![]() |
Hejsan!
Det är så att jag har ett domän som jag så gott som dagligen får mail till som är menat till en liknande domän som ägs utav ett företag av något slag, med diverse företags informationer, lösenord os.v... Jag har börjat tröttna på det ganska rejält nu, därför har jag erbjudit ägarna av det domänet som liknar mitt att köpa min domän, dock utan svar... Vad skulle ni göra? Fortsätta att skriva tills dom svarar? |
Lyfta luren och prata med VD
|
Tyvärr hittar jag inget telefonnummer.
|
Finns det inget telefonnummer till företaget ifråga?
|
Inte vad jag kan hitta, det enda som kommer fram på deras hemsida är en "Under konstruktion" text med hänvisning till en "info@" e-postadress...
|
|
Lyckats få kontakt med företaget i fråga nu, hur mycket tycker ni jag skall ta för min domän då dom verkar vara intresserade utav att köpa?
Skillnaden mellan våra domäner är EN bokstav, som det verkar vara många som glömmer då min stavning av ordet är en "enklare & kortare" variant. Bolaget 2007: Omsättning (TKR) 1 965 |
Vad har du själv för nytta av domännamnet?
Använder du det för din ordinarie mail? Är det bara ett överblivet domännamn du samlat lite junkmail under osv? Om du själv inte har någon nytta av namnet och således inte förlorar något på att "bli av med det" så tycker jag gott du kan göra en ren överlåtelse av det, dvs, nån hundring eller två. I annat fall om du drabbas illa av det på grund av att du själv använder mailadresser under domännamnet för viktigare saker, ja, då får du väl höja dig lite, eller komma överens med de du säljer namnet till att forwarda eventuell mail. //Anders |
Jag använder domänen för till min "standard" mail och alla registreringar är gjorda med just det mail-kontot vad gäller även avtal os.v.
|
Citat:
Först och främst så ser jag inget fel med att tjäna pengar på domännamn (så vida du inte registrerat just som en "felstavning" och vill pressa företaget på pengar, men jag förstod det som att det inte var så, utan mer en slump!?). Personligen registrerar jag inte domännamn för att sedan praktiskt taget ge bort dem. Bakom 99% av alla registreringar ligger det ett rent kommersiellt syfte. Dessutom ligger det dels ett kreativt idéarbete bakom varje registrering och sen allt det praktiska med administration etc. Sen tycker jag att det var professionellt att erbjuda dem namnet. Nu kom jag precis på att jag kanske kommer att säga emot mig själv. Men vad är det för typ av domännamn? Är det ett generiskt eller ett mer abstrakt namn? Jag skulle säga att om det är ett generiskt som dessutom är bättre än deras nuvarande så ta ganska bra betalt. Är det ett mer abstrakt namn, ta betalt så att besväret känns värt. |
Jo självklart vill jag inte "ge bort" en domän, men företaget i fråga verkar inte så villiga att
betala så mycket mer än någon hundra lapp, och då tycker jag gott att dom kan ha kvar problemet med att mail "försvinner". Anledningen att jag erbjöd dem domänet var att jag tyckte det var synd att deras löenord os.v kommer på avvägar då jag kanske i framtiden nu kommer sälja vidare domänen till någon annan än företaget själva, som antagligen betalar bättre. Man skulle kunna använda domänen till ganska mycket då ordet/namnet som domänen bygger på används i många andra sammanhang. Domänen är mycket riktigt INTE registrerat för att tjäna pengar på företaget i fråga. |
Om du berättar vad namnet är så är det mycket enklare att göra en värdering, eller åtminstone berätta om den är generisk eller inte.
|
@BoXon - Jag hoppas att du inte tycker att jag hijackar din tråd nu, men jag kan verkligen sätta mig in i din situation - Jag har ett domännamn som är singular av ett välkänt SEO-företag som använder plural, jag får minst ett par gånger i veckan alltifrån supportklagomål, uppsägningar, fakturor och beställningar.
Jag har under 3-4 månaders tid tyckt att det varit bussigt av mig att forwarda det som ser viktigt ut, med ett litet meddelande om att vi kanske skulle kunna ta kontakt för att lösa det uppstådda problemet - men jag har inte fått nån - absolut inte nån respons alls. och jag känner precis som dig att ett par hundringar kan jag ha och vara utan, men jag vill heller inte verka som satan själv - utan få skälig ersättning för domänen som jag faktiskt betalat en bra slant för att lyckas snappa, när det begav sig. Döm själva; min domän är [onlineservice . se] Jag känner snart själv att min snälla sida har fått nog..och jag vet inte om det går att ge något råd till dig BoXon, för det är en sak vad "vi" tycker att domänen är värd, sannolikt en annan än din egen - och kanske vad som är viktigast - hur viktigt VDn tycker att det är att få sina mail.. tror det bästa råd man kan ge dig är att känna efter själv vad du vill släppa den för...sen salta på lite, så att VDn kan pruta lita och känna sig nöjd.. |
Citat:
|
BoXon, det handlar lite om din Goodwill - sälj den billigt om du inte behöver den alls.
|
Citat:
Jämför med att du äger en lokal bredvid en butik, kunderna går vilse hela tiden och kommer in till dig istället för till butiken. Var då snäll och ge bort lokalen så butikens kunnder hittar rätt :) |
Jag behöver ju domänen eftersom jag på alla sidor & avtal använder den mailen.
I mitt sista mail skrev jag: Citat:
kan komma med ett riktigt bud. |
Jag tycker också det är hederligt att INTE ha wildcard för email på sina domäner. Skickar någon till fel epostadress och den adressen inte finns, så ska brevet returneras, studsas.
Hopplöst med företag som dels har wildcard på sin email, dels aldrig läser sin post. Många utgår från att brev kommit fram korrekt och allt om de inte fått en studs i retur. |
Tar upp tråden lite igen.
Eftersom jag tröttnat på dessa mail (det var faktiskt ett uppehåll ett tag!) så har jag nu börjat svara med lite roliga svar till deras kunder. Har även blivit ombedd från företaget i fråga att inte svara på dessa mail, på det svarade jag att jag naturligtvis har rätt att besvara alla mail som jag får! Vad tycker ni om scenariot? Dom verkar fortfarande inte vilja köpa domänen för ett vettigt pris, och jag har stor användning av just denna domänen såvida dom inte hostar upp lite pengar som gör att det känns värt att lägga ner massa arbete på att byta mail. Någon som har en bra lösning? :) |
Jag tror det bästa du kan göra är att inte svara alls.
Deras kunden lär ju bli fly förbannade när de inte får något svar från support, och sen när de med den riktiga supporten kommer fram till att fel domän var felet så kanske de tänker om. Alternativt ger dom lite roliga svar :) |
Du kan ju alltid starta en blogg där du publicerar mailen med dina roliga svar.
|
Bråka inte med folk. Du behöver domänen och därför ska du behålla den, låt dem köpa mailkonton för ett par hundralappar om året så har du snart tjänat in motsvarande en större peng i en kontantaffär.
|
Att besvara e-posten känns barnsligt.
Du vet ju mycket väl att de tror de skickar till rätt företag och sedan låtsas du vara detta företag i svaren tillbaka. Delge gärna vad det är för domän så kan nog alla här ge rimligare svar på vad du bör göra åt situationen. En bra start är troligen att inte ha fånga-allt på e-post. |
Ärligt talat vad håller du på med? Stäng av wildcard så förra ägarens mail studsar så fattar iallafall förra ägarens kunder att epostaddressen inte är giltlig. Det du pysslar med nu är ju bara löjligt.. Du sabbar ditt eget rykte och oss andra som jobbar med domäner.
|
Nu tycker jag att flera kommentarer i tråden skriver saker, utan att tänka klart.
OM du/ni/jag registrerar en domän, så är det banne mig upp till var och en att använda den efter eget huvud. Att sätta wildcard på en domänadress som används för e-mail, kan heller inte ses som något styggt att göra (enligt mitt sätt att se) - speciellt inte om du använder ett antal funktionsadresser som info@, kontakt@, support@, billing@ @admin@ osv. (Högst troligt är att standardlådor som dessa som främst använts även av tidigare innehavare). Om det sedan vore så att alla e-mail var rättstavade skulle problemet vara mindre, men det är nästan lika vanligt att folk stavar mailadresser fel som domänadresser. Därför är wildcard för mail alltsomaftast en nödvändighet. (min erfarenhet iaf) Sen kan jag ju tycka att man kan påpeka för den, som uppenbarligt felskickade mail är ämnade för att han/hon bör informera sina kontakter tydligare om förändrad adress. Om det sedan genererar "eftersändning", uthyrning av mailkonton eller annat är nog från fall till fall, men att döma ut och lägga veton mot wildcard tycker jag är helt fel. |
BoXon seriöst, vad håller du på med?
När jag läser att du sitter och utger dig för att vara företaget/någon annan än vad du är till kunder av ett annat företag så känner jag direkt att dig vill jag aldrig göra affärer med. Jag tycker det är helt otroligt respektlöst. jag är inte helt säker nu, men om du har utgett dig för att vara någon från företaget dom försöker komma i kontakt med, så känns det som att det också kan vara snack om en kriminell handling som kan få konsekvenser. (med förbehåll för att jag inte vet exakt vad du har skrivit eller gjort). (Vart är Conny, han kan säkert svara på detta?) Hade jag dock lämnat ut viktig information till dig, och du i nästa steg leder mig vidare som om att du vore företaget, så hade jag vidtagit åtgärder. -Fredrik Näs |
Jag har inte utgett mig för att vara företaget. Jag har varje gång jag svarat på mail avslutat genom att skriva:
Mvh (mindoman.se) Att företaget i fråga sedan skrivit arga mail till mig och kallat mig för diverse saker efter att jag erbjudit dem att för köpa domänen förutsatt att priset motsvarar dem kostnader som jag kommer för med att byta e-post ÖVERALLT! Det är inte frågan om någon domän som haft någon tidigare ägare, utan en domän som jag reggade bara för skojs skull för några år sedan och som nu blivit min "huvuddomän". Att jag skall stänga av funktionen så att mailen som inte har någon mottagare är bara att glömma eftersom jag inte tänker sitta och skapa 125 mail-konton på min egen domän för att kunna testa min tjänster, bara för att några idioter som t.om skall föreställa en PR-byrå inte kan informera sina kunder om hur dom nås... Som tillägg, jag har ALDRIG svarat att jag är från företaget i fråga, eller utgett mig för att vara någon som jobbar där. |
Citat:
okej, det är ju bra, men ändå att svara på eposten i annat syften än att hjälpa eller informera om felet är ju allt annat än seriöst. Du grusar ju dina chanser rejält för att kunna få till en lösning med webbyrån som inte har koll på sina mailkonversationer. |
Som sagt har jag försökt att lösa det på ett bra sätt, men när dom
Inte kan tänka sig att ersätta mig i den mån som kan anses som skäligt, så tycker jag inte att jag ska sitta varje dag och påpeka till deras kunder att dom hamnat fel, bara det skulle ju kunna bli en heltidstjänst... Min tanke är då att lyfta problemet så att dom förstår att även om dom kanske inte drabbas så hårt så är det inte jätte roligt för mig att få deras mail som för mig blir typ...spam. |
Citat:
Du gör naturligtvis som du vill, det mest sakliga är väl att du ignorerar mailen/blockerar avsändarna, att svara med en massa trams gör dig själv bara en stor otjänst, du framstår ju som en idiot genom att göra det. |
Klart man får ha wildcard på sin domän. Det jag regerade mest på var att besvara mailen.
Om du känner dig tvingad att besvara mailen kanske du kan avsluta med något annat än din snarlika domän med tanke på att folk uppenbarligen redan fattar trögt :) Är fortfarande nyfiken vilken domän det gäller, borde inte vara så hemligt med tanke på att det är din huvudsakliga epost? |
Internet Sweden, jag kanske var lite otydlig. Det jag menar är att det ibland av rent praktiska skäl kan underlätta att inte använda sig av wildcard. Då jag har relativt många domäner så fick jag oönskade mail ganska ofta, speciellt efter ett ägarbyte. Jag tyckte helt enkelt inte om att ha andras brev i min e-mail. Det som gör mig upprörd är att Han svarar på mailen och gör en "grej" av det.
|
Citat:
Jag själv hade inte valt att göra som BoXon och jag tror inte att det finns någon som helst vits med det. |
Skapa ett mailfilter som bouncar mailen.
Problem solved. |
Du har erbjudit dem att köpa domänen av dig. De vill inte köpa den.
Svara inte på mailen. Vidarebefordra dem till rätt e-post i det fall att du känner dig god. Eller bara ignorera dem. Företaget som du "delar" domän med har inte gjort dig något ont, så du har ingen anledning att driva med deras kunder. Det är trist att mailen hamnar fel, men det är lika lite deras fel som ditt eget. Du kan ju knappast hålla dem ansvariga för att de har korkade/slarviga kunder. Eller? Jag får intrycket av att du irriterar dig på att de inte vill köpa domänen av dig. Det kanske är dumsålt av dem. Men de har inte någon skyldighet att köpa någonting som de inte vill ha och bör inte straffas av dig för den sakens skull. Hur dumt det än må vara. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson