WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Att skicka nyhetsbrev via e-post (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36666)

Gustav 2009-05-06 19:42

Jag ska skicka ut nyhetsbrev till kunder som aktivt har efterfrågat utskicket. Nyhetsbrevet kommer att vara i html och innehålla bilder, text, en personlig rabattkod och länkar till produkter i butiken. För att göra nyhetsbrevet mer personligt så kommer jag att tilltala mottagaren med dennes namn. Namnet hämtas ur vårt kundregister. Utöver det så kommer det finnas en länk för att avregistrera sig från utskicket.

Jag har kommit fram till att jag trots detta inte vill göra utskicket från samma server som skickar ut orderbekräftelser. Jag vill helt enkelt inte riskera att min server blir svartlistad hos tex Hotmail pga massutskick av nyhetsbrev. Jag har aldrig tidigare skickat ut nyhetsbrev i större skala och oroar mig därför över hur Hotmail mfl kommer att reagera.

Så vad bör jag tänka på om jag vill undvika att mitt nyhetsbrev fastnar i skräppostfilter? Om jag skickar nyhetsbrev från tex nyhetsbrev@domännamn.tld, finns det då någon risk att jag kan få samtliga e-postadresser som ligger under samma domän svartlistade? Skräcken vore om tex orderbekräftelser från order@domännamn.tld slutade kommer fram, eller ännu värre mail från kundtjanst@domännamn.tld.

Finns det någon bra manual för hur hotmails och gmails spamfilter fungerar? Finns det några fällor? Finns det någonting som jag absolut borde göra, eller någonting som jag absolut inte får göra?

Avslutningsvis så kan jag tillägga att det rör sig om ca 18000 mottagare och att utskicket kommer att ske en till fyra gånger i månaden.

Jag skulle föredra att sköta hela utskicket internet inom företaget. Men finns det sakliga skäl att välja en extern tjänst så är jag öppen för förslag.

lunarmys 2009-05-06 22:32

Du borde absolut ta å kolla upp Hotmails feedback-loop, så att du får mail om någon klickar på "Mark as spam". (vilket ger dig möjlighet att unsubba)

coredev 2009-05-06 22:36

Här kommer några snabba:

* Tänk på ratio text / länkar. Ha inte för mycket länkar, ha inte för lite text!

* Se till att din domän har MX-record

* Hitta hälst inte på några redirect-lösning för att mäta klick.. e-post program kan betrakta sådant som bluff-mejl

* Skicka inte ut för snabbt till t.ex. hotmail nu när din tjänst är ny.. försök att blanda hostnames så att det inte kommer massa hundra mejl i sekunden till en mejl-server.

* Låter bra att inte skicka från samma ip / domän som dina ordinarie tjänster går på.

* Se till att den adressen du skickar ifrån existerar. Även om den heter noreply bör den finnas.

* Vill du vara säker på att inte få problem så köp tjänsten utifrån. http://www.GetANewsletter.com/ är snuskigt billiga och duktiga!

cash 2009-05-09 16:37

For Hotmail har jeg hatt gode erfaringer med å pause utsendingene underveis. Har nå 1 sekund mellom hver mail, og da funker det greit nesten uansett andre innstillinger. Men generelt sett er det blitt veldig vanskelig å drive med epostmarkedsføring sammenlignet for et år siden på grunn av spamfilterene som også tar mail som er opt-in.

Dykarn 2009-05-10 01:14

Ok, forst och framst har du tittat pa olika ESPer?

om du har men har fortfarande bestamd dig for att kora sjalv sa lycka till ;)

(lite tips kan vara att
gor det latt att avbestalla
se till att du tar bort "hard bounces"
om du kan ga med i sender score eller liknanade
se till att du har "confirmed opt in"
ha en sub doamn for alla click redirects)

pm'a om du vill a fler tips

Quark 2009-05-10 14:27

Citat:

Originally posted by Gustav@May 6 2009, 19:42
Jag skulle föredra att sköta hela utskicket internet inom företaget. Men finns det sakliga skäl att välja en extern tjänst så är jag öppen för förslag.
Är själv inne på att införskaffa ett liknande system. De jag hittat hittils och som får godkänt av mig är:
http://www.interspire.com/emailmarketer/och
http://activecampaign.com/12all/feature_tour.php (Du kan snacka till dig rabatt)

lunarmys 2009-05-12 09:04

Quark, 12all är inte helt jäkla bra alltså. Ett företag jag konsultade för körde det som tillfällig lösning. Inte helt imponerande

(tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika grejer just nu :-/)

EternalSunshine 2009-05-12 15:08

annars finns det svenska alternativ. kör själv Beepsend, vet inte vad det kostar men ordentlig support & trevlig personal får man på köpet så kostnaden betyder inte mkt i det fallet.
Tycker dock att deras CMS verktyg saknar några bitar, därför kör jag in vad jag vill skicka i ren html.

Apsis finns oxå, ingen erfarenhet av de. Hittat en hel del gratis verktyg oxå, Atomic Mail Sender, G-lock (för wp). Har inte hunnit prova de än...

Dykarn 2009-05-13 10:24

Problem som manga brukar ha ar "delivery rate" osv om man kor sjalv, sjavlklart ar det som allt annat att om du har tid och lust och att du inte behover +95% leverans sa kan du kora sjalv, samma som SEO osv.

Quark 2009-05-14 13:45

Citat:

Originally posted by lunarmys@May 12 2009, 09:04
Quark, 12all är inte helt jäkla bra alltså. Ett företag jag konsultade för körde det som tillfällig lösning. Inte helt imponerande

(tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika grejer just nu :-/)

Ok, tack för tipset!

Ska kolla de andra förslagen också.

JLE 2009-05-14 15:17

Detta har jag skrivit tidigare i min blogg:

Undersök huruvida de E-post du skickar ut i dagsläget klassificeras som spam. Och ett bra hjälpmedel för detta är spamassassin:

Content analysis details: (4.7 points, 5.0 required)

pts rule name description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
-0.0 SPF_HELO_PASS SPF: HELO matches SPF record
0.8 HTML_TAG_BALANCE_BODY BODY: HTML has unbalanced "body" tags
0.0 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message
2.4 HTML_IMAGE_ONLY_08 BODY: HTML: images with 400-800 bytes of words
1.7 MIME_HTML_ONLY BODY: Message only has text/html MIME parts
1.3 SUBJECT_NEEDS_ENCODING SUBJECT_NEEDS_ENCODING
1.1 HTML_SHORT_LINK_IMG_1 HTML is very short with a linked image
-2.6 AWL AWL: From: address is in the auto white-list
Tips: Om du ej kan få tag på ett E-brev i “rått format” som du skickar ut så har exempelvis Google Mail en funktion som heter “Visa orginal” där du kan klippa ut innehållet och sedan klistra in det i en textfil och sedan använda kommandot spamassassin -t på innehållet:

# apt-get install spamassassin

# cat epost.txt | spamassassin -t

Som ovan analys visar så innehåller E-brevet ett antal “fel” som gör att det i högre grad klassificeras som spam.

Steg 2
Då är det dags att försöka förbättra resultatet, de åtgärder jag genomförde var:

Installera phpmailer. I mitt fall så skrev jag en funktion som wrappar PHP:s mail()
Lägga till en extra radbrytning i början av E-brevet som skickades
Ta bort logotypen
Korrigera SPF (Sender Policy Framwork). Eller om du ej har någon, lägg till.
Korrigera framlänges/baklängesuppslagning på mailservern
Verifiera att din DNS-kvalité är hög med dnscheck.se
Och då testar vi med spamassassin igen:

Content analysis details: (1.2 points, 5.0 required)
pts rule name description
---- ---------------------- --------------------------------------------------
-0.0 SPF_HELO_PASS SPF: HELO matches SPF record
0.0 HTML_MESSAGE BODY: HTML included in message
1.2 AWL AWL: From: address is in the auto white-list
Betydligt bättre. Dock är det fortfarande problem att skicka E-post till hotmail.com och efter ett tips från @philip så kontaktade jag Microsoft genom att fylla i följande formulär:

Registrera Er för Smart Network Data Services:
https://postmaster.live.com/snds/index.aspx
Registrera Er för SenderID Partner Program:
https://support.msn.com/eform.aspx?prod … ct=eformts
Registrera Er för Junk Mail Reporting Partner Program:
Registrera Er under “Sender Information for Hotmail Delivery”
Samt så la jag till så att framlänges/baklängesuppslagning gick till samma host och ett SPF-record som slutar på “-all” eller “~all”.

Läs även vpsforum.se/viewtopic.php?f=10&t=41&sid=b439c6de711987bf75f26c e767650d7d

JLE 2009-05-14 15:18

Glömde nog även att skriva att du kan kolla headers på både hotmail och gmail. På gmail så bör det stå exempelvis:

Received-SPF: pass

I mail headern då du testar.

Mike71 2009-05-14 18:03

Funderar själv på Aspis nyhetsbrev.
Men är det värt månadskostnad på 1200 kr/mån ?
Någon som har ett bra alternativ, krav att det är lättarbetat, funktionellt och gärna på svenska.

EternalSunshine 2009-05-15 07:44

Citat:

Någon som har ett bra alternativ, krav att det är lättarbetat, funktionellt och gärna på svenska.
Hör med Beepsend oxå! Kan garantera att de är billigare.

emilv 2009-05-15 07:55

MailCom finns också:
http://www.mailcom.se/

Gustav 2009-07-08 16:21

Då drar jag upp den här gamla tråden igen.

Det blev getanewsletter.com. Var billigt och verkar helt ok.

Mina testutskick visar att breven kommer fram till gmail och hotmail, men att spray betraktar dem som spam. Irriterande.

JLEs svar innehåller förmodligen en del vettig info, som jag dock inte begriper. Jag får ta det med min programmerare och se om han kan komma fram till någonting nyttigt. Jag är dock lite otålig och skulle vilja köra ut hela utskicket redan nu. Men frågan är om det finns risk att jag bränner mina chanser hos Spray helt, när jag skickar ut mail som de betraktar som spam? Det rör sig inte om några större kvantiteter, eftersom inte allt för många mottagare har spray.

Vad tror ni. Vågar jag börja skicka redan nu?

henkealg 2009-07-29 08:17

@Gustav- Vad är det som hindrar dig från att våga skicka redan nu, om du har ett genomtänkt budskap klart för dina prenumeranter? Tänk på att första i första utskicket på länge är det extra viktigt med ett attraktivt innehåll för att behålla fortsatta intresset hos dina mottagare.

Citat:

Originally posted by emilv@May 15 2009, 07:55
MailCom finns också:http://www.mailcom.se/
http://www.apanto.se är ett bra och prisvärt alternativ till apsis.

mephisto73 2009-07-29 09:43

Den här kan användas för att testa ditt mail via spam assassin, om man inte har tillgång till server.

Kocken 2009-10-05 14:34

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 316004)
Då drar jag upp den här gamla tråden igen.

Det blev getanewsletter.com. Var billigt och verkar helt ok.

Hur har det fungerat är du/ni nöjda?
Är det någon annan som provat dem?
För och nackdelar?

Fredrik.an 2009-10-05 15:41

Citat:

Ursprungligen postat av Kocken (Inlägg 20324847)
Hur har det fungerat är du/ni nöjda?
Är det någon annan som provat dem?
För och nackdelar?

Jag använder dem och är mycket nöjd med vad det kostar! Det enda jag har att påpeka är att ibland tror man att amn formaterat texten som man önskar men när man förhandsgranskar så är det inte så. Men då får man städa bort massa kod och börja om. Men över lag är det otroligt enkelt och bra!

ecstyle 2009-10-06 02:07

Citat:

Ursprungligen postat av Mike71 (Inlägg 306795)
Funderar själv på Aspis nyhetsbrev.
Men är det värt månadskostnad på 1200 kr/mån ?

Mailchimp. Dock inte på svenska. Men jag är väldigt imponerad av funktionerna och statistiken. Du kan se hur mejlet kommer att se ut i de flesta klienterna, det finns stöd och mallar för design av nyhetsbrev, väldigt bra statistikfunktion och allt till ett bra pris.

klein 2009-10-06 06:40

Eget skrivet PHP script , som man kör på inhyrd VPS kostnad ca 150:- / mån

Viktigast är att visa respekt, när man skickar nyhetsbrev. Tvångsanslut inte folk. Det är en sak som en del har problem med.

Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle (Inlägg 20324967)
Mailchimp. Dock inte på svenska. Men jag är väldigt imponerad av funktionerna och statistiken. Du kan se hur mejlet kommer att se ut i de flesta klienterna, det finns stöd och mallar för design av nyhetsbrev, väldigt bra statistikfunktion och allt till ett bra pris.

ecstyle 2009-10-06 07:13

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20324973)
Eget skrivet PHP script , som man kör på inhyrd VPS kostnad ca 150:- / mån

Viktigast är att visa respekt, när man skickar nyhetsbrev. Tvångsanslut inte folk. Det är en sak som en del har problem med.

Jag körde inbyggd php mailer men efter ett tag fungerade det inget bra. Möjligtvis beroende på mitt webhotell. Jag tycker det är skönt att överlåta allt till experter inom området.

Jag kör absolut ingen tvångsanslutning, utan en prenumerant måste aktivt klicka i en ruta att dom vill ha nyhetsbrevet, alt. fylla i epostadressen. Trots detta så har jag vid varje utskick en eller flera som markerar det som spam. Det är inte bra och hade säkerligen varit än värre om jag kört på mitt inbyggda system med samma IP som andra utskick.

Kocken 2009-10-06 17:52

Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle (Inlägg 20324979)
Trots detta så har jag vid varje utskick en eller flera som markerar det som spam.

Jag gissar att en del konkurrenter gör så.

BjörnJ 2009-10-07 02:19

Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle (Inlägg 20324979)
Jag körde inbyggd php mailer men efter ett tag fungerade det inget bra. Möjligtvis beroende på mitt webhotell.

Webbhotell brukar väl begränsa hur många mail man får skicka per timme?

Kan det finnas liknande begränsning om man kör VPS eller dedikerad server? Rent teoretiskt är det klart att det skulle kunna vara så, men förekommer det?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson