WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Vart/hur förvarar ni bokföringen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33170)

Gustav 2008-11-10 04:03

Jag hörde nyligen att det finns regler för hur bokföringen ska förvaras. Vart och hur förvarar ni er bokföring till företaget? Jag funderar på att införskaffa ett brandsäkert skåp. Men tio år är en mycket lång tid och jag har redan nu en ansenlig mängd pärmar. Har vartenda företag ett eget bankvalv, eller hur brukar man lösa det här? Tar ni kopior på alla era verifikationer, eller nöjer ni med ett original?

Hur gör ni med bokföringen i digital form? Det finns inga garantier för att en vanlig CD-skiva håller i tio år. En hårddisk gör det garanterat inte.

DirtyDog 2008-11-10 07:20

Använder mig av Swedbanks online bokföring. Sedan så sparar jag alla verifikationer i pärmar hemma.

Magnus_A 2008-11-10 09:20

Bokföringsnämnden har svar på dina frågor.
http://www.bokforingsnamnden.se/fragor/fra...arkivering.aspx

Present 2008-11-10 23:19

Arkiveringen ska förutom att den ska förvaras i 10 år även förvaras på ett betryggande sätt och med ett godtagbart skydd. Vad som är betryggande och godtagbart skydd får bedömas i varje fall. Det ska även vara lättillgängligt och överskådligt.

Mycket regler för gamla papper... : )

Thor 2008-11-11 01:08

Citat:

Originally posted by Present@Nov 11 2008, 00:19
Arkiveringen ska förutom att den ska förvaras i 10 år även förvaras på ett betryggande sätt och med ett godtagbart skydd. Vad som är betryggande och godtagbart skydd får bedömas i varje fall. Det ska även vara lättillgängligt och överskådligt.
Mycket regler för gamla papper... : )

Jupp, det vore mycket enklare om man fick scanna hela bokföringen. Då kan man ju bränna den på en skiva och lägga i bankbox... Borde ju tillfredställa kravet på säker förvaring. Relativt lätttillgängligt också, såvida inte masen fårförsig att man ska plocka fram allt på kväll eller helg.

Det papperslösa samhället... Jovisst :)

ztream 2008-11-11 09:40

Jättebra regler som i princip innebär att de inte bryr sig om hur du förvarar dina papper, men brinner de upp kommer de kn*lla dig i röven.

Så frihet under ansvar. Ska vi dela ett bankvalv Gustav?

jomper 2008-11-11 10:09

Måste man ha allt på papper alltså? Jag har haft flera arbetsgivare (stora, tusentals anställda) som accepterat scannade kvitton i utläggsredovisningar.

Det har fått mig att tro att det räcker att jag har PDF:en från dustin som kvitto, men det kanske inte stämmer?

Conny Westh 2008-11-11 10:15

Jag brukar altid acceptera leverantörers fakturor som kommer på PDF men jag skriver ut dem på papper för att stoppa in dem i bokföringen. REvisorn skulle aldrig acceptera att materialet bara fanns i PDF-format.

Thor 2008-11-11 11:40

Citat:

Originally posted by jomper@Nov 11 2008, 10:09
Måste man ha allt på papper alltså? Jag har haft flera arbetsgivare (stora, tusentals anställda) som accepterat scannade kvitton i utläggsredovisningar.
Det har fått mig att tro att det räcker att jag har PDF:en från dustin som kvitto, men det kanske inte stämmer?

Vill minnas att reglerna säger att materialet ska förvaras i "orginalutförande" (eller vad nu det exakta ordvalet var), dvs får du fakturan på papper så är det inte tillåtet att scanna den och kasta pappret. Fast då borde en pdf duga om du fått fakturan som pdf...?

KristianE 2008-11-11 12:26

Jag scannar in alla kvitton, fakturor och andra viktiga papper.
Allt jag får på PDF skrivs ut och redovisningskonsulten får alla
papper en gång i månaden.

Jag har digital kopia på allt och redovisningskonsulten har allt
i pappersform. Mycket säkrare än så går det nog inte att få för
små företag.

rocky 2008-11-11 13:39

Min förhoppning är att kunna scanna in allt och kasta papprena i framtiden eller få allting i pdf men det lär ju aldrig hända.

Conny Westh 2008-11-11 21:54

I framtiden är jag övertygad att vi kan få alla verifikationer via kontokortsföretagen i elektronisk form, med metadata och strukturerat, jag menar idag är ju den mesta informationen redan i elektroniskt format i alla kassaapparater och genom kortläsare m.m., det gäller bara att komma överens om ett system som alla kan acceptera.

Davve 2008-11-11 22:25

Jag har ca 15-20 pärmar per år och då räcker det inte med ett skåp. Jag hyr en extra lokal med bra brandsäkerhet på ca 30 kvm. Där har jag min bokföring och kontorsmöbler som inte används på kontoret.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson