![]() |
Vi har en fysisk butik och vill nu även göra webbutik av denna, som ni kanske läst i en annan tråd jag skrivit i här på forumet. Tänkte höra hur ni andra gör för att hålla koll på ert lager? Har ni kopplat kassasystemet i butiken till webbutiken så lagret ändras när man säljer även i den fysiska butiken?
Om inte, hur håller ni koll på era lager? /snajdarn |
Antingen separerar du lagret i butiken och webbutiken. När du plockar ut varor till butiken så plockar du bort från webbutiken.
Eller så skaffar du dig en scanner som är kopplad till webbutiken som plockar bort när du säljer i butiken. |
Var hittar jag en sådan scanner? Och hur kopplas den till webbutiken? Lät som en vettig idé.
|
Du kan hyra en lösning från exempelvis fdt.se
Vanliga namn är kassasystem, butikssystem, affärssystem. Sök lite på olika aktörer på Google. Sen fixar du en programmerare som programmerar kopplingen. |
Hej!
Som information kan jag berätta att vi levererar en färdig butikslösning integrerad i realtid med shop, affärsystemet och dess lager. Se specter.se Nu ska jag inte informera mer :rolleyes: Mvh Lennart |
Citat:
Ni verkar ha en koppling till Oscommerce. Fungerar den att koppla i hop affärssystem, kassa och webbutik? |
Citat:
Affärssystemet tar hand om lagerhanteringen. När en order läggs i webbshopen går den direkt över till affärssystemet, och skapar reservationer på antal etc. där. Affärsystemet skickar tillbaka aktuellt disponibelt saldo till shoppen. Disponibelt saldo = antal i lager minus antal i order. När utleverans görs av en order dras artiklarna från lagret. När någon köper artiklar i din fysiska butik dras också antalet från lagret. Även i detta fallet rapporteras förändringen till webbshoppen. Även beställningar hos din leverantör kan vi returnera till shoppen, med datum för leverans. Dvs i shoppen kan ni visa "ej i lager, inkommer 2008-11-30". Alla lagerrörelser sker med automatik vid beställning/köp/ut- inleverans. /Lennart |
Det bästa är att ha två olika lager men att du har möjlighet att flytta varor mellan dem. Vad händer om du har en kund som köper exempelvis 20 stycken av vara X i din butik men 5 minuter innan detta har en kund på din webbutik köpt samma vara och antal.
Om du har ett gemensamt lager betyder det att så fort en order görs på webbutiken måste du plocka bort den från butiken. En scanner hjälper dig med halva problemet. Det vill säga att de varor som köps i din butiken försvinner från webbutiken men inte tvärt om. |
Ska man vara ordentlig så är det som DreamLogistics säger.
Dock, man måste alltid göra en bedömning om merarbetet är vårt nyttan. Det är ett merarbete att ha två lager, då man på något sätt måste berätta för sitt lagersystem att man vill ha artikel A i lager 2 i stället för i lager 1. Man får väga merarbetet mot nyttan, risken att kunden tar med något ut genom butiksdörren som just blev sålt på webben. Att det sedan går att se i kassan om saldot redan är "bokat" är kanske inte till så stor hjälp, det är svårt att säga till kunden att grejorna inte är till salu längre. Man kan ju börja med ett lager butik/webbshop och se hur det går, om krockarna inträffar ofta får man byta över till multilager. /Lennart |
Lennart:
Tror du inte det är enklare att ha kvar det vanliga systemet för den vanliga butiken och börja om på nytt för webbutiken. På detta sätt inträffar inga krockar och man behöver inte göra något dubbeljobb då ni har två separata system. Enda skillnaden är att förutom försäljning har ni den nu även på webben. Perfekt plats att lägga upp reavaror eller bli av med överskott då man inte alltid har tillräckligt med plats i butiken. Håll även isär försäljning, marknadsföring med mera så ni kan se exakt hur er webbutik går. |
Citat:
Den enda fördelen jag ser att ha två lager är den du visar på, att man kan ha sålt en vara på webben fast den finns kvar i butiken. Men även det finns det lösningar på, man kan välja att webbshopen visar "beställningsvara" redan vid ett saldo på två-tre artiklar i lager, det måste inte vara vid noll. Då har man ytterligare minimerat risken för dubbelförsäljning. Sedan kan man köra ett system som tillåter flera lager, dvs att man har ett lager för webben och ett per butik. Snart så ;) Med dubbla system blir det även dubbelt upp med att hålla ordning på artikelregistren, att sammanställa köpbehov blir också dubbelt upp med mera. Även bokföringen blir på två ställen, alternativt att man tar ut journaler m.m. och bokför dem manuellt i det ena systemet. Att hålla isär de olika verksamheterna för att följa upp resultatet håller jag helt med om, men det går att göra på olika sätt via bokföringen, eller att försäljningsrapporter visar försäljning per kanal/säljare etc. /Lennart |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson