WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Varning för Bredbandsbolaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=5674)

Mats 2005-01-23 13:07

Vid en sökning för någon månad sedan så fick jag se att jag kunde få 24mbit ADSL från Bredbandsbolaget och eftersom inte Telia kunde erbjuda samma hastighet så beslutade jag mig för att beställa från BBB.

Jag har haft Telia ADSL sedan flera år tillbaka och hela tiden uppgraderat det och har idag 8mbit, eftersom jag har två telefonnummer så valde jag att lägga BBB på det andra numret för att slippa avbrott med uppsägning/inkoppling som inte synkar med varandra.

Fick startlådan från BBB fredag 14/1 och kopplade in det, samma dag ringde jag supporten och efter 25 minuters väntan kom jag fram och fick konstaterat att jag ligger bara 500 meter från stationen och skall utan problem komma upp i 20-22mbit utan problem. Alla mina tester visade 5-7mbit och efter att ha gjort dumpar på alla tp-test ringde jag supporten igen den 16/1 och dom kunde inte hitta något fel utan var tvugna att felanmäla det hela och skicka ut en tekniker.

Idag en vecka senare har fortfarande ingen tekniker orkat sig ut och titta på felet, droppen rann dessutom över igår när anslutningen låg nere helt och hållet under kvällen, tidigare har den i alla fall "bara" klippt nån gång i timmen...

Jag har dessutom under hela veckan mejlat med supporten som menar att jag får glatt vänta tills teknikerna kommer ut...

Efter gårdagskvällen konstaterade jag att jag inte vill ha den skiten så jag tryckte in Telia igen och det funkar som vanligt klockrent, har nu packat ner hela startpaketet igen och kommer att skicka tillbaka det i morgon.

Enligt BBB's allmänna villkor under punkt 8 står det att läsa dom i normalfall skall påbörja felsökning inom 24 timmar. Borde jag inte ha rätt att häva köpet eftersom dom aldrig kunnat leverera den beställda tjänsten?

Skall bli intressant att se hur dom reagerar när dom får tillbaka hela mitt paket.

Tips och råd om vad jag skall skriva i brevet till dom önskas, är det nån här på WN som har några "bra fraser" på lager efter liknande uppsägningar/reklamationer så dela gärna med er till mig.

// Mats

mypay 2005-01-23 13:11

oj.. jag hade samma problem med Bonet (Bostream) för några år sedan.. Det löste sig efter ... 7månader

Nej men något sånt här ska du skriva

"Då Ni misslyckats uppfylla avtalet enligt paragraf x.y så återlämnar jag härmed startpaketet."

sen också kräva pengar etc tillbaka från dom

Mats 2005-01-23 13:20

Citat:

sen också kräva pengar etc tillbaka från dom
Jag har inte ens fått första fakturan från dom än.

// Mats

andhol 2005-01-23 13:31

Jag hade liknande problem en gång för länge sedan när ComHem skulle leverera internet till mig. Jag lyckades inte komma upp i mer än halv modem (V90) hastighet hur jag än gjorde. De tog drygt två veckor på sig att åtgärda felet hos mig.

Jag försökte häva avtalet med dem men det gick inte då de ansåg sig levererat precis det jag beställde, dvs en internetuppkoppling på UPP till 0,5Mbit. Efter en och annan vända hittade jag dock ett kryphål för mig och det var att de även skrev att uppkopplingen lämpade sig för den som ville kolla mail kontinuerligt med hjälp av den fasta uppkopplingen de erbjöd.
Felet var nämligen av sådan karaktär att den buffrade lite information åt gången vilket outlook inte klarade av så jag kunde kringla mig ur eftersom anslutningen inte ens dög till att kolla mailen med.

Det kan alltså vara bra att skriftligt ha en garanti i avtalet om något om minsta hastighet de måste garantera. Eller om de kan klara sig med utebliven felsökning eftersom tjänsten bara är upp till XX Mbit och de då kan hävda att det egentligen inte var något fel på tjänsten?

Nu tycker jag nog att det är självklart i detta fallet att BBB inte kan hävda att de levererat i närheten av vad man förväntar sig på den typ av uppkoppling du köpt så det borde inte vara några problem alls att häva avtalet med referens till att felsökning ej påbörjats för att avhjälpa ditt fel. (Och att du ej heller meddelats att något speciellt skäl föreligger till utebliven felsökning)

/Anders Holgersson

Mats 2005-03-09 00:15

Nu har jag fått fakturan och dom vägrar annulera den, har haft en del mejlande med deras fakturaservice och blir så less att jag måste skriva av mig lite här.
// Mats

Klippt från mejlandet med dom, nån som har några kommentarer om hur jag skall följa upp det?

Hej.
Vid en sökning i mitten på december så fick jag se att jag kunde få 24mbit
ADSL från Bredbandsbolaget och eftersom inte Telia kunde erbjuda samma
hastighet så beslutade jag mig för att beställa från Er.

Jag har haft Telia ADSL sedan flera år tillbaka och hela tiden uppgraderat
det och har idag 8mbit, eftersom jag har två telefonnummer så valde jag att
lägga Bredbandsbolaget på det andra numret för att slippa avbrott med
uppsägning/inkoppling som inte synkar med varandra.

Fick startpaketet från Er fredag 14/1 och kopplade in det, samma dag ringde
jag supporten och efter 25 minuters väntan kom jag fram och fick konstaterat
att jag ligger bara ca 500 meter från stationen och skall utan problem komma
upp i 20-22mbit. Alla mina tester visade 5-9 mbit och efter att ha gjort
dumpar på alla tp-test ringde jag supporten igen den 16/1 och dom kunde inte
hitta något fel utan var tvungna att felanmäla det hela och skicka ut en
tekniker.

Självklart har jag kopplat in det på första jacket och har inga övriga
telefoner o.s.v. inkopplade vid mätningarna. Jag har gjort allt som jag blev
rekommenderad av Er support att göra.

Igår, 1½ månad senare ringde en tekniker och konstaterade att han inte
hittade nåt fel på stationen.

När anslutningen låg nere helt och hållet under vissa kvällar så tröttnade
jag rejält, tidigare har den i alla fall "bara" klippt någon gång i
timmen... Dessutom kom den aldrig upp i mer än 8mb.

Jag har dessutom under hela tiden mejlat med supporten som menar att jag får
glatt vänta tills teknikerna kommer ut...

Den 24 januari konstaterade jag att jag inte vill ha det strulet så jag
kopplade in Telia igen och det funkar som vanligt klockrent, jag packade ner
hela startpaketet eftersom jag anser att Ni inte har levererat det ni
utlovat.

Jag skickade tillbaka det som postpaket till er och någon som heter
K.Stenlund i Karlskoga har kvitterat ut försändelsen. Ändå kommer det en
faktura från er på månadsavgifter, anslutningsavgift m.m.

Jag skrev även med ett följebrev tillsammans med returen av modemet och det
finns inga oklarheter om vem som returnerat eller varför.

Enligt Era allmänna villkor under punkt 8 står det att läsa att Ni i
normalfall skall påbörja felsökning inom 24 timmar. Dessutom hittade dom
inget fel och supporten kunde inte hjälpa mig.

Jag förväntar mig att ni annullerar mitt abonnemang och krediterar fakturan
omgående utan några efterföljande räkningar eller krav. Jag hoppas att vi
kan lösa det på detta enkla sätt så att vi slipper låta Allmänna
reklamationsnämnden avgöra ärendet.

Bästa hälsningar Mats Karlsson


Svar
Hej Mats,
Tack för din e-mail!
Vi har mottagit din reklamation angående faktura 2896-4436091. Efter
kontroll av ditt ärende har vi kommit fram till att denna kvarstår till
betalning senast 050331.. Enligt våra noteringar skulle ni återkomma för
felsökning. Då ni bara skickat tillbaka modemet utan att vi fått en chans
ges ingen kompensation för detta.

Om ni önskar att säga upp abonnemanget, vänligen kontakta kundtjänst.



Med vänlig hälsning
Fakturatjänst / xxxx


Svar
Har det inte framgått klart och tydligt att jag vill säga upp mitt
abbonemang hos er, eller rättare sagt aldrig påbörja det med tanke på att ni
inte fick det till att fungera.

Skulle jag återkomma för felsökning? Jag gjorde allt som stod i min makt för
att komma tillrätta med detta så fort jag fick det. Jag ringde er support
som inte kunde lösa det på 3 samtal utan fick felanmäla det. Jag blev lovad
att jag skulle få ett sms när det var fixat, eftersom det inte hände nåt
under den från telefonsupporten utlovade tiden så mejlade jag er support ett
antal gånger och fick samma svar att dom inte kunde hitta några fel utan att
jag skulle vänta på er reparatör som skulle ut till stationen. Detta skulle
ske inom en vecka.

När jag fortfarande inte hört något om att det skulle vara fixat så
tröttnade jag på att ni inte uppfyllde er del av avtalet med att kunna
leverera den beställda tjänsten.

Jag har dessutom den 21/1 blivit garanterad av en Fredrik att jag inte
kommer att bli fakturerad innan det fungerar till 100%.

Jag bestrider denna och eventuellt fler fakturor framöver och kommer att att
lämna in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som får se på ärendet
objektivt. Jag har kvar all korrenspondans med supporten och har även
uppskrivet när och vem jag har pratat med.

Jag tycker att det ärbeklagligt att det inte går att lösa ett sådant här
problem på ett smidigt sätt.

// Mats Karlsson

Micke04 2005-03-09 00:19

Bra jobbat, dom lär ge upp!

Rasmus 2005-03-09 00:56

Tycker du har formulerat dig väldigt bra och spelat korten rätt, väntar med spänning på deras nästkommande svar. =)

Christos_ 2005-03-09 01:50

Tack för att du postat detta Mats.
För några dagar sedan beställde jag samma tjänst i brist på andra leverantörer och väntar med spänning på att se om allt kommer att fungera som det ska. Visserligen har jag ringt runt till de olika bredbandsleverantörerna och fått bekräftat att utbyggnad är på gång men ingen kunde ge mig ett fast datum. Kanske vore klokast att strunta i detta innan det är försent och vänta lite längre tills de andra leverantörers tjänster är tillgängliga?

Martin 2005-03-09 16:13

Jag har också en liten otrevlig historia ang. bredbandsbolaget...

Jag ringde bredbandsbolaget för några veckor sedan för att säga upp mitt abbonemang när jag flyttar i slutet av maj. Sen för några dagar sedan slutar uppkopplingen fungera överhuvudtaget. Detta hör ju inte direkt till ovanligheten när man har bredbandsbolaget så jag funderade inte så mycket över det. Efter några timmar fick jag nog och ringde supporten. När jag väl kom fram meddelade de att de skulle skicka ut en tekniker som skulle kolla på felet.

Nästa dag ringer de tillbaka:
- Vi har råkat säga upp ditt abbonemang
- Jaha? (hur lyckas dom med det?)
- Det är ingen fara vi sätter igång det igen...

Vad bra tänkte jag tills jag får reda på att det kommer ta tio dagar att få igång det igen! TIO dagar?!

Jag vet inte riktigt hur de tänker men jag klarar mig iaf inte utan internet i tio dagar...

Numera sitter jag hemma hos flickvännen och surfar på hennes telia 500...

ARG blir man!!

Yohan 2005-03-09 22:36

2 bifogad(e) fil(er)
Bra att du publicera detta Mats. Det är mycket mygel i dagens ISP handel.
Fast det bästa med hela tråden tycker jag är googleadsen längst ner jag fick när jag läste :)

Mats 2005-03-09 23:08

Citat:

Fast det bästa med hela tråden tycker jag är googleadsen längst ner jag fick när jag läste
Haha, klockrent!!

Tänkte att jag skulle påvisa denna tråden för dom vid mera bråk, skall bli intressant att se hur det slutar.

// Mats

Mats 2005-03-17 19:05

Har nu fått ett avslut med BBB.
Tycker att det ändå känns ganska ok.
// Mats

...vi har nu avslutat din tjänst per sista mars och således skall faktura 2896-443xxxx fortfarande betalas då vi avslutar utan uppsägning eller bindningstid. Faktura 2896-483xxxx är nu krediterad...

Eazt 2005-03-17 21:51

Citat:

Originally posted by Mats@Mar 17 2005, 19:05
Har nu fått ett avslut med BBB.
Tycker att det ändå känns ganska ok.
// Mats
...vi har nu avslutat din tjänst per sista mars och således skall faktura 2896-443xxxx fortfarande betalas då vi avslutar utan uppsägning eller bindningstid. Faktura 2896-483xxxx är nu krediterad...

Bra att det blev ganska ok i slutändan ändå. Då man uttrycker sig korrekt och inte otrevligt/jobbigt som du verkar ha gjort här brukar såna här saker gå ganska bra ändå. Även om det är mycket tidskrävande och jobbigt så länge det varar.

Kommer själv ihåg några gånger då jag har varit i liknande situationer men det har löst sig till slut då man uppträder korrekt, precis som du gjort här.

nomicon 2005-03-18 01:41

Jag avslutade mitt arbete för BBB för 2 veckor sedan, och har aldrig mått så psykiskt bra tidigare. Nu arbetar jag för Telia :)

-Martin

Sigurd 2005-03-18 03:05

Mina erfarenheter av BBB´s ADSL-tjänster är väldigt små. Nästintill så små att de knappt existerar. Men deras fiberanslutningar har alltid fungerat klockrent för mig. Någon enstaka gång som det låg nere. Och då hade de förberett oss.

Är väl priset isf som inte är det bästa. Därför bytte jag.

vidir 2005-03-18 08:46

Tydligen fler än jag som har problem med Bredbandsbolaget,, jag skrev en annan tråd om Bostreams skrotning by Bredbandsbolaget..

tomas70 2005-03-20 00:20

Jag skaffade mig BBB i slutet på förra året efter att ha suttit privat med Chello under 4 1/2 år och varit mycket nöjd men ville ha lite högre hasighet än den jag hade.
Jag beställde VDSL 12 / 9 Mbit från BBB, Jag kopplar in och allt rullar på fint men efter nån vecka går det mycket långsamt och jag gör som alla andra (Ringer och klagar).
Detta medför mängder med diskutioner från deras sida att dem ska felsöka och så ska jag testa olika saker från min sida.

Gör allt dem begär och lite till för den delen.

Därefter så går det bra igen för att inom dagar gå mycket långsamt igen vilket medför att jag ringer igen och då skickar dem företaget "Närverksakuten" hem till mig där teleledningar kollas och skalas om etc.
Killen från akuten ringer till BBB och snackar med dem för att under samtalet få veta att BBB strypt hastigheten till 4/4 Mbit.

Det accepterar jag inte utan meddelar att dem får försöka åtgärda detta då det är en tredjedel av hem trafiken vi snackar om.
Hastigheten ökas och jag ligger i 6/6 men då börjar jag föra log på nerkopplingar då dessa sker i ruskig hastighet och alltför ofta.
Dagar efter att killen var över så funkar inget och dem säger åter igen att dem ska titta på det och felsöka.
10 dagar och ca 22 samtal därefter så får jag prata med en underbar kvinna vid namn "EVA" på BBB´s kundtjänst och hon säger kort "Inte undra på att du inte har nät när en port är stängd"

Suck nätet är igång men funkar knappt alls utan jag kopplas ner 3 ggr / minuten ggr 60 min ggr 24 timmar.
Alltså inget nät alls.
enligt loggen hade jag haft från start till slut 203,040 nerkopplingar "Nytt rekord tror jag"

Ringer ber att få komma till deras reklamationsavdelning och skriver ett brev och förklarar läget för dessa samt kräver tillbaka startavgiften på 1000 kr + feb faktura på 419 kr.

4 dagar senare så kommer det en utbet från bankgirot på 1419 kr och jag häver avtalet med omdelbar verkan och byter tillbaka till Chello och deras bästa paket på 9 mbit.
Funkar numera strålande och har inga som helst problem.

PS: Fick ta till en del hot som ex reklamationsnämnden samt en del annat men det tog 3 mån att få detta avklarat med dem.

roubert 2005-11-29 00:11

Jag har också väldigt dåliga erfarenheter av Bredbandsbolaget och har gjort en hemsida om hur de hanterade min flytt i våras:

http://www.df.lth.se/~roubert/bredbandsbolaget/

De tog betalt i förskott men levererade aldrig och vägrar sedan betala tillbaka pengarna.

alexut 2005-11-29 00:48

Citat:

Originally posted by Sigurd@Mar 18 2005, 04:05
Mina erfarenheter av BBB´s ADSL-tjänster är väldigt små. Nästintill så små att de knappt existerar. Men deras fiberanslutningar har alltid fungerat klockrent för mig. Någon enstaka gång som det låg nere. Och då hade de förberett oss.

Är väl priset isf som inte är det bästa. Därför bytte jag.

Samma här. Har kört på Telia innan, då var det tal om 2 nedkooplingar/timme samt 6k/sec en gång i veckan i en hel dag.

Bytte till BBB och jag har aldrig varit nöjdare...

Jag tror att *DSL strular eftersom de tog över Bostream, och de har många problem att integrera denna tjänst med fiberanslutningen som funkar utmärkt för mig och många många andra...

webbteknik 2005-11-29 13:17

När jag skulle byta från telia adsl till bredbandsbolagets motsvarighet för några år sedan, då råka jag ut för ett riktigt helvete... och det var inte BBBs fel, enbart telias.

När man bytte skulle det bli ett kort glapp på ca 1 vecka där jag skulle bli utan internet, detta glapp vart 3 månader!

Något som var en total katastrof för mig då jag studerade på distans på den tiden.

Efter en och en halv vecka så hörde BBB av sig och sa att dom inte kunde koppla upp mig pga att telia inte hade tagit bort nån av sina saker i inkopplingen och om deras tekniker skulle ta bort detta skulle de bryta mot lagen. Så jag skulle ringa telia och be dem fixa detta snarast (detta var något som borde ha fixats direkt i samband med öppsägningen).

Jag pratar med telia, telia förnekar att dom skulle ha nått där utan att allt fel ligger hos BBB.

Jag ringer bbb och de skickar återigen dit sina teknoker och hör efter någon dag av sig och säger att telias grejjer fortfarande sitter kvar och dom måste ta bort dem.

Ringer återigen telia som vägrar att tro på att de inte skulle ha tagit bort sina saker. Men efter en långt tids övertalande går de med på att de skall skicka dit en tekniker och kolla och sedan höra av sig till mig.

När jag fortarande inte hört nått efter två veckor ringer jag telia igen och dom säger att ingen tekniker varit där än... dom ska kontakta sina tekniker och påminna dem...

Så håller det på i kanske två månaders tid och jag får ringa och klaga massor av gånger.

Sen tillsist efter totalt ca 3 månader efter att mitt BBB skulle börjat funkar ringer telia (första gången på hela tiden de ringer mig och inte tvärt om fast de hela tiden sagt att de skulle höra av sig) och säger att teknikerna varit där nu och plockat bort telias utrustning (dom säger inget om att dom hade fel eller så trotts att de under en lång tid förnekade att de skulle haft nån utrustning där alls).

Därefter ringer jag upp BBB och dagen efter funkar mitt internet!!!!

Telia vägrar att ge mig någon ersättning trotts att allt fel ligger hos dem och trotts att de förstört mina högskolestudier ordentligt då dessa var beroende av uppkopplingen.

BBB som inte gjort nått fel och varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma dom tar däremot utan att jag bett om nått och ger mig 3 månaders gratis uppkoppling.

Sen när jag för ett år sedan bytte till BBBs fiber så funka det direkt, det funkar till och med innan jag beställt det, räckte med att koppla in kapeln och har funkat helt underbart sedan dess. Nu ska de visst dessutom uppgradera min uppkoppling från 10/10 till 100/10 utan extra kostnad! =)

Kan även tilläga att när man ringde till BBB fick man oftast vänta 10-20 min, när jag ringde telia fick jag oftast vänta 40-90 min! En gång gav jag upp när jag ringde till telia och fått vänta uppåt en och en halv timma utan att det blivit min tur.....

miche 2005-11-29 14:21

Samma här... haft en massa problem med bredbandsbolaget. först så flyttade jag 20 m från en liten etta till en tvåa och begär flyttning av mitt bredband. efter 3 månaders ringande, emailande och löften hade jag fortfarande inte fått bredband så jag sa upp det. beställde comhem och det tog 5 dagar sen så hade jag internet.

1 år efter så flyttade jag till en ny lya där bredbandsbolaget hade installerat fiber, 10 upp/10 ner och klart jag vill ha det. så jag ringer och beställer vilket försäljaren säger att jag ska betala startavgiften på 500kr eftersom den som bott i lyan innan redan betalat för installationsavgiften på 1500 spänn. visst, 2 månader senare så kommer en räkning där jag ska stå för installationsavgiften. idiots!!

Jesper B 2005-11-29 16:45

Jag har BBB hemma och det är jag som får rycka in och hjälpa min familj med deras bredband med. Från början hade vi Bostream allihop och efter hand som de har bytts har vi gått från att vara nöjda bredbandskunder till rabiata BBB-hatare. Hastigheter som hoppar upp och ner, upphastigheter som är sämre än bostreams 2,5mbit tjänst hade (mig har de strypt dessutom). Varannan söndagkväll står mitt modem bara och blinkar och söker efter kontakt med stationen. Orkar inte byta bara leverantör, är så matt efter alla samtal till supporten med 40 minuter i kö.
Väntar på TDC.

karlgren 2005-11-30 21:31

Har funderat på att skaffa genom bbb när jag nu skaffar lägenhet istället för mitt hus.
Dock har denna tråd fått mig att fundera om.
Min fråga är om någon har erfarenhet av tdc (tdc.se) och deras driftsäkerhet?
Vad jag förstår så är detta ett bolag i tdc song. Ute på hal is nu kanske. Men är detta "samma" bolag som song networks.

Editerar lite. Visst var det det.
Men frågan om driftsäkerhet kvarstår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson