![]() |
Ligger i planerna att starta en liten webshop med filmer & spel tillsammans med en kompis, hur hittar man återförsäljare till spel enklast?
Går man direkt till Bergsala och tecknar avtal för att få tillgång till Nintendos spel t.ex? Finns det någon sida som har någon artikel om detta länka gärna, eller om ni länkar direkt till leverantörerna så jag kan läsa hos dem hur det fungerar rent praktiskt. EDIT: Jag vill alltså veta vilka olika leverantörer det finns inom nöjesbranschen (film & spel). |
Jag kan inte ge några tips om just din bransch men jag kan ge tips om hur vi gick till väga.
I början står man utan egentligen något alls, vi hade tur som fick in vår första leverantör så vi hade något att nämna när vi gick till nästa. Det vi har märkt är enklast är att åka på mässa, där alla vill sälja, då blir man inte lika ifrågasatt m.m. Mitt råd är att göra upp en plan där du börjar med lätta leverantörer och sen vandrar uppåt. Ju större leverantör man har ju mer press har man på sig, det är väldigt bra att lära sig på de mindre leverantörerna och vad man gör rätt och fel... Men som sagt, mässa är det absolut bästa. Vet inte om det finns någon bra inom din bransch, men det borde det ju göra! |
Vad är det unika med er affärsidé?
Vilken målgrupp har ni tänk? Har ni gjort en affärsplan? |
Citat:
|
Citat:
Man kan konkurerar mycket med pris och kundservice och leveranser etc. Många faktorer som spelar in. |
Du har PM
|
Citat:
|
Citat:
Nu driver jag en stor bokbytarsajt. De punkter du tar upp funkar bra om man tänkt att leva på sitt företag från dag ett. Tror inte att Skatedragon har tänkt det. Mitt råd till Skatedragon: fundera inte så mycket, kör! |
Citat:
Det massor av andra saker att konkurera med än pris, som exempelvis snabbare leveranser, trevligare bemötande, längre öppettider för kundservice, unika produkter/tjänster som ingen annan erbjuder m.m. Om man ska konkurera med pris så måste man öka volymnen mångdubbelt mer och det strider mot alla upptänklliga strategier och erfarenheter om företagande. |
Citat:
"Det är betydligt billigare att misslyckas på papper än att göra det i verkligheten med riktiga pengar" för att citera mig själv. Om man inte ens kan få sin affärsidé at fungera i teorin och på papper ska man aldrig starta verksamheten. Det är först när man har fått till en vettig affärsidé och affärsplan som man kan testa om det fungerar i verkligheten. Det är det som är poängen med att göra en affärsplan. |
Citat:
Affärsplaner är överskattade, i synnerhet i början av en verksamhet. Om/när man tar in investerare/partners och/eller börjar växa ordentligt så kan man börja fundera på det. Men till dess är det bara att köra på, precis som digiArt skrev. |
Jag tror de flesta gör en "affärsplan" innan de börjar även om den inte alltid hamnar på papper, medvetet eller omedvetet. Det är mkt bra konstatera om det som i detta fall handlar om att sälja produkter att man iaf har hälsosamma marginaler att jobba med.
Men sätt dig inte och gör ett 40 sidors kit strukturerat för att lämnas direkt till Accel liksom. |
Vi ville först och främst ta reda på vilka leverantörer och möjligheter det finns innan vi började med en affärsplan.
Dessa fick vi i PM av Danski, tack så mycket! |
Du bör nog fundera på om film och spel är en bra bransch att gå in i...
Marginalerna är super kass och både spel och film används som lockvaror på stormarknaderna... Det finns marginaler kvar på pall sortimentet dock krävs det just...pallar för att få till det hela. En pall ca 420 DVD´s ca 26.000:- ex moms.. Då oftas titlar som har "paserat bäst före datumet" osv.. För 8 år sedan helt rätt... Men nu katastrof dåligt. Skall du vara med och priskriga med de tyngre aktörerna som både har stora lager samt ett antal år bakom sig får du kalka med en 5% profit.... Att vara bäst är också bra men kunderna i dag vill ha sina beställningar i går.... - Lycka till.. |
I spelbranschen (konsol- och pc-spel) så är det Bergsala, Nordisk Film, Panvision, EA Games osv. du skall vända dig till.
De är enligt mina erfarenheter lätta att ha att göra med. Problemet är väl snarast att du får bättre inköpspriser genom att gå ner till Elgiganten. Att konkurrera med pris i tänkt marknad är nog helt omöjligt. Det tror jag också. Egentligen så tror jag att det är snudd på omöjligt att lyckas inom denna bransch som nystartat, litet företag. Men man skall inte döma ut pris som konkurrensmedel. Det kostar alltid att vara konkurrenskraftig på alla marknader. Antingen kostnad i din egen tid, eller i pengar. Visst kan konkurrenterna sänka priserna. Men konkurrenter kan också skaffa ett störe sortiment, satsa på snabbare leveranser och erbjuda andra mervärden om man väljer den vägen. Det spelar ingen roll vad du gör för att vara unik. Dina konkurrenter kan alltid följa efter. När du skall skaffa dig konkurrensfördelar så väljer du helt enkelt den metod som kostar minst och som ger mest tillbaka. Råkar pris vara denna metod, välj då pris. Råkar ett större lager vara rätt metod, välj då att investera i ett större lager. Råkar det vara bättre att satsa på en snyggare hemsida, investera då i en snyggare hemsida. Det är naturligtvis inte helt lätt att identifiera vad man skall satsa på, men i teorin så är det faktiskt så enkelt. Det spelar egentligen ingen roll hur du skiljer dig från dina konkurrenter och hur du erbjuder någonting som de inte kan erbjuda. Det viktiga är att du tjänar på det mervärde du erbjuder. |
Citat:
Det finns verkligen inget måste att ha en affärsplan för ett företag som denna tråd handlar om. Jag är helt säker på att vi aldrig haft det utbud av småföretagre vi har i världen idag om det hade varit ett måste att ha en affärsplan på papper. Skulle inte bli förvånad om mindre 75% av all världens småföretagare saknar en formell affärsplan, vilket jag ser som nåt mycket possitivt. Våga och Vinn! |
Företag vinnar väll inte speciellt mycket på just spelen och konsollerna utan tillbehören. Äldre spel som supernintendo och dylikt har också hyffsade marginaler?
|
Om man inte ens orkar skriva en affärsplan på 2 A4-sidor så kan man ju fundera på hur mycket sån person kommer att klara av att vara just företagare.
Att man gör en plan för sin verksamhet är ett absolut måste om man ska bli framgångsrik, det gör att man tvíngas tänka igenom ett antal möjligheter man vill använda sig av men oxo att man uppmärksammar en del risker att se upp med. Samt att man tvingas göra en kalkyl så man får en "hälsosam" marginal på sin verksamhet. "De affärsidéer som inte tål att skrivas ned på papper är inte värda pappret de är skrivna på." Ytterligare ett citat av mig själv. |
Citat:
Du vet inte hur fel du har i det uttalandet. Jag, har 2 syskon och mina föräldrar som alla är småföretagare inom helt skilda områden och tro mig, i inget av fallen har en affärsplan utformats och det har ganska bra ändå. ;) Jag har 2 st företag och startar just nu mitt 3:e företag. Det behövdes ingen affärsplan för att starta något av företagen. Slump? kan du utveckla lite mer varför man absolut måste ha en affärsplan för att lyckas? Mycket nyfiken på detta svaret. |
Måste o måste...
Varje "seriös" företagare upprättar nog en affärsplan innan man drar igång men det går naturligtvis även utan men då är det nog mer tur än "skicklighet" att man lyckas. Ska du t.ex gå till banken med mössan i hand MÅSTE du ha en affärsplan. |
Citat:
Vad det gäller banklån så är det alltid mössam i hand. Med eller utan en affärsplan. bara för att man plitat ner sin 'affärsplan' så betyder det ju inte att den är bra. Notera att vi pratar småföretagare här. Trådskaparen ville börja sälja 'lite spel och filmer ihop med en kompis'. Tror inte man behöver låsa in sig med en affärsplan på den nivån. |
Citat:
Citat:
Men som du påpekar ang. trådskaparen så är det väl inte nödvändigt att göra en plan för att sälja lite spel i mindre skala med kompisen. |
Citat:
Om företaget per automatik skulle gå bättre och driva in mer pengar med en skriven affärsplan, kommer jag direkt skriva ner en. ;) Citat:
|
Jag tror att det är 2 stora skillnader när man verkligen måste skriva en affärsplan och när man inte behöver det.
Ska man starta en sajt med en kostnadsfri tjänst, så finns det nog inte så mycket att skriva, man har det lilla som behövs i huvudet och bara kör så det ryker. Man har 2 mål, locka besökare och tjäna pengar. Men ska man sälja spel och filmer, ja då måste man nog skriva en affärsplan. Marginalerna är låga, har man inte alla småutgifter, noga uträknade så är det nog väldigt lätt att vinsten inte alls är som man tänkt sig. Tror nog att det Webbot menar är att för hans projekt så kan man ha allt i huvet och bara köra på! Men vissa saker, som exempelvis denna, måste man nog ha en affärsplan. Annars tar man bara en väldigt onödig risk. |
Citat:
Citat:
Har själv förkastat otaliga idéer efter att ha gjort enkla kalkyler, marginalerna har helt enkelt varit för dåliga. Men krävdes det två A4 för att komma fram till detta? Tveksamt... |
Av min erfarenhet från ett par start-ups tycker jag att huvudsyftet och största värdet med en affärsplan är tankeprocessen och frågeställningarna som uppkommer i samband med skapandet av affärsplanen. Det är kanske först när du tvingar dig själv att göra en konkurrensanalys som du upptäcker att samtliga nya aktörer på marknaden är olönsamma osv.
Jag tycker såhär: känner du att affärsplanen är ångestladdad som gör att du tappar lusten att dra igång ditt företag så skippa den, kör bara!! Är du däremot lite osäker på om din affärsidé håller, är lite osäker på i vilken ände du ska börja för att kicka igång allt, skapa en kort affärsplan på 2-sidor. När du väl satt igång denna process kommer du snabbt komma upp i de 10-20 sidor som kanske krävs för att bli en mer heltäckande affärsplan. |
Citat:
Här är 2 svenska distributörer du kan kontakta som säljer spel: Pan Vison AB Quiq Distribution AB |
Trådskaparen har nog fått svar i PM redan och tråden verkar ha blivit totalt OT när frågan löd var man köpte spel och film. Inte hur man startar ett företag... =)
Men med tanke på att intresse kan uppstå hos andra så kan jag svara här med på hur det fungerar med spel. Detta är dock ingen exakt vetenskap då allting förändras varje dag, företag köps upp, nya avtal skrivs, konflikter uppstår, nya företag dyker upp etc. Om du är en mindre aktör vänder du dig till följande generalagenter: PAN-Vision - PAN, EA, Microsoft, THQ, Capcom, NCsoft, SEGA, Warner, Konami KE-Media - Rockstar, K2 Games Bergsala - Nintendo Ubisoft - Ubisoft, Bethseda, Square Enix Nextstop (Egentligen en subleverantör) - SCEE(sony), Codemaster, Atari Activision (Tveksamt som mindre aktör, använd annars PAN) - Activision, Blizzard Paradox Entertainment- Paradox Större aktörer kan gå upp ett steg men du ska vara riktigt stor, senast jag kollade hade t.ex. EA fem kunder i hela Norden som fick handla direkt från dem. Sen finns det ett gäng andra snubbar att handla från som köper upp och säljer överlager från hela europa mycket billigare. Entertainment Trading t.ex. Att tänka på här är att generalagenterna inte uppskattar det, du tappar prisgaranti vid prisdumpning, inte alltid kan få spel till release och språken på spel/box/manual varierar friskt. Upp till varje återförsäljare hur man ställer sig till dessa frågor. Hjälper gärna en kollega som behöver hjälp att starta i branschen men varnar för att det är många prispressare och låga marginaler. Spel är en populär lockprodukt som många elkedjor älskar att sälja till förlust då de egentligen vill sälja på dig en tvättmaskin samtidigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson