WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Lite orolig... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31401)

tommi 2008-08-25 12:18

Hej kan man få ett utlåtande av er. Har ju sidan LunarMys.se och fick ett mail av ägaren av Lunarstorm.se som säger att jag måste stänga sidan pga av varumärksintrång. Jag tycker inte detta jag använder ej det enbart utan detta namn finns ju i många sidor på internet. Har jag fel eller vad tror ni.

Westman 2008-08-25 12:31

Ja du, lunarpages rår de inte på så varumärkesintrång - kanske. Renommésnyltning är troligare men fan vet.

Conny Westh 2008-08-25 12:50

Ha, ha, ha.... lunarMys vs. LunarStorm .....

Låter lite som Bakis o Skakis vs. Friskis o Svettis.....

Lunar betyder ju måne på latin eller grekiska, jag har inte kollat på din sida.... nu har jag kollat, inte tillstymmelse till varumärkesintrång vadjag kunde se vid en hastig okulärbesiktning.

Är det deras advokat som hört av sig eller...?

Tacka för visat intresse men tacka bestämt nej till deras invit.....

tommi 2008-08-25 12:52

Fick detta mail för en timme sedan: Tog bort ägarens namn så nit vet.

------------------------

Hej,

Jag skulle vilja uppmärksamma Er på att Er sajt med domännamn www.lunarmys.se
innehar material som sannolikt gör intrång på varumärket Lunarstorm, ett varumärke
som ägs av Wyatt media group. Jag skulle vilja be Er att omgående kontakta mig samt
stänga ned denna sida.

MVH
LUNARSTORM
_ _ _ _ _
Phone: +46 08/5454 9003 | Mobile:+46 706 01 13 26

jonny 2008-08-25 12:54

Det är alltså inte namnet utan materialet som är varumärkesintrång? Låter långsökt. Rennomésnyltning kan jag hålla med om, men varumärkesintrång? Tror inte det.

Jimpsson 2008-08-25 12:54

Jag har också blivit hotad för att göra varumäkesintrång på Lunar. Detta var dock flera år sedan Lunar ringde mitt webbhotell och fick mitt konto nerstängt tills jag tog bort materialet. Dem sa även att dem skulle polisanmäla om dem såg det igen, vid den här tiden var jag nog 12 år.. Jag hade en tävling där man kunde vinna Lunarstorm PRO (en extra tjänst på lunar).

Conny Westh 2008-08-25 12:55

Be dem precisera VAD det är för material de anser gör intrång på varumärket.

tommi 2008-08-25 12:59

Ingen aning. jag mailade och sa att jag tänker inte stänga ner sidan. Och kontakta mitt webbhotell och frågade dom vad dom tycket. Men dom sa att så länge det inte kom klagomål så.

Conny Westh 2008-08-25 13:03

Citat:

Originally posted by tommi@Aug 25 2008, 12:59
Ingen aning. jag mailade och sa att jag tänker inte stänga ner sidan. *Och kontakta mitt webbhotell och frågade dom vad dom tycket. Men dom sa att så länge det inte kom klagomål så.
Ett tips är at du inte ska prata med dem på telefon, använd ENBART SKRIFTVÄXLING, då avslöjas snabbt om de bara är ute och fiskar eller om de är seriösa, det är viktigt att du har bra dokumentation på dialogen, spara alla mail i orginal.

Gör INGA medgivande oavsett hur små och enkla de kan tyckas vara just nu, de kommer att utnyttja varje möjlighet att "fälla" dig.

Conny Westh 2008-08-25 13:07

Citat:

Originally posted by Rokkan1@Aug 25 2008, 12:54
Jag har också blivit hotad för att göra varumäkesintrång på Lunar. Detta var dock flera år sedan Lunar ringde mitt webbhotell och fick mitt konto nerstängt tills jag tog bort materialet. Dem sa även att dem skulle polisanmäla om dem såg det igen, vid den här tiden var jag nog 12 år.. Jag hade en tävling där man kunde vinna Lunarstorm PRO (en extra tjänst på lunar).
En 12 åring kan inte åtalas, så där bet de sig i skägget, men det kan vara nog så skrämmande för en 12 åring när de stora drakarna knackar på dörren.

tommi 2008-08-25 13:11

vi får se vad som händer. Återkommer.

Westman 2008-08-25 15:00

Jag hade begärt en specifikation över vilket material som de avser. Det borde köpa dig tid om inte annat.

coredev 2008-08-25 15:06

Generellt är det riktigt trist när sprudlande & spännande unga nätföretag växer upp, tappar glöden, blir gubbiga och bara sitter och bevakar sina intressen - istället för att fortsätta att driva utvecklingen frammåt.

tommi 2008-08-25 15:07

Jag skrev ju ett ganska tvärt brev åt henne och sa vad som hon har problem med på denna sida. Jag tycker ju detta är ju löjligt. Det finns inget som är varumärksintrång på sidan. Jag använder endast lunarmys och har ej kortat ner detta som dom gör. Och sidan finna inga namn som dom har i sina domäner. Och inga bilder eller annat. Så hon känner sig väl orolig att hon ska förlora sin inkomst på lunarstorm

Kedi 2008-08-25 15:57

Det är inte första gången Lunarstorm har gått för långt. Dock har inte detta med någon webbsida göra just nu men ska inte gå in på vad detta handlar om.

magic 2008-08-25 16:11

bara att tala om at Luna är latin för måne, och din sida handlar mysiga nätter under månljuset, i namnfrågan tvivlar jag att de har mycket att komma med. som tidigare sagt är det bara att be om en lista med vad på sajten som de hävdar upphovsrätt över.

WeaZear 2008-08-25 16:29

Dom blev nog ledsna över att din sida var snyggare än deras :(

tommi 2008-08-25 16:42

Dom har ej hört av sig så jag tror att hon skrev innan hon kollade på denna sida eller så sitter hon i stryrelse möte och räknar på advokatkostnaders timlön för att stänga denna sida

elitasson 2008-08-25 17:01

haha, intressant.

Låt oss höra hur det går för dig tommi! :)

tommi 2008-08-25 17:07

Jo då det blir en tuff kväll och en mardöms natt. Imorgon bitt när man vaknar och öppnar datorn och ska logga in så kanske sidan är nere förgott.

Danielos 2008-08-25 17:13

www.lunarmys.se ser bra ut och jag tror att lunarstorm har anledning att känna sig hotade, men det kan också vara så att lunarstorm tror att dom har ensam rätt till att driva community med lunar = måne i namnet. Men var inte orolig, vi står bakom dig, och vi är redo att hjälpa till!

tommi 2008-08-26 10:04

Tja fick ju ett svar nu och det var ej sidan dom syftade på utan namnet som dom äger tydligen. mailet kommer här:

Hej Tommi,

Vi tycker självklart att det är kul att du skapat en sida som medlemmarna tycker
om.En idé är att du lägger ut sidan igen men byter namn?

/Lunarstorm staff

StefanBergfeldt 2008-08-26 10:29

Det lär du ju inte behöva göra.
Har mycket svårt att tro att användandet av "lunar" är skyddat.

Finns ju isåfall en hel del annat dom kan haka upp sig på istället: http://www.google.com/search?q=lunar

Westman 2008-08-26 10:33

www.runarmys.se? hehe

Conny Westh 2008-08-26 10:46

Ta och registrera ditt namnlunarmys som varumärke hos bolagsvärket och som bifirma till ditt bolag ....

Men du kan ju nu svara henne att du är nöjd med domännamnet och inte har för avsikt att byta. men bjud INTE ut det till försäljning.

tommi 2008-08-26 10:48

Om jag hade ett bolag ja. Är endast en privat person som tycker det är kul med hemsidor och jag tjänar inga pengar på denna sida som jag sa till Lunarstorm.se detta är min hobby som jag brinner för

al'Thor 2008-08-26 10:48

Fråga dem på vilka grunder de menar att ditt namn inkräktar på deras skyddade namn.

Som jag ser så finns inget varumärke registrerat från deras sida på "Lunarmys", söker man på "Lunar" så finns tre varumärken registrerade i olika klasser... Ett tillhörande General Electric, ett tillhörande Lunarworks AB, samt ett tillhörande Bayer.

tommi 2008-08-26 10:51

Jag sa till henne att jag inte viker en tum utan vi ses i en rättegång om du vill

Norkus 2008-08-26 10:57

Är den ner stängd nu eller? kommer inte in på den

tommi 2008-08-26 10:59

nej verkar fungera för mig

Conny Westh 2008-08-26 11:05

Behåll LUGNET inga känsloutbrott.....

Det viktiga är att du utrycker dig sakligt så att hon förstår att du käner till reglerna och att du har torrt på fötterna....

tommi 2008-08-26 11:08

Jo jag sa till henne att grej vore ju att jag köpte Lunarstorm.se så slipper ni må dåligt

al'Thor 2008-08-26 11:12

Som Conny sade, behåll lugnet och agera sakligt - det tjänar man nästan alltid på i slutänden.

lamadjuret 2008-08-31 18:33

det jobbiga är att lunarworks ab (lunarstorm) har skyddat ordet "lunar" i Klass 38
Telekommunikationer

Förklaring
Klass 38 omfattar huvudsakligen tjänster som tillåter kommunikation mellan åtminstone en person och en annan genom hörsel- och synintryck.

jobbigt :(

Conny Westh 2008-08-31 20:30

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och regga ett eget varumärke, jag såg att det finns ett antal olika intressanta kategorier som går att använda här.

att regga "lunar" i Klass 41 eller 42 exempelvis.

Då följer du lagen och har rätt till varumärket. tt regga en klass kostar ca 1300 spänn, billigare för ytterligare en.

Lathund
Datatermer
Klass 9
Datorspel (program)
Datorprogram (nedladdningsbara mjukvaror)
DVD spelare
Elektroniska tidskrifter (nedladdningsbara)
Handledsstöd för användning vid datorer
MP3 spelare

Datorrelaterade tjänsterNedanstående tjänster är exempel på datorrelaterade tjänster. Observera att tjänsterna i första hand klassificeras efter tjänstens innehåll och inte efter det faktum att tjänsten utförs med hjälp av en dator.

Klass 35
Bearbetning, lagring, framtagning och/eller kontroll av datoriserad information
Datasökning i datafiler (för tredje man)
Datoriserad databashantering
Datoriserad datahantering
Datoriserad filhantering
Datoriserad registerhantering
E-businesslösningar i form av...
E-handelslösningar i form av...
Inmatning, bearbetning, kontroll, lagring och/eller framtagning av uppgifter i databaser
Systematisering av information i databaser
Uthyrning av annonseringstider på kommunikationsmedia

Klass 36
Datoriserade finanstjänster
Elektroniska penningöverföringar
Hemmabankstjänster

Klass 37
Installation, reparation, underhåll och/eller service av datormaskinvaror/datorhårdvaror

Klass 38
Accesstjänster till telekommunikationsnätverk
Bredbandskommunikation
Datorstödd sändning/överföring av meddelanden och bilder
Digitala överföringstjänster och sändningstjänster via internet
Elektroniska anslagstavlor (telekommunikationstjänster)
IP-kommunikationstjänster (Internet Protocol)
Kommunikation via portal för att nå information
Kommunikationer via datorterminaler
Nätleverantörer/ internetleverantörstjänster, nämligen upplåtande av åtkomst till nätverk
Routing- och kopplingstjänster inom telekommunikation
Sändning (kontinuerlig) av film och program via datornät - analogt med kabel-TV-sändning
Sändning av meddelanden över elektroniska media
Sändning av videofilm
Telekommunikation, nämligen upplåtande av åtkomst till distribuerade databaser
Telekonferenstjänster
(Tjänster avseende) elektronisk post
Tjänster avseende åtkomst till datanätverk/internet
Upplåtande av telekommunikationsanslutningar till ett globalt datornätverk
Uthyrning av modem/telekommunikationsutrustningar
Upplåtande av nyttjanderätt till databaser
Upplåtande av åtkomst till datornätverk
Upplåtande av åtkomst till databaser
Upplåtande av åtkomst till elektroniska anslagstavlor
Uthyrning av modem/telekommunikationsutrustningar
Videokonferenstjänster
WAP-kommunikationstjänster
Överföring och/eller sändning av databasinformation via telenät

Klass 39
Lagring av elektroniskt lagrad data eller dokument

Klass 40
Överföring/opiering av information från ett datamedium till ett annat

Klass 41
Datautbildning
Digitala bildhanteringstjänster
Elektronisk skrivbordspublicering/Desktop publicering
Publicering av elektroniska böcker och tidskrifter on-line
Publicering/utgivning av datamedia
Speltjänster tillhandahållna on-line (för datornätverk)
Tjänster avseende interaktiva spel
Undervisning i datorprogrammering
Upplåtande av elektroniska publikationer on-line (ej nedladdningsbara)
Uthyrning av film, spel via internet

Klass 42
Datorkonsulttjänster
Datorkonvertering av datorprogram och data (ej fysisk konvertering)
Datorsystemanalyser
Datorprogrammering
Design av datormaskinvaror
Design/utformning av datormjukvaror/webbsidor/webbsajter
Design av datorsystem
Duplicering av datorprogram
Installation av datormjukvaror/datorprogramvaror
Konsulttjänster avseende datormaskinvaror
Konsultjänster avseende datormjukvaror
Konvertering av data och dokument från fysisk till elektronisk media
Licensiering av datormjukvaror (juridiska tjänster)
Nätverkstekniska tjänster
Nätverksövervakningstjänster
Registrering av domännamn
Skanning av dokument
Skapande och underhållande av webbsidor för andra
Underhåll av datormjukvaror/datorprogramvaror
Uppdatering av datormjukvaror/datorprogramvaror
Upplåtande av utrymme på webbservrar/webbsajter (webbhotell)
Uthyrning av datormaskinvara/kringutrustning till datorer/datorer
Uthyrning av datormjukvaror/datorprogramvaror
Uthyrning av webbservrar
Återhämtning av datainformation - back up-tjänster

Återhämtning av information
Var uppmärksam på att det både i klass 35 och 42 finns datatjänster som syftar till att ta fram och återhämta information. Skillnaden är att det i klass 35 är en kontorstjänst som oftast sker på beställning från någon och att det i klass 42 handlar om en programmeringstjänst.

Datorsystem
Begreppet "datorsystem" består av både mjuk- och hårdvara. Tjänsten kan därmed hamna både i klass 37 (hårdvara) och i klass 42 (mjukvara). Uttrycket hårdvara/mjukvara ska alltid läggas till efter den aktuella tjänsten.

Leasing av åtkomst
Med anledning av att positionen "leasing av åtkomst till databaser" (klass 42) har utgått ur Niceklassificeringslistan - 8:e editionen - kan dessa tjänster placeras både i klass 38 och 42 beroende på om det rör sig om "telekommunikation" eller "datatjänster". I rekommendationer från WIPO föreslås att dessa tillägg görs efter aktuella tjänster. Detta betyder att tjänster som exempelvis "upplåtande av åtkomst till datanätverk (telekommunikation)" går i klass 38 medan "upplåtande av åtkomst till datanätverk (datatjänster) går i klass 42. WIPO rekommenderar dessutom att vi istället för "leasing av.." numera använder oss av uttrycket, "uthyrning av..."

Informations, konsultations- och rådgivningstjänster
Informations, konsult och rådgivningstjänster klassas efter dess innehåll, det vill säga efter vad informationen, konsultationen och rådgivningen gäller för område eller bransch.

Informations, konsult och rådgivningstjänster on-line klassificeras, liksom alla andra tjänster, med hänsyn till informationens, konsultationens och rådgivnings innehåll. Att informationen hämtas eller avläses on-line är inte relevant i klassningshänseende.

Klass 35
Information angående företag, affärsverksamhet, reklam eller shopping
Konsultation angående företag, affärsverksamhet, reklam eller shopping

Klass 36
Information angående fastighetsmäkleri, finanser, lån, aktier eller försäkringar

Klass 37
Information angående reparation, underhåll, konstruktion eller byggnation

Klass 38
Information angående telekommunikation eller datakommunikation

Klass 39
Information angående resor, transporter eller lagring av gods

Klass 40
Information angående materialbehandling eller avfallsåtervinning

Klass 41
Information angående undervisning, underhållning, kultur, rekreation, sport, idrott, fotografering, nyheter, litteratur eller utbildning

Klass 42
Information angående forskning, laboratorieverksamhet, datorprogrammering

Klass 43
Information angående hotell, restauranger och utskänkning av mat och dryck

Klass 44
Information angående medicin, skönhetsvård, hälsovård

Klass 45
Information angående begravningar, bevakning, mode, väder

lamadjuret 2008-08-31 22:59

dom har 42 oxå! 35 och 9 är oxå reggade av andra! Om jag varit han, hade jag inte bråkat, bytt till något eget!

elitasson 2008-08-31 23:35

Byt till StormMys.se :D

EDIT: Stavfel, lol...

tommi 2008-09-01 04:04

Hej igen, jodå jag har erbjudit dom att få dessa 2st domäner som jag har gratis via mail och dom kunde även få scriptet med på köpet och jag erbjöd även att betala överföringskostnaderna också men jag fick inget svar. Har inte reggat detta i ond tro utan mailar dom mig och vill ha detta så får dom det gratis. Har funderat på att byta namn men lugnar mig en stund. Det är svårt att hitta ett nytt bra namn.

JohanssonHenrik 2008-09-01 08:13

Kan du inte bara flytta din domän utanför Sverige. Finns ju tusentals hemsidor som börjar med lunar och har liknande innehåll. Antar att dom bara har reggat namnet i sverige för annars lär dom ha fullt upp. Finns till och med sidor som heter lunar-storm, lunar_storm osv.

Alex 2008-09-24 02:33

*rensat*

Håll er till ämnet! Detta är inte Feedbackforumet!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson