WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bank (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37432)

lunarmys 2009-06-15 16:29

Vi har i dagsläget Swedbank och är missnöjda.

Vi är sjukt trötta på "säkerhetsdosan", automatiskt utloggning efter 15 minuter, omöjligheten att namnge konto, hög ränta och allmänt deras attityd. Så vi vill byta bank.

Vi har ringt runt till Nordea, SEB, Handelsbanken, Bank2, Länsförsäkringar, Danske Bank osv men ingen verkar fungera i närheten som vi vill.

För att komma i kontakt med Nordea så behöver man ringa företagsnumret, ignorera första prompten för information, vänta, ignorera andra gången den frågar efter nånting och först då får man prata med någon. Logiken sprudlar.
Nordea tillåter en heller inte att namnge konton.

Danske bank har avgifter för exakt allting, och lite till.

Vi har i dagsläget 6 konton, för att enkelt hålla koll (och framförallt för att få en översikt) på diverse delar av företaget, moms, skatt, sparande osv.
Hos Danske Bank skulle detta kosta oss 1500-2500 kr per år och konto, mao 9000-15000 kr bara för att få ha konto hos dem. I detta ingår dock internetbank och telefonbank, något dom nästan borde betala oss för att använda (så dom slipper bemanna de fysiska kontoren så mycket).

De tar även ut en avgift för VARJE inkommande/utgående bankgiro-betalning/insättning. Varje extra kort (VISA/Mastercard) kostar 200 kr per år. Varje extra bankgiro kostar 250 kr per år.

Även Danske Bank kör med dosan.

När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg.
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa "Vi tackar nej" utan att ens pratat med mig.
Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg.

SEB har vi även varit i kontakt med, men personen på det lokala kontoret som har hand om företagsbiten fanns inte på plats, så har inga egentliga uppgifter där (än).

Bank2 har precis börjat med företagsdel och har inte stöd för kort än, det kommer senare i år dock (lovar hon).

Länsförsäkringar har också precis börjat med företagsdel men har inte kommit igång än (ÄVEN om deras hemsida har information om företagsbank).

Jag är helt slutkörd. Bankerna är fast i 70-talet och tycker fortfarande att vi ska betala för att de ska få låna ut våra pengar.

Är det någon som har något bra/dugligt förslag?

Har egentligen inga stora krav:
* Vill helst slippa "säkerhetsdosan".
* Måste kunna namnge kontona
* Inte betala hutlösa priser
* TREVLIG personal
* INTE omöjligt att nå dem

Jonas 2009-06-15 17:55

Swedbank, Nordea, SEB & Länsförsäkringar har alla dosor för att logga in via nätet.

Handelsbanken tror jag fortf. dom kör med certifikat.

Varför så negativ till dosor? Vill du ha lägre säkerhet?

lunarmys 2009-06-15 18:17

Lägre säkerhet? Studenter (min kusin var en av dem) lyckas knäcka systemet. Swedbanks reaktion var att dom ville stämma skiten ur ungdomarna och se till så att dom aldrig mer får jobb.

Att behöva knappa in min kod varje gång jag ska ha ut en kod är jobbigt och frustrerande, det tar mer tid än jag vill.

Danske Bank kör tydligen med certifikat men ENDAST om man kör Windows (välkommen till 1999).

Jag antar att du inte använder PayPal eller Payson, eftersom dom har så mycket lägre säkerhet.. ?

Wojt 2009-06-15 18:21

Hos SEB kan man namnge konton efter att skicka meddelande till kundtjänst.

elofsson 2009-06-15 18:24

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 15 2009, 17:55
Handelsbanken tror jag fortf. dom kör med certifikat.
Handelsbanken håller på att gå över till dosa från skrapkoder och cert.

hnn 2009-06-15 18:37

Nordea kan du namnge konton from. igår.

I och med den nya internetbanken (som släpptes igår), så går det.

Kristofer 2009-06-15 21:36

Oavsett bank så känner jag igen mig i problematiken du beskriver. Speciellt med Handelsbanken, är man inte uppvuxen inom banken som kund så vill de inte ha med dig att göra.

Övriga banker är bättre men det är svårt över telefon. Lättare men mer tidskrävande är att ringa och be om att få boka en tid och berätta läget, att du är intresserad av att bli kund men att du vill träffa någon face-to-face först.

I sådana kundmöten tror jag att de (SHB undantaget) kommer vara betydligt trevligare om du är en potentiellt lönsam kund. Lättare för dem med korten på bordet att ta bort avgifter för dig också än det är över telefon när ingenting finns i deras burkar, då är det prislistan som gäller.

aDonis 2009-06-15 22:07

Citat:

Originally posted by lunarmys@Jun 15 2009, 15:29

När jag ringde Handelsbanken fick jag prata med någon som var otroligt dryg och gammal. Jag gav det en andra chans och ringde till en av hans kollegor som ville koppla mig till denna dryga person. Jag påpekade då att jag inte ville bli kopplad dit, då han var dryg.
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa Vi tackar nej utan att ens pratat med mig.
Mitt antagande är väl att han och den dryge lever som sambos och därför blev denne stött när han hörde att sin sambo blev kallad dryg.

Hahahahaha herregud vad jag skrattade när jag läste detta. Det lönar sig nog att vara lite trevligt mot andra ibland. Hahahah...

lunarmys 2009-06-15 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis
Citat:

Ursprungligen postat av lunarmys
Hon föreslog då att jag skulle kontakta en annan person, som tyvärr var upptagen hela dagen, men som kunde kontakta mig dagen efter. Jag mailade honom, han ringde tillbaks någon timme senare och sa Vi tackar nej utan att ens pratat med mig.

Hahahahaha herregud vad jag skrattade när jag läste detta. Det lönar sig nog att vara lite trevligt mot andra ibland. Hahahah...

:)

Jag var trevlig emot den dryge, till att börja med, men sen tröttnade jag ju såklart. Och när hans kollega höll på att koppla över mig till honom fick jag panik och var ärlig. Kanske dumt ibland, men wtf.

Var det nån som sa att ärlighet varar längst?

lunarmys 2009-06-15 22:23

Citat:

Originally posted by Kristofer@Jun 15 2009, 21:36

I sådana kundmöten tror jag att de (SHB undantaget) kommer vara betydligt trevligare om du är en potentiellt lönsam kund. Lättare för dem med korten på bordet att ta bort avgifter för dig också än det är över telefon när ingenting finns i deras burkar, då är det prislistan som gäller.

Jo, det är mycket möjligt. Men vi började diskutera med Danske Bank och han skulle kolla upp siffror och liknande, för att se om vi kunde ta det till "nästa steg". Han upplyste oss om att vi fick betala 1,50 kr per bankgiro (både in och ut) och vi upplyste då honom om att vi inte är så sugna på att betala 6 * 1500-2500 kr PLUS 1,50 på alla transaktioner som görs (flera hundra per månad).

När jag snackade med honom på telefon först så hade han sagt att dom kunde göra något åt konto-avgiften, men sen hade han helt glömt det. Då gick det inte att ändra på 1500-2500 kr per konto.

jonny 2009-06-16 05:42

Allt går att förhandla om. Handelsbanken brukar ha bra bemötande, tycker jag. Nordeas säljare var det värsta jag varit med om.

Det finns inga riktigt bra banker, tyvärr. Själv funderar jag på att byta till Swedbank. Tycker dina problem med Swedbank låter som bagateller jämfört med vad du kommer att få hos de andra.

BjörnJ 2009-06-16 07:01

En sak som kan ställa till lite krångel ibland är när banken använder clearingnummer som inte är 4 siffror. För företag med bankgiro bör det dock inte ha någon betydelse.

Oskar Lindgren 2009-06-16 07:17

Jag försökte bli kund hos ica-banken igår, det gick tyvärr inte. Min adress var för lång för deras formulär.. då ringde jag dom och mötes första gången av brus och andra gången av en 20 minuter lång telefonkö, varpå jag gav upp.

rocky 2009-06-16 12:07

Välj ett annat Handelsbanken kontor, det är ju inte direkt ofta man behöver gå dit.

Jag har svårt att se vem man ska välja förutom de fyra stora SEB/Swedbank/Handelsbanken/Nordea.

ICA Banken vet jag inte om företag kan ha, dom kör dock med kort + dosa.

Nordnet Bank har den bästa lösningen där man använder sin mobil men jag vet inget om deras bankavgifter.

Sen finns Skandiabanken, Länsförsäkringar också, vet inget om dem.

Det finns ju en del andra småbanker typ som Bank2 osv.. Men jag vet inte, känns lite Custodia över dem eftersom de har sjukt höga sparräntor jämfört med drakarna.

Jonas 2009-06-16 18:02

Citat:

Originally posted by lunarmys@Jun 15 2009, 18:17
Lägre säkerhet? Studenter (min kusin var en av dem) lyckas knäcka systemet. Swedbanks reaktion var att dom ville stämma skiten ur ungdomarna och se till så att dom aldrig mer får jobb.
Att behöva knappa in min kod varje gång jag ska ha ut en kod är jobbigt och frustrerande, det tar mer tid än jag vill.

Om du måste knappa in din pinkod varje gång, då tycker jag du skall gå in på Swedbank och begära den nya dosan, då har du 1min på dig att innan den stängs av och du måste knappa in din pinkod.

Jo, men DOM utnyttjade ett "hål" som till och med tillverkarna är medvetna om. Byt ALLTID lösenord till din bredbandsdelare. Tycker att Swedbank reagerade helt korrekt, det är en vanlig reaktion när man blir utsatt, hur hade du reagerat om någon hade gjort något liknande till din webshop?

lunarmys 2009-06-16 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Originally posted by -lunarmys@Jun 15 2009, 18:17

Om du måste knappa in din pinkod varje gång, då tycker jag du skall gå in på Swedbank och begära den nya dosan, då har du 1min på dig att innan den stängs av och du måste knappa in din pinkod.

1 minuter kräver då att jag sitter å är aktiv i internetbanken. Oftast har jag 5-6 grejer igång samtidigt vilket betyder att det kanske tar några minuter mellan transaktionerna.

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Jo, men DOM utnyttjade ett hål som till och med tillverkarna är medvetna om. Byt ALLTID lösenord till din bredbandsdelare. Tycker att Swedbank reagerade helt korrekt, det är en vanlig reaktion när man blir utsatt, hur hade du reagerat om någon hade gjort något liknande till din webshop?

Om någon hade hittat ett hål i min webshop och kontaktat mig först (som dom gjorde) så hade jag tackat dem och rättat till hålet/hålen INTE försökt stämma dem och allmänt agera idiotiskt.

allstars 2009-06-16 22:30

Nordea + E-legitimation är klockrent, men man behöver fortfarande knappdosa för att göra kortbetalningar på internet.

Citat:

Danske Bank kör tydligen med certifikat men ENDAST om man kör Windows (välkommen till 1999).
Och man måste även använda Internet Explorer :P

Daniel29 2009-06-17 09:36

Funderar skarpt på att lämna Swedbank. Inte för att jag är missnöjd med deras webbtjänster. De är riktigt bra. Utan för deras attityd här i Jönköping.

Handelsbanken tänkte jag ge ett försök. dock gillar jag inte deras 90-tal webbtjänst.

htiawe 2009-06-17 12:03

Den är ju iallafall online, jag tycker Swedbanks dyker lite titt som tätt. Senast igår.

Jonas 2009-06-17 12:05

Citat:

Originally posted by htiawe@Jun 17 2009, 12:03
Den är ju iallafall online, jag tycker Swedbanks dyker lite titt som tätt. Senast igår.

Swedbank har strulat hela förmiddagen... Har studsat upp o ner hela förmiddagen.

inpbox 2009-06-17 12:17

ICA Banken ær inprincip Handelsbanken. Och nær någon skall gøra en inbetalning till dig så sætts det in på ICAs konto som ligger hos handelsbanken och sen vidare till ditt under konto i ICA Banken. Det ær ett skæmt !

rocky 2009-06-17 12:45

Citat:

Originally posted by inpbox@Jun 17 2009, 12:17
ICA Banken ær inprincip Handelsbanken. Och nær någon skall gøra en inbetalning till dig så sætts det in på ICAs konto som ligger hos handelsbanken och sen vidare till ditt under konto i ICA Banken. Det ær ett skæmt

Kanske var så för 3 år sedan men idag har ICAs kunder clearingnummer och egna kontonummer.

Det gäller också Nordnet som har skaffat egna clearingnummer och kontonummer.

greenio.se 2009-06-17 13:00

Vi har Handelsbanken. De har i särklass den sämsta internetbanken jag har stött på iaf (swedbank, skandiabanken och nordea är de andra jag haft erfarenheter av), men vi blir trevligt bemötta och de hjälper till och svarar på frågor utan något gnäll. Tycker rätt mycket har ingått i deras företagspaket också, som inkasso till exampel.

Jag tror bemötandet beror mycket på vilken person man får tag på, jag tror ration på dryga människor på banker motsvarar den på statliga verk ungefär.

Och internetbanken funkar, men det är 3-4 extra klick jämfört med andra oavsett vad man vill göra, det tar emot lite som webbutvecklare att se såna system. :P Säkerheten känns inte hundra, vi loggar in enbart med certifikat och egen vald kod. Har jag dessutom inte stängt webbläsaren (eller klickat logga ut) sen jag var inne på morgonen så kollar den certifikatet men ber inte om lösenord igen när jag går in på eftermiddagen. Men de håller som sagt på att byta till dosa vilket jag tycker är bra åtminstone.

KristianE 2009-06-18 19:38

Vi använder Nordea och deras Plusgiro. Det har
helt att göra med att vår kontakt är en mycket
god vän till min kollega.

Xamda 2009-06-18 20:09

Privat har jag Skandiabanken, Handelsbanken, Swedbank och Nordea (plus ett aldrig använt konto på Länsförsäkringar).

Skandiabanken arbetar med certifikat och engångslösne som sänds till registrerad mobil. Det är en smidig och bra lösning, om man inte glömt sin dator.

Handelsbanken jobbar än så länge med certifikat och det tycker jag har fungerat klockrent under alla år.

Swedbank är stökigt och jobbigt med dosan. Jag har just idag bytt till Nordea för våra bolån efter att blivit riktigt drygt bemött av "min personliga bankman" så där har jag svårt att inte avråda, men det har fungerat hyfsat tidigare.

Länsförsäkringar har jag inte nyttjat, men de var trevliga när jag skaffade det.

För företagen nyttjar vi SEB och Handelsbanken. SEB tycker jag har den mest överskådliga lösningen, men jag ogillar dosan, men man kan namnge konton (men det nyttjar jag inte) och det är ett evigt förbaskat knappande, men jag tycker de fått till det bättre på sistone. Utlandsbetalningar är väldigt smidigt i SEB.

Handelsbanken har jag använt i företag i tio år och jag tycker den funkar strålande. De har bra service när man ringer dem och de är trevliga och jag rekommenderar dem (SEB kan jag också rekommendera, men dera kundservice är klart undermålig den som Handelsbanken erbjuder).

På det hela taget, under alla år, har jag bara en gång blivit illa bemött på en bank och därför slipper Swedbank mig som kund efter 28 år som kund...

tomas77 2009-06-18 20:26

Har handelsbanken på företaget och är nöjd på det hela taget. Gillar deras "startpaket" de erbjuder och det som ingår.
Ang. deras nya dosa så är det väl inte den traditionella "dosan" de ska införa utan någon slags kortläsare och den verkar som en bra lösning. Återstår dock att se..

Har lte privat att göra med DnBNOR, någon som testat dem för företaget?

lunarmys 2009-06-18 21:24

Citat:

Originally posted by tomas77@Jun 18 2009, 20:26

Har lte privat att göra med DnBNOR, någon som testat dem för företaget?

Snackade med dem, de pysslar endast med väldigt stora företag i Sverige

allstars 2009-06-19 11:04

Jag skall nog använda SEB för vårt nystartade bolag. Bankgirobetalningar ingår (till en viss gräns) vilket det inte gör hos andra internetbanker.
Nordea låg nog på andra plats med 600kr per år fast de har 1.50kr per bankgiroinsättning och överföring till andra banker :(

Conny Westh 2009-06-20 03:49

Skandiabanken har bara likviditetskonto för företagskunder, man kan inte ha bankgiro/Plusgiro eller internetbank för företag. Men som företagskund kan du utnyttja deras telefonkundtjänst för dina ärenden med överföring till företagets konto i annan bank.

Skandiabanken har nog den bästa lösningen för privatpersoner dock.

Jag har Handelsbanken, SEB, Skandiabanken, Nordea och har tidigare haft konto på Swedbank.

Tycker de flesta banker suger fett, både när det gäller avgifter och service och tjänster, de saknar helt kundfokus. Undantaget är väl Skandiabanken som jag gillar skarpt, men tyvärr har de inte alla tjänster för företag.

Westman 2009-06-20 10:24

När det gäller Swedbank så måste man göra en klar distinktion mellan Swedbank och anslutna, fristående, sparbanker. Det finns ett flertal fristående sparbanker i Sverige som själva avgör vilka avgifter de vill ta ut. Man ska alltså inte bunta ihop alla i samma klump.

Dessutom så får man oftast en personlig kontakt med de som jobbar på de fristående sparbankerna som man inte får i någon storbank. Jag har en liten sparbank som jag nyttjar både privat och till företaget och det har jag aldrig ångrat. Jag hade aldrig problem med Swedbank heller men den här sparbanken är kalas. Handelsbanken har också fungerat bra tidigare men det var ett mindre kontor och det ger ju som sagt en annan känsla än stora, opersonliga, kontor.

Eazt 2009-06-20 12:11

Privat tycker jag att Skandiabanken är klart bäst. Riktigt bra internetbank och man loggar in med certifikat och SMS-koder istället för dosor. Dock är ränta/avgifter inte alls så bra som Skandiabanken försöker ge sken av, så det kan vara värt att läsa det finstilta innan man flyttar över hela kapitalet dit.

Använder också SEB och Swedbank privat och dessa är ganska lika, bedömer dock SEB som bäst av dessa två. Båda använder dosor (som till utseendet är helt identiska bortsett från färgen på "funktionsknappen"). På SEB kan man namnge konton, tror inte man kan det på Swedbank.

På företagssidan kan jag rekommendera SEB. Man måste visserligen använda dosor, men de har det man (vi) behöver utan att för den delen ha alltför många avgifter. Internetbanken funkar ganska smidigt och att SEB, likt Swedbank, är så stora medför att det finns många kontor att vända sig till. Bedömer emellertid SEB:s öppettider som sämre än Swedbanks.

jonny 2009-06-20 12:54

På Nordea var de väldigt noga med att poängtera att jag inte var någon viktig kund och ville bli av med mig så fort som möjligt. De kommer att slippa mig som kund framöver...

SEB har också gjort bort sig. Men det finns ju tyvärr ingen bank som känns klockren...

Handelsbanken har alltid haft ett bra bemötande även om kompetensen ibland är skrämmande låg´...

KristianE 2009-06-20 13:38

Jag förstår inte agget här gentemot inloggningsdosor?..

lunarmys 2009-06-20 13:46

Citat:

Originally posted by KristianE@Jun 20 2009, 13:38
Jag förstår inte agget här gentemot inloggningsdosor?..

Om du använder internetbanken dagligen så borde du förstå att det är hyffsat frustrerande att behöva knappa in pinkoden varenda jävla gång. Samt att behöva en kod för precis ALLT man gör. Lägger till en ny mottagare? Kod. Betala? Kod. Gå och kissa? Kod. osv

BjörnJ 2009-06-20 14:20

Jag tycker dosan med PlusGirot fungerar bra. Dosa för att logga in och dosa för att signera betalningsorder (som kan bestå av många olika betalningar som man har lagt in utan dosa). Mottagarlistor kan man hantera utan dosa.

KristianE 2009-06-20 17:19

lunarmys:
Jag använder Plusgirots dagligen och Swedbank
och SEB någon gång i veckan och tycker inte
det är speciellt betungande, med tanke på den
säkerhet jag vet jag får.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson