![]() |
Igår åkte jag förbi ElGiganten och tänkte att jag köper en extra extern hårddisk för backup, då den gamal börjar bli gammal och inte har någon on-off-knapp, vilket stör mig.
Valde en disk på 1TB och i kassan frågade mig om det var på företag eller inte. Visst svarade jag att det är företag och då förklarade man: - "Till företag gäller endast 3 månaders garanti" Min fråga var: - "Varför?" Svaret: - "Företaget sliter mer på elektronik, därmed måste vi korta garantitiden. Många företag hanterar detta på samma sätt." Herre gud? Vad är detta? Aldrig har jag hört talas om detta. Har ni det? Detta är sista gången jag handlade som företagare på ElGiganten. Nu blir det SIBA eller något annat företag, som NetOnNet. |
Förstår dig. Service och kundrelationer har väl dock aldrig varit Elgigantens starka sida. Skulle inte gråta om de gick samma öde till mötes som PC-City.
|
Varför inte prova Dustin eller Komplett.se?
|
Haha! Det var det dummaste jag hört!
Köper du på Inet så får du alltid tillverkarens garantier, oavsett vad som gäller. Jag kan lova dig att det är samma på ElGiganten. Tjejen i kassan menar nog att hon löser garantin på tre mån. Men är man rutinerad kontaktar man alltid tillverkaren direkt. Det går oftast snabbare och garantierna är normalt minst ett år. Ingen datoraffär ger dig ändå mer garantier än tillverkaren. |
så är det tyvärr. Konsumentköplagens starka skydd gäller endast privatpersoner och då försöker många företag smita undan med andra villkor när de säljer till näringsidkare. Fult men helt i enlighet med det regelverk som finns. Välj en annan leverantör. Men kolla villkoren noga innan, precis som du gjort nu.
|
Citat:
Ville upplysa bara er andra om dessa dumheter. Skickade mail till deras kundservice - vi får se svaret. |
Det är samma sak på siba.
|
Terabyte: Posta gärna svaret, skulle vara intressant att få se Elgigantens officiella ståndpunkt då det känns lite väääl småaktigt av dem.
|
Ja som företagare drar man alltid längsta strået.....
|
Citat:
|
Oskar:
Om du drar momsen så gör du det i egenskap av företagare. Annars om du betalar ur egen ficka så är du en konsument. |
Oskar Lindgren: Som ägare av enskild firma går du bara in o köper produkten, går hem o bokför den som KristianE säger. Skulle det bli något fel går du bara tillbaka till butiken i egenskap av privatperson och hävdar din garanti. Elgiganten ska skita i om du handlat den i firmans namn eller inte.
|
Elgiganten kan väl skita i vem som handlar den oavsett. Jag menar, det krävs inget kvitto med köparens namn för varken garantin eller bokföringens skull.
|
"Företagen" anser att "företag" "sliter" mer på produkten osv använder denna i "proffs" syfte och då tycker de att de skall ha mindre garanti..
Köpte en Videokamera till firman och använde firmakortet...dumt nog.. På kvittot stog det klart och tydligt 1 år p.g.a att jag inhandlade som företag. Men det är inte alltid så att "företag" gör skillnad på vem det är som handlar... Det är fall till fall.. El-giganten och de andra junk firmorna vill sälja sina "extra-garantier" och då säljer man ju hellre till privatpersoner som är dåligt pålästa osv... |
MAT:
Om tillverkaren lämnar 2 års garanti på din kamera så har du den garantin. Du går ju inte till ElGiganten om du får problem. |
Elgiganten måste importera sina varor själva, och då dom inte går genom generalagenten så står dom själva för garantin?
Det har hänt att jag ringt till olika service ang bärbar och då har dom sagt att den är inköpt på elgiganten och det är dom som står för garantin. Det troliga är att dom köper upp partier här och där... Som sagt ovan så är ju dustin att rekommendera om man vill ha bra och snabb service utan massa tjafs.... Använd gärna dustin home då tjänar man 100kr i frakt :rolleyes: |
Med andra ord ska man köpa datorer i datorbutiker
och inte hos radiohandlare.. |
Citat:
Nej så är det inte (eller, så är det inte med nån automatik), inte på dom produkter/tillverkare som HAR en serviceorganisation i Sverige (t.ex. Pioneer eller Netgear) Även om dom säkerligen själva utför även en del av dessa reparationer också, enl. ök. Citat:
Men för att ta ursprungsfrågan...så skulle jag vilja säga att det är skitsnack att dom ens kan göra så. Garantin gäller ju PRODUKTEN, sen kan El-Giganten/tillverkaren självklart, vid ett sådant ärende, ifrågasätta om man använt produkten på ett sådant sätt att det verkligen kan vara ett garantifel, har man en radio stående i en verkstad t.ex. kan det självklart vara så att det yttre slitaget påverkar funktionen på produkten, men det spelar ju ingen roll om det är min privata verkstad eller den verkstaden jag jobbar i. Sen är ju KristianE inne på en viktig sak, även om jag tycker han har lite fel. Jag köper gärna dataprodukter på OnOff, SIBA eller MediaMarkt, om dom har vad jag vill ha, just för att dom faktiskt HAR bra villkor för öppet köp och garanti, dessa villkor är fortfarande omatchade av iaf alla dataaffärer jag handlat i. Sen vem man kontaktar vid ett eventuellt fel...jag kontaktar självklart den som ger mig, som kund, vad jag vill ha, eller så nära som möjligt, och det ena utesluter inte det andra. Sen att man får vara lite om sig och kring sig som kund är väl bara acceptera. |
Citat:
Elgiganten har egen import från olika marknader för att få ner priset, har fått det bekräftat från supporten och sätt det live då man handlat produkter från dom med egentryckta handböcker osv osv...Självklart så gäller det inte alla produkter.... |
gummianka:
Det som folk inte känner till är att de allra flesta tillverkare skickar antingen en budfirma och hämtar upp (och i vissa fall byter den felaktiga produkten direkt på plats), eller budar ut en ny till dig. Det är m.a.o. 100 ggr mer bekvämt att ringa ett telefonsamtal och vänta på att UPS knackar på dörren, än att släpa skiten till en radiohandlare.. I några enstaka fall skickar de en postetikett som du klistrar på kartongen och lämnar in på ditt närmaste utlämningsställe (som ändå är närmare än radiohandlaren..) APC har en fantastisk support (både för företag och privatpersoner). Är det nåt fel skickar de ut en ny, sen packar du ner din gamla i samma kartong och ringer Schenker så hämtar de upp kartongen. När det gäller Dell så lagar de antingen saken åt dig eller skickar ut reservdelen. Det kommer nästa dag. För ett par veckor sedan skulle en kund åka upp till Lappland på semester och hans tangent- bord till laptopen gick sönder kvällen innan. Jag ringde Dell morgonen därpå och dagen efter fick han ett nytt tangentbord. De skickade med en enkel beskrivning på hur han skulle byta det och kunden blev supernöjd. Ett råd från en som arbetat flera år i en "riktig" datorbutik. Kontakta alltid tillverkaren först och främst. |
Biokonsult: Jag vet inte om gummianka skulle vara så rolig att påpeka att du faktsikt inte tjänar något utan det är så att du sparar. Dock ett onödigt påpekande kan jag tycka.
|
Citat:
Du kan aldrig tjäna pengar på att göra av med pengar (du kan iofs investera och sånt, men det hör inte hit). Du kan däremot spara pengar. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson