![]() |
Hejsan
Idag fick jag ett brev från skatteverket som gjorde att jag nästan spydde av rädsla. Jag skall betala 54 558 kr i preliminär skatt nästa år! Som det ser ut nu har jag inga pengar i företaget eftersom jag handlat upp dessa. Jag har trott att om jag får in pengar i företaget, inte tar ut varken lön eller vinst och använder pengarna till att köpa saker jag behöver för min verksamhet är det enda jag skall betala in till skattekontoret den momsskillnad jag har. Har jag förstått någonting VÄLDIGT VÄLDIGT fel? och hur i helvete kan jag nu ändra det här beslutet så att jag inte måste betala dessa pengarna, detta kommer ju konkursa mig totalt annars.... seriöst. jag måste ha hjälp! |
Jag antar att du har en enskild firma...
Och om du har en sådan så skall du göra som det står i dina papper du fick. Nämligen om du inte tycker siffrorna stämmer så gör du en (ny) preliminär självdeklaration och skickar in den. |
Citat:
|
Nu är jag ingen exptert och har inte ens haft företag i ett år.
Men om det är så att du har köpt in ett varulager för intjänade pengar kan du få en skattechock. Detta eftersom att det räknas som en tillgång ungefär som de pengar du har på bankkontot. Men det finns säkert de som kan förklara det bättre än mig.... |
Den preliminära skatten bygger på endera vad du själv angett att du tror att du kommer att tjäna, alternativt vad du har deklarerat för inkomst i senaste deklarationen för förtaget. Tycker du att F-skatten är alldeles för hög så beror det alltså på felaktiga uppgifter från dig eller på att du faktiskt tjänar så mycket. Det är ju inte precis några fantasismmor i intäkt som behövs för att F-skatten ska bli 50.000 i synnerhet inte om dessutom momsen ingår i underlaget.
Att du inte har några pegar just nu innebär väl inte att du inte kommer att få in under året. Skatten ska ju betalas från feb 2005 till jan 2006 så det finns gott om tid att få in likviditet. Inte därmed sagt att inte det är mycket i skatt eller att det kan vara svårt att få ihop till det men som sgt du har ju tid på dig. Går företaget plus minus noll så är det som du säger bara momsen att betala. Tyvärr är det ett vanligt fel att just sånt som ska vara lager eller inventarier ses som kostnader och man tycker att resutatet ska vara 0 efetsom man handlat för lika mycket som man sålt men så är det ju inte. Inköpta varor som finns i laget är en tillgång ingen kostnad då de fortfarande finns i företaget, en inventarie är bara en kostnad till den delen som gäller årets avskrivning resten är en tillgång. I en enskild firma tar man inte ut lön utan beskattas för resultatet å huruvida du tagit ut pengarna eller ej spelar i det sammanhanget ingen roll det är vinsten som är din "lön". Är man däremot intresserad, kunnig eller tar hjälp av någon som kan deklarera så ser man till att sätta av maximalt i expansionsmedelsfonder, något som fungerar om bolagets resultat använts till att handla in saker till företaget och fortfarande finns kvar i företaget. I såfall blir skatten bara 28% istället för 50-60% som det normalt är inkl egenavgifterna. |
Hej tack för alla svar!
Jag är lite uppstressad över detta nu och vill gärna ha ett specifikt svar huruvida jag faktiskt skall betala något över huvudtaget i skatt. fått känslan av att jag inte skall det. Så här ser det ut Jag har gjort några jobb vilka lett till att företaget har fått in 50 000 inkl moms. Dessa har jag / kommer jag spendera på inköp som firman måste ha för att kunna bedriva sin verksamhet. Det handlar om en dator, ett skrivbord, lite räkningar för bredband osv osv. Alltså inga lagervaror eller dyligt. Summan av kardemumman är att min inkommande och utgående moms i princip kommer bli 0 och jag spenderar lika mycket som jag får in. Jag menar det måste ju leda till att det enda som skall beskattas är de fåtal 1000 lappar som blir kvar i företaget efter alla inköp är det som skall beskattas. Grejen är nu också att jag precis fått heltidsjobb och inte kommer göra fler jobb på firman, som det ser ut nu i alla fall. En sista fråga. Den chocksumman jag fick idag, som ju måste vara fel pga mina misstag kommer jag väl inte behöva betala. Det blir ju ibland så med staten att även om summan är fel måste man betala den och sedan nästa år få tillbaka hela rasket igen. Som t.ex. när man överklagar p-böter och får rätt..... fan vad nervig jag är över detta nu....jag har verkligen inte råd att betala ut 6k i månaden......aaa....damn myself för att inte läst på ordentligt!! |
Men den preliminära skatten utgår väl från en gissning om vad du kommer att få in till firman under nästa år. Om du gjorde en vinst förra året ska du fortfarande skatta för den, men om det är som du säger bör det inte bli särskilt mycket (det framgår väl av din bokföring hur mycket det blir exakt).
Det absolut enklaste du kan göra är att skriva ett brev till skattemyndigheten. Inte via e-post. Använd vanligt papper (det finns fortfarande att köpa i välsorterade pappershandlar). Adressen finns i de papper du fick. === Överklagan om beslut av preliminärskatt På grund av anställning kommer min verksamhet under året i stort sett vara obefintlig. Jag beräknar inte att göra någon vinst under 2005. Därmed yrkar jag på att preliminärskatten för år 2005 skall sänkas till 0 kronor. Din Signatur Ditt Namn Ditt organisationsnummer och kontaktuppgifter === |
Nån som vet vad oddsen för att en överklagan skall gå igenom är då?
/Simpel *känner sig lugnare* |
Räknar du med ingen verksamhet under -05 och därmed inga intäkter, fyll i Skatteverkets blankett 4314 med de "rätta" siffrorna.
I ruta 40 skriver du 0 om noll är beräknad intäkt för -05, tänk på att om du anger 0 för mervärdesskatt så kan det bli knepigt att få kvitta moms. För mer detaljerad info rekommenderar jag dig att kontakta någon kunnig som du kan prata med IRL. |
Jag skulle gott rekommendera att du lägger ned en slant på en ekonom som går igenom dina papper, ger dig råd och deklarerar åt dig. Jag tror helt ärligt att du tjänar på det, det behöver inte vara dyrt heller. Dessutom slipper du denna ångest och osäkerhet som du har just nu. Hoppas att det ordnar sig!
|
Man kan justera sin prelskatt närsomhelst, det är bara att fylla i ett formulär... Var inte orolig, ring skattekontoret o ta ett snack.
|
Du ska inte gripas av panik. Du kan när som helst och hur många gånger som helst rätta ditt beräkande resultat genom att lämna i en s.k. preliminär deklaration. Du kan ladda ner en blankett för preliminär deklaration från Skatteverkets hemsida. Du kan således deklarera att företaget inte kommer att göra någon vinst.
Eftersom det är företagets vinst som är din lön och det du ska skatta för gäller samma avdrag som för en privatperson. Du har således grundavdrag, avdrag för resor etc. Du kan även dra av 4.000 kr för arbetsrum i din bostad oavsätt om du använder en liten hörna i ett rum eller om du använder en helt rum. Detta gäller för bostad i hyreshus. Bor du i eget hus gäller andra regler. Med detta vill jag ha sagt att ditt företag kan göra en "liten vinst", men efter avdragen ovan så åtestår det inget att dra skatt på. På Skatteverkets hemsida finns det ett formulär du kan fylla i med inkomst och avdrag. Sedan räknas det ut hur mycket skatt du ska betala. Bara att dela den summan med 12 så vet du hur mycket du ska betala varje månad. På så sätt kan du testa hur mycket du tål att gå med vinst innan du får snurr på firman. En annan sak du kan göra är att tala med Skatteverket och förklara att dina inkomster kommer i slutet av året och du därför inte har några pengar att betala skatt med just nu. De kan då bestämma att du ska betala 0 kr fram till en viss månad och sedan betala skatten fördela på de månader som är kvar på året. Sist, så måste du tänka på att det du köper in i firman kanske inte påverkar företagets resultat det året du köper saken. Köper du en sak som kostar t.ex. 20.000 kr och den har en ekonomisk livslängd på 5 år, ja, då kommer den bara att sätta ner din vinst det år du köper den med 1/5-del av 20.000 kr, dvs. 4.000 kr. Du kan således inte räkna inkomst 20.000 kr minus inköp 20.000 kr är lika med 0 kr i vinst. Du får i stället räkna inkomst 20.000 kr minus inköp 20.000/5 är lika med 16.000 kr i vinst. Det bästa du kan göra i dagsläget är att göra en preliminär deklaration och sänka din beräknade inkomst för året. Du kan ju de facto ha räknat med en kund som du nu har förlorat och därmed inte kommer att ha den årsinkomst som du räknade med från början. Skatteverket kommer inte att fråga utan gå på dina uppgifter. |
Hej alla som svarat
Jag är ny på forumet och även, som ni säkert märkt ny på företagande och jag måste säga att jag är grymt impad av alla svar och all fakta jag fått/lärt mig nu! Alltid skönt att hitta ett fungerande forum och det verkar detta verkligen vara! Återigen tack tack!! |
Apropå detta, hur mycket är normalt att betala för en ekonom som ser till att man inte hamnar med skägget i brevlådan?. Typ när det är dags att betala skatt så överlämnar man allt till denne för att slippa eventuella problems?
|
Eftersom det inte finns två företag som är lika så finns det säkert lika många bud på "normal pris" som det finns företagare. Priset beror dels på bolagets omfattning (antal verifikat), dels på hur mycket och hur rätt du själv har gjort innan du lämnar det, dels på vilken "kompetens" du lämnar till och slutligen timpriset för det bolaget som ska göra jobbet.
När jag säger "kompetens" så menar jag att det finns bolag som får hjälp med deklarationen och bokslut hos en revisor som tar omkring 900 kronor i timmen, det finns de som lämnar till en bokföringsbyrå som kanske tar 150 kronor i timmen och sedan de som lämnar till redovisningskonsulter som oss som tar 350 kronor i timmen. Att låta en revisor göra bokslutet och skriva deklarationen är onödigt dyra pengar men om man sedan väljer bokföringsbyrån eller redovisningskonsulten beror kanske mycket på vad man förväntar sig att få för hjälp och vad det är man själv kan. Sedan säger ju inte heller timpriset allt, någon som tar 150 kronor i timmen kanske behöver lägga ner dubbelt så lång tid som en som tar 300 kronor i timmen och då blir prislappen i slutändan densamma. Jag kan som en anekdot berätta om en av våra första klienter för många år sedan. Det var ett AB där ägaren själv hade gjort bokföringen och sedan lämnat till en revisor för att göra bokslut och när fakturan kom landade prislappen på nästan 40.000 kronor. Året efter kom de till oss och ville ha hjälp med bokslutet och hade fortfarande bokfört allt själva. Efter att ha rättat alla fel som fanns bokade upprättat bokslut och årsredovisning och med revisorna arbete (vi bytte revisor till en vi brukade anlita) så slutade det årets prislapp på ungefär 20.000 kronor för oss och revisorn tillsammans. Året efter det tog vi även hand om den löpande bokföringen och då blev årets pris inklusive bokföringsarbetet 18.000 kronor. Sens moralen av detta skulle alltså vara att det inte alltid lönar sig att bokföra själv och få bokslutet gjort om man inte vet att allt (eller iallafall det mesta) i bokföringen är rätt gjort. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson