![]() |
Vi skickar ganska mycket skrymmande brev, som vi lämnar in på lokala postkontoret. De väger och stämplar dem åt oss, men postpersonalen knorrar och tycker att det är mycket jobb. De vill gärna att vi ska väga och lämna en lista tillsammans med breven så de vet vad de ska ta betalt. Eftersom det tidsmässigt tar längre tid för oss att göra det. Har jag har hittills sagt, ge oss ett bättre pris så ordnar vi det. Men det får de inte göra säger de.
Så min fråga hur gör ni och vilket sätt är billigast och minst jobb med skrymmande brev? |
Det blir ju billigare om du kör porto betalt och är kreditkund? Okej bara typ 5% men alltid nått. Dessutom borde det gå snabbare nästan även om det är tråkigare att väga paket jämfört med att stå och läsa Du&Co medan någon postslav stämplar åt en :)
|
synd om postslaven att posta skrymmande brev
|
Jag lämnar alltid in på posten när det gäller mindre kvantiteter. är det riktigt många brev jag skickar vid kampanjer och liknande så kan man ju få betala per Kg prev i bästa fall och då lämnar jag in ostämplade brev men igenslickade med adress, i postnrordning.
Jag tycker posten är skitkrångliga när man vill ha faktura. Det går inte att betala kontantfaktura utan då måste man söka kredit och det blir kreditprövning och hela baletten trots att jag inte är intresserad av kredit, jag betalar cash med kort eller kontanter om det går, förskott funkar inte heller, då får de noja.... Jag skickade en anställd att lämna in på ett annat postkontor än mitt normala och då blev det helpaj i strukturen, det måste lämnas in på ordinarie kontor bla bla bla |
Har samma problem med skrymmande brev. Börjar bli riktigt segt att stå å vänta varje gång de ska väga alla.
Är även kreditkund men tycker bara det är jobbigare att få en faktura att betala än att betala med kort direkt. Hur svårt kan det vara att fixa en samlad faktura vid månadens slut så man slipper alla verifikationer av postenkvitton :D |
xsajt: Testa autogiro. Smidigt med tanke på att de har 10 dagars kredit och skickar påminnelse hit och dit hela tiden.
Det går även att förhandla upp kredittiden men då tar de betalt för detta :( |
Aldrig autogiro för min del, jag har varit med om strukl med detta, då mottagaren drar pengarna fler gånger och ibland helt felaktiga belopp, då tar det skitlång tid att fixa och jag får aldrig kompensation för strulet utan de menar att de var snälla som satte tillbaka de felaktigt dragna pengarna (detta var inte posten dock utan annan mottagare) men Autogiro innebär ju att man medger att motparten har full access att dra alla pengar de vil direkt från mitt konto. NEVER IN MY LIFETIME!!!
|
Autogiro visste jag itne ens att de hade. Det kanske vore något, har inga dåliga erfarenheter av det ännu :) Tack för tipset!
|
Varför väger ni inte skrymmande breven själva? Tar inte alls lång tid. Efter att tag behöver man nästan inte väga dem för att man vet hur mycket x antal produkter väger i ett jiffikuvert.
|
På tal om skrymmande brev, Hur stora och / eller vikt ska det vara på ett brev för att det ska vara skrymmande. (Har fått lite olika uppgifter när jag söker på google)
|
Skrymmande brev är mer än 3cm på höjden eller 25cm på bredden.
|
Citat:
|
Själv väger jag alla brev i samband med att jag packar. Har man bara en våg som står igång på packbordet går det snabbt och man kluddar enkelt ditt "ordinarie priset" , t ex 44 kr för skrymmande brev upp till 500 g, på brevet i högra hörnet (eller var man nu vill ha det), samt kryssar jag i en lista snabbt enlig denna modell:
Brev Antal 0-20g III 21-100g II 101-250g IIII 251-500g III 501-1000g II 1001-2000g I Skrymmande IIII Innan jag sticker till Posten räknar jag ut summan. Är summan över 400 kr (inkl moms) stämplar jag "Porto Betalt" på breven, skriver en elektronisk följesedel på Posten.se och lämnar in breven på Postens lokala Företagcenter. = Ingen väntetid alls. Är summan under 400 kr (inkl moms), skriver jag bara upp summan på en lapp, går till Postens lokala företagscenter, lämnar in breven, talar om vilken summa och betalar med kort. = Väntetid för den tid det tar att ta betalt. Detta kräver ju dock att du har god kontakt med de som jobbar på Posten. I början kontrollvägde de alltid mina sändningar, men eftersom jag dök upp dagligen så och fick en etablerad kontakt så började de lita på mig och nöjer sig numera med de uppgifter jag lämnar. Jag antar dock att de ibland tar stickprover på mina sändningar precis o de gör på "Porto Betalt" sändningar. Tycker personligen att det lilla jobb jag lägger på detta är värt att slippa stå i en och vänta på att någon annan ska göra det. Dessutom tror jag att personerna efter mig i kön också har vettigare saker för sig än att vänta på att mina brev ska bli färdiga. |
Citat:
|
När man ser över sina kostnader för sin verksamhet MÅSTE man även räkna in sin tid. Den tiden du använder för att stå på Posten kan du använda till mycket bättre saker som att exempelvis arbeta med att din butik eller höja omsättningen på annat sätt.
Om du någon gång ska sälja din verksamhet till ett företag som ska ha en anställd för att sköta det du gör, hur ska du då förklara att du varje månad står (20 x 15 minuter = 300 minuter) 5 timmar på Posten? Här Postens prislista för kunder som har porto betalt: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4347.5858 Jämför det med ordinarie prislista: http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=0000.5281 Alla pengar du kan spara ska du spara. |
Citat:
En VD för ett småföretag har ju garanterat hägre självkostnad än en kontorsanställd på samma företag eller om jag behöver betala någon krona extra för portot. En ofta förbisedd exkavtion är att Tid=Pengar. |
Citat:
|
Citat:
|
Ja tid är pengar. Där vi lämnar in "breven" är det sällan kö och oftast är det två från Postpersonalen som tar hand om våra brev. De tar mindre tid att lämna in dem där än att göra det själv.
|
Men då är du inte "porto betal-kund"?
|
Med frankeringsmaskin behöver man inte vara kreditkund, då laddar man ju på i förskott och får dessutom lite bonus när man laddar.
Fungerar som ett kontantkort till mobilen undefär. Frankeringsmaskiner går att köpa begagnade för nån tusenlapp med våg. De lite mer avancerade har egna inställningar för PF m.m. Tråkigt att ligga ute med pengar bara. Men skickar man post till ett frankeringspris värt mer än 300kronor vid varje tillfälle tror jag "Porto betalt" är det bästa. |
Citat:
Skickar man för mer 300 kr/dag och vill ladda på med en månad får man ligga ute med 9000 varje månad. Inte mycket i sig men alla bäckar små. Tar också (av vår erfarenhet) längre tid med frankeringsmaskin än om du själv stämplar och lämnar in. Som sagt, bara vår erfarenhet. God fortsättning! |
Tänk på att nästan inga frankeringsmaskiner har stöd för EDI. Skickar man Postförskott så kan det därför bli ganska mycket dyrare med en frankeringsmaskin. Det här är något som Pitney Bows säljare gärna glömmer att berätta.
Följesedel, portobetaltstämpel, faktura och autogiro - är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för nio av tio e-handlare. Men håll ordning på fakturorna och följesedlarna så att Posten inte fakturerar eller drar fel belopp via autogiro. Det händer tyvärr ganska ofta att de gör det. |
Vi skickar nästan uteslutande skrymmande paket och väger och frankerar dem (med frimärken) själva. Det lokala postombudet har lånat oss ett par postsäckar så vi svänger bara förbi, ställer säcken bakom disken och får en ny i handen. Ingen väntan inget krångel. Postcentret undviker jag som pesten, de skall mäta och väga varenda paket fastän det redan är klart...suck...
Porto betalt är väl det smidigaste men så länge mitt lokala postombud ger mig kanon bra service har jag ingen anledning att byta. Skall dock kika på varubrev 1:a klass om/när det dyker upp under året. |
Jag har en liten fråga till er som har koll på skrymmande brev som inte förtjänar en egen tråd. Hur noga är posten med att kontrollera tjockleken? Jag skickar ofta brev som är runt 33mm tjocka och lägger dem i brevlåda. Ibland sätter jag på skrymmande porto, ibland inte, men har aldrig fått otillräckligt porto. Tar posten för givet att alla brev i brevlåda inte är skrymmande?
|
Kör du porto betalt kollar de dig tills de litar på dig plus gör slumptester (fler om du har fel ofta).
Lägger du i låda kollas du också men de hanterar betydligt mer volym än postcenter så det är mer sällan där. De tar inte förgivet att de inte är skrymmande :) |
Månadsfaktura hos Posten blir egentligen billigare, trots att de tar ut ett kredittillägg på 0.5%. I stället för att får 20 fakturor med en faktureringsavgift på 20:- vardera (=400:-) så får du betala 20:- + 0.5%, och vid en månadsfaktura på 15.000:- så blir det 75:-, dvs totalt 95:- istället för 400:-.
Det är väl enda gången en avgift på Posten ger en vinst för kunden ... ;-) |
Gustav skrev
"Följesedel, portobetaltstämpel, faktura och autogiro - är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för nio av tio e-handlare. Men håll ordning på fakturorna och följesedlarna så att Posten inte fakturerar eller drar fel belopp via autogiro. Det händer tyvärr ganska ofta att de gör det." Vi använder portomaskin, jag har en anställd som plockar, packar, väger, frankerar och lägger på lådan. Hur får ni det till att det blir billigare med porto betalt. Speciellt om man skickar till utlandet. Krångel med fakturor, följesedlar,förseningsavgifter mm. Vill gärna se en beräkning, har kollat postens prislistor och kan inte se att porto betalt blir billigare. Jag har antagligen missat något. Upplys mig gärna om vad. |
Citat:
Gissningsvis så är det prisskillnaden mellan EDI och vanlig post som du har missat. Prisskillnaden blir mycket stor om du skickar skrymmande brev med tilläggstjänster såsom REK och PF. Senast jag talade med Pitneybowes och såg mig om i övrigt, så var det bara de riktigt dyra maskinerna som kunde hantera alla kombinationer av EDI. Dvs det finns tusentals företag i det här landet som använder maskin i tron om att det blir billigare, men där de i själva verket skickar till ett högre porto än om de hade skickat EDI med frankostämpel. Helt enkelt därför att deras maskiner inte har stöd för EDI. Obs. Jag säger inte att EDI alltid blir billigast. När det kommer till paket så brukar det bli tvärtom, eftersom EDI då även tar hänsyn till volym och inte bara vikt. Det är förmodligen många företag som betalar för mycket utan att veta om det där också. Vilken lösning som blir billigast för just ditt företag kan naturligtvis inte jag veta. Jag skrev "nio av tio". Vad som har hänt det senaste året sedan jag skrev inlägget vet jag inte heller. Skickar du mycket post utomlands så kanske det ser helt annorlunda ut. |
Ang portomaskin
Citat:
/r |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson