WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Garanti till företag på ElGiganten (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=38184)

Helix 2009-07-29 10:36

Igår åkte jag förbi ElGiganten och tänkte att jag köper en extra extern hårddisk för backup, då den gamal börjar bli gammal och inte har någon on-off-knapp, vilket stör mig.

Valde en disk på 1TB och i kassan frågade mig om det var på företag eller inte. Visst svarade jag att det är företag och då förklarade man:

- "Till företag gäller endast 3 månaders garanti"

Min fråga var:

- "Varför?"

Svaret:

- "Företaget sliter mer på elektronik, därmed måste vi korta garantitiden. Många företag hanterar detta på samma sätt."

Herre gud? Vad är detta? Aldrig har jag hört talas om detta. Har ni det?

Detta är sista gången jag handlade som företagare på ElGiganten. Nu blir det SIBA eller något annat företag, som NetOnNet.

tartareandesire 2009-07-29 10:57

Förstår dig. Service och kundrelationer har väl dock aldrig varit Elgigantens starka sida. Skulle inte gråta om de gick samma öde till mötes som PC-City.

Cosma 2009-07-29 11:00

Varför inte prova Dustin eller Komplett.se?

KristianE 2009-07-29 11:09

Haha! Det var det dummaste jag hört!

Köper du på Inet så får du alltid tillverkarens garantier,
oavsett vad som gäller.

Jag kan lova dig att det är samma på ElGiganten. Tjejen
i kassan menar nog att hon löser garantin på tre mån.

Men är man rutinerad kontaktar man alltid tillverkaren
direkt. Det går oftast snabbare och garantierna är normalt
minst ett år.

Ingen datoraffär ger dig ändå mer garantier än tillverkaren.

Magnus_A 2009-07-29 11:22

så är det tyvärr. Konsumentköplagens starka skydd gäller endast privatpersoner och då försöker många företag smita undan med andra villkor när de säljer till näringsidkare. Fult men helt i enlighet med det regelverk som finns. Välj en annan leverantör. Men kolla villkoren noga innan, precis som du gjort nu.

Helix 2009-07-29 11:31

Citat:

Originally posted by Cosma@Jul 29 2009, 11:00
Varför inte prova Dustin eller Komplett.se?
Jag var bara i området och därför gick jag in. Köper oftas hos Inet eller NetonNet, Komplett. Det var lite av ett spontant köp jag hade på min lista sedan länge.

Ville upplysa bara er andra om dessa dumheter. Skickade mail till deras kundservice - vi får se svaret.

A.O 2009-07-29 11:50

Det är samma sak på siba.

htiawe 2009-07-29 12:17

Terabyte: Posta gärna svaret, skulle vara intressant att få se Elgigantens officiella ståndpunkt då det känns lite väääl småaktigt av dem.

MAT 2009-07-29 14:38

Ja som företagare drar man alltid längsta strået.....

Oskar Lindgren 2009-07-29 16:32

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jul 29 2009, 11:22
så är det tyvärr. Konsumentköplagens starka skydd gäller endast privatpersoner och då försöker många företag smita undan med andra villkor när de säljer till näringsidkare. Fult men helt i enlighet med det regelverk som finns. Välj en annan leverantör. Men kolla villkoren noga innan, precis som du gjort nu.
Hur är det med enskild firma?

KristianE 2009-07-29 18:05

Oskar:
Om du drar momsen så gör du det i egenskap av
företagare. Annars om du betalar ur egen ficka så
är du en konsument.

goose 2009-07-29 19:08

Oskar Lindgren: Som ägare av enskild firma går du bara in o köper produkten, går hem o bokför den som KristianE säger. Skulle det bli något fel går du bara tillbaka till butiken i egenskap av privatperson och hävdar din garanti. Elgiganten ska skita i om du handlat den i firmans namn eller inte.

Anders Larsson 2009-07-29 20:17

Elgiganten kan väl skita i vem som handlar den oavsett. Jag menar, det krävs inget kvitto med köparens namn för varken garantin eller bokföringens skull.

MAT 2009-07-30 15:34

"Företagen" anser att "företag" "sliter" mer på produkten osv använder denna i "proffs" syfte och då tycker de att de skall ha mindre garanti..

Köpte en Videokamera till firman och använde firmakortet...dumt nog..
På kvittot stog det klart och tydligt 1 år p.g.a att jag inhandlade som företag.

Men det är inte alltid så att "företag" gör skillnad på vem det är som handlar...
Det är fall till fall..

El-giganten och de andra junk firmorna vill sälja sina "extra-garantier" och då säljer man ju hellre till privatpersoner som är dåligt pålästa osv...

KristianE 2009-07-31 14:28

MAT:
Om tillverkaren lämnar 2 års garanti på din kamera så har
du den garantin. Du går ju inte till ElGiganten om du får
problem.

biokonsult 2009-08-03 20:53

Elgiganten måste importera sina varor själva, och då dom inte går genom generalagenten så står dom själva för garantin?

Det har hänt att jag ringt till olika service ang bärbar och då har dom sagt att den är inköpt på elgiganten och det är dom som står för garantin.

Det troliga är att dom köper upp partier här och där...

Som sagt ovan så är ju dustin att rekommendera om man vill ha bra och snabb service utan massa tjafs....

Använd gärna dustin home då tjänar man 100kr i frakt :rolleyes:

KristianE 2009-08-04 08:05

Med andra ord ska man köpa datorer i datorbutiker
och inte hos radiohandlare..

gummianka 2009-08-04 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Elgiganten måste importera sina varor själva, och då dom inte går genom generalagenten så står dom själva för garantin?


Nej så är det inte (eller, så är det inte med nån automatik), inte på dom produkter/tillverkare som HAR en serviceorganisation i Sverige (t.ex. Pioneer eller Netgear) Även om dom säkerligen själva utför även en del av dessa reparationer också, enl. ök.

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Använd gärna dustin home då tjänar man 100kr i frakt

Tjänar?....knappast....

Men för att ta ursprungsfrågan...så skulle jag vilja säga att det är skitsnack att dom ens kan göra så. Garantin gäller ju PRODUKTEN, sen kan El-Giganten/tillverkaren självklart, vid ett sådant ärende, ifrågasätta om man använt produkten på ett sådant sätt att det verkligen kan vara ett garantifel, har man en radio stående i en verkstad t.ex. kan det självklart vara så att det yttre slitaget påverkar funktionen på produkten, men det spelar ju ingen roll om det är min privata verkstad eller den verkstaden jag jobbar i.
Sen är ju KristianE inne på en viktig sak, även om jag tycker han har lite fel. Jag köper gärna dataprodukter på OnOff, SIBA eller MediaMarkt, om dom har vad jag vill ha, just för att dom faktiskt HAR bra villkor för öppet köp och garanti, dessa villkor är fortfarande omatchade av iaf alla dataaffärer jag handlat i. Sen vem man kontaktar vid ett eventuellt fel...jag kontaktar självklart den som ger mig, som kund, vad jag vill ha, eller så nära som möjligt, och det ena utesluter inte det andra. Sen att man får vara lite om sig och kring sig som kund är väl bara acceptera.

biokonsult 2009-08-04 10:08

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Originally posted by -biokonsult@Aug 3 2009, 20:53
Elgiganten måste importera sina varor själva, och då dom inte går genom generalagenten så står dom själva för garantin?



Nej så är det inte (eller, så är det inte med nån automatik), inte på dom produkter/tillverkare som HAR en serviceorganisation i Sverige (t.ex. Pioneer eller Netgear) Även om dom säkerligen själva utför även en del av dessa reparationer också, enl. ök.

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Använd gärna dustin home då tjänar man 100kr i frakt

Tjänar?....knappast....

Men för att ta ursprungsfrågan...så skulle jag vilja säga att det är skitsnack att dom ens kan göra så. Garantin gäller ju PRODUKTEN, sen kan El-Giganten/tillverkaren självklart, vid ett sådant ärende, ifrågasätta om man använt produkten på ett sådant sätt att det verkligen kan vara ett garantifel, har man en radio stående i en verkstad t.ex. kan det självklart vara så att det yttre slitaget påverkar funktionen på produkten, men det spelar ju ingen roll om det är min privata verkstad eller den verkstaden jag jobbar i.
Sen är ju KristianE inne på en viktig sak, även om jag tycker han har lite fel. Jag köper gärna dataprodukter på OnOff, SIBA eller MediaMarkt, om dom har vad jag vill ha, just för att dom faktiskt HAR bra villkor för öppet köp och garanti, dessa villkor är fortfarande omatchade av iaf alla dataaffärer jag handlat i. Sen vem man kontaktar vid ett eventuellt fel...jag kontaktar självklart den som ger mig, som kund, vad jag vill ha, eller så nära som möjligt, och det ena utesluter inte det andra. Sen att man får vara lite om sig och kring sig som kund är väl bara acceptera.

Jag är kund hos dustin som företag, skrev in mig på DUSTIN HOME beställt varor för tio-tusentals-kronor i omgångar och fått fast frakt på 59kr per gång mot den fasta frakten på 139kr + moms ...

Elgiganten har egen import från olika marknader för att få ner priset, har fått det bekräftat från supporten och sätt det live då man handlat produkter från dom med egentryckta handböcker osv osv...Självklart så gäller det inte alla produkter....

KristianE 2009-08-04 12:25

gummianka:
Det som folk inte känner till är att de allra flesta tillverkare
skickar antingen en budfirma och hämtar upp (och i vissa
fall byter den felaktiga produkten direkt på plats), eller budar
ut en ny till dig.

Det är m.a.o. 100 ggr mer bekvämt att ringa ett telefonsamtal
och vänta på att UPS knackar på dörren, än att släpa skiten till
en radiohandlare..

I några enstaka fall skickar de en postetikett som du klistrar på
kartongen och lämnar in på ditt närmaste utlämningsställe (som
ändå är närmare än radiohandlaren..)

APC har en fantastisk support (både för företag och privatpersoner).
Är det nåt fel skickar de ut en ny, sen packar du ner din gamla i
samma kartong och ringer Schenker så hämtar de upp kartongen.

När det gäller Dell så lagar de antingen saken åt dig eller skickar
ut reservdelen. Det kommer nästa dag. För ett par veckor sedan
skulle en kund åka upp till Lappland på semester och hans tangent-
bord till laptopen gick sönder kvällen innan. Jag ringde Dell morgonen
därpå och dagen efter fick han ett nytt tangentbord. De skickade med
en enkel beskrivning på hur han skulle byta det och kunden blev supernöjd.

Ett råd från en som arbetat flera år i en "riktig" datorbutik. Kontakta alltid
tillverkaren först och främst.

kalasboll 2009-08-04 13:28

Biokonsult: Jag vet inte om gummianka skulle vara så rolig att påpeka att du faktsikt inte tjänar något utan det är så att du sparar. Dock ett onödigt påpekande kan jag tycka.

Alex 2009-08-04 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Citat:

Originally posted by -gummianka@Aug 4 2009, 09:29
Citat:

Ursprungligen postat av biokonsult
Använd gärna dustin home då tjänar man 100kr i frakt

Tjänar?....knappast....

Jag är kund hos dustin som företag, skrev in mig på DUSTIN HOME beställt varor för tio-tusentals-kronor i omgångar och fått fast frakt på 59kr per gång mot den fasta frakten på 139kr + moms ...

För att förtydliga vad Gummianka menar:
Du kan aldrig tjäna pengar på att göra av med pengar (du kan iofs investera och sånt, men det hör inte hit). Du kan däremot spara pengar.

biokonsult 2009-08-04 20:48

Citat:

Originally posted by kalasboll@Aug 4 2009, 13:28
Biokonsult: Jag vet inte om gummianka skulle vara så rolig att påpeka att du faktsikt inte tjänar något utan det är så att du sparar. Dock ett onödigt påpekande kan jag tycka.
Bra kalasboll, du är lite av en "Guardian angel".... :D


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson