![]() |
Det var inte länge sen jag började använda Trade Doubler, och visst är jag nöjd med resultatet - men känner inte att jag har full koll på allting. Jag vill gärna följa upp och analysera hur mina besökare använder min sajt och vad som lockar dem. Jag vill kunna se tendenser och indikeringar på vad som funkar och vad som inte gör det och om jag bör ge ett visst program mer tid eller inte. Visst finns det en hel del rapporteringsverktyg på TD, men problemet jag upplever är avsaknaden av en riklig guide som hjälper mig att förstå hur jag ska analysera all information. Jag vill kunna utnyttja all tillgänglig info till att effektivisera mina annonser och därmed höja intäkterna. På flera ställen på TD beskrivs dessutom saker och ting olika, eller har olika benämningar, vilket inte underlättar. Jag får exempelvis ofta Referrer-fel utan att förstå varför, trots att jag har gått igenom min sajt ett antal gånger nu. Jag har försökt att verkligen gå igenom och förstå hur allting hänger ihop, men jag verkar aldrig kunna bemästra och förstå fullt ut vad jag bör använda all data till.
Är jag ensam om det? Har någon några tips att dela med sig? Finns det någon dokumentation skriven som tar upp detta ämne? Alla möjliga tips och tricks är välkomna. Anledningen till att jag inte vänder mig till TD själva är pga deras oerhört långa svarstider på mail. Tack på förhand. |
Jag kan iallafall svara på en av frågorn, angående refferer-fel.
Du kommer alltid att få refferer-fel, hur mycket du än anstränger dig. Det är inställningar och metoder hos din användare, som får dessa följder. T.ex. att användaren använder en refferer-blocker. Eller att användaren kopierar länken - öppnar ett nytt fönster - och klistrar in länken. Då finns heller ingen refferer-information kvar. |
Har kört TD i tre år och aldrig fått referrer fel...
|
Hej hej,
Mycket bra åsikters som framförs här, men det är svårt för mig att precisera och svara bra utan vidare detaljer. Rent generellt så skulle jag rekommendera att använda vår översiktsrapport, för att då få en överblick över vilka program som genererar flest avslut och vilka som har bäst conversion rate. Avslut och lead-rapporten kan också vara nyttig för att då se vilka specifika produkter som säljer bäst och då kanske satsa mer på just dessa. Funktionen EPI tillåter affiliates att definiera från vilken specifik länk besökarna kommer, så om detta används på ett bra sätt så kan du utvärdera från vilken undersida och vilken annons som fungerar bäst. M-bition - För att jag skall kunna svara mer specifikt på dina frågor måste jag veta lite mer, du kan väl återkomma till mig på [email protected] och så skall jag undersöka vad dina referrerfel beror på. Jag är också hemskt nyfiken på vad som menas med "På flera ställen på TD beskrivs dessutom saker och ting olika, eller har olika benämningar, vilket inte underlättar.". Om jag kunde få en närmare beskrivning var och när detta upplevs så skall jag framföra dessa åsikter till ansvarig för vår webbplats. Vidare så har Filip rätt i det han säger, det kommer alltid finnas några få referrerfel pga de skäl han nämner. Mvh Calle TradeDoubler Support |
Citat:
Jag kommer att maila dig mina funderingar men jag skriver in några exempel här ifall någon skulle vara nyfiken, som du gärna får svara på. Det är mycket möjligt att det är jag som inte förstår verktyget tillräckligt, i såna fall är ju lösningen att lära sig mer. Mer dokumentation skulle vara utmärkt då. Grafikeffektivitet-rapport: Ex1: Hur kan man ha 0 klick men samtidigt CTR på 0,12% ? CTR baseras väl på antal klick! Imp 3287, Unika Imp 0, Klick 0, UV 4, CTR 0,12%, Leads 0, Imp leads 0, Sales 0, CR 0,00%, Total provision 0,00 Ex2: Hur kan man ha 0 på Klick, CTR, Leads, Sales och CR men ändå få en provision på 160? Imp 68, Unika Imp 4, Klick 0, UV 0, CTR 0,00%, Leads 0, Imp leads 0, Sales 0, CR 0,00%, Total provision 160,00 Ex3: På rapporthuvuden har en kolumn benämningen UV, i hjälpen heter det UB. Inte så svårt att förstå i det här fallet, men kan förvirra ändå. |
TradeDoubler har många olika funktioner men de mest användbara saknas tyvärr. Exempelvis saknas möjlighet att gruppera klick på samma sätt som EPI gör det möjligt med leads och sales. Har tidigare försökt komma i kontakt med TradeDoubler angående att implementera det här även för klick men utan att få någon som helst feedback. Utvecklingsavdelningen verkar ha fått storhetsvansinne och verkar mest sitta och blippa ihop flashiga poolprogram i olika form och färg.
Det enda TradeDoubler lever på idag är att de är störst på svenska marknaden. I övrigt har de inte direkt bra support (inga eller långa svarstider som du nämner) eller bra utbetalningsprocent. Förhoppningsvis sätter Google Adsense lite press på Tradedoubler vilket leder att de kanske återigen jobbar för användarnas och kundernas bästa och kanske verkligen går framåt i utvecklingen och inte bara ligger och latar sig på soffan och tror sig vara ledande även i fortsättningen. Frågan är bara när TD själva ska inse att de behöver lyssna för att det ska fungera i längden. Fler och fler missnöjda användare leder till att deras rykte urholkas underifrån. Så småningom slår det även igenom hos annonsörerna. Dessa referrer-fel är också en stor del av problemet med TD vilket gör att betydande del av intäkterna går förlorade för den som annonserar med TradeDoubler. Oviljan från TD håll att ta itu med problemet är helt oförståeligt. Att ha stöd för cache prevention och grafikeffektivitet när man inte ens kan spåra vanliga länkar för klick, i form av grupperingar och på så sätt göra det möjligt att påvisa statistik för olika sidor under samma webbsajt, är ju bara konstigt. Det är den typen av statistik som skulle kunna göra en skillnad. TradeDoubler har ett välutvecklat system för hantering av statistikberäkning och liknande men verkar tyvärr inte inse de mest grundläggande behoven som behövs. Google Adsense har inte speciellt mycket finesser när det gällande analysering av statistik och liknande - dock har de stöd för just denna typ av statistikredovisning. Ett tydligt exempel på vem som tänkt igenom saker och ting innan något utvecklas istället för att utveckla flashig statistik som är mer eller mindre värdelös i jämförelse med de mest grundläggande funktionerna... Vidare, även om det är lite utanför topic är just att TD har väldigt svårt att kräva in pengarna från företag. På mitt konto kan jag t.ex. se "Sub total: I rätt utbetalningsperiod men ej betalda fakturor av företaget" och sedan en summa på flera tusen kronor. Däribland vissa fakturor som skulle varit betalda så tidigt som "2003-07-15". Det är alltså inte summor som är rapporterade som "Avskrivna" eller från företag som är rapporterade att ha gått i konkurs. Tycker själv inte att detta är acceptabelt av ett företag som blivit utnämnt till "årets bästa" någonting överhuvudtaget... |
Citat:
Nåväl hör med td's support så får du nog svar varför det inte blivit betalt! |
Citat:
|
Ah, trodde det var svenska ^^ dom brukar ju trotts allt betala, eller ge en förklaring till varför :)
Men gör så, hör med supporten - vet inte hur den utländska funkar men den svenska har gått bra för mig hitintills iaf :unsure: Ps. Nu kan man även via svenska tradedoubler ansöka om utländska program |
Citat:
Någon annan som haft samma problem? |
Citat:
Lite bakgrund om vad jag försöker uppnå genom min amatörsajt: jag ser det som underhållning med liknelse till ett strategiskt spel typ tycoon; försöker hitta den rätta balansen mellan besökare och reklamintäkter. Gcik bra första månaderna jag startade (maj 2004) ur besöksperspektivet för att jag sedan fyllde över bägaren så att jag förlorade besökare med en sänkning om 50% under november -- för mkt reklam för min sajt ledde till att b-one servern inte pallade trycket och besökarna försvann ganska snabbt. Tillbaka till TD. Ref.fel uppstår ganska ofta för min del även om dom är obetydliga med ca 50st fel i veckan (argh! tänk om alla 50 köpte produkt värde 1000kr?! :) Har haft ca 45k impressions de senaste 7 dagarna. När det gäller statistiken så är det helt klart lite förvirrande att tolka i den djungeln då vissa banners inte räknar klicks, vissa räknar inte unika, vissa har fler unika än klicks etc så jag tar statistiken med en nypa salt. Jag brukar dock manövrera genom impressions, CTR* (ClickThroughRate) samt CT**-- även om dom kan vara kanske missvisande med tanke på nämnda fel -- samt avslutat värde/provision. jag var helt ny på det dära med "reklamförsäljning" när jag startade sidan och det tog mig 4 månader att hitta rätt företag för mina besöakre. En liten guide kan vara följande nedan beskrivet men ha i åtanke att det är sällan möjligt att implementera samma strategi då "företagskulturer" skiljer sig från URL till URL (egentligen skall det vara från land till land): Jag har legat på ca 500'000 (-) impressions fram tills november då det sjönk till 250'000 pga tidigare nämnd incident. Roliga är att jag gjorde mkt mer pengar under november än totalt under föregånge månaderna -- . Det som jag ändrade var att köra med två företag från TD (med ett undantag) under en längre period istället för många olika företag i en rotation. Kan inte påstå att ångrar att jag under 6 månader hade packat mina rotationer med så många banners som möjligt då det var under denna tid jag upptäckte vad som intresserar mina besökare. Gjorde knappt några pengar men däremot såg jag vad folk klickade på och började då stegvis koncentrera mig på rensning av dom mindre intressanta företagen. i en rotation lade jag in företagets banners men olika motiv vilket gör att de återkommande besökarna alltid har något nytt att glo på och inte "vänjer sig" vid en bild men ändå ser ett och samma varumärke. Slutligen blev det november och 2 företag blev kvar av ungefär 30 st och då steg även intäkterna. Mina spekulationer baserade på mig själv samt min erfarenhet som Informationsansvarig för en organisation om 9k medlemmar är att besökaren "vänjer sig" vid ett företags reklambanner och ser det inte längre som spam utan något som börjar bli en del av "nyttig och intressant information" som man måste bara klicka på för man vill inte vara ensam om att inte känna till något företag som överallt exponerar sina produkter. Efter att besökaren klickat på bannern är det upp till företaget att dom fångar personen -- enkel regel är att produkten skall sälja sig själv när besökaren väl ser den. CTR* är nyttig även i senare steg för att se vilken banner av det "favoriserande" företaget som lockar mest. Naket visar sig även för min del vara slutsatsen, dock inte när det gäller mobiltelefoner för då är ringsignalerna lockande. Som du förstår så använder jag CTR för att hitta den perfekta bannern för företag jag vill exponera, men jag byter inte ut företaget som funkar. Lojalitet är nog nyckelordet. Nya företag som poppar upp som nya partners i TD får gå den långa vägen; dvs sätts in i en rotation med ung 10 olika företag. Har en speciell plats just för den "test-rotationen". Att välja rätt företag att exponera sker alltså som jag tidigare nämnde genom att man "testar dom" under en period (ca 30 dagar) men sen gäller ju att dra nytta av sin erfarenhet. Har märkt att det mest ekonomiskt effektiva är att satsa på företag som ger "stora pengar" per föräljning. Jag väljer hellre ett företag som ger 10% av försäljningen där deras produkt kostar 1000kr än ett företag som ger 20% och där deras produkter ligger i prisklassen på 100kr. få betalt per klick lönar sig inte heller för min del, skriva upp sig på nyhetsbrev, delta i undersökning etc. Mina CTR ligger på mellan 1% till 3% vilket verkar vara bra då jag hört att man brukar vara ganska nöjd om man kommer runt 1%. Mina CR** ligger på upp till 4,05% vilket är enormt bra då även där brukar man vara nöjd runt 1% (har jag fått höra). Hoppas att min historia hjälper dig lite på vägen, min väg är bara EN stig att gå för att få känna på framgång (beror ju helt klart vilka pengar man e ute efter hehe), förmodar att det finns flera. Om jag yrar omkring i min text så beror det på att klockan är 4, behövs det en tydligare förklaring så utvecklar jag gärna om det så önskas. Vet inte om man får lov att göra det elr ej då det är mitt första inlägg och jag e helt ny på forumet men efter att ha tolkat reglerna på mitt sätt så skulle jag vilja tipsa dig som komplement till TD om dunken.se och beastwear.se som har affiliateprogram där man kan tjäna pengar. Dom har katastrof statistik jämfört med TD men deras produkter säljer bra om man har besökare med humor i. Deras produktförsäljning är ganska roliga att jämföra med dom som TD erbjuder genom deras partners och på så sätt kan du oxå göra egna påståenden om vad som funkar för din sajt. * Ur TD: Click Through Rate är en procentsats som visar hur många av dina besökare som klickar sig vidare efter att ett impression har gjort. Om 3 personer av 100 klickar sig vidare in på din länk så har du 3% i Click Through Rate. Du hittar din Click Through Rate per program på sidan "Översiktsrapport" och per grafiskt element på sidan "Grafikeffektivitet". ** Ur TD: Conversion Rate är en procentsats som visar hur många av dina besökare som genomför ett avslut av de som klickar på en länk. Du hittar din Conversion Rate per program på sidan "Översiktsrapport" och per grafiskt element på sidan "Grafikeffektivitet". |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:38. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson