år för att förhindra att ärendet preskriberas (har för mig att det är tre år för konsumentfodringar, men den perioden nollställs för varje påminnelse du skickar till honom). Kolla också med kronofogden en gång per år så du vet hur det ser ut för honom. Om han inte fått någon ny betalningsanmärkning på ett eller två år skickar du en påminnelse med hot om kronofogden till honom igen. Förhoppningsvis vill han inte dra på sig en ny anmärkning i det läget eftersom en anmärkning försvinner efter tre år. Eventuellt kan du också erbjuda avbetalning (i ett senare skede kanske?). Drar det ut på tiden riktigt länge kan du skicka ett erbjudande om ackord till honom där du skriver av resten av skulden (kostnader för inkasso och ränta) om han betalar det ursprungliga kapitalbeloppet (468 kr). Någonting sådant skulle jag ha gjort. Hoppas du blivit lite klokare. |
Jag hade ett problem med en kund som hade skulder på ett par hundra k hos kronofogden. Han var skyldig oss ett par tusen kronor med räntan.
Han gjorde klart att han hade andra skulder som var viktigare när jag ringde. Då testade jag en ganska kul grej (tyckte jag själv); Jag skrev ett nyhetsbrev till (endast riktat till honom, men det såg ut som våra riktiga) med ett erbjudande på en platt TV för 5995,- inkl, moms. MAX EN PER KUND, bla bla. Det vanliga säljsnacket men ett erbjudande som var för bra för att vara sant men det fattade ju inte han. Mycket riktigt beställde han (en 42" under sex tusen spänn, så det är inte så konstigt) och jag sa att han måste betala skulderna innan vi skickar den TV:n till honom. Expressbetalning till vårt postgiro! (Viljan var plötsligt godare). Sedan fick han ett mail där jag beklagade att produkten var slutsåld. Rättshaverist som han är så skulle han kontakta konsumentverket eftersom vi inte avslutade vår del i avtalet men det har inte hänt så mycket. En konsumentvägledare ringde och jag sa att vi inte skickar varor till kunder som inte pröjsar fakturorna... Har provat detta på några andra utan lika bra resultat men ändå var det kul att hångarva när han ville ha TV:n. Fick lite "busbeställningar från hans IP, men det kan man leva med). |
Helt klart klarar killen inte av sina beställningar och det vet han när han beställer. Gå till polisen och anmäl honom för bedrägeri. Då behöver ni i alla fall inte betala någon avgift. Brottsskulder blir dessutom högre prioriterade.
Dock måste ni ta kronofogden till hjälp när ni ska driva in skulden efter eventuellt fällande dom. Ni skulle ju kunna ta kontakt med personen och säga att ni anser att han har gjort ett brott och kommer att polisanmäla det om han inte betalar. Förmodligen en person som har råkat dra på sig några skulder och sedan tappat total kontroll på hur han ska åtgärda det och reagerar tvärtom genom att dra på sig fler skulder då han kanske anser att allt är så meningslöst. |
Citat:
Iofs vet jag inte om det var helt enligt reglerna, men så länge man ser till att kunna svara för sig går det nog bra (skylla på att han inte betalat tidigare). Kul! |
KFMs råd var också att avvakta lite, och hålla koll på hans skulder hos dem.
Så här gör jag. Upptäckte igår via Skatteverket att killen har en särskild postadress som vid senare koll går till en socialsekreterare. Jag sänder ett brev till henne där jag berättar om vad som har hänt, och att vi har haft en öppen och vänlig ton men att vi anser oss tvungna att skärpa den. Jag berättar att vi kommer att polisanmäla killen för exempelvis bedrägeri och bevaka hans ekonomi under de närmsta åren hos KFM. Avsaknaden av respons från honom tyder på att han väljer att bli polisanmäld och anmäld till KFM. Hon kan kanske i egenskap av socialsekreterare tala honom till rätta och att vi är villiga att inte polisanmäla honom om han betalar sin skuld omgående. |
Tänke bara berätta lite om utvecklingen i detta ärendet.
Killen har dömts i rätten, och har fått en ekonom tilldelad som skall sköta ekonomin. Henne har jag talat med, hon bara suckade och bad mig sända över papper. Sänder över allt (mail, beställning, faktura etc samt ett förklarande brev i detalj). Hon förklarar att killens 30.000 i skulder hos KFM är bara början på ett gigantiskt isberg som är på intågande hos KFM. När hon har fått papper och läst igenom så ringer hon upp och ber oss polisanmäla killen. Han har gjort sig skyldig till bedrägeri och försök till bedrägeri (han ville ju beställa mer). Han skall tydligen upp i rätten igen i slutet av april, och hon ber mig polisanmäla honom så att det kommer upp i samma mål. Det är ingen idé att gå till KFM, utan det är bättre att polisanmäla och begära ersättning för 468 kronor vilket är köpsumman. Det kostar ju inget att polisanmäla ;) Han har tydligen satt i system att köpa saker utan att ha avsikt att betala, jag kan ju inte publicera hans namn, adress och personnummer här, men det finns ju andra sätt för den som är intresserad av uppgifterna *hint hint* |
Det var en riktig typ du råkade ut för...
Tur i oturen att summan trots allt inte är så stor. Vi får hålla tummarna för att tingsrätten ser till så du får dina pengar. |
Hans nästa beställning var på någon hundralapp mer (hans ursprungsbeställning var faktiskt på typ 600 fast han hade beställt varor vi inte hade på lager så det blev "bara" 468 i slutändan).
Jag tror att det har gått åt helvete för killen och han har nu hamnat på fel sida lagen och tycker väl antagligen att har det skitit sig så kan det lika väl skita sig rejält. Han har dragit på sig stora skulder på kort tid, han bryr sig inte. Han beställer på internet från diverse olika ställen utan att bry sig. Därför... Nån som är intresserad, PM:a mig, så ni är vaksamma... |
Gå till tingsrätten är ju att kasta pengarna i sjön, Det du skall göra är att skicka ett krav av betalning minst var 3.e år. Preskriptions tiden på en fordran mot en konsument är 3 år, fysiker 10 år. På så sätt håller fordran i liv.
6 § Om preskription har avbrutits genom erkännande, krav eller erinran, löper en ny preskriptionstid enligt 2 § från dagen för avbrottet. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ansökan om betalningsföreläggande till KFM: 300 KR Arvode vid ansökan vid betalningsföreläggande: 340 KR >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Have a gd day! |
Citat:
|
Citat:
|
Hot om polisanmälan om bedrägeri och försök till bedrägeri räckte tydligen, idag kom pengar in från kunden.
|
Citat:
|
Vad ni tar i här i tråden om småskulder (ursäkta). Jag har en kompis som tidigare hade ett annonsblad. Där brukade kunderna strunta i att betala annonser och då handlade det om 45-100 tusen kronor i varje fall.
Tur i oturen är i alla fall att det inte var några varor som var ivägskickade. |
En ICA Maxi-butik som blir av med varor för 100.000 kronor kan jämföras med en liten butik som blir av med varor för 1.000 kronor.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson