WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Webbhotell som stjäl domännamn?! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4230)

Munken 2004-10-30 12:58

Har någon annan upplevt att det finns ett webbhotell som "stjäl" ett domännamn som man själv försökt registrera, för att sedan helt sonika parkera detta hos sig själva?

Webbhotellet eller den anställda som har domänen använder den inte till något alls, till och med mejlen till domänen kommer i retur.

En sak kanske ska tilläggas, att webbhotellet och den som domänen är registrerad på är aktiva här på denna site, så han kanske kan ge ett lämpligt svar på denna fråga?! :angry:

digiArt 2004-10-30 13:10

Har du gett detta hotell i uppdrag att registrera domänen på dig eller har du gått via ngn annan?

Om du gått via ngn annan: inte mkt att göra åt
Om du gått via syftat hotell: jäkla sätt av hotellet :ph34r:

Marcus 2004-10-30 13:22

Handlar det om en .se-domän eller vilken toppdomän är det?

Robert 2004-10-30 15:57

För många år sedan stötte jag på ett webhotell som registrerade upp de domäner som folk sökte på i deras "Kolla om ditt domännamn är ledigt" funktion. Man borde ha spammat sönder det verktyget!

Webbsajter 2004-10-30 18:26

Citat:

En sak kanske ska tilläggas, att webbhotellet och den som domänen är registrerad på är aktiva här på denna site, så han kanske kan ge ett lämpligt svar på denna fråga?!
Bra att du tar upp detta? Ett tips är att bara regga domännamn genom tex större aktörer. Själv köper jag aldrig en domän genom ett webbhotell jag inte litar på!

Har varit med om detta. Jag reggade en domän som var exakt det domännamnet som webbhotellet ville ha till ett nytt projekt, Webbhotellet registrerade domännamnet på mig. Några veckor senare ringde de upp och berättade att de var detta namn som de skulle haft till sin verksamhet.

Köper idag de flesta av mina domännamn genom dom för att jag vet att även om de vill ha domännmanet reggar dom det på kunden.

Tobab 2004-10-30 18:32

Citat:

Originally posted by Webbsajter@Oct 30 2004, 18:26
Själv köper jag aldrig en domän genom ett webbhotell jag inte litar på!
Det är för dyrt att regga via webbhotell.

Webbsajter 2004-10-30 20:38

Citat:

Looipa, glidecom är webbhotell som har relativt bra priser. :D

JackMicro 2004-10-31 01:18

Citat:

Originally posted by Webbsajter@Oct 30 2004, 20:38
Citat:

Surftown är inte så farliga heller

jimmie 2004-10-31 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av JackMicro
Citat:

Ursprungligen postat av Webbsajter
Citat:

Surftown är inte så farliga heller

Surftown inte betalt för sitt domännamn. Jag skulle inte lita på att ge dem några pengar...
http://www.nic.se/domaner/domansok_result....town.se&x=0&y=0

jonny 2004-11-01 13:18

Faktum är att jag har en bekant som skulle registrera ett domännam och vände sig till ett av de största svenska företagen på marknaden. Han fick till och med en bekräftelse på att de registrerat namnet och först några dagar senare fick han ett mail om att det blivit fel, varpå han upptäckte att domännamnet var registrerat på bolaget som fått uppdraget istället.

Han lyckades förhandla sig fram till en ersättning från bolaget.

Poängen är att alla inte är seriösa även om det ser så ut. Det finns tyvärr oseriösa företag som är relativt stora också och är namnet nog intressant så kan det kanske sluta illa.

Storen 2004-11-01 13:25

Citat:

Originally posted by jimmie@Oct 31 2004, 11:32

Surftown inte betalt för sitt domännamn. Jag skulle inte lita på att ge dem några pengar...

Nja, att hålla inne med kostnaderna är inget ovanligt... ;)

jimmie 2004-11-01 18:02

Citat:

Ursprungligen postat av Storen
Citat:

Ursprungligen postat av jimmie

Nja, att hålla inne med kostnaderna är inget ovanligt... ;)

De verkar ha betalt nu men att inte betala i tid ser ju väldigt konstigt ut må jag säga...

Helix 2004-11-01 22:57

Det är väl inget konstigt. Utskicken från nic har i många fall inte fungerat helt smärtfritt. Av mina alla domäner var det samma sak med två. Plötsligt skulle de raderas. Det är bra att jag höll koll på detta och hade sett att ingen faktura dumpades i min brevlåda. Ett stort företag tror jag litar blint att det kommer en faktura.......automatiskt.

jimmie 2004-11-02 00:05

Citat:

Originally posted by MusikGuru@Nov 1 2004, 23:57
Det är väl inget konstigt. Utskicken från nic har i många fall inte fungerat helt smärtfritt. Av mina alla domäner var det samma sak med två. Plötsligt skulle de raderas. Det är bra att jag höll koll på detta och hade sett att ingen faktura dumpades i min brevlåda. Ett stort företag tror jag litar blint att det kommer en faktura.......automatiskt.
De hade missat betalningsdatumet med över 1.5 månad. Om man inte kan hålla koll på sin egen domän, hur ska man då kunna hålla koll på sina kunders domäner?

digiArt 2004-11-02 08:23

Citat:

Originally posted by jimmie@Nov 2 2004, 01:05
De hade missat betalningsdatumet med över 1.5 månad. Om man inte kan hålla koll på sin egen domän, hur ska man då kunna hålla koll på sina kunders domäner?
De har nog inte missat, det handlar nog om ekonomisk planering. Sista fakturadatum är inte alltid sista datum för alla företag, vissa dröjer med flit med betalning.

Fast 200 spänn är ju inte mkt pengar att planera....

Helix 2004-11-02 09:47

Jag försöker då och då kolla på domäner som inte har betalats och på senaste tiden (1-2v) har det varit en hel del stora företag som har haft sina domäner hängande på en skör tråd. Varför? Miistänker att det blivit något fel med faktureringen. Tror inte att surftown var sämre än de andra företagen. Det handlade säkert bara om utskickade fakturor!

mypay 2004-11-02 11:12

microsoft har också missat betalningar på domäner... kanske ska sluta lita på dom med? för då måste ju dom också vara mindre seriösa?

nej men sånt kan man ju inte gå på.. kolla istället upp om företaget har några skulder.. alla kan missa betalningar - alla kan göra misstag

det är trots allt människor som sköter företag :)

Tobab 2004-11-02 11:23

När det gäller webbhotell så ingår det ju faktiskt i deras åtagande att hålla koll på sina kunders domäner och se till att de blir förnyade (om kunden vill det). Kan de inte ens se till att deras egna domäner är aktiva så får man ju inget förtroende.

Munken 2004-11-05 00:26

Citat:

Originally posted by digiArt@Oct 30 2004, 13:10
Har du gett detta hotell i uppdrag att registrera domänen på dig eller har du gått via ngn annan?

Om du gått via syftat hotell: jäkla sätt av hotellet :ph34r:

Jag gav ett webbhotell uppdraget att regga min domän men helt plötsligt hade LOOPIA min domän registrerad :unsure:

Marcus 2004-11-05 00:44

Citat:

Ursprungligen postat av Munken
Citat:

Ursprungligen postat av digiArt

Om du gått via syftat hotell: jäkla sätt av hotellet *:ph34r:

Jag gav ett webbhotell uppdraget att regga min domän men helt plötsligt hade LOOPIA min domän registrerad :unsure:

vilken domän var det?

Wijk 2011-08-31 01:53

God kväll!

Idag fick jag ett tre mail i ett utskick från webbhotellet mitt om att fem utav mina försök till registrering har domännamn misslyckats. Jag har vid tre olika tillfällen registrerat dessa, i två utav fallen så har även andra namn beställts.

I den första misslyckas tre av fem domäner att registreras, alla tre med svensk toppdomän.
De två första bestod utav två olika domäner dock samma namn, ett med O och ett med Ö.
De två som klarade registreringen har samma namn som ovan, dock .nu.
Det andra av de tre namnen är av helt annan nisch. (4v sedan)

I den andra registreringen har en av två misslyckats (.se). Samma namn, olika toppdomäner.
Gäller ett namn på tv-spel (rakt av), med goda möjligheter att hålla kvar även när toppen av berget smällt. (2v sedan)

Samma sak gäller den sista. Samma namn, .se misslyckad. (1½v sedan)

Samtliga namn är nyckelsdomäner med ingen eller obefintlig konkurrens (vad jag förstår).

Kort och gott: Har jag blivit bestulen på namn mitt framför näsan?

När jag söker på whois får jag upp följande information:
Error -102 pispGetWhoisDetails Invalid or no mapping exists.

Edit: Det bör nämnas att jag betalade med faktura... (Ursäktar mig i förväg för ett luddrigt inlägg).

Wijk 2011-08-31 02:12

Eko: Självklart har de roffat åt sig namnen. Jag är bara för naiv och har för mycket tro i människor. Pengar förgiftar våra sinnen.
Är det vanligt att webbhotellen "stjäl" domäner?

Anders Karlsson 2011-08-31 08:11

Jag har inte varit med om det, men så har jag kanske inte så "attraktiva" domän-namn.

Vilken registrar/webhotel var det?

hnn 2011-08-31 08:53

Starkt jobbat att väcka liv i en 7 år gammal tråd

Nilsson 2011-08-31 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20416080)
Jag har inte varit med om det, men så har jag kanske inte så "attraktiva" domän-namn.

Vill jag också veta. Är den registraren aktiv här på forumet så har de ju chans att ge svar. JAg vill då inte råka ut för samma sak så gör nu en god gärning och meddela vad som hänt med registrarens namn.

Wijk 2011-08-31 11:53

Citat:

Ursprungligen postat av Osueco (Inlägg 20416080)

Jag vill helst inte gå ut med namnet försen jag är 100% på att det är webbhotellet. När whois informationen uppdateras varnar jag gärna. Hotellet är något av de större på svenska marknaden och aktiva här på forumet.

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20416089)
Starkt jobbat att väcka liv i en 7 år gammal tråd

Till skillnad från ditt inlägg så är ämnet och titeln ganska relevant.

dannelito 2011-08-31 12:17

Citat:

Ursprungligen postat av Wijk (Inlägg 20416075)
Edit: Det bör nämnas att jag betalade med faktura...

Tog det dagar mellan beställning och betalning? Det är inte att rekommendera vid domänköp, med kortbetalning blir registreringen ofta klar på nån minut.

En annan sak man bör göra är att kolla upp domänen i registryts egen whois innan man försöker regga en domän på ett webbhotell, eftersom domäner kan listas som lediga trots att de inte är det på riktigt. Omvänt kan lediga domäner listas som upptagna, i synnerhet på Loopia.

Wijk 2011-08-31 12:28

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20416120)
Tog det dagar mellan beställning och betalning? Det är inte att rekommendera vid domänköp, med kortbetalning blir registreringen ofta klar på nån minut.

Jo tyvärr. Jag trodde att domänen registrerades direkt vid faktura också, då domänen listades i min kontrollpanel. Nu har jag läst och insåg att så var det ju ej.

Citat:

Ursprungligen postat av dannelito (Inlägg 20416120)
En annan sak man bör göra är att kolla upp domänen i registryts egen whois innan man försöker regga en domän på ett webbhotell, eftersom domäner kan listas som lediga trots att de inte är det på riktigt. Omvänt kan även lediga domäner listas som upptagna, i synnerhet på Loopia.

Tack!

Hur snabba brukar de vara att skicka ut mail om att registrering misslyckats?

dannelito 2011-08-31 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av Wijk (Inlägg 20416122)

Det vet jag inte, men om domänen är betald och inte har blivit reggad efter en timme eller nåt så skulle jag höra av mig till supporten och fråga om deras system krånglar.

LoopiaAB 2011-08-31 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av Wijk (Inlägg 20416122)

Tack!

Vid inkommen betalning så utför vi direkt ett registreringsförsök. Om domänen då redan är upptagen så meddelas kund detta omgående mailledes. Kund får du möjlighet att registrera en annan domän eller få pengarna tillbaka.

Vid kortbetalning så sker detta alltså omgående såvida det ej föreligger en störning mellan oss och banken.

Vid betalning via bankgiro så sker registreringsförsöket i samma stund som pengarna är oss tillhanda. Är domänen då upptagen så får kund ett e-postmeddelande om detta med samma alternativ som ovan.

klein 2011-09-02 23:00

Risken är nog ganska lite om du köper ditt domännamn av .SE registrar. Avtalet med NIC-SE ryker direkt, om det ett webbhotell skulle hålla på så som du beskriver.

Citat:

Ursprungligen postat av Munken (Inlägg 28716)
Har någon annan upplevt att det finns ett webbhotell som "stjäl" ett domännamn som man själv försökt registrera, för att sedan helt sonika parkera detta hos sig själva?

Webbhotellet eller den anställda som har domänen använder den inte till något alls, till och med mejlen till domänen kommer i retur.

En sak kanske ska tilläggas, att webbhotellet och den som domänen är registrerad på är aktiva här på denna site, så han kanske kan ge ett lämpligt svar på denna fråga?! :angry:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson