WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Windowos Vista 64 hos Dell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33967)

ChristianKarlsson.se 2008-12-15 19:13

Microsoft erbjuder alla som köpt 32-bitars version av Windows Vista att gratis uppgradera till 64-bit. Allt man gör är att skriva in sitt reg nummer på en hemsida och så skickar Microsoft ut en ny DVD.

De som köpt en dator med Vista förinstallerat måste istället vända sig till datortillverkaren. I USA erbjuder Dell denna DVD gratis.

Jag ringde Dell i Sverige och här i skandinavien ses tydligen 64-bitarsversionen som en helt egen produkt och således tar Dell ut en avgift på 1352 kr med moms och frakt.

Det sjuka är att jag köpte datorn i Oktober och då erbjöds inte 64-bitars versionen, men nu 2 månader senare säljs samma dator med 64-bit. Om jag fattat det rätt från Microsoft så får Dell erbjuda versionen gratis om de vill (vilket troligen innebär att Microsoft inte tar ut någon avgift från Dell i det fallet).

Innan jag går med på att betala denna avgiften vill jag gärna kolla med andra i Sverige om det är någon som fått uppgraderingen gratis (med ev extra avgift för frakt och en liten administrativ avg)?

Marckus_E 2008-12-15 20:13

Och man byggt datorn själv med OEM då?
Vart såg du att MS erbjuder alla som köpt 32-bitars versionen av Windows Vista att uppgradera gratis till 64-bit?

hnn 2008-12-15 20:38

Free Retail Vista 32-bit upgrade to Vista 64-bit

Notera texten där
Citat:

this free Vista media upgrade is just for retail versions of Vista (i.e., store purchased. If your version came pre-installed on your computer it is called OEM, and 64-bit (x64) media must be obtained from them.
Dell tillhandahåller OEM versioner, så det är inte så konstigt att dom tar betalt för licensen.

emilv 2008-12-15 23:41

Varför accepterar man sådana villkor, där tillverkaren ensidigt har alla rättigheter?

Conny Westh 2008-12-16 01:00

Citat:

Originally posted by ChristianKarlsson.se@Dec 15 2008, 20:13
Microsoft erbjuder alla som köpt 32-bitars version av Windows Vista att gratis uppgradera till 64-bit. Allt man gör är att skriva in sitt reg nummer på en hemsida och så skickar Microsoft ut en ny DVD.

De som köpt en dator med Vista förinstallerat måste istället vända sig till datortillverkaren. I USA erbjuder Dell denna DVD gratis.

Jag ringde Dell i Sverige och här i skandinavien ses tydligen 64-bitarsversionen som en helt egen produkt och således tar Dell ut en avgift på 1352 kr med moms och frakt.

Det sjuka är att jag köpte datorn i Oktober och då erbjöds inte 64-bitars versionen, men nu 2 månader senare säljs samma dator med 64-bit. Om jag fattat det rätt från Microsoft så får Dell erbjuda versionen gratis om de vill (vilket troligen innebär att Microsoft inte tar ut någon avgift från Dell i det fallet).

Innan jag går med på att betala denna avgiften vill jag gärna kolla med andra i Sverige om det är någon som fått uppgraderingen gratis (med ev extra avgift för frakt och en liten administrativ avg)?

Häv köpet och lämna tillbaka datorn, sen köper du en ny för samma pengar.

kw_wasabi 2008-12-16 04:14

Jag går på Connys linje. Men det jag stör mig mest på är att de kör med förinstallationer (OEM) över huvud taget. För mig är det helt omöjligt (vad jag vet) att byta filsystem på enhet C till NTFS. Detta eftersom återställningsskivan inte låter mig formattera disken med den typen av filsystem, utan automatiskt väljer FETT32.

Återinför orginalskiva från Microsoft!

gummianka 2008-12-16 06:21

Man kan ju inte häva ett köp gjort i Oktober med mindre än att datorn inte är enligt dom specikationer som angavs, och det finns ett rimligt skäl att man inte upptäckt det förrän nu, och kunden har ju accepterat ett köp med 32 bitars Windows.

Sen löser ju inte det problemet helt, han KAN få datorn med 64bitars Windows idag, men det är ju istället för 32bitars.

Sanningen bakom OEM avtalen för dom stora tillverkarna är väl att dom i princip skulle kunna skicka med både 32 och 64 bitars Windows till "alla" maskiner utan att behöva betala extra till Microsoft för det, men det skulle ju vara korkat rent ekonomiskt för dom själva, eftersom mycket inom den branschen bygger på mer och uppförsäljning.

Det här erbjudandet gäller ju retailsålda Vista, som troligtvis inte sålt i några jätteupplagor, och jag tror att Microsoft ser det som ett smart sätt att dels snabba på övergången till 64bitar, men även att testa hur deras support klarar av att hantera dom nya frågor som uppstår när "Svensson" ska installera sitt första 64bitars Windows, vilket väl får sägas vara ganska modigt med tanke på att drivrutinsstödet jmf. med 32bitars Windows är marginellt.

Kanske gäller det omvända för Windows 7, det kommer som 64bit som standard, eller kanske bara....det skulle ju innebära att stort viktigt steg för Microsoft, att släppa bakåtkompatibiliteten med alla problem det inneburit...

kw_wasabi: jag håller med i sak, men du vet att det går att konvertera från FAT32 till NTFS ? Sen finns det ju ett par saker man kan göra, och tänka på: 1) i det här fallet tycker jag man med gott samvete kan ladda hem en skiva från Piratskeppet, som fungerar med den licens man har.
2) Köper man "business" maskiner så är det sällan återställningsskivor, dessa har ju framkommit för att det ÄR enkelt för slutanvändaren.

WoxAnYv 2008-12-16 07:34

Ifall du inte har alltför stora samvetskval, låna någons 64-bitars installationsskiva. Din OEM-nyckel fungerar att installera med alldeles utmärkt, oavsett om installationsmediat är 32-bit eller 64-bit (har gjort så själv så jag talar av erfarenhet).

Så ifall du inte känner att du måste ha en orginalskiva att installera från så kan du med gott samvete bara kopiera din kompis 64-bit-skiva skulle jag säga, det är ju trots allt som så att installationsmediat är gratis (minus fraktkostnader).

gummianka 2008-12-16 08:49

Citat:

Originally posted by WoxAnYv@Dec 16 2008, 08:34
Ifall du inte har alltför stora samvetskval, låna någons 64-bitars installationsskiva. Din OEM-nyckel fungerar att installera med alldeles utmärkt, oavsett om installationsmediat är 32-bit eller 64-bit (har gjort så själv så jag talar av erfarenhet).

Så ifall du inte känner att du måste ha en orginalskiva att installera från så kan du med gott samvete bara kopiera din kompis 64-bit-skiva skulle jag säga, det är ju trots allt som så att installationsmediat är gratis (minus fraktkostnader).

Tack...jag har undrat...eftersom det på vissa nycklar står 32-bit OEM medans det på andra inte specificeras, då ska jag testa det på min nya dator...

ChristianKarlsson.se 2009-01-26 17:58

Vad är det man betalar 1300 kr för när man beställer från dell om OEM-nyckeln funkar för en "lånad" vista skiva???

gummianka 2009-01-26 20:39

Citat:

Originally posted by ChristianKarlsson.se@Jan 26 2009, 18:58
Vad är det man betalar 1300 kr för när man beställer från dell om OEM-nyckeln funkar för en "lånad" vista skiva???
Ja du, är inte det ganska uppenbart ?

1) Du får ju de facto ett nytt operativsystem, och har alltså 2, vilket är nödvändigt om man vill kunna växla mellan 32/64 bitars OS.

2) Du betalar självklart för skivan, det är ju inte en självklarhet att hitta en fungerande 64bitars att låna.

3) ...och till sist är det egentliga svaret alltid detsamma när det gäller OEM versioner av Windows, du betalar, väldigt ofta egentligen ingenting (när det gäller nyköp av datorer) men för supporten som tillhandahålls av distb. av OEM skivan.

ChristianKarlsson.se 2009-01-26 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka
Citat:

Ursprungligen postat av ChristianKarlsson.se
Vad är det man betalar 1300 kr för när man beställer från dell om OEM-nyckeln funkar för en lånad vista skiva???

Ja du, är inte det ganska uppenbart ?
1) Du får ju de facto ett nytt operativsystem, och har alltså 2, vilket är nödvändigt om man vill kunna växla mellan 32/64 bitars OS.
2) Du betalar självklart för skivan, det är ju inte en självklarhet att hitta en fungerande 64bitars att låna.
3) ...och till sist är det egentliga svaret alltid detsamma när det gäller OEM versioner av Windows, du betalar, väldigt ofta egentligen ingenting (när det gäller nyköp av datorer) men för supporten som tillhandahålls av distb. av OEM skivan.

Jobbar du på Svenska Dell, för du resonerar som dom... Grejen är ju den att andra leverantörer ger bort skivan gratis (+ev frakt) samt att Dell i t.ex. USA ger bort den gratis.

1) Det är inte ett nytt operativsystem på samma sätt som en uppdatering inte är ett nytt operativsystem.

2) Det kan vara motiverat att förutom frakt även betala en administrativ kostnad. Men att kalla det för en ny produkt och ta fullpris för den är enligt mig inte okej.

3) Återigen, det kan vara motiverat att betala en mindre summa, men inte att kalla det för en separat produkt och ta ut fullpris.

ChristianKarlsson.se 2009-01-26 22:52

Grejen är även den att om de idag tar betalt kommer de kanske imorgon skicka ut den gratis. Då kommer man att känna sig bra lurad... 1352kr upp i rök.

hnn 2009-01-26 23:40

Sluta gnäll och häv köpet!

Du för inte en diskussion utan jag tycker du mest gnäller över att du inte fått något 64 bitars OS.

OnOff, Siba, Elgiganten, MediaMarkt säljer alla fortfarande 32 bitars OS, på AMD64, Intel C2D som är 64 bitars sen 2 år tebax. (Dom börjar få in 64 bitars OS så smått nu)

ChristianKarlsson.se 2009-01-27 00:10

Citat:

Originally posted by hnn@Jan 26 2009, 23:40
Sluta gnäll och häv köpet
Du för inte en diskussion utan jag tycker du mest gnäller över att du inte fått något 64 bitars OS.
OnOff, Siba, Elgiganten, MediaMarkt säljer alla fortfarande 32 bitars OS, på AMD64, Intel C2D som är 64 bitars sen 2 år tebax. (Dom börjar få in 64 bitars OS så smått nu)

Varför skulle jag sluta gnälla för? Desto fler konsumenter som klagar desto större sannolikhet att Dell m.fl. gör det enda rätta och erbjuder sina gamla kunder gratis 64-skiva (+frakt och ev. en liiiten adm avg).

Thir13teen 2009-01-27 07:18

Håller med hnn. Gör något istället för att bara flumma som en idiot.

Kommer ihåg när du skulle sälja domänen ChristianKarlsson.se i domänforumet. Tråden blev raderad ganska fort men du hann tramsa väldigt mycket innan dess.

Så sammanfattningsvis, STFU och GTFO.

WebboT 2009-01-27 07:55

Citat:

Originally posted by Thir13teen@Jan 27 2009, 01:18
Så sammanfattningsvis, STFU och GTFO.
STFU= Shut the fuck up
GTFO= Get the fuck out of here

...så slipper folk undra :)

gummianka 2009-01-27 09:25

Nej, här verkar det som att snålvattnet har runnit till i gnällbältet eller vart du nu bor.

Oavsett om det är samma operativsystem eller inte, har du 2 licensnycklar kan du köra det på 2 maskiner, 2 installationer som du kan kräva support för, självklart ska du då också betala för det.

Du har aldrig funderat på att om flera människor resonerar på samma sätt så ligger det kanske något i det resonemanget, och att du kanske....hör och häpna....helt enkelt har fel ?

Det är ett underbart resonemang att bara för att 1 företag har valt att göra på ett sätt, så måste alla andra företag göra samma sak.

Sen kan man alltid diskutera i hur stor utsträckning ett 64 bitars Vista är ett nytt operativsystem jmf. med 32 bitars Vista, vad är ett nytt operativsystem, hur mycket ny kod finns i 64 bitars Vista jmf. med 32 bitars, kontra t.ex. Windows XP 32 bitars jmf. med Vista 32 bitars, men det är väl en annan debatt kanske...

ChristianKarlsson.se 2009-01-27 11:42

Citat:

Originally posted by gummianka@Jan 27 2009, 09:25
Oavsett om det är samma operativsystem eller inte, har du 2 licensnycklar kan du köra det på 2 maskiner, 2 installationer som du kan kräva support för, självklart ska du då också betala för det.
Men det är ju det som är grejen. Det är inte 2 licensnycklar. Det är 1 licensnyckel för 1 maskin. Det man får från Dell är 1 universiell skiva med Vista 64 på. Den skiva jag får från dell om jag betalar 1352 kr kan jag bara installera på min egen dator, ingen annan, eftersom jag ju använder min egen OEM-nyckel som är låst till min egen dator.

gummianka 2009-01-27 13:50

Trams, säger jag utan att ha kollat närmare på Dells hemsida, priset för en OEM licens/skiva (Vista Home Premium x64 Swe) är mellan 1300 och 1400 kr oavsett vart du köper den. Sen faller det ju sig naturligt att Dell bara tillåter installationer av sina OEM licenser på Dell datorer, eftersom, igen, det man verkligen betalar för är supporten, detta har man också med varierad framgång lyckats reglera.

add: och innan du tar en konflikt om det nu, fundera, du säger själv att Dell ser Windows x64 som en egen produkt!?

ChristianKarlsson.se 2009-01-27 14:47

Citat:

Originally posted by gummianka@Jan 27 2009, 13:50
Trams, säger jag utan att ha kollat närmare på Dells hemsida, priset för en OEM licens/skiva (Vista Home Premium x64 Swe) är mellan 1300 och 1400 kr oavsett vart du köper den. Sen faller det ju sig naturligt att Dell bara tillåter installationer av sina OEM licenser på Dell datorer, eftersom, igen, det man verkligen betalar för är supporten, detta har man också med varierad framgång lyckats reglera.
add: och innan du tar en konflikt om det nu, fundera, du säger själv att Dell ser Windows x64 som en egen produkt?

Återigen, det jag är ute efter är att Dell skickar mig mediumet, dvs skivan, inte en ny OEM-licens. Kodnyckeln jag har på min Dell-dator gäller för Windows Home Premium oavsett om det är 32 eller 64. Allt jag behöver är skivan.

Hade jag ägt retail versionen av Windows Vista 32-bit hade jag bara kunnat gå in på Microsofts hemsida och fyllt i min kodnyckel och Microsoft hade skickat 64-bitars versionen gratis (+ev frakt). Hade jag bott i USA hade jag kontaktat Dell och de hade skickat OEM-versionen av Vista 64 gratis (återigen +ev frakt).

Om jag har två datorer där ena datorn kom med en 64-bitars OEM Windows VISTA skulle jag kunna använda den för att installera Vista 64 på min dator med min produktnyckel. Om min andra dator kom med Windows Vista 64 Ultimate OEM, dvs den dyraste varianten så kan jag ta den skivan och installera Windows Vista 64 Home Premium på min dator. Jag kan inte installera Windows Vista Ultimate på den dock. Skivan är såpass smart.

Försäljaren jag pratade med på Dell Sverige ser Windows OEM 64 uppgraderingen som en egen produkt. Men det kan inte vara en ny produkt såvida de inte även skickar ut en ny produktnyckel. Men varför skulle jag vilja ha en ny produktnyckel när jag redan har en?

Jag är arg på Dell pga deras girighet. De har all rätt att skicka ut skivan gratis. De har även all rätt att ta ut hutlöst med pengar för skivan. Det är därför vi konsumenter måste hålla ihop och kräva skivan gratis! Jag förstår inte varför du står på producentens sida?

Största boven i det hela är givetvis Microsoft som skapat detta röriga eländet.

gummianka 2009-01-27 18:17

Fast vart kom den förklaringen ifrån, vi har förstått hela tiden vad du menar, och kort och gott så har du fel.

Man får skilja lite på vad som går att göra och vad man får/kan göra. Där håller jag med om att Microsoft delvis är att skylla, som tillåter samma nyckel i 32 och 64 bitars versionerna, trots att det är 2 olika produkter. OEM licensen är ju knuten till din dator, och har Dell inte sålt den med 64bitars Windows vid sälj tillfället, så är det fel att säga att din nyckel även är giltig till 64bitars Vista, även om vi ju har konstaterat att det fungerar.

Det finns ingen uppgradering till 64bitars, det är en egen produkt. För denna produkt vill Dell ha 1400pix. Eftersom du har köpt och använt din dator en period med 32bitars Vista är ju inte det speciellt konstigt. Köper du då denna för 1400 så får du självklart en ny nyckel.

Jag kan som sagt delvis hålla med om att Microsoft är en del av problemet som tillåter att samma nyckel används för 32bitars och 64bitars Windows, när det de facto är 2 helt olika produkter, men det är ju bara acceptera att det ÄR det så har du "löst problemet", du hade ju inte haft några problem att förstå det här om vi diskuterat Vista 32bit och Windows XP 64.

Dimme 2009-01-27 19:40

Ehm ursäkta... vem bryr sig? ...varför ska man bry sig?

Jag tycker att det låter fullständigt korkat att betala för någonting icke fysiskt, även om jag också har gjort det en gång i tiden indirekt.

...torr... (i halsen så klart)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson