WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ansvar vid vidarebefodring av post (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37414)

MSI 2009-06-14 12:15

Jag är delägare i en firma som hyr ut postboxar till företag och privatpersoner.
Vi får många förfrågningar från främst privatpersoner som bor t.ex. utomlands eller ofta byter adress
om vi kan vidarebefordra posten till en annan adress. Vi har tidigare nekat denna tjänst då vi är
osäkra på juridiken kring detta.

Men nu känns det som om vi måste ta tag i detta, så frågan är alltså.

Om vi tar på oss att vidarebefordra posten, kan vi då bli ansvariga för innehållet i breven och paketen?
T.ex. detta scenario.

Bosse bus har begärt vidarebefordring av sin post, när vi hämtar hans post för att vidarebefordra den så kommer polisen eller tullen och griper den som utför tjänsten. Det visar sig att Bosse bus inte är en snäll herre utan han har fått ett paket med något colombianskt pulver.

Riskerar den som utför vidarebefordringen att bli anklagad för smuggling/narkotika brott?
Jag menar, brevbäraren lär ju inte kunna bli åtalad för vad han delar ut för post.
Gäller annat för oss?
Vet man om vad som finns i paketet är det ju en annan sak, men det är ju sällan man ser vad ett paket/brev innehåller.

Hoppas ni förstår problemet och att någon kan svara på vad som gäller.

Tack!

Westman 2009-06-14 13:02

Om personen har eftersändning ska ju inte ens posten in i boxen = inga problem juridiskt. Post som lämnats i boxen skulle jag inte röra.

Jan Eriksson 2009-06-15 06:35

Det är en fråga som kanske PTS kan svara på eller åtminstånde leda er åt rätt håll för att finna svar.

MSI 2009-06-15 14:43

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 14 2009, 13:02
Om personen har eftersändning ska ju inte ens posten in i boxen = inga problem juridiskt. Post som lämnats i boxen skulle jag inte röra.
Nja, det är ju alltså vi som ska sköta eftersändningen i detta fallet. Posten delar ju ut posten direkt i våra boxar och om någon har begärt eftersändning (dvs av oss)
så ska vi hämta posten och sen posta den till den adress dom angivit.

MSI 2009-06-15 14:55

Sen vet jag inte om det var jag som missade eller om någon har flyttat tråden. Meningen var att tråden skulle hamna under "Företagsamhet, juridik och ekonomi" och inte under "Affiliate- och annonseringsprogram" som det ju inte har så mycket med att göra.

Skulle någon mod vilja vara snäll och flytta den.

MrBob 2009-06-15 16:18

Det går att eftersända post "manuellt" så att säga.

Det går till så, Arne Anka bor på Vintervägen... men han ger mig sin nyckel och vill att jag ska eftersända hans post till Sommarvägen där han har sin sommarstuga.

Jag sonika hämtar posten, i brevlådan eller i lägenheten, jag stryker hans adress, skriver den nya utanpå kuvertet och lägger på postlådan igen.

Så här har ju eftersändning fungerat i tidernas evighet. Sen har Adressändring AB kommit på att man kan göra det som en tjänst att folk får betala för...

Det går ju givetvis det med, men det är en ANNAN TYP av adressändring.

Ponera att jag får en slant av Arne Anka. Eller en flaska vin. Det kan man få när man är postvakt. Men för den sakens skull blir ju inte JAG ansvarig för Arnes post...

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig/er, men jag får intrycket att du har nyckel till dessa postboxar och som en tjänst erbjuder du dig att vidaresända dessa.

Jag vet inte vad lagen säger... men det känns rätt tveksamt om du på något vis skulle vara ansvarig för själva innehållet i olika kuvert.

Jag förstår din oro, givetvis. Kanske en advokat kan hjälpa? En advokat kan kosta 6-800 kr/timme och det kanske är välinvesterade kronor om ni ska ge er in i detta och är osäkra på vad som gäller?

MSI 2009-06-15 16:30

Citat:

Originally posted by MrBob@Jun 15 2009, 16:18
Det går att eftersända post "manuellt" så att säga.

Det går till så, Arne Anka bor på Vintervägen... men han ger mig sin nyckel och vill att jag ska eftersända hans post till Sommarvägen där han har sin sommarstuga.

Jag sonika hämtar posten, i brevlådan eller i lägenheten, jag stryker hans adress, skriver den nya utanpå kuvertet och lägger på postlådan igen.

Så här har ju eftersändning fungerat i tidernas evighet. Sen har Adressändring AB kommit på att man kan göra det som en tjänst att folk får betala för...

Det går ju givetvis det med, men det är en ANNAN TYP av adressändring.

Ponera att jag får en slant av Arne Anka. Eller en flaska vin. Det kan man få när man är postvakt. Men för den sakens skull blir ju inte JAG ansvarig för Arnes post...

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig/er, men jag får intrycket att du har nyckel till dessa postboxar och som en tjänst erbjuder du dig att vidaresända dessa.

Jag vet inte vad lagen säger... men det känns rätt tveksamt om du på något vis skulle vara ansvarig för själva innehållet i olika kuvert.

Jag förstår din oro, givetvis. Kanske en advokat kan hjälpa? En advokat kan kosta 6-800 kr/timme och det kanske är välinvesterade kronor om ni ska ge er in i detta och är osäkra på vad som gäller?

Det är ju typ precis så här jag tänkt, men som du skriver så är det ju lätt värt att betala för att få det helt bekräftat att man står utan ansvar.
Det skulle ju bli betydligt dyrare om Arne Anka börjar skicka diverse substanser som man helt plötsligt är ansvarig för...

Tez 2009-06-15 18:16

Jag tror du ska passa dig för det. Ponera att du faktiskt var pulverhandlare. Du säger till snubben i Colombia att pulvret kan skickas till den adressen, för det är ändå du som hämtar posten ifrån det postfacket. Det är ju inget som helst problem för dig att utnyttja detta postfack för egen räkning eftersom det är du som har nyckeln. Polisen nöjer sig nog inte med "Men jag ska ju skicka det vidare" om du står där med en kokainsändning i handen.

MSI 2009-06-16 10:39

Citat:

Originally posted by Tez@Jun 15 2009, 18:16
Jag tror du ska passa dig för det. Ponera att du faktiskt var pulverhandlare. Du säger till snubben i Colombia att pulvret kan skickas till den adressen, för det är ändå du som hämtar posten ifrån det postfacket. Det är ju inget som helst problem för dig att utnyttja detta postfack för egen räkning eftersom det är du som har nyckeln. Polisen nöjer sig nog inte med "Men jag ska ju skicka det vidare" om du står där med en kokainsändning i handen.
En brevbärare skulle ju kunna göra samma sak. Han skulle ju kunna ange en adress på sin runda som mottagare och när paketet kommer plockar han bara undan det. Tror som sagt inte att brevbäraren skulle kunna åka dit bara för att han delar ut posten.

Crille 2009-06-16 10:53

Nu vet ja nada om juridiken men brevia.se tillhandahåller vidaresändning både via vanlig post och inscanning så på nåt vis borde det vara okej enligt nån lag :)

MrBob 2009-06-16 14:12

Men hallå!! Det är ju samma sak som barnporr i telefonledningen...

Helt plötsligt blir Skanova ?? (valfri ISP) skyldig till barnporrbrott för nån snubbe surfar på fel sida. Så är det ju inte. Du kan ju aldrig hållas ansvarig för vad ANDRA gör.

Det är ju ett paket och du har ju inte tillgång till innehållet.

Ta kontakt med en advokat. Du måste ju skriva ett kontrakt med dina kunder, att det kostar 200:- i månaden och att det är ... x månaders uppsägningstid.

Där kan du också skriva att du frånsäger dig allt ansvar för innehållet. Eller rättare sagt, personerna själva är fortfarande personligen ansvariga för innehållet...

Men jag är osäker. Var går gränsen. Om en snubbe skickar pulver till mig fast jag inte har beställt det, är jag då automatiskt ansvarig för det!?

Nej, det kan jag ju inte vara...

Ta kontakt med en advokat. Fråga även om detta med att ej hållas ansvarig för ett innehåll i ett paket /brev som tillhör en annan person.

Sluta gissa! Det är bäst!

Kolla lagen själv:
https://lagen.nu/

Läs på inför mötet med advokaten.

Hade jag varit dig hade jag läst HELA konsumenttjänstlagen och antecknat det som skulle vara aktuellt / gälla för just denna verksamhet.

https://lagen.nu/1985:716

Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m.
https://lagen.nu/1985:716#R40

Här står bland annat att man inte får sälja varor som har överlämnats... Jag tycker inte alls detta verkar oklart. Du har ingen tillgång till dessa brev. Att för dig göra något annat än att vidarebefordra dom är straffbart enligt lag.

Ja... läs själv!

MrBob 2009-06-16 23:07

Förresten, jag tänkte på det när jag arbetade i kolonilotten, det finns liknande forum som detta fast för jurister och advokater. Själv var jag inne på nåt forum då jag hade frågor om skilsmässa.

Jag minns dock inte var det var.

Om du ska till advokat: Kolla med vänner eller så, om du nu inte känner en egen advokat. Fråga vad han/hon tar i timmen. Det är inte oartigt! Jag har själv varit hos en advokat för 600:- för en timme.

Det var inget speciellt. Jag ville prata med honom och fråga saker. Det var ett bra samtal.

Gustav 2009-06-16 23:48

Citat:

Originally posted by MrBob@Jun 16 2009, 14:12

Men jag är osäker. Var går gränsen. Om en snubbe skickar pulver till mig fast jag inte har beställt det, är jag då automatiskt ansvarig för det!?

Nej, självklart inte. Och hittar Polisen 2 kg pulver i din lägenhet - som du inte visste fanns där - så är du inte heller ansvarig. Men i praktiken så måste du inte vara skyldig för att bli dömd. Du måste bara se skyldig ut.

Jag tycker att Tez har en poäng i det hon skriver. Oavsett vad lagen säger så hade jag varit försiktig. Förklaringen "Det där tillhör inte mig!" har domstolarna nog hört förut...

MSI - Förutom att kolla upp vad lagen säger, så borde du försöka hitta gamla rättsfall och se hur domen har fallit i dem. Det måste finnas många fall av den typen. Att langare inte vill transportera drogerna själva bör knappast vara ovanligt.

Tez 2009-06-17 19:29

Nu vet jag ju inte riktigt hur stort och väletablerat ditt "postboxuthyrningsföretag" är, eller hur det fungerar för den delen. Min känsla är bara att det skulle vara för enkelt för knarkhandlarna att själva dra igång ett företag som hyr ut postboxar just för detta ändamålet. Posten och andra stora transportföretag är liksom i en annan kategori, det klart att brevbärarna inte har ansvar för det som finns i breven.

Jag gissar förstås bara, det ska bli intressant att se vad juristerna säger.

Thor 2009-06-18 00:12

Teoretiskt sett så kan du inte hållas ansvaring efterson du inte har något brottsligt uppsåt iochmed att du inte vet vad paketet innehåller. Sen gäller det ju att bevisa det...

Detsamma gäller brevbäraren, han/hon förmodas inte känna till innehållet i försändelsen och har därmed inget uppsåt.

Men om din boxkund heter Clark Olofsson och ber dig vidaresända paket som är poststämplade i Colombia så kan man ju börja diskutera om du inte borde ha insett att paketet kan innehålla olagligheter och därmed göra dig till medskyldig om du skickar paketet vidare...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson