![]() |
Då ligger IP-only nere igen efter något som sägs vara en DDOS-attack.
Börjar bli lite tröttsamt nu att Sveriges största och självgodaste hostingföretag inte klarar av att hålla driften uppe. |
Skitsnack säger jag då, klarar dom inte av hantrera en DDoS mot en kund så lägg ner hela företaget direkt och be dom ställa sig i ett hörn och skämmas.
Men glöm inte att iponly dör hela tiden, dom har ju sina årliga döda elen på sina datorhallar, och en hög döda sitt nät och även varje planjobb brukar dom sabba och ta mycket längre tid än vanligt. Sista tiden har dom haft massa problem med avbrott på våglängder och sådant, det skyllde dom på skadedjur som varit gnagit på lite kablar. EDIT: Vad är det som är nere då? Normalt varje gång dom dör så brukar alla deras tekniker/NOC få ping timeout och inte någon av dom dött vad jag ser då jag precis loggade in. Samt ser ingen diskussion av någon av dom andra ISP om att det skulle vara något problem som det även alltid blir när det dör mycket. Så måste vara något mindre avbrott som inte är så extremt stort? |
Men alltså det är Glesys som har problem, du kan ju inte skylla på Ip-only att Glesys inte klarar av att hantera DDoS eller att dom måste kontakta Iponly för ens fatta att dom får en DDoS emot sig.
|
Vi kanske har haft tur men vi har aldrig upplevt några problem med ip-only. Jag tror vi har haft 3 avbrott med iponly de senaste 3 åren, varav 2st planerade. Så mycket mer tycker jag inte man kan begära. Sen är ju inget nät perfekt
|
Citat:
|
Vi har haft väldigt få avbrott också, eller rättare sagt inga avbrott alls dom senaste åren.
Vår Co-lo är Telecity, så vi ligger inte i deras access nät direkt. |
Haha, IP-Only ja..
Vi har varit nere i knappt ett dygn sen vi flyttade in i deras hall i Slutet av maj... Bra jobbat... INTE |
Låter väldigt mycket, vid hur många tillfällen? (24 timmar är ändå väldigt, väldigt lång tid)
|
Gammal tråd, men nu har IP-Only lyckats sänka min hovleverantör Glesys ett par timmar på
söndageftermiddagen med nån slags näterksproblem. Är det inte dags för IP-Only att kamma sig och börja göra sitt jobb? Från Glesys driftinfosida: Citat:
|
Citat:
Glesys har flera transitleverantörer i Falkenberg och det är där deras egna serverhallar finns. Troligen bättre att ha dina tjänster där om det går. |
Är ju ingen nyhet, står man hos IP-Only så ingår det elavbrott minst en gång om året i deras hall, samt en hög andra avbrott.
Det är ju allmänt känt, så rätt dumt att placera sig hos dom. Sedan är det ju mer än dåligt att ha så mycket single point som IP-Only har, handlar ju om en datorhall till och med. |
Citat:
|
patrikweb:
Om skiten rasar varje år. Varför flyttar då Lunarstorm, Aftonbladet, SF, Hemnet och andra trafikkrävande siter till IP-Only? Varför bor de inte hos dig? Du verkar ju vara mycket stabilare. |
Citat:
|
saflund:
Patrikweb är väl ännu billigare? :) |
Patrikweb verkar sitta inne med blueprints på alla Svenska leverantörers nät och infrastruktur.
|
Citat:
|
Jonathan Sulo slåg huvudet på spiken när Patrikweb försökte snacka skit som sina konkurenter sist.
Citat:
De löste problemet snabbt. Det var ju såklart väldigt tråkigt för de som blev drabbade |
Patrikweb:
Hehe! Du tror verkligen allt handlar om pris? Om dina colocationpriser efterspeglar dina priser på skåp så är du definitivt billigare än IP-Only.. Avbrottet skedde nu också en söndageftermiddag mitt under semestern och avbrottet varade inte längre än en timme.. Finns nog en hel del hallar i Sverige där avbrottet skulle lösts långt senare. |
IP-Only är inte bäst i stan men har senaste året klarat sig skapligt tycker vi. Skaffa dock ett webbhotell som du vet har minst tre operatörer kopplat i en BGP4 lösning så blir sådant inte något ett problem. Kolla också att de köper tillräckligt med bandbredd från varje operatör för att kunna klara all trafik genom en lina - om två går ner.
När det gäller Dosattacker så kan man säga att alla skall klara av det. Dock - om det är riktigt stora attacker så tror jag inte det finns någon i världen som klarar det. Det handlar om så enorma mänger maskiner som samverkar att vi har sett de största gå ner för det är inte rimiligt att investera de enorma summor för att eventuellt hantera det. Tror inte någon i Sverige klarar en stor Dos attack... |
Att ha 2 eller 3 leverantörer speler oftast inte så stor roll, inte om man vet att dom går i helt skild infrastruktur och att man inte sitter långt ut i access nät.
Sedan varför skriva BGP4? När man pratar BGP så vet man att det är 4 inget man ens behöver nämna. Låter bara så amatörmässigt säga så. Handlar inte om enorma summor för hantera stora DDoS, handlar om komeptens och kunna routra om trafik på ett effektivt sätt och skilja. Även dom stora DDoS med botnät är värdelösa, visst det är mycket kapacitet som fan men skitenkelt att blockera ut eftersom är värdelöst utformade och går filtrera ut långt upp i kedjan skitenkelt. Du kan med 10-500Mbit skapa en betydligt effektivera DDoS attack i många fall som nästan extremt svårt att blockera ut eller förhindra medans en 10Gbit botnät är en barnlek emot en bra utformat DDoS. |
Vad du hakar upp dig på småsaker Patrikweb.
Det är en självklarhet att de måste gå olika vägar. Det får man hoppas de som investerar i flera linor tänker på - eller hur. Under min tid i denna bransch (satte upp min första BGP4 lösning (fyran kommer a bara farten) 1996 i USA så vet jag inte hur många gånger det har grävts av en lina och BGP4 lösningen var räddaren. Nu har vi valt att köra 3 linor istället för två där varje lina har tillräckligt med bandbredd för att ta all trafik - det har gjort upptiden klart bättre. Detta var för ett företag jag startade där borta som jag sedan flyttade hit till Sverige som heter Ballou. Jag hör att du aldrig varit med om en riktigt stor attack. Lite roligt dock... Först säger du det är skitenkelt att blockera ut och i nästa mening säger du hur lätt du skapar något som är extremt svårt att blockera? Jadu.... Jag har sett stora attacker och jag kan bara säga att när de är riktigt stora så tror jag inte någon här lätt tar hand om det. Det är min erfarenhet. Du verkar ha en annan och jag respekterar det. |
Lite OT, varför gick du över till en konkurent då om du har Ballou?
BGP4 kom väl 1994 om jag minns rätt, så har väl varit standard sedan dess. Men stör mig även folk som skriver BBB när det heter B2 (Jurdisk namn B2 Bredband AB). Alltid så fula småsaker man kan störa sig på. Jag sa att storleken på attacken inte spelar någon roll, men att extremt stora DDoS med botnät oftast är betydligt lättare blockera ut än små effektiva anpassade attacker med skitliten kapacitet. Typ massa botnät som skickar massa trafik på port 22 och UDP, helt värdelöst så är lätt bara droppa. Även lätt sätta filter längre upp i kedjan med. |
Jo BGP har hängt med riktigt länge. Var länge förundrat över hur lätt jag fick igång det i USA medans det tog oss inpå 2000-talet innan det kändes relativt enkelt här - dvs att få med sig operatörerna på det fullt ut.
Nja jag gick inte till en konkurrent utan startade nytt. Ballou såldes av 2001 och litet senare kom City Network till... har ängnat en hel del tid med det sedan dess. Tycker det är roligt med online lösningar och grunden i det är ju data centrat. Relaxa lite med hur man skriver saker. Inte värt att hetsa upp sig över. :-) Låt oss vara glada för varje dag man slipper attacker... det kan vi definitivt vara överrens om. |
Jag får attacker vet inte hur många gånger i månaden, hade en typ igår som hade hållt på i 3 dygn. Fast är man lat så låter man null0 ge en fin graf bara på vissa routrar.
Men normalt ovanligt med DDoS över 10Gbit, några Gbit kan man ju alltid räkna med. Värre i vissa andra länder. Men fåtal leverantörer i Sverige som klarar av några DDoS, om man då inte räknar dom stora leverantörer. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson