WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   B-One vill inte släppa min domän! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4603)

Micke04 2004-11-22 18:02

B-one har förklarat för mig att dom inte kan byta dns inställningar åt mig, trots att dom registrerat domänen i mitt namn och trots att jag betalat 12 månaders abonnemang.

Jag bad dom att enbart ändra dns så att jag kunde använda mitt nya webbhotell, men dom "erbjuder inte denna tjänst". Jag kan endast ändra dns efter den 3 månaders långa uppsägningstiden.

Jag fattar inte varför dom har denna inställning ? Vad kan dom förlora, jag har ju redan betalt!

Snälla säg att dom bryter mot ICANN's regler (.com adress)

- Micke

Maccke 2004-11-22 19:18

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 22 2004, 19:02
B-one har förklarat för mig att dom inte kan byta dns inställningar åt mig, trots att dom registrerat domänen i mitt namn och trots att jag betalat 12 månaders abonnemang.

Jag bad dom att enbart ändra dns så att jag kunde använda mitt nya webbhotell, men dom "erbjuder inte denna tjänst". Jag kan endast ändra dns efter den 3 månaders långa uppsägningstiden.

Jag fattar inte varför dom har denna inställning ? Vad kan dom förlora, jag har ju redan betalt!

Snälla säg att dom bryter mot ICANN's regler (.com adress)

- Micke

Det låter ju onekligen konstigt :blink:
Har tyvärr inte en aning om hur det fungerar, men det kommer säkert någon som vet snart :)

Tobbe 2004-11-22 19:46

Än en gång har det visat sig att man får det man betalar för.. ;)

Storen 2004-11-22 19:51

Tjing!
Jag vet inte, men jag har i alla fall för mig att detta är brott mot ICANN´s regelverk..

Som Mackke skriver så finns det många duktiga domänkännare här som kan hjälpa dig. ;)

digiArt 2004-11-22 20:29

Jag hade en domän som jag ej hade styrning på själv, då skapade jag ett konto på domaininfo och flyttade över domänen dit.

Nu kan jag delegera som jag vill...

Joel 2004-11-22 20:49

Finns det någon anledning till alla dessa "Jag vet inte"-inlägg? Eller varför man äns postar ett sådant? Isf, så får ni gärna förklara det för mig.

nomicon 2004-11-22 20:55

För vi inte använder oss av b-one, köper du trädgårdsmöbler & databord på Rusta också? :)

-Martin

Joel 2004-11-22 21:22

Citat:

Originally posted by nomicon@Nov 22 2004, 21:55
För vi inte använder oss av b-one, köper du trädgårdsmöbler & databord på Rusta också? :)

-Martin

Så man ska mobba alla som valt fel leverantör av domännamn <_<

Nåväl, inget fel på rusta iaf B)

Micke04 2004-11-22 21:32

ok man blir mobbad också.. jag vill tydliggöra att jag övertagit en verksamhet där ett domännamn ligger hos b-one..

Någon som har ett förslag ? Jag lästa lite på ICANN's policy (läs det om "Domain name registration period time constraints"):

Instances when the requested change of Registrar may not be denied include, but are not limited to:

* Nonpayment for a pending or future registration period
* No response from the Registered Name Holder or Administrative Contact.
* Domain name in Registrar Lock Status, unless the Registered Name Holder is provided with the reasonable opportunity and ability to unlock the domain name prior to the Transfer Request.
* Domain name registration period time constraints, other than during the first 60 days of initial registration or during the first 60 days after a registrar transfer.
* General payment defaults between Registrar and business partners / affiliates in cases where the Registered Name Holder for the domain in question has paid for the registration.

Filip 2004-11-22 21:41

Ett konkret förslag är att göra en Transfer till en annan register. T.ex. Godaddy eller Ev1servers.
Transfern kan ta upp till en vecka enligt de nya reglerna.
Kostnaden är att du blir tvungen att förlänga registreringstiden med minst ett år.
Sen har du full kontroll och kan ändra dina DNS:er alldeles själv!

EDIT: Du måste se till så att domännamnet inte är "LOCKED" först.

Maccke 2004-11-22 21:44

Citat:

Originally posted by Filip@Nov 22 2004, 22:41
Ett konkret förslag är att göra en Transfer till en annan register. T.ex. Godaddy eller Ev1servers.
Transfern kan ta upp till en vecka enligt de nya reglerna.
Kostnaden är att du blir tvungen att förlänga registreringstiden med minst ett år.
Sen har du full kontroll och kan ändra dina DNS:er alldeles själv!

EDIT: Du måste se till så att domännamnet inte är "LOCKED" först.

filips förslag är klockrent!
Personligen har jag bara dåliga erfarenheter med godadd och deras dns:er. Andra förslag är därför t. ex ev1servers.net eller namecheap.com
Mvh

Yohan 2004-11-23 09:04

Måste säga att jag är mäkta förvånad av B-one. Kontaktade dom förra veckan angående en domän jag registrerade åt en kompis. Så jag tänkte att när han skulle byta server så ville vi att flytten skulle gå så snabbt som möjligt. Dom sa då att dom inte släppte låset på domänen eller att man fick ha kontrollen över domänen själv förrens man sa upp avtalet med dom, så tills dess kunde han inte göra något. Jag gick in på mitt konto på joker.com (som b-one registrerar genom) och la bara till domänen där av ren skär nyfikenhet. Döm om min förvåning när jag idag loggar in på joker.com igen och ser att jag faktiskt har full kontroll över alla inställningar där. Trodde inte det gick att flytta över domänen fast den var låst. Den är fortfarande låst dock, men jag har full kontroll till att låsa upp och ändra allt. Undrar om B-One är medveten om detta :)

eg0master 2004-11-23 09:36

Jag kan inte hålla mig:
Det mest humoristiska med denna tråd är att B-One's annons från google återfinns längst ner på sidan (iaf ibland om inte alltid)...

jonny 2004-11-23 11:28

För att skriva det jag brukar skriva när sådant här dyker upp.

Jag har aldrig haft några problem med att ta över domäner registrerade genom B-one. Bara kunden har sagt upp sitt avtal med B-one brukar de släppa domänen utan problem.

Micke04 2004-11-23 11:33

Hur ska jag få bort LOCKED status när B-one är de som kan ändra det ? Självklart är den locked...

Jag står som ägaren, men B-one har ju all makt och vad jag förstår tänker de inte ändra lock.

nomicon 2004-11-23 11:42

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 22 2004, 22:32
ok man blir mobbad också.. jag vill tydliggöra att jag övertagit en verksamhet där ett domännamn ligger hos b-one..

Någon som har ett förslag ? Jag lästa lite på ICANN's policy (läs det om "Domain name registration period time constraints"):

Instances when the requested change of Registrar may not be denied include, but are not limited to:

* Nonpayment for a pending or future registration period
* No response from the Registered Name Holder or Administrative Contact.
* Domain name in Registrar Lock Status, unless the Registered Name Holder is provided with the reasonable opportunity and ability to unlock the domain name prior to the Transfer Request.
* Domain name registration period time constraints, other than during the first 60 days of initial registration or during the first 60 days after a registrar transfer.
* General payment defaults between Registrar and business partners / affiliates in cases where the Registered Name Holder for the domain in question has paid for the registration.

Sorry Micke04, var bara ett sarkastiskt (dåligt) skämt..

-Martin

Yohan 2004-11-23 11:47

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 23 2004, 12:33
Hur ska jag få bort LOCKED status när B-one är de som kan ändra det ? Självklart är den locked...

Jag står som ägaren, men B-one har ju all makt och vad jag förstår tänker de inte ändra lock.

Testa skapa ett konto på joker.com med den e-mail adressen du använde när du reggade domännamnet. Testa sen flytta in domänen till det kontot och se om det fungerar att flytta över den fast den är locked för dig också.

jonny 2004-11-23 11:49

Står du som ägare bör du kunna skapa ett konot på www.joker.com och flytta över domänen där. LOCK påverkar inte eftersom det är inom samma registratur.

Förutsatt att B-one fortfarande reggar via joker.

Emiljon 2004-11-23 15:02

Tyvärr inget svar på din fråga.

Men nu när vi ändå är igång och pratar om just B-one så tänkte jag fråga om det är ngn som känner till gulasidornas motsvarighet i danmark?
tycker det är på tiden vi får tag i ett telenr till dom.
För som i ditt fall när du inte självmant har köpt via dom skall man kunna konfrontera dem.
och är man villig och betala för sig, man måste ju förstå att de har vissa regler som måste följas, men du har ju betalt allt, då är det inte längre begripligt vad de håller på med....
som sagt, gulasidorna i danmark?

mypay 2004-11-23 15:39

Gulasidorna?

dk-hostmaster.dk (samma som nic-se)

Domænenavn: b-one.dk
DNS: b-one.dk
Registreret: 2002-07-01

Registrant:
Handle: BA3773-DK
Navn: B-One ApS
Adresse: Esromgade 15, Opg. 1, 4.sal.
Postnr. & by: 2200 København N
Land: Danmark
Telefon: +45 28 87 29 73
E-mail: [email protected]

Fuldmægtig:

Betaler:

Micke04 2004-11-23 22:17

Citat:

Originally posted by jonny@Nov 23 2004, 12:49
Står du som ägare bör du kunna skapa ett konot på www.joker.com och flytta över domänen där. LOCK påverkar inte eftersom det är inom samma registratur.

Förutsatt att B-one fortfarande reggar via joker.

Jag gjorde det, men jag ser inget angående min domän där :(

(b-one reggade denna domän via joker)

guran 2004-11-23 23:28

Det verkar mycket konstigt att de inte byter din dns-pekning. Det tror jag inte de kan. Möjligen kan de ta betalt för att peka om din domän, men inte vägra att göra det.

Du får tjata ut dem och be dem peka om flera gånger om dagen. Till slut skall de väl tröttna på dig och peka om den.

Tommy 2004-11-24 00:10

Måste säga att mer och mer jag läser om B-One så blir min uppfattning om dom bara dåligare och dåligare. Personligen hade jag ringt och frågat va fan dom håller på med. var bara tvungen att skriva av mig lite om min kärlek till b-one:)

/ Tommy

lazat 2004-11-29 23:32

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 23 2004, 12:33

Kontakta registreraren och be dom att bryta ut domänen ifrån b-ones partner konto.
Bifoga kopia på Idhandling för att styrka din idenitet via fax.

När dom har lagt den på ett eget konto byter du kontakter, tar bort domänlåset.

/ Jonas

Yohan 2004-11-30 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av lazat
Citat:

Ursprungligen postat av Micke04

Kontakta registreraren och be dom att bryta ut domänen ifrån b-ones partner konto.
Bifoga kopia på Idhandling för att styrka din idenitet via fax.

När dom har lagt den på ett eget konto byter du kontakter, tar bort domänlåset.

/ Jonas

Räcker att du skickar ett mail från den adressen du står som ägare med under whoisen så släpper dom in det på det kontot också! Jag testade med en annan domän som b-one registrerade och den var jag tvungen att maila till joker.com så släppte dom in det på rätt konto. Så kunde jag bara byta kontakter där under och sen lyfta locken för att flytta domänen!

Micke04 2004-11-30 11:19

Japp jag lyckades göra samma sak tillslut...

Maccke 2004-11-30 14:38

Citat:

Originally posted by Micke04@Nov 30 2004, 12:19
Japp jag lyckades göra samma sak tillslut...
Vilka töffar dem är :) Ok om de tar betalt, men vägra låter ju löjligt.

Man vet ju ett ställe man inte vill hosta hos..

Tobab 2004-11-30 15:07

Försöker själv att flytta en domän från Directnic till Godaddy och det verkar ta några dagar. Jag begärde flytten igår och godkände den så fort jag fick mailet och det var igår kväll. Nyligen fick jag ett svar att vill jag flytta den så ska jag inte göra någonting mer och flytten påbörjas den 4 dec. Vill jag avbryta så går ju naturligtvis det. Men vad är det för rutin dom har för flytt till en ny registrar? Har jag godkänt så är det väl lugnt då ska ju flytten göras ASAP. Men visst jämför man med B-one så är det väl kort tid....

Filip 2004-11-30 16:24

Citat:

Originally posted by T.Å@Nov 30 2004, 17:07
Försöker själv att flytta en domän från Directnic till Godaddy och det verkar ta några dagar. Jag begärde flytten igår och godkände den så fort jag fick mailet och det var igår kväll. Nyligen fick jag ett svar att vill jag flytta den så ska jag inte göra någonting mer och flytten påbörjas den 4 dec. Vill jag avbryta så går ju naturligtvis det. Men vad är det för rutin dom har för flytt till en ny registrar? Har jag godkänt så är det väl lugnt då ska ju flytten göras ASAP. Men visst jämför man med B-one så är det väl kort tid....
Det är de nya reglerna (som började gälla i November 2004 tror jag), som gör att man blir tvungen att vänta i 4 dagar innan man får flytta domänen till en annan register. Dvs det är inte specifikt för just Directnic - Det gäller samtliga.

Maccke 2004-12-01 02:06

Citat:

Ursprungligen postat av Filip
Citat:

Ursprungligen postat av T.Å

Det är de nya reglerna (som började gälla i November 2004 tror jag), som gör att man blir tvungen att vänta i 4 dagar innan man får flytta domänen till en annan register. Dvs det är inte specifikt för just Directnic - Det gäller samtliga.

Ugh, har väntat 11 dagar nu på en 3letter domän som ska flyttas till Domainsite.. SEGT :(

ponting 2004-12-02 18:05

Jag hadde b-one ett tag, tröttnade, jag flyttade den helt enkelt via svenska FL.net, utan att fråga b-one.....
sen sade jag upp.!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson