![]() |
Hej
Jag undrar om det är någon som kan säga på ett ungefär hur mycket som är rimligt att man inte får in på sina fakturor ? Vad finns det för säkerhet för utom kreditkoll på personerna ? Jag vill veta allt för att kunna göra det så säkert som möjligt :) Jag tycker inte om när folk försöker blåsa en på pengar så vad kan jag göra för att minska riskerna på att bli blåst på pengar ? förutom att slopa faktura ? mvh/Tomas |
Finns inte så mycket man kan göra, vill du vara på den säkra sidan och är beredd att lämna en del så sälj alla dina fakturor.
|
Kolla in paycontrol hos Acme (http://www.acmegroup.se/paycontrol/). Använder den själv, lite meckigt i början att få till allt men sen är det skönt. Har tagits upp innan här på forumet.
|
Jag tror det varierar väldigt mellan vilken bransch du är i och vilken målgrupp du har. Bland mina kunder är det privatpersonerna som är värst och av de som gått vidare till inkasso har många visat sig ha betalningsanmärkningar - många har dessutom MÅNGA betalningsanmärkningar. En kunde hade närmare 20 betalningsanmärkningar.
I mitt fall heter lösningen förskottsbetalning, det sollar bort de allra värsta redan från början. Med lite ändrade rutiner kommer förlusten att bli minimal. Så ta betalt i förskott om du kan. Är det värt det så kör också kreditupplysning på nya kunder. Att sälja fakturorna hjälper inte - det blir mindre jobb, men förmodligen får du inte in speciellt mycket av pengarna ändå. |
Det jag skrev är att få betalt inom 24 timmar och de tar hand om resten, se bara till att du inte skriver på att du är skylldig att betala tillbaka ifall de inte kan dra in pengarna.
|
Citat:
//Predrag |
Det bror på om du säljer fakturorna eller belånar dem. Säljer du dem så står inte du själv risken för kundföruster men du får istället lite mindre betalt förfakturan. Belånar du den så är fortfarande fakturan "din" det är bara det att du har lämnat den som säkerhet får lånet. På detta vis får du mer för betalda fakturor än om du säljer dem men som sgat kreditrisken är din.
|
Hej igen och tack för alla svar.
Det är som så här att jag har kreditupplysning på mina kunder Davve och Bitbull att sälja mina fakturor till acme så som du har det så räknade jag ut att det kommer minst att kosta mig 10 % av min genomsnittsfaktura och det är lite väl mycket, då står även jag för riskerna. Det står även i det finstilta att jag är bunden till 12 månader fast dom kan höja priset när dom vill så jag tror att det är jag som får ta smällen vilket fall som helst. Och jag har ringt runt till massvis med företag som säger sig sälja fakturor men det är endast acme som vill köpa dom men då i det med paycontrol och det är de som kostar minst 10% |
Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra. // Mats |
Om man har råd att ligga ute med pengar, dvs att kunderna inte betalar på angiven tid, så har man ju rätt att ta dröjsmålsränta vilket många glömmer bort. Det blir en del pengar om man håller hårt på det. Om dom fortfarande inte betalar så får man ju skicka det vidare inkl. räntan.
Om det är någon som avsiktligt försöker blåsa dig på mycket pengar så finns ju alltid http://www.balticinkasso.com/ Har aldrig använt mig av dom själv och kommer antagligen inte att göra det men jag har hört talas om dom om dom driver in pengarna. |
Citat:
Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna. JohanH Ja det är inte dumt jag ska faktiskt tänka på den saken då jag endast har 35 i påminnelse avgift men enligt lag så får man ta 50 om jag inte har fel. Har med hört talas om http://www.balticinkasso.com/ de värkar mycket bra :) tackar för svaren |
Jag är osäker om Baltic Inkasso engagerar sig i mindre belopp. Tror dom bara åtar sig fall där det handlar om större summor.
//Predrag |
Jag säljer mina förfallna fakturor en gång i månaden till ACME, jag bryter den 15:e i varje månad och skickar vidare dom fakturorna som förföll till betalning månaden innan.
Fungerar kanonbra. // Mats Inkasso ja men det är väll en del som du inte får in därifrån med eller ? Tänkte bara fråga om det kostar något om de misslyckas med att driva in pengarna. JohanH ___ När det gäller Mats fakturor så har han sålt dem till Acme, Mats har fått pengar och Acme äger fakturorna. Vid misslyckad indrivning så drabbas Acme av kreditförlust. Skall tillägga att Mats kunder är kreditprövade, därav köper Acme hans fakturor efter förfallodatum. Balticinkasso är bra på driva in pengar men saknar tillstånd i Sverige för att göra det ( står ej under datainspektionen). Man får väl ta överväga om det är moraliskt riktigt att samarbeta med dom, själv kan man förstå företag i knipa som behöver pengar för att klara sig. 50 kr är lagstadgad avgift. Tycker du skall ändra från 35 kr dunken, men kom ihåg att ändra villkoren till dina kunder då den måste vara avtalad. Kostnaden för paycontrol = 2,5%. +faktureningsavgift +kreditkontroll. Ha det gött. Martin |
Citat:
|
Ursäkta en kanske oförtjänad parallell, men att anlita Baltic Inkasso känns lite som inkassobolaget som skickade ett antal Hells Angels-liknande motorcyckelsnubbar hem till kunden som inte betalt sin faktura.
Jag tror risken är stor att man kan få dåligt rykte om man anlitar inkassobolag som visar sig vara en del av ryska maffian - inte sagt att de är det. Jag skulle nog tänka över det både en och två gånger. |
Citat:
De som betalar eller av de som inte betalar ? Jag råkade ut för ett gäng i grums som lurade mig på rätt mycket pengar nu innan jag hade kreditkoll på alla kunder och som jag förstod det där så spred det sig rätt snabbt att jag inte gjorde kreditkoll men levererade mot faktura. Dessa skulle jag gärna skicka något företag som baltic inkasso till bara så att dom vet att dom inte gör det o straffat. mvh/Tomas |
För min del hette lösningen förskottsbetalning och det fungerar riktigt bra. Jag har blivit av med nästan alla falska beställningar.
|
Citat:
Jag tror man vinner mer på att förlora ett par fakturor än att övergå till förskottsbetalning, men visst - det beror säkert på vad man säljer och till vilka. |
Citat:
Det är så många som inte vill betala i förskott. Dock är det bra att ha det på sidan men det är inget som jag skulle enbart vilja ha då det är väldigt mycket som faller bort pga detta. mvh/Tomas |
Jag erbjöd tidigare försäljning till postförskott, samtidigt som vi hade alternativet betalning i förskott, och kunderna valde ungefär hälften av varje. Kanske ska tillägga att vi la på 37:- för de kunder som ville ha postförskott, men i sammanhanget är det en liten summa.
Dock hade vi stort problem med att ungefär var tredje kund inte löste ut sin postförskottförsändelse. Vi tob därför bort detta alternativ och erbjöd till alldeles nyligen enbart försäljning till förskottsbetalning (alternativt avbetalning i samarbete med Handelsbanken Finans, men det verkar inte populärt alls), och jag har inte märkt några tendenser till att valet att ta bort postförskottet minskade försäljningen. Numera erbjuder jag även alternativet Paynova, men än är det för tidigt att säga hur väl det faller ut. |
Citat:
|
Citat:
|
Det handlar inte om det enskilda fallet. Det handlar om att jag som seriös företagare inte vill bli sammankopplad med oseriösa metoder. Det finns ett accepterat sätt att driva in pengar, som inte alltid fungerar så bra - men förmodligen är det bättre att stå den enskilda förlusten än att få dåligt rykte och bli av med mänger av potentiella kunder.
|
Nu är jag lite sent inkommen, men kan ju bidra med att säga att vi har minimala kreditförluster trots att vi är rätt generösa med villkor, påminnelser, etc. Jag antar att detta beror på att vi mest säljer genom hänvisningar från nuvarande kunder, och att det skulle se lite annorlunda ut om vi hade någon aktiv marknadsföring.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson