WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Dags att skapa specifika forum? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=63)

Clarence 2003-03-28 16:10

Ja, är det dags nu tycker ni? Vi tänkte att vi först skulle skapa lite aktivitet, vilket jag nu anser att vi gjort, i forumet 'allmänt snack'. Sedan är vi nog också rätt överens om att det skall delas upp i mer specifika forum. Frågan är bara när. Tycker ni det är dags nu?

Jacob 2003-03-28 20:02

Självklart ska det finnas specifika forum men jag är tveksam på om det är dags redan nu. Det är fortfarande relativt dött. Tror det blir bättre när (om?) forumet får en huvudsida på adressen Network.nu.

Viktor 2003-03-28 20:10

Det är för tidigt.

Stendött på forumet fortfarande tyvärr. Sen tycker jag inte network.nu bör fixa en första sidan utan bör endast vara ett forum.

Jens 2003-03-28 20:35

Det blir mer snack om man har fler specifika forum. Till exempel en. "Kolla min hemsida" eller ett Idé-forum.

Viktor 2003-03-28 23:15

Ett Idé-forum är en bra idé men ett "kolla min sida" forum känns som om man kan bojkotta :)

Jag hävdar motsatsen, nämligen att aktiviteten inte ökar med mera forum. Av egen erfarenhet så är det precis motsatt effekt.

imported_admin 2003-03-28 23:17

Tanken jag/vi hade med network.nu är att det inte skall bli ett forum där webmasters kan posta "gillar du min sida" utan ett forum för webmasters som kommit ett steg längre.

Känner spontant att det saknas folk som har koll, och skall försöka få hit just den typen av webmasters.

Funderar på om moderatorerna skall granska och godkänna inläggens som postast för att höja kvaliten.

Personligen besöker jag hellre ett forum där det endast är ett nytt inlägg och det är värt att läsa än ett forum med 50 inlägg och 1 värt att läsa.

Det är min tankte med network nu, och det kommer vi köra på!

Ni som skriver att forumet är dött, bra då har det inte hänt nåt värt att skriva om. asat.

Admin

Jacob 2003-03-28 23:35

Nja, jag vet inte om jag direkt gillar idén med att varje inlägg ska godkännas. Om man har otur kan det ju då ta sin lilla tid. Snabba svar vill man ju iaf. ha.
Tycker att det vore bättre ifall medlemmarna måste godkännas (förutsatt att jag då blir godkänd :rolleyes:). Att man i huvudtaget inte har tillgång till forumet om man inte har en seriös sida.

pontus 2003-03-28 23:38

Citat:

Originally posted by Jacob@Mar 28 2003, 10:35 PM
Nja, jag vet inte om jag direkt gillar idén med att varje inlägg ska godkännas. Om man har otur kan det ju då ta sin lilla tid. Snabba svar vill man ju iaf. ha.
Tycker att det vore bättre ifall medlemmarna måste godkännas (förutsatt att jag då blir godkänd :rolleyes:). Att man i huvudtaget inte har tillgång till forumet om man inte har en seriös sida.

Det var en bra ide. Eftersom detta forum är för "Swedish Webmaster"s så borde endast medlemar med en egen hemsida bli godkända. (minst)

imported_admin 2003-03-29 00:22

Läsa kommer alla få göra ... SWN var stängt förut då fick jag och Cerbus för mycket kretik för att vi låste ute nya webmasters.

Admin

Filip 2003-03-30 17:49

Om man sätter krav på vem som får bli medlem, så tror jag att kvalitéen kan öka.
  • Man får bort alla mindre seriösa inlägg från små pojkar och flickor, som egentligen inte hör hemma här.
  • Det kan bli lättare att locka till sig "stora" webmasters, om det blir en merit att vara medlem här.
  • Personligen vill inte jag dela med mig mina innersta hemligheter till hela världen. Men om jag vet att det endast distrubueras inom en sluten krets, så blir jag självfallet mer öppen, vilket antagligen andra även blir.
Vad tycker ni?

Marcus 2005 2003-03-31 13:58

Håller med fille97 helt och hållet.

imported_admin 2003-04-02 00:36

Citat:

Originally posted by Marcus@Mar 31 2003, 11:58 AM
Håller med fille97 helt och hållet.
Jag med, om att man måste vara godkänd för att posta.

Tror även att det blir bättre inlägg om man endast vänder sig till seriösa erfarna webmasters.

Vart går gränsen och hur mäter vi det, antal besökare, år i branschen?

Vem skall godkännas vilka skall inte godkännas?

Admin

pontus 2003-04-02 21:17

Citat:

Originally posted by Admin@Apr 1 2003, 10:36 PM
Jag med, om att man måste vara godkänd för att posta.

Tror även att det blir bättre inlägg om man endast vänder sig till seriösa erfarna webmasters.

Vart går gränsen och hur mäter vi det, antal besökare, år i branschen?

Vem skall godkännas vilka skall inte godkännas?

Admin

Tyvär är det väldigt svårt att säga något generellt. Alla gränser för även något negativt med sig.

- egen domän | några seriösa sidor inte det...
- trafik | visa sidor vänder sig till en specifik mindre målgrupp.
ect, ect.

Så mitt förslag är helt enkelt att admin får avgöra om en webbmaster värkar tillräckligt seriös eller inte.

Och till frågan om vi bör ha flera forum, jag tycker att dessa forum "behövs":

- allmänt
- marknadsföring
- network.nu (idéer och tips om network.nu och dess forum!)

Filip 2003-04-02 22:41

Citat:

Originally posted by pontus@Apr 2 2003, 05:17 PM
Så mitt förslag är helt enkelt att admin får avgöra om en webbmaster värkar tillräckligt seriös eller inte.
Håller med. Men saker som ska vägas in borde vara:
  • Erfarenhet i branchen, antal år
  • Besöksantal på sin/a webbsida/webbsidor

pikkenix 2003-04-04 17:55

Håller med om att man kanske ska ha en mer sluten krets som inom den kretsen kan diskutera mer öppet och komma fram till saker.
Jag skulle precis som fille lättare dela med mig av mina erfarenheter osv.

Varför inte ha två olika forum för det, ett som är öppet för alla och ett som är dolt för alla utom för vissa medlemmar?
På så sätt är det lätt att hitta seriösa webmatsers på det öppna forumet också.

Jacob 2003-04-04 20:33

Citat:

Originally posted by pikkenix@Apr 4 2003, 03:55 PM
Varför inte ha två olika forum för det, ett som är öppet för alla och ett som är dolt för alla utom för vissa medlemmar?
På så sätt är det lätt att hitta seriösa webmatsers på det öppna forumet också.

Tycker att det låter som en mycket bra idé.

Filip 2003-04-08 23:14

Ska där komma fler specificerade forum? eller?
Är det bestämt ännu?

Klingstedt 2003-04-22 17:06

Citat:

Originally posted by Admin@Mar 28 2003, 10:17 PM
Personligen besöker jag hellre ett forum där det endast är ett nytt inlägg och det är värt att läsa än ett forum med 50 inlägg och 1 värt att läsa.
Varför är ett forum med ett läsvärt bättre än med ett forum som har aktivitet med ett läsvärt inlägg? Aktivitet är knappast farligt..

Sen kan jag inte ens förstå hur ni vågar tänka tanken om att ställa en massa krav och utesluta folk från diverse rum, ni behöver ju alla medlemmar ni kan få. En liten webbmasters idag, är kanske en stor webmaster imorgon.

Filip 2003-04-22 17:12

Citat:

Originally posted by Klingstedt@Apr 22 2003, 01:06 PM
Sen kan jag inte ens förstå hur ni vågar tänka tanken om att ställa en massa krav och utesluta folk från diverse rum, ni behöver ju alla medlemmar ni kan få. En liten webbmasters idag, är kanske en stor webmaster imorgon.
Isåfall får den personen "uppgraderas". Det är inte svårare.

Klingstedt 2003-04-23 17:56

Citat:

Originally posted by fille97+Apr 22 2003, 03:12 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (fille97 @ Apr 22 2003, 03:12 PM) <!--QuoteBegin--Klingstedt@Apr 22 2003, 01:06 PM
Isåfall får den personen "uppgraderas". Det är inte svårare. [/b][/quote]
Vi säger så. Imorgon skall du uppgraderas till att vara 10 gånger bättre på att göra hemsidor. Det är inte så svårt, enligt dig.

Människor är inte som maskiner.. *suckar*

Jacob 2003-04-23 22:13

Citat:

Originally posted by Klingstedt+Apr 23 2003, 03:56 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Klingstedt @ Apr 23 2003, 03:56 PM)
Citat:

Originally posted by -fille97@Apr 22 2003, 03:12 PM
<!--QuoteBegin--Klingstedt
Citat:

@Apr 22 2003, 01:06 PM

Isåfall får den personen "uppgraderas". Det är inte svårare.

Vi säger så. Imorgon skall du uppgraderas till att vara 10 gånger bättre på att göra hemsidor. Det är inte så svårt, enligt dig.

Människor är inte som maskiner.. *suckar* [/b][/quote]
Tror faktiskt han menade att man får bli uppflyttad till, för en själv, tidigare låst forum.

pontus 2003-04-24 00:27

Citat:

Originally posted by Klingstedt+Apr 22 2003, 03:06 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Klingstedt @ Apr 22 2003, 03:06 PM) <!--QuoteBegin--Admin@Mar 28 2003, 10:17 PM
Varför är ett forum med ett läsvärt bättre än med ett forum som har aktivitet med ett läsvärt inlägg? Aktivitet är knappast farligt..

Sen kan jag inte ens förstå hur ni vågar tänka tanken om att ställa en massa krav och utesluta folk från diverse rum, ni behöver ju alla medlemmar ni kan få. En liten webbmasters idag, är kanske en stor webmaster imorgon. [/b][/quote]
Tror inte detta forum är tänkt för att duktiga webmasters ska hjälpa nybörjare utan snarare att seriösa webbmasters med lite erfarenhet ska kunna få något i utbyte med varandra. Det är därför iden med ett öppet och ett stängt forum är så bra. Då kan det stängda diskutera lite mer avancerade frågor medans frågor i still med "vad tycks om min hemsida?", "Någon som vet nåt gratis webbhotell med stöd för mysql, php..." ect får ligga i det öppna forumet.

Det finns trots allt mängder med forum för nybörjare som behöver hjälp men väldigt få där seriösa webbmasters kan diskutera... :)

Strumpan 2003-04-26 19:23

Mitt andra inlägg :) En ny erfaren webmaster har kommit, men det var av en slump jag kom hit, såg på tv.nu längst ner :)

mmm forumet ska vara låst för nya användare (alltså admin eller moderator måste godkänna), om det sedan ska vara låst så man inte kna läsa heller det har jag ingen aning om...

Dela in forumet i kategorier, det är vill inget fel, vissa säger nej andra säger ja men jag säger både och! Lägg till precis som någon sa 2 kategorier till. Behöver ju inte lägga till alla samtidigt :)

Tobbe 2003-04-27 21:49

Håller med en del andra folk här om ett stängt forum där man "vågar" diskutera mer kommersiella saker, ett öppet forum är såklart öppet för alla och man väljer ibland att strunta i att posta eftersom man inte har någon riktig koll på vilka som läser (tänker i första hand på konkurrenter eller folk som vill stjäla någons affärside). Att bygga ett nätverk bland de seriösa här tror jag väldigt mycket på.

Redan nu har jag en del favoriter på forumet som jag vet är seriösa & snackar med regelbundet för att utbyta ideer & diskutera nya tjänster etc.

Sen är frågan var man ska dra gränsen: företagare, xxxxx antal unika / dag, omsättning, år i branschen? Svårt att dra en limit egentligen, så admin kommer att få ett tungt jobb isåfall :( Om det är till någon tröst så hjälper jag gärna till om det blir verklighet..

Oftast kan man se en viss seriositet direkt när man besöker någon sida alternativt ser domännamnet. Ja vad f-n kan man säga, den ena saken behöver inte innebära den andra, man kan köpa en expiread domän och få 5000 unika om dagen, man kan också ha drivit en sida i 2 år och ha 20 unika om dagen, man kan också ha en omsättning på xxxx miljoner pga att man driver illegal verksamhet.... det enda jag inte hittar några nackdelar på är företagarna i forumet, man hade förmodligen aldrig tagit sig tiden & orken att starta företag från första början om man inte ville göra något seriöst... eller? Nackdelen här är att det finns väldigt många som kör seriösa sajter men inte kan/vill driva företag pga ålder eller att tiden inte räcker till.

Jobbig tråd Admin, hur ser du på saken egentligen? Är du för/mot en uppdelning?

Mvh, Tobias

imported_admin 2003-04-30 22:14

Citat:

Originally posted by dm.se@Apr 27 2003, 07:49 PM
Jobbig tråd Admin, hur ser du på saken egentligen? Är du för/mot en uppdelning?

Jag är mot uppdelning, men nu är jag snart ensam om det så då får man ge vika.

Min ide var att man bara skulle posta VIKTIG/SERIÖS info, då blir det inte många postningar per dag och då räcker ett forum, men nu ser jag att jag själv missbrukar detta och postar "off topic" dessutom blev forumet populärare än jag trodde så då kör vi på det NI tycker :)

Det blir uppdelning i nån form, jag som enda förespråkare för att det inte skall delas har lyckats kompromissa mej fram till en veckas "delay".

Utöver detta har jag kollat på ett nytt domännamn isf network.nu och det vore JÄTTE kul om det köpet går i hamn, chansen att jag får det är inte så stor pga att det är en tvåstavig .se och ansökningen ligger bland det 1000tals domäner som ligger i .se ansökningar våg 2, men man kan ju hoppas.

Håller denna tråd öppen men utan "Stick".

Admin

Jens 2003-04-30 22:26

Ett forum jag gärna skulle vilja se är:
- Programmering PHP & ASP och allt vad det nu är.

Det kanske är lite offtopic av vad som egentligen är tänkt av denna site men vi har haft några såna trådar redan och jag gissar på att de flesta webmasters i det här forumet programmerat de mesta av sina siter själva.

Behövs ett Off-Topic forum? kanske döpa det till Skräp där man lägger alla trådar som inte passar in där den skapats. hmm ja. ?

En annan kan man döpa till "Kontakter", där kan man posta "Hej jag driver det och det och söker någon som kan erbjuda det och det.".

Istället för en "Kolla min hemsida" kan man ha något i stil med "Nytänkande" där man kan visa en nystartad site samt berätta lite om affärsidén osv.

Tja. De flesta borde väl ha fler tankar kring detta?

Jacob 2003-05-01 03:46

Håller med om att en "Kolla min hemsida" inte är någon som passar på network.nu.
Ett "off topic"-forum är inte heller något jag är så pigg på. Finns gott om sånt och det känns bara som att det kommer bli den populäraste avdelningen. Iallafall om det blir en ploj-avdelning. Vilket jag inte antar att network.nu var tänkt som, eller?

"Kontakter" tycker jag dock är en mycket bra idé. Om man kan undvika "Hejj! Ja har en spel sida (spelspel.cjb.net) o undrar om nånn kan låna mejj web utrymme ?!!". Tja, ni fattar...

Jaja, jag accepterar det mesta. :)

imported_admin 2003-05-01 22:29

Citat:

Originally posted by Admin@Apr 30 2003, 08:14 PM

Utöver detta har jag kollat på ett nytt domännamn isf network.nu och det vore JÄTTE kul om det köpet går i hamn, chansen att jag får det är inte så stor pga att det är en tvåstavig .se och ansökningen ligger bland det 1000tals domäner som ligger i .se ansökningar våg 2, men man kan ju hoppas.

Ibland har man tur!

WebmasterNetwork.se är väl kanske inte mycket att skryta med men kan man koppla även WN.se till projektet blir det ju roligare!

Succesivt kommer vi från gå SWN och över gå till WN

Kanon!

Admin

viper 2003-05-02 05:54

En sån där "kolla in min hemsida" är väll inte så intressant men det kommer troligen dyka upp ganska många sådana trådar faktist där man frågar om tips, anpassning, grafik, färger och allt annat men det går väll trycka in i webbutveckling eller webbdesign. dock är detta tänkt för webbmasters och då är det ju ofta innehållet som räknas om man nu så vill. :D

Thats my 0.2 cents! föresten varför säger alla så?

Clarence 2003-05-02 08:14

'Vilka färger ska jag ha på min hemsida?', 'Hur ska min design se ut?', 'Vad ska jag ha på min hemsida?' tror jag att jag, Admin och Silon är rätt överens om att de aldrig kommer tillåtas. De två första är sådana som ersätts i en fråga om bra formgivare/formgivningsbolag, den tredje är helt enkelt för dum för att över huvudtaget ställas här (vet man inte vad man ska ha på sidan, ska man inte göra en).

Att en seriös sida vill ha tips om en bra lösning till vissa funktioner är en annan sak. Det vi vill är helt enkelt, som sagts så många gånger, att lägga ribban en nivå högre och inte bara vara en i mängden av svenska forum där nivån ligger i botten.

viper 2003-05-02 16:22

Inga frågor är dumma! Det finns bara dumma svar :D (eller hur säger man) Men som sagt om det finns moderatorer och sånt som stoppar allt sådant så är det ju en helt annan sak men jag tycker ändå det är okej att fråga efter lite respons på sina hemsidor om man är osäker på något :rolleyes: men sen så vill man ju gärna inte se massor av frågor om tex, Hur man ska designa sidan då det är ens eget problem men det med färger går liksom inte fråga typ "Vilka färger ska jag köra på?" utan man får ju ha ett underlag som man kanske vill förbättra och då ställa lite frågor om vad folk vill se på en sida av den sorten man tänkte göra eller har gjort.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson