WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   VARNING (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33482)

Sonec 2008-11-23 17:33

Jag blir bara så arg, när jag tittar på www.mooncat.se och ser att dom har stulit 90% av deras text på sidan.

Bara för att visa något så titta här:

Om ni tittar här: www.c4media.se/e-butik.php
och kollar här: www.mooncat.se/produkter.html

Hur kan man gå vidare med detta? jag har tagit printscreen på allt..
Man måste kunna anmäla detta.. ?

Conny Westh 2008-11-23 20:23

Jag kollade på båda sidornas och jag kan inte påstå att sidorna liknar varandra det minsta. Det verkar vara två webbhotel/design och webbhotell/design har ju ganska likartade tjänster, men designmässigt var de inte i närheten av att likna varandra...

Det jag kunde se var att vissa menyval i root-menyn var ungefär detsamma, men det är samma menyval som de flesta webbhotel/design har....

Förutom då att båda verkar använda mallar från flash. Flash ger ju ett ganska taskit resultat i webbdesign eftersom det hoppar och blippar och har sig samt är omöjligt för personer med defekt syn.

Designmässigt undrar man var användbarheten tagit vägen?

Vari ser du likheterna?

WebboT 2008-11-23 20:29

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Nov 23 2008, 14:23
Jag kollade på båda sidornas och jag kan inte påstå att sidorna liknar varandra det minsta. Det verkar vara två webbhotel/design och webbhotell/design har ju ganska likartade tjänster, men designmässigt var de inte i närheten av att likna varandra...

Det jag kunde se var att vissa menyval i root-menyn var ungefär detsamma, men det är samma menyval som de flesta webbhotel/design har....

Vari ser du likheterna?

Nu var det ju inte designen han pratade om.... ;)

Conny Westh 2008-11-23 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth

Vari ser du likheterna?

Nu var det ju inte designen han pratade om.... ;)

Iofs lusläste jag inte alla texterna menjag kunde inte hitta några direkta plagiat av texter, det var flera sidor från menyvalen som inte gick att ladda alls för mig.

WebboT 2008-11-23 20:43

Dessa två känns ganska lika, för att inte säga identiska:

http://www.mooncat.se/tjanster.html

http://www.c4media.se/tjanster.php

foks 2008-11-23 20:50

Jag tror inte man behöver oroa sig för en sida som har ordet "Proffisionella" i sin titel.

Jag antar att du redan kontaktat dem och sagt till dem att plocka bort texterna. Nästa steg är antagligen att kontakta en advokat.

biokonsult 2008-11-23 21:55

Fattar ingenting! Tycker inget e lika förutom en fruktansvärd dyster design på båda sajterna kallt o mörkt :unsure:

oki nu såg jag liknelser... Ganska ointressant måste jag säga, lägg din energi på att lägga lite färg på sajten istället... :o

zenda 2008-11-23 21:58

Jag tror det kan bli svårt att bevisa vem som la ut det först?

Hur som haver, ett mail med att be dem plocka bort det tycker i alla fall jag räcker. De borde nog då förstå att de gjort fel. Länkar du även till denna tråd får de skämmas lite också.

mcfluff 2008-11-23 22:38

Jag gillar inte folk som kopierar ens logotyper. Känns det bekant?

Xamda 2008-11-23 22:46

Knappast något att bråka om. Den textsnutt vi talar om uppnår knappast verksnivå och dessutom är det ju allmängiltig text kan man tycka.

Sonec 2008-11-24 08:33

Jag mailade honom, och han har ändrar en del. Men fortfarande om man tittar längst ner på deras startsida så har dom "
Vi skräddarsyr butiken efter dina önskemål." Om ni sedan kolla på http://c4media.se/design-ebutik.php längst ner. så ser ni att det är kopierat.

Killen har erkänt, men skyller på ett företag han anlitat för att skriva texterna.

allstars 2008-11-24 09:51

Hur kan han erkänna om han skyller på någon annan? :D

Sonec 2008-11-24 13:02

Citat:

Originally posted by allstars@Nov 24 2008, 10:51
Hur kan han erkänna om han skyller på någon annan?

Ställer mig också frågande till det..

Men eftersom killen lovat att ändra det, kan ni bortse från detta inlägget...

tartareandesire 2008-11-24 16:17

Visst kan det kännas tråkigt men det är ju bara simpla, relativt klichéartade texter och jag tror knappast du kan hävda något skydd för dessa. Du gör nog bättre i att använda energin på dina produkter. Copycats brukar försvinna med tiden.

sasserdude 2008-11-24 17:54

det är ju bara lite text, och han har ändrat på ord i alla fall som tex kunskap till kompetens etc..

Vem bryr sig.

nygryning 2008-11-24 19:28

löjligt. det finns barn i världen som svälter...

men ok, det är lite lustigt att det redan är år 2009 hos mooncat.se :-)

mynameisfredrik 2008-11-24 20:06

Sonec förstår att du blir arg när sådant här händer men lägg din energi på bättre saker, finns viktigare saker att bry sig om. <_<

kw_wasabi 2008-11-30 02:31

Det här var väl inte så allvarligt. Tittar man på andra företag som säljer liknande tjänster står det ungefär samma beskrivningar.

Lägg din energi på att ragga nya kunder osv. Det kostar mer än det smakar att driva detta fall.

RobinGbg 2008-12-01 08:54

Citat:

Originally posted by mynameisfredrik@Nov 24 2008, 21:06
Sonec förstår att du blir arg när sådant här händer men lägg din energi på bättre saker, finns viktigare saker att bry sig om. <_<
Ja det kommer från rätt person...

kalasboll 2008-12-01 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av RobinGbg
Citat:

Ursprungligen postat av mynameisfredrik
Sonec förstår att du blir arg när sådant här händer men lägg din energi på bättre saker, finns viktigare saker att bry sig om.

Ja det kommer från rätt person...

Haha =]

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson