WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Piratpartiet får ett mandat i europarlamentet (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37299)

myapp 2009-06-08 14:32

Är lite förvånad över att det är ingen annan som märkt detta=)

myapp 2009-06-08 14:33

Kanske två om lissabonfördraget går igenom och sverige får 20 mandat totalt.

emilv 2009-06-08 14:35

Citat:

Originally posted by myapp@Jun 8 2009, 14:33
Kanske två om lissabonfördraget går igenom och sverige får 20 mandat totalt.

Fast det vore trist om Lissabonfördraget gick igenom. Piratpartiet är ju dessutom emot fördraget.

Spindel 2009-06-08 15:13

Det intressanta med siffrorna är att de visar på att Piratpartiet inte kommer in i riksdagen 2010. Det blir en omöjlighet för partiet att komma in, dels för få röster men också för att SD kommer suga åt sig många PP-röster i riksdagsvalet. Tydligen var det många SD-anhängare (med politikerförakt) som röstade PP i EU-valet. Vilket i sin tur gjorde att SD inte kom in i EU-parlamentet.

myapp 2009-06-08 15:32

På vilket sätt visar siffrorna att de inte kommer att komma in i riksdagen? Vilka siffror talar du om. Jag tror många tar inte europaparlamentet på så stort allvar som man gör med riksdagsvalet. Det visar valdeltagandet bla. Men vad bygger du dina siffror på?

Spindel 2009-06-08 15:39

Citat:

Originally posted by myapp@Jun 8 2009, 15:32
På vilket sätt visar siffrorna att de inte kommer att komma in i riksdagen? Vilka siffror talar du om. Jag tror många tar inte europaparlamentet på så stort allvar som man gör med riksdagsvalet. Det visar valdeltagandet bla. Men vad bygger du dina siffror på?

Jag talar om siffrorna från riksdagsvalet 2006 och EU-valet igår. Svt's VALU-undersökning visade att 14% av Piratpartiets väljare sympatiserade med SD. Sedan kan man tänka sig att många av junilistans väljare lämnade partiet för PP. Den totala mängd röster om Pirapartiet fick i EU-valet räcker inte till att komma över till 4% i riksdagsvalet. Förmodligen kommer man även få färre röster i riksdagsvalet just med tanke på SD och Junilistan.

jomper 2009-06-08 16:26

Resonemanget håller bara om inga PP-sympatisörer är soffliggare.

I stort sett alla jag känner som röstat PP kom från M-hållet.

A.O 2009-06-08 16:49

Stort sätt alla jag känner som röstade PP kommer från det röda hållet.

Xamda 2009-06-08 17:08

I Riksdagsvalen röstar väldigt, väldigt många av dem som INTE röstade denna gång och de röstar INTE på Piratpartiet, det är väl största anlendingen till att Piratpartiet med enbart nuvarande väljarkår är utan chans i Riksdagsvalet. Deras andel kommer att utgör klart under 4%. Detta även om de lyckas behålla varenda väljare från igår.

Lumax 2009-06-08 17:18

I nån diskussion jag läste igår kom man fram till att om pp får lika många röster i riksdagsvalet som man fick i eu-valet så skulle det ge 3.8% (baserat på att det blir samma valdeltagande i kommande som förra riksdagsvalet)

gummianka 2009-06-08 17:43

Det är ju bara inse, i en inrikespolitisk debatt kommer PP göra bort sig, något som även oerfarna förstagångsröstare kommer se, inte minst eftersom många av dom förstagångsröstarna är samma människor som då är drabbade av den kris vi lever i, med bl.a. massarbetslöshet bland ungdomar, en fråga (en av manymanmany...faktiskt alla, utom en) som PP inte har någon som helst lösning på, och inte ens är intresserade av att diskutera. I det läget tror jag att till och med dom som nu röstat på PP har förmåga att sätta saker i ett perspektiv.

PP hamnade ju i en extremt lycklig "våg" tack vare TPB rättegången, men också att krisen fortfarande inte slagit rot och konkret aktualiserat dessa (andra) frågor,men också tack vare det korta tidsspann som gått sen TPB rättegången. Jag tycker det varit idiotiskt att dom inte bjöd in PP i debatterna mer, bl.a. Agendas slutdebatt, dom enda som tjänade på det var PP själva.

elitasson 2009-06-08 18:25

Du menar att de kommer göra bort sig lika mycket som den borgliga regeringen gjort bort sig under den tid de varit vid makten?

Spindel 2009-06-08 19:12

Citat:

Originally posted by elitasson@Jun 8 2009, 18:25
Du menar att de kommer göra bort sig lika mycket som den borgliga regeringen gjort bort sig under den tid de varit vid makten?

Vad syftar du på då?

jonny 2009-06-08 19:12

Hur har regeringen gjort bort sig menar du?

Johan H 2009-06-08 19:48

Citat:

Dom har ju räddat oss rätt bra från denna kris? Hade vi följt vänsterns resonemang hade vi förlorat miljardbelopp i volvo och saab.
Utöver detta så sålde ju regeringen ut vin&sprit AB i rätt tid, vad tror du detta företaget är värt idag?

Plus att statsskulden har minskat rekordmycket på låg tid, nejdu, regeringen har gjort bra ifrån sig.

Erik Stenman 2009-06-09 01:18

Regeringen gjorde faktiskt bort sig i början av sin mandatperiod med olika ministerskandaler.

gummianka 2009-06-09 08:52

Först och främst är det ju en jävla skillnad på att AGERA och göra bort sig (ungefär som det gamla ordspråket: hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig ha vågat spänna sin båge)...

Men jag kan inte se att någon som faktiskt har sett Christian Engström i något som kan kallas debatt inte förstår vad jag menar (och JAG tycker liksom inte man kommer undan med att säga "Jag kan ju ingenting, men dom jag representerar..." det ska jag säga nästa gång jag söker jobb "Nej jag kan inte så himla mycket (vilket iofs är sant, men normalt försöker jag dölja det efter bästa förmåga) men jag kan Googla..."

Men nu har dom ju sin plats (grattis till det förresten) det är väl bara utvärdera vad som hänt om 5 år, med den lönen och dom arvoden den representanten kan ta ut så kommer PP vara ett lönsamt företag för 5-6 personer under 5 år. Christian Engström kanske till och med kan betala tillbaka lite av dom pengar han gått ut och bett PP sympatisörer om. Kan vi gissa att PP absolut maximerar sin lön på alla sätt.
(blandar jag ihop CE och RF nu ber jag om ursäkt, dom gör ungefär samma på mig)

JohanssonHenrik 2009-06-09 10:29

Citat:

Är du arbetslös eller sjukskriven kan jag förstå ditt missnöje. Men är man frisk och har arbete och kanske till och med bor i villa så kan man ju inte direkt klaga på denna regeringen. Krisen har dom hanterat bra tycker jag.

JohanssonHenrik 2009-06-09 10:31

Citat:

Originally posted by Erik Stenman@Jun 9 2009, 01:18
Regeringen gjorde faktiskt bort sig i början av sin mandatperiod med olika ministerskandaler.
Ja och om sossarna vinner valet så kan dom stoltsera med en statsminister som har gjort samtliga av dessa tabbar själv.

A.O 2009-06-09 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av JohanssonHenrik
Citat:

Ursprungligen postat av elitasson

Är du arbetslös eller sjukskriven kan jag förstå ditt missnöje. Men är man frisk och har arbete och kanske till och med bor i villa så kan man ju inte direkt klaga på denna regeringen. Krisen har dom hanterat bra tycker jag.

Bara för att man själv mår bra så betyder inte det att man automatiskt inte kan känna missnöje och empati för andra. Man kan ju forfarande klaga på regeringen fast man har gott ställt och ser andra som har det sämre.

elitasson 2009-06-09 11:54

Citat:

Citat:

Jag är ej arbetslös eller sjukskriven - och har troligen inte berörts nämnvärt av krisen.

Det jag tänker på är alla integritetskränkande lagar som politikerna fått igenom.

myapp 2009-06-09 12:24

Det bli spännande och se om de kommer in i riksdagen. Det är fortfarande gott om tid att fucka integritetsfrågan. Hovrätten ska pröva TPB, någon stackare kanske blir avlyssnad, information om någons aktiviteter på internet läcker ut, någon för säkert sparken eller inte det jobb personen skulle ha fått pga deras surfvanor. Mail som skickas helt okrypterat visar sig att man faktiskt kan läsa. Någon stackars finnig 16 åring får böta regält för att han laddade ner en piratkopierad ringsignal till sin mobil. Massor av saker kan hända för att frågan aktualiseras.

Rätten till privatliv även på internet kommer nog bli aktuell. Nu har piratpartiet fått mycket större legitimitet, uppmärksamhet mm. Kanske blir de till och med inbjudna till partiledardebatterna.

Bäst är nog om de befintliga partierna får står allvaret i frågan och gör något. Då behövs inte piratpartiet längre och de har då nått sina mål.

WoxAnYv 2009-06-09 12:43

Citat:

Citat:

Originally posted by -JohanssonHenrik@Jun 9 2009, 09:29
Citat:

Jag är ej arbetslös eller sjukskriven - och har troligen inte berörts nämnvärt av krisen.

Det jag tänker på är alla integritetskränkande lagar som politikerna fått igenom.

Och dessa lagar och bestämmelser som de har fört genom är i stort sett fortsättningen på vad förra regeringen påbörjade. Thomas Bodström, låter det bekant?

Nå, visst finns det alternativa partier att rösta på men i dagens Sverige är det bara egentligen två olika läger att rösta på, Moderaterna eller Sossarna. Alla de andra är mer eller mindre derivat-partier av detsamma. Slutresultatet är mer eller mindre det.

elitasson 2009-06-09 13:01

Justja, så bara för att förra regeringen påbörjade arbetet så MÅSTE man ju genomföra det.
Allt jag vet att den nuvarande regeringen genomförde FRA och IPRED. De har tappat allt i mina ögon.

Oskar G 2009-06-09 13:56

Citat:

Originally posted by elitasson@Jun 9 2009, 13:01
Justja, så bara för att förra regeringen påbörjade arbetet så MÅSTE man ju genomföra det.
Allt jag vet att den nuvarande regeringen genomförde FRA och IPRED. De har tappat allt i mina ögon.

Suck. Om sossarna hade suttit kvar hade samma förslag röstats igenom. Kanske i ännu värre utföranden än idag.

Att vara emot kontroll, intigritetskränkande lagar, förmynderi och rösta rött är som att lägga bajs i maten.

Robert 2009-06-09 14:15

Citat:

Citat:

Måste bara inflika lite fakta till uttalandet "kanske till och med bor i villa".
Det är ett vanligt missförstånd att om man bor i fristående hus så är man rik. Vi kollar på SCB's site lite snabbt och inser att av alla hushåll i sverige så utgörs boendet av ~50% småhushåll (fristående hus) samt ~50% flerbostadshus (notera att här ingår både hyres och bostadsrätter). Det är alltså inget "onormal" att ha ett hus (jag undviker ordet "äga")...

Så, On topic again...

Alpha 2009-06-09 16:21

Spindel, låter som du stödjer SD? ;o

... hoppas det inte börjar regna imorgon.

jonny 2009-06-09 18:54

IPRED är väl för tusan ett EU-direktiv som hade införts oavsett regering. Regeringen hade inget att säga till om i den frågan.

FRA-lagen verkar trots allt handla mer om att reglera det som tidigare skett helt oreglerat, så det kanske är lite mer positivt än vad media målat upp.

Och nej, man behöver inte vara rik för att man bor i villa. Men om man bor i villa i storstadsregionerna får man betala mycket mindre i skatt för sitt boende nu än innan. En villa med taxeringsvärde på 125 000 kr är en annan grej, men...

elitasson 2009-06-09 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av Oskar G
Citat:

Suck. Om sossarna hade suttit kvar hade samma förslag röstats igenom. Kanske i ännu värre utföranden än idag.
Att vara emot kontroll, intigritetskränkande lagar, förmynderi och rösta rött är som att http://www.youtube.com/watch?v=gGxOSs5Hr8E...feature=related.

Jag menar inte att sossarna var bättre.

emilv 2009-06-09 19:54

Citat:

Originally posted by jonny@Jun 9 2009, 18:54
IPRED är väl för tusan ett EU-direktiv som hade införts oavsett regering. Regeringen hade inget att säga till om i den frågan.
Det är lätt att skylla på EU, men det är samma partier som representerar Sverige där och svenska politiker har inte direkt motsatt sig förslaget.

Spindel 2009-06-10 17:09

Citat:

Originally posted by Alpha@Jun 9 2009, 16:21
Spindel, låter som du stödjer SD? ;o
... hoppas det inte börjar regna imorgon.

Röstade varken på PP eller SD...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson