![]() |
Hej!
Är det fler personer som stött på problem med Kreditor? Vi har stött på två problem nyss. Innan har det fungerat bra, men nu den senaste tiden har det blivit helt annorlunda. Vi har ett ärende där vi inte hann svara på "bedrägerivarning" och svarar man inte inom 24 timmar så har Kreditor rätt att lämna tillbaka fordran. Denna gång hann vi inte inom 24 timmar och fick tillbaka fordran på oss. Nästa ärende är det ett paket som är lämnat till ett företag, kvitterat i deras reception men Kreditor hävdar bedrägeri för de har haft liknande ärenden till samma kund. Vår logistikpartner och distributör säger att det är helt galet att reklamera när det finns en kvittens (som är skickad till Kreditor) där den är utlämnad till företaget, i deras reception. Vad säger då Kreditor? Fortfarande samma ståndpunkt och skriver längst ner att vi faktiskt inte svarade inom 24 timmar ändå så oavsett har de rätt att flytta över fakturan till oss. Varför betalar man då 1,2 % på varje fakturaköp är det vi undrar? samtidigt som vi kommer byta leverantör och våra återförsäljare kan vi enbart rekommendera att flytta över. Mvh Christian |
Med alla Kreditors avgifter så borde de väl kunna ta lite kreditrisk, det är ju därför man anlitar dem.
|
Får lite TradeDoubler-vibbar..
|
Citat:
|
Haft med Kreditor att göra under våren och sommaren och kan väl instämma att det är något skumt med dem.
Sista ärendet som jag skickade till deras Kundservice var för flera veckor sedan och har fortfarande inte fått något svar, vilket jag tycker är väldigt konstigt, medveten om semestertider. Men alla kan väl inte vara lediga samtidigt? |
Citat:
Det verkar helt orimligt att tvingas svara inom 24 timmar i synnerhet när det är mitt i semestertider. Orimliga avtalsvillkor skulle jag säga, bestrid fodran med hänvisning till att det är orimligt att svara inom 24 timmar... Detta oavsett om ni godkänt ett avtal eller inte. Deras tjänst innebär ju att de ska ta den här typen av risker om jag fattat det rätt. Annars ska man inte godkänna kunden från början. |
Hej allihopa. Vad tråkigt att ni känner på detta vis. Om ni har synpunkter kan ni alltid kontakta oss på Kreditor så försöker vi lösa eventuella missförstånd.
Dock måste jag här poängtera att vi aldrig efter 24 tim tar tillbaka fordran. Vi påminner om ärendet flertalet gånger, både per telefon och mail. I det specifika fall som benämns ovan handlar det dock om månader. Angående att våra tjänster innebär att ta risken så har ni helt korrekt. Vi på Kreditor arbetar aktivt med att stoppa eventuella bedrägerier och har en säkerhetsavdelning som arbetar heltid med detta för att få butiker och konsumenter att känna sig trygga. Som ni förstår är arbetet kring detta ganska komplext i och med att bedragare alltid försöker finna sätt att lura privatpersoner och företag. Vi ligger dock i framkant gällande bedrägeriförebyggande inom e-handeln. Misstänker vi ett bedrägeri så är det förmodligen ett sådant, och då borde väl alla vara nöjda med att vi lyckats genomskåda detta. Men som sagt, hör gärna av er till oss om ni har förslag på förbättringar eller funderingar angående vår bedrägeripolicy. Ha en fortsatt trevlig sommar! Mvh Daniel Aronowitsch Kreditor snart Klarna |
Konstigt att jag fick detta då? (2009-07-06).
Enligt punkt 10 måste vi få svar på bedrägerirelaterade frågor innan 24 h. Med vänlig hälsning XXXXXXXXXXXXXXXXX Fraud & Security Manager "Vet ej om jag får skriva ut namn så skriver massa X". |
Daniel:
Det är inget att skryta om att man ligger i framkanten när det gäller bedrägeri när det det är vi e-handlare som får betala eller så är det logistikpartnern som får stå för bedrägerierna. Såhär skriver vår distributör: "Jag har dragit hela mail-historiken till vårt försäkringsbolag, som har hand om samtliga våra frakt-reklamationer. De har läst igenom allt, och har konstaterat att detta inte är ett försäkringsärende. De hävdar, precis som PNL – att kollit är levererat till rätt adress och att kvittens finns. Som jag skrev tidigare; Kreditor skriver flera ggr Posten, och att ”fel person har hämtat ut” pakatet. Är de medvetna om att det är PNL som levererat kollit till receptionen på det företag som faktiskt stod på ordern?" Det komiska är att ni har hävdat att Posten gjort fel hela tiden utan att ens veta att det är Posten som skickat paketet. Det måste jag säga är att gräva sig in i ärendena ordentligt? Finns dessutom kvittens på att kunden har kvitterat och ändå hävdar bedrägeri..... det borde väl nästan klassas som bedrägeri från Kreditor? Vad har ni andra för synpunkter på detta ärende? Mvh Christian |
OT: 1,2%? Är det verkligen rätt? I så fall har ni tecknat det bästa kreditoravtal jag någonsin hört om!
|
1,2% är grymt bra....
|
angående 1,2% så stämmer inte detta..
Jag har inga exakta procent men kollar på en faktura: Jag säljer för 357 kr Då ska kreditor ha 20 kr i faktureringsavgift samt ytterligare 13 kr i Factoringavgift dvs. 33 kr på dessa 357 kr typ mer mot 10% är deras avgift för varje faktura.. DESSUTOM en startavgift på 3000 kr exklusive moms samt en månatlig kostnad på 375 kr. Jag har påpekat att detta är rent ocker av dom men fick inget svar... om någon kan rekommendera någon annan leverantör så blir jag glad! Måste ändå in o pilla i kod o skit vid deras namnbyte så lika bra att avsluta dom helt då. Kan hålla med C.Johansson, valde Kreditor för jag blev invaggad i någon känsla av att dom tog risken... men till den som tänker välja denna leverantör lusläs avtalet dom har friskrivit sig från alla risker där. |
Kreditor ÄR en seriös aktör men som med de flesta verksamheter som växer och blir stora så dras snaran åt. Det lilla personliga Kreditor som man mötte för ett/två år sen finns inte längre. Hos Kreditor hittade jag en moral och service som jag sällan skådat, helt i linje med mina egna värderingar. Om en kund ringde var ledsen över att de fått en påminnelse eller till och med inkasso så reddes detta ut enkelt och lätt.
För något år sen ringde Kreditor och hade en mini-enkät med oss. Jag påtalade då hur nöjda vi var och hur exemplariskt de brukar agera. Strax därefter dyker det ena caset upp efter det andra. Kunden som blir konstigt behandlade, påminnelser som kommer så fort datumet gått ut, påminnelser på påminnelser, dubbla påminnelser i följd. Detta är tyvärr den nya verkligheten och som i ett krasst perspektiv är det enda realistiska för ett företag i Kreditors storlek. Att byta till namnet Klarna för att skaka av sig känslan av ett kreditbolag räcker tyvärr inte. Man måste också få tillbaka känslan av det "gamla" kreditor. Som ser kunderna som människor och inte vandrande plånböcker. Intensifiera jakten på bedragare men inte på bekostnad av dålig service mot den stora majoriteten som sköter sig. |
Det är nu jag brukar gå in och försvara Kreditor och säga att det trots allt är ett fantastiskt företag. Men det gör jag inte den här gången. Kreditor har nämligen blivit sämre på alla punkter det senaste året. Så nu hänger jag gärna på gnället istället. Det här fick jag nämligen strax före årsskiftet:
Citat:
Det var fler än jag som fick samma mail och som precis som jag blev rosenrasande över attityden i mailet. Vi fick en ursäkt då, men tydligen kan den inte varit ärligt menad om de fortsätter att hota sina kunder. Värre är att Kreditor själva har blivit så förfärligt dåliga på att besvara mail. Jag har mail som är över en månad gamla och som de fortfarande inte har svarat på, trots upprepade påminnelser. Det blir så klart lite extra irriterande eftersom Kreditor själva alltid begär snabba svar. Normalt är att man i en affärsrelation ställer lägre krav på kunden än vad man gör på sig själv. Men Kreditor gör tvärt om. ------------------- C.Johansson - Jag förstår att du blir sur på Kreditors uppförande, men det är lite ofint att skriva vad man har för priset på ett öppet forum. Särskilt som priset du anger inte kan stämma. Kreditor måste ha kreditförluster på över 1,2 %, så med det priset måste de göra en brakförlust på dig (inte troligt). |
Hej igen allihopa.
Jag tar till mig all feedback och ska förmedla vidare. Det är tråkigt att ni känner på detta vis. Kom gärna med synpunkter direkt till oss, då blir det lättare att ta dem till sig. Angående 48 timmars regeln, (efter 24 timmar så skickar vi en påminnelse om ytterliggare 24 timmar så det är snarare MINST 48 timmar det handlar om) anledningen till att vi behöver snabbt svar är ju för att vi skall hinna stoppa paketet. Därav behöver vi snabba ryck från våra kunder. I de fall någonting brustit i utlämningsrutinerna hos logistikpartnern så reklamerar vi detta. Utredningen kan ta ett tag men vi får tillslut reda på hur kvitteringen gått till och vem som kvitterade. I de fall som logistikpartnern hanterat kvittering felaktigt så betalar de ersättning till oss. I de fall ärenden är hanterade korrekt så tar vi förlusten och betalar ut bedrägerigaranti till kunden. Vi driver sedan ärendet vidare tillsammans med polisen. I fallet beskrivet tidigare i denna tråd så fick vi aldrig möjlighet att reklamera hos PNL, de nekade detta vilket är väldigt olyckligt. Men som sagt, jag tar till mig era synpunkter och hoppas att de kan bidra till förbättring i framtiden. Hej så länge! Mvh Daniel Aronowitsch |
Citat:
|
Citat:
|
Är jag då den enda som faktiskt aldrig haft problem med kreditor? Inte en enda gång under mina år som e-handlare har jag haft trassel med dem, jag var en av deras första kunder så jag har verkligen varit med från scratch och har ett antal år att blicka tillbaka på.
Jag känner fortfarande igen det lilla företaget som behandlar kunderna som människor. Våra fakturor och sådant går oerhört smidigt, när jag haft problem eller funderingar kring en faktura har jag tagit upp telefonen och ringt en handläggare och det har löst sig smidigt varje gång. I mailkonversation är det svårt att få rätt nyanser, och det kanske är det som gör att man tycker sig inte känna igen företaget. Har ni provat att ringa? |
Citat:
Det går väl inte riktigt ihop? Om pnl tycker att dom delat ut ett paket korrekt och har en korrekt kvittens får ni väl gå vidare till polisen för att driva in pengar från mottagaren, som nu har kvitterat paketet... [/quote] Absolut, men då behöver vi underlag från logistikpartnern. Som vi detta fall blev nekade. Mvh Daniel |
Citat:
SweCat - Jag tycker fortfarande att Kreditor fungerar bara. Men det blir fler och fler småsaker att störa sig på. Det är bara småsaker, men det är fortfarande irriterande eftersom Kreditor så lätt hade kunnat undvika samtliga. Kunder är alltid griniga och stingsliga. Särskilt när man hanterar deras pengar. Mina kunder är sådana och jag hanterar dem med den vetskapen. Kreditor verkar helt plötsligt ha glömt bort att det är kunder de har att göra med. Däremot så är kritiken inte värd en hel tråd på WN enligt min åsikt. Alla som läser det här ska veta att jag absolut inte avråder någon e-handlare ifrån att anlita Kreditor som factoringbolag. Men det har blivit sämre det senaste året. Det har gått från super till bra. Nu hoppas jag att det inte ska gå från bra till ok och därifrån till dåligt. |
2 bifogad(e) fil(er)
Gustav: Jag vet att det inte är snällt att skriva ut det direkt, däremot när man blir felaktig behandlad gång på gång utan en vettig anledning så är det värre. Prisbilden är korrekt så det är inget jag hittar på. De flesta bolagen ligger på samma när vi jämför med andra bolag.
|
Daniel: Vi har en kopia på kvittensen där kunden har signerat och logistikpartnern och deras jurister samt vår leverantör säger att detta är helt OK. I alla övriga fall där ni har bett om att genomföra reklamationer så har detta gått OK till och vi har makulerat fakturorna. I detta fall så känns det som det är ett sätt att komma undan ert ansvar och hoppas lite på att vi e-handlare inte skall orka driva ärendena vidare mot er.
Jag tycker själv Kreditor har fungerat väldigt bra innan därför valde vi er. På senare tid har allt från attityden till hanteringen utav ärenden ändrats radikalt. Varje ärende numera som är något "annorlunda" betraktas som att man måste numera försvara sig annars kommer ni bara skicka över fordran till oss och självklart då med en tidsfrist på sig som grädde på moset. Mina egna tankegångar är att Kreditor var väldigt tidigt ute med en enkel plattform för integrationer mot de större aktörerna på marknaden. Numera kan de övriga erbjuda minst lika enkla plattformar och med kanske större möjligheter än enbart köpa fakturor och erbjuda delbetalningar. Jag eftersöker inte ett factoringbolag som är supertrevliga och med kanonpriser utan ett factoringbolag som är konsekventa i alla ärenden. Där tycker jag det brister idag. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson