WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Surftown visar på dålig service! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31375)

expression 2008-08-23 22:47

Sen lördagskväll, vill helst slippa jobbet och massor med annat relaterat till webbsidan, men det
går inte! För nu ska surftown krångla!

Börjar med att jag sitter och kollar på film (alltid kul med lite mys), men får inte vara ifred, kodaren
sms:ar mig om att vår sida styrs om till "http://www.surftown.eu". Ett tag senare sätter jag mig framför
datorn för att förvånas av att ja, sidan styrs verkligen om till webbhotellets första sida.

Efter ett tags genomsökande, kan vi konstatera att inget fel är hittat i koden. Ringer då
Jonathan på Surftown (de har ingen jour eller support på helger) och ber om hjälp. Lite halv trött
verkar han inte bry sig så mycket men lovar att kontakta någon som kan ta en titt på det, jättebra tänker jag!
När kontaktar ni oss? - Vi skickar ut ett mail när vi har hittat något.

Väldigt bra tänker jag och oroar mig dock fortfarande lite, men känner att läget är under kontroll.
Nu är klockan 2240 ungefär och ingenting har hänt. Inget mail, domänen pekas fortfarande till deras domän nu
men med .com istället.

Konstigt, under driftinfo för just vår domän kan vi läsa att ett ftp-problem registrerats när
mitt samtal kom in (lustigt?).

Hursomhelst, vår sida ligger i snitt på ** *** unika / dag och vi har företagskonto hos Surftown, det fungerade
fint tills torsdags då samma sak hände men vi fick det fixat på ett antal minuter.

Vi har kollat bandbredd och tillåten trafik etc. allt stämmer från vår sida och servern ska inte vara överbelastad.
Alla andra sidor som ligger på servern verkar må bra, förutom vår sida (som vid den största trafikanstormningstiden
ligger nere och förtvivlar våra användare).

Detta får bara inte hände, förjävligt alltså. Har ni förslag på vad vi kan göra? Förutom att byta server och hotell etc.. Det har vi redan tänkt på och kommer göra.
Edit: 2 h och 45 min senare från det inträffade får jag nu veta att min kollega
sett att det är fixat nu. Det var en kryssruta på kontot som (utan att vi rört den) hade
fyllts i vilket innebar att index.asp hade blivit inaktiverad. Någon med samma problem?

Xamda 2008-08-24 01:12

Äh... Hur orkar du?

Jag tycker de visar på strålande service eftersom deras personal engagerar sig fast du ringer dem utom arbetstid...?

Jag brukar inte rycka ut till Surftowns försvar, men det är märkligt att du inte tar denna diskussion direkt med dem i stället för att dundra ut i flammande brandtal på forumets barrikader för en sak som denna.

autosvar 2008-08-24 01:24

Vad kostar ert konto per månad? Lättare att svara då ifall det är bra eller dålig service.

Norman 2008-08-24 04:44

Måste faktiskt försvara en konkurrent här.
Det är god service att svara utanför kontorstid. Tycker det är lite synd att det har blivit en sport att gå ut direkt på wn.se direkt om något är fel.

Skulle vara kul om man hade ett forum där man diskuterade webhallens öppettider och att de inte kan ta garantiärrenden utanför dessa kontorstider. ;)

Sen är det väl ganska troligt att t.ex. din kodare råkat klicka av index för asp?
Låter väldigt osannolikt att just det skulle av-aktiveras utan anledning.

expression 2008-08-24 10:24

Vår kodare har ej tillgång till vårt konto, utan endast ftp och mysql.
Anledningen till att jag skrev här var att jag ville få tag i någon representant, jag hade ju inte kommit längre om jag inte hade ringt en av de (vilket jag inte ville).

Om inget hade hänt, hade sidan legat nere i flera dagar (då de har stängt över helgen).
Tycker iallfall man borde ha någon support över helgen, jag vill inte gnälla, men vänta tills det händer er en vacker dag, då är det inte bara så kul och sitta och kolla på alla besökare man missar...

expression 2008-08-24 10:32

Citat:

Originally posted by autosvar@Aug 24 2008, 00:24
Vad kostar ert konto per månad? Lättare att svara då ifall det är bra eller dålig service.

Inte jag som har köpt det, men om jag snabbt kollar på surftowns prislista ser jag att vi betalar 149 kr / månad, ändå en del, om man jämför med marknaden dvs.

jonny 2008-08-24 11:16

Nu förstår jag inte. Du väljer medvetet ett av marknadens billigaste webbhotell; ett webbhotell som uttalat inte går att nå utanför kontorstid.

Du ringer sent en lördagkväll och problemet åtgärdas inom någon timme, trots att du enligt avtal inte har rätt till någon som helst åtgärd innan måndag morgon. Du får alltså ett engagemang långt bortom vad du rimligen kunnat förvänta dig med tanken på den tjänst du valt. Som tack går du ut på första bästa forum och skriver ner webbhotellet.

Har du över 10 000 unika besökare per dag borde du också dra in så pass med pengar att en dedikerad server inte är någon större kostnad i sammanhanget. Du kan då få serviceavtal med utlovad SLA, garanterad upptid och responstid.

Lördagar är väl dessutom generellt den dag i veckan med minst trafik?

Oskar Lindgren 2008-08-24 11:51

WN <3

tartareandesire 2008-08-24 11:55

Citat:

Originally posted by Xamda@Aug 24 2008, 01:12
Äh... Hur orkar du?
Jag tycker de visar på strålande service eftersom deras personal engagerar sig fast du ringer dem utom arbetstid...?
Jag brukar inte rycka ut till Surftowns försvar, men det är märkligt att du inte tar denna diskussion direkt med dem i stället för att dundra ut i flammande brandtal på forumets barrikader för en sak som denna.

Måste nog hålla med. Högre krav än så kan man inte ha på ett billigt delat konto. Har man en "viktigare" verksamhet än att det är godtagbart så väljer man ett annat alternativ...

EWM 2008-08-24 12:02

Vilket fjams. Skaffa en server med ett SLA om ni nu driver någon form av affärskritisk sajt. Ert surftown-konto innebär en daglig driftkostnad på cirka 5 spänn. Vad räknar du med egentligen ?

expression 2008-08-24 12:40

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 24 2008, 10:16
Nu förstår jag inte. Du väljer medvetet ett av marknadens billigaste webbhotell; ett webbhotell som uttalat inte går att nå utanför kontorstid.
Du ringer sent en lördagkväll och problemet åtgärdas inom någon timme, trots att du enligt avtal inte har rätt till någon som helst åtgärd innan måndag morgon. Du får alltså ett engagemang långt bortom vad du rimligen kunnat förvänta dig med tanken på den tjänst du valt. Som tack går du ut på första bästa forum och skriver ner webbhotellet.
Har du över 10 000 unika besökare per dag borde du också dra in så pass med pengar att en dedikerad server inte är någon större kostnad i sammanhanget. Du kan då få serviceavtal med utlovad SLA, garanterad upptid och responstid.
Lördagar är väl dessutom generellt den dag i veckan med minst trafik?

Marknadens billigaste hotell? Nej, det är de ju inte, dyrare än binero (företagskontot). Hursomhelst, jag vill inte gnälla, men jag ville se om det finns folk som har andra som har drabbats.

Egen server hit och dit, det är bara skitsnack! Har man så många besökare funkar webbhotell fortfarande utmärkt - Handlar inte om pengar här, handlar om trygghet.

tartareandesire 2008-08-24 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av expression
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Nu förstår jag inte. Du väljer medvetet ett av marknadens billigaste webbhotell; ett webbhotell som uttalat inte går att nå utanför kontorstid.
Du ringer sent en lördagkväll och problemet åtgärdas inom någon timme, trots att du enligt avtal inte har rätt till någon som helst åtgärd innan måndag morgon. Du får alltså ett engagemang långt bortom vad du rimligen kunnat förvänta dig med tanken på den tjänst du valt. Som tack går du ut på första bästa forum och skriver ner webbhotellet.
Har du över 10 000 unika besökare per dag borde du också dra in så pass med pengar att en dedikerad server inte är någon större kostnad i sammanhanget. Du kan då få serviceavtal med utlovad SLA, garanterad upptid och responstid.
Lördagar är väl dessutom generellt den dag i veckan med minst trafik?

Marknadens billigaste hotell? Nej, det är de ju inte, dyrare än binero (företagskontot). Hursomhelst, jag vill inte gnälla, men jag ville se om det finns folk som har andra som har drabbats.
Egen server hit och dit, det är bara skitsnack Har man så många besökare funkar webbhotell fortfarande utmärkt - Handlar inte om pengar här, handlar om trygghet.

Han skrev ETT AV marknadens billigaste hotell och det är de fortfarande.

Det fungerar ju uppenbarligen inte utmärkt =) Egen server är väl tryggare också isf om det görs rätt eller vad exakt menar du med trygghet?

EWM 2008-08-24 12:49

Citat:

Originally posted by expression@Aug 24 2008, 12:40
Handlar inte om pengar här, handlar om trygghet.
Jaha ok. Då föreslår jag att ni flyttar från Surftown fort som fan.

theflowmachine 2008-08-24 13:04

Citat:

Originally posted by expression@Aug 24 2008, 11:40
Marknadens billigaste hotell? Nej, det är de ju inte, dyrare än binero (företagskontot). Hursomhelst, jag vill inte gnälla, men jag ville se om det finns folk som har andra som har drabbats.

Egen server hit och dit, det är bara skitsnack! Har man så många besökare funkar webbhotell fortfarande utmärkt - Handlar inte om pengar här, handlar om trygghet.

Vilken typ av företagare är du egentligen?

Frågan är inte varför man ska köpa egen server, frågan är varför ni har missat att det inte ingår support i ert konto på helger. Det är du som har gjort missen, så jag förstår inte vad du babblar om..

expression 2008-08-24 13:34

Vilken typ av företagare?

Varför tror du jag har skapat tråden? Jo, jag är en trogen Surftown kund och
tycker om de, men skulle vilja se en förändring på supportdelen och samtidigt fråga
om någon annan har drabbats.

De gick ej att komma åt under hela fredagen, så det är även därför jag skrev.

expression 2008-08-24 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av EWM
Citat:

Ursprungligen postat av expression
Handlar inte om pengar här, handlar om trygghet.

Jaha ok. Då föreslår jag att ni flyttar från Surftown fort som fan.

Surftown är en bra företag som jag skriver. Men jag föreslår dock
en ändring på supportdelen.

EWM 2008-08-24 13:56

Citat:

Originally posted by expression@Aug 24 2008, 13:34
De gick ej att komma åt under hela fredagen, så det är även därför jag skrev.
Du menar lördagen ?

Men vad jag förstår så erbjuder inte Surftown helgsupport. Så att gå ut på ett öppet forum och klaga över något som företaget inte erbjuder eller en tjänst du inte betalar för är ju helt urbota dumt.
Rätt väg hade varit att kontakta dem och be dem ta ditt förslag om utökad support i beaktande.

Men visst handlar det om pengar .. du kan ju inte på fullaste allvar mena att du väljer lågbudgetalternativet Surftown pga trygghet .... :lol:

expression 2008-08-24 14:03

Citat:

Ursprungligen postat av EWM
Citat:

Ursprungligen postat av expression
De gick ej att komma åt under hela fredagen, så det är även därför jag skrev.

Du menar lördagen ?
Men vad jag förstår så erbjuder inte Surftown helgsupport. Så att gå ut på ett öppet forum och klaga över något som företaget inte erbjuder eller en tjänst du inte betalar för är ju helt urbota dumt.
Rätt väg hade varit att kontakta dem och be dem ta ditt förslag om utökad support i beaktande.
Men visst handlar det om pengar .. du kan ju inte på fullaste allvar mena att du väljer lågbudgetalternativet Surftown pga trygghet ....

Nej, jag skrev rätt, de hade stängt ned supporten under fredagen.
Hur många gånger ska jag säga? De är inte lågprishotell, de ligger över medlem när man jämför med andra företagskonton.

EWM 2008-08-24 14:10

Citat:

Originally posted by expression@Aug 24 2008, 14:03

Hur många gånger ska jag säga? De är inte lågprishotell, de ligger över medlem när man jämför med andra företagskonton.

Men bara för att något kallas "företagskonto" innebär inte det per automatik att det är lämpligt att hosta kritiska sajter där.
Om du har en sajt där mycket hög grad av upptid och support är ett krav så måste du ju själv inse att Surftown inte är ett bra val, även fast ditt konto kallas för "företagskonto".

Det är absolut inget skitsnack , men en egen server är alltid att föredra om det gäller kritiska sajter. Har ni inte kompetens att underhålla servern finns det sk managed hosting. Detta i kombination med ett supportavtal där du får tillgång till support 24/7/365 är att rekomendera.
Om pengar inte är ett problem så finns det väl ingen tvekan om vad som är bäst.
Priserna har rasat och du kan få en bra lösning för bara några tusenlappar i månaden.

Sen måste jag säga att det var helt otroligt sjysst av Surftown som löste ert problem även fast de hade kunnat vänta till måndagen med bibehållet gott samvete.

jomper 2008-08-24 14:28

Hade du pröjsat 14 900 i månaden hade du kanske kunnat vänta dig support på minuten på en lördag, men inte för 149:-. Det är definitivt lågpris.

expression 2008-08-24 14:30

Jodå, jag håller klart med. Men sedan kan man ju tycka det är skumt med kryssrutan.

EWM, jag ska säga dig en sak nu. Vi startade sidan för ett par veckor sedan, ända sedan dess har det varit möten och att fixa saker hit och dit. Vi har andra stora sidor som vi har på andra egna servrar som är manged, men denna har vi ej hunnit flytta.

expression 2008-08-24 14:31

Citat:

Originally posted by jomper@Aug 24 2008, 13:28
Hade du pröjsat 14 900 i månaden hade du kanske kunnat vänta dig support på minuten på en lördag, men inte för 149:-. Det är definitivt lågpris.

Jag kan förvänta mig 24/7 support på Binero för 138 kr/per mån. Men som sagt, har ej hunnit fixa till allt - För lite tid ;)

EWM 2008-08-24 15:03

Citat:

Originally posted by expression@Aug 24 2008, 14:30
Vi har andra stora sidor som vi har på andra egna servrar som är manged, men denna har vi ej hunnit flytta.
Hehe ok. Ja , det blir nog bra det där ska du se ;)

Lycka till med allt.

patrikweb 2008-08-24 15:50

Beror väl på, om felet är hos dom så är det självklart att dom ska jobba 24/7 på att lösa problemet. Är ju ändå en shared hosting där dom ska sköta drift.

Sedan att man inte kan kräva support för något övrigt på andra tider är en annan sak.

expression 2008-08-24 17:46

Citat:

Originally posted by patrikweb@Aug 24 2008, 14:50
Beror väl på, om felet är hos dom så är det självklart att dom ska jobba 24/7 på att lösa problemet. Är ju ändå en shared hosting där dom ska sköta drift.
Sedan att man inte kan kräva support för något övrigt på andra tider är en annan sak.

Det gällde ju något som var fel från deras sida. Vi hade inte orsakat något och vi ville absolut inte få vår trafik till deras sida.

Självklart anser jag inte att jag ska störa någon stackare på en lördagskväll om jag vet att det är jag / vi som har orsakat felet.

jgabor 2008-08-25 09:45

För det första vill jag be om ursäkt för att jag lät trött. Jag var på släktmiddag under lördagskvällen, och befann mig därför inte i en direkt optimal situation för att hjälpa er (hade ingen tillgång till internet). Helt ärligt så lät det väldigt jobbigt och krångligt för min del, speciellt med magen full och väldigt tunga ögonlock... :P

Jag fick dock tag i en supporter, som sa att han skulle kolla upp det. Tyvärr fann han inget fel, utan behövde hjälp från en tekniker, och en sådan fanns inte tillgänglig (förutom teknikern som är på jour, fast han rycker inte in för sådana här ärenden). Dock blev det en miss i att supportern inte skickade er ett mail, vilket jag beklagar för.

Jag såg även morgonen efter att jag hade ett gäng missade samtal från ett dolt nummer, vilket jag antar är ni som ringde, och ber om ursäkt för att jag inte svarade. Efter vårt samtal så satte jag mobilen på ljudlös, och ansåg mig inte längre behöva vara tillgänglig på lördagskvällen... Hoppas ni har förståelse för det.

Men jag kommer ta upp ert ärende med teknikerna, för att undersöka varför er DNS bara släppte i några timmar.

expression 2008-08-27 19:17

Nu händer samma sak :(

Cr0wN 2008-08-27 21:26

Man undrar ju hur det står till hos Surftown när något sånt här kan ske med så korta intervall. Skall bli spännande vad du får för ursäkt den här gången.

htiawe 2008-08-27 23:08

Nu då det hänt två gånger så kanske det är dags att du snabbar på den där flytten till en annan server?
Annars vet jag inte riktigt om jag kan ta problemet på sånt stort allvar om du inte redan första gången det hände började sjösätta flyttplanerna..

EWM 2008-08-27 23:15

Citat:

Originally posted by htiawe@Aug 27 2008, 23:08
Nu då det hänt två gånger så kanske det är dags att du snabbar på den där flytten till en annan server?
Annars vet jag inte riktigt om jag kan ta problemet på sånt stort allvar om du inte redan första gången det hände började sjösätta flyttplanerna..

Ja, vi väntar med spänning!

Killen påstår sig ju ha flera andra dedikerade servrar men ändå ligger han kvar hos Surftown där jag på min höjd skulle placera en sida som talar om för omvärlden att "min favvofärj e blå å min besta mat rätt ä kött bullar .. sän jillar jag katter oxå .. pöss pöss"

ponting 2008-08-28 08:17

Att Folk bara orkar! !
Inget forum jag är med i gnälls det så i vassen på support! trist.......trist........

1. Kontakta ALLTID support först
2. Är det nått fel på min sida?
3. Gnäll, nej tack! Alla webbhotell jag har (25st) Kan inte vara perfekta varje minut, det accepterar jag. Alla webhotell gör ett fantastiskt jobb!
4. Man får det man betalar för!!
5. Finns det perfakta webhoteller så köper jag ett konto direkt!!
med 100% upptid, service även när det julafton,påskafton, jag är på fyllan.....
Jag har själv krashat min sida.........Som står ut när man är på uruselt humör och skäller ut den stackars supporten........

Tony Westman 2008-08-28 11:40

Citat:

3. Alla webhotell gör ett fantastiskt jobb!
Inte alla. Proinet är ett lysande exempel på att inte göra det.

Citat:

4. Man får det man betalar för!!
Hmm, själv har jag numera lagt över alla sidor på Manufrog. Kostar endast 100:-/år och en utomordentlig support.
Till och med förra julaftonen ställde dom upp och fixade en del problem! Det kallar jag riktig service! Dessutom har det endast tagit någon timme innan supportärenden är fixade de gånger som något inträffat. Vare sig det är på dagen eller natten så har dom alltid ställt upp på bästa sätt.

jgabor 2008-08-28 12:16

Nu känner jag att det är dags att reda upp det här...

Expression och även webbhotellskunden (som jag antar Expression arbetar för) bombaderade mitt privata mobilnummer med SMS igår kväll, trots att jag har förklarat att jag inte har några möjligheter att hjälpa dem. Jag gjorde så gott jag kunde för att ta kontakt med supporten/teknikerna, men tyvärr lyckades jag inte på grund av att jag inte befann mig i närheten av en dator med internet (och jag har inte några jobbnummer inlagda på min privata mobiltelefon för att undvika att jag "tar med mig arbetet hem").

Men problemet var inte att vår DNS bara släppte. Faktiskt var det så att vår tekniker suspenderade deras konto för att det sändes ut över en kvarts miljon mail på några få minuter. Det bildades en enorm kö efter en kort stund, som gjorde att vi inte kunde garantera driftsäkerheten för våra andra kunder, och att mail som hamnade sist i kön skulle bli extremt försenade. Det var en viss brist på intern kommunikation mellan teknikerna och supporten (och även mig), som tyvärr gjorde att kunden inte fick reda på den riktiga anledningen förrän nyligen. Det kan jag bara beklaga.

Men det låter som om någon har lyckats missbruka deras hemsida eller e-postkonto. Jag kan inte se hur vi skulle ha handlat annorlunda; vi var helt enkelt tvungna att suspendera deras konto, så att resten av våra kunder inte blev drabbade av detta. Det innebar att när man besökte deras hemsida, så blev man automatiskt redirectad till vår hemsida. Det var inte snack om någon fulreklam eller liknande, vilket kunden misstänkte.

Men jag har kontaktat kunden per telefon, där vi fått ventilera våra åsikter och lyckats nå konsensus. Vi beslutade även om att ha en löpande kontakt tills detta problem är löst. Det är en otroligt tråkig historia, som kunden själv uttryckte det som, men vi gör vårt bästa för att nå en lösning som passar oss båda. Vi ser allvarligt på detta, och kommer gå till botten med det.

gummianka 2008-08-28 15:56

Sen måste det ju onekligen finnas ekonomiskt underlag för ts att köra det hela på en egen server om man ett par veckor efter lansering har minst 10.000 unika besökare om dan...

Cr0wN 2008-08-28 18:01

Citat:

Originally posted by jgabor@Aug 28 2008, 12:16
Men problemet var inte att vår DNS bara släppte. Faktiskt var det så att vår tekniker suspenderade deras konto för att det sändes ut över en kvarts miljon mail på några få minuter. Det bildades en enorm kö efter en kort stund, som gjorde att vi inte kunde garantera driftsäkerheten för våra andra kunder, och att mail som hamnade sist i kön skulle bli extremt försenade. Det var en viss brist på intern kommunikation mellan teknikerna och supporten (och även mig), som tyvärr gjorde att kunden inte fick reda på den riktiga anledningen förrän nyligen. Det kan jag bara beklaga.

Men det låter som om någon har lyckats missbruka deras hemsida eller e-postkonto. Jag kan inte se hur vi skulle ha handlat annorlunda; vi var helt enkelt tvungna att suspendera deras konto, så att resten av våra kunder inte blev drabbade av detta. Det innebar att när man besökte deras hemsida, så blev man automatiskt redirectad till vår hemsida. Det var inte snack om någon fulreklam eller liknande, vilket kunden misstänkte.

Hej,

Jag har länge varit väldigt skeptiskt till er och blir ännu mer skeptisk när jag läser ert svar. Kunden skickade alltså ut ~250k mail på några minuter? Det kan jag hålla med om att det låter väldigt mycket. Jag antar att det rörde sig om ett nyhetsbrev eller liknande? En fråga direkt som kommer upp för mig är, hur skall man hantera utskick av nyhetsbrev via er till exempelvis sina medlemmar på sin hemsida? Erbjuder ni en speciell smtp-server eller är man tvungen att vända sig till en annan leverantör?

Sedan så kan det ju ha rört sig om missbruk som du säger såsom att ett konto blev kapat eller liknande, det vet jag inte, men vill gärna ha svar kring nyhetsbrev då jag finner frågan intressant.

Men vi säger att det rör sig om missbruk, då hanterar ni det genom att stänga ner hela kontot utan att kontakta kunden? Du säger även att ni var tvungna att stänga av kontot? Om missbruket rörde mail så borde det onekligen vara mailtjänsten som stängs ner/spärras. Att stänga ner sidan och vidarebefordra till er egen sida ser jag åtminstone som extremt oseriöst. Mer seriöst vore att skicka ett "Service Not Available"-meddelande eller liknande. Att vidarebefordra till sin egen hemsida och inte ange något skäl för besökaren drabbar bara besökaren negativt samtidigt som det av ägaren förmodligen upplevs som ni snyltar på deras trafik (då den skall vara hög?).

Då jag sysslar med en hel del hemsidor så vore det kul om du kunde besvara de frågorna jag har. Har länge undvikit just Surftown kring mycket osäkerhet. Förr var det framförallt er obegränsade trafik som var osäkerheten och nu är det istället hur ni rätt som det är stänger ner konton. Läste för ett tag sedan ett inlägg på Fairshopping där en annan kund råkade ut för något liknande och där dessutom kundens filer "kidnappades" vid avstängningen då FTP-åtkomsten stängdes av även den. Han fick dock efter att ha kontaktat er tillbaka filerna. Så det som har hänt här därmed tycks ju inte vara en isolerad händelse heller.

Ser fram emot dina svar på mina frågor då jag ändå rätt ofta står inför val av webbhotell och väldigt ofta får frågor kring vilka jag rekommenderar.


ponting:
1. Surftown stänger ner en hemsida utan att först kontakta ägaren, ägaren märker det och supporten är stängd. Vem har gjort fel här? Kan man stänga ner en sida så kan man även kontakta ägaren. Sedan har ju detta hänt upprepande gånger.

2. Tydligen så verkar felen ha legat hos Surftown, möjligtvis ej det sista. De första med DNS-problemen verkar ju helt och hållet berott på Surftown som jag uppfattar det.

3. Håller med att det många gånger gnälls i onödan. Man måste dock skilja på fel som beror på användaren och fel som beror på webhotellet. I de första fallen så tycks ju felen ha berott på webhotellet som stoltserar med 99.9% upptid (dvs nertid på 43min räknat på 30 dagar). Expression, hur mycket nertid har du haft under de senaste 30 dagarna?

4. Helt klart dock så anser jag inte att man kan skylla på att Surftown är överdrivet billiga med 149kr/mån.

5. Det finns förmodligen inga perfekta, men de finns de som är bättre och de som är sämre. Surftown i mina ögon tycks ligga på den sämre halvan tyvärr.

jgabor 2008-08-29 10:04

Nu kommer jag säkert missa några av dina frågor, men det är bara att säga till i sådana fall, så besvarar jag dem...

Citat:

Ursprungligen postat av Cr0wN
En fråga direkt som kommer upp för mig är, hur skall man hantera utskick av nyhetsbrev via er till exempelvis sina medlemmar på sin hemsida? Erbjuder ni en speciell smtp-server eller är man tvungen att vända sig till en annan leverantör?

Vi erbjuder inga speciella SMTP-servers för "massiva" utskick. Istället rekommenderar vi våra kunder att använda sig av "throttling" av sina utskick, det vill säga: Skicka 1000 mail - vänta 10sek - skicka 1000 mail - vänta 10sek, osv, osv. De allra flesta applikationer för större mail-utskick har en sådan funktion.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
Men vi säger att det rör sig om missbruk, ...
Missbruket ser nu ut, efter närmare undersökning av Surftown och kund, att ha varit i form av att en av deras medlemmar/besökare missbrukade en "rekryterings"-funktion på deras hemsida. Funktionen hade alltså ingen koll på hur många eller hur snabbt en medlem skickade ut sina rekryterings-mail.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
...då hanterar ni det genom att stänga ner hela kontot utan att kontakta kunden? Du säger även att ni var tvungna att stänga av kontot? Om missbruket rörde mail så borde det onekligen vara mailtjänsten som stängs ner/spärras.
När det gäller sådana här ärenden, så kan vi inte först kontakta kunden innan vi suspenderar kontot. Då skulle vi riskera att problemet drabbar resten av våra kunder. Därför hanterar vi det genom att suspendera kontot direkt (innan problemet drabbar resten av kunderna), och i samma veva automatiskt sänder ut ett mail till kunden med anledning och tidspunkt på när vi suspenderade kontot. Vi ber då kunden att kontakta oss så snart som möjligt, så vi kan antingen ge en närmare förklaring eller hjälpa med till rätta med problemet (ifall det till exempel gäller ett säkerhetshål i deras script).

Allt handlar om hur pass mycket risk det finns. Om vi finner ett (omedvetet) "missbruk" hos en kund, så suspenderar vi ingenting (såvida det inte drabbar andra, t.ex. massiva spamutskick), kontaktar kunden och låter dem veta vad problemet är samt hjälper dem lösa det.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
1. Surftown stänger ner en hemsida utan att först kontakta ägaren, ägaren märker det och supporten är stängd. Vem har gjort fel här? Kan man stänga ner en sida så kan man även kontakta ägaren. Sedan har ju detta hänt upprepande gånger.
Vi gjorde fel. Teknikern suspenderade kontot på ett felaktigt sätt, som ledde till att kunden inte fick reda på varför kontot blivit suspenderat. Men denna tekniker har tagit del av våra nya rutiner, och vi har sett till så att alla avdelningar verkligen är med på noterna. Det kommer inte ske i igen.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
2. Tydligen så verkar felen ha legat hos Surftown, möjligtvis ej det sista. De första med DNS-problemen verkar ju helt och hållet berott på Surftown som jag uppfattar det.
Det var inget DNS-problem överhuvudtaget, vilket jag tidigare försökte förklara. Dock såg det ut som ett DNS-problem, när jag först tittade på problemet, men då hade jag inte direkt några möjligheter för att undersöka närmare.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
3. Håller med att det många gånger gnälls i onödan. Man måste dock skilja på fel som beror på användaren och fel som beror på webhotellet. I de första fallen så tycks ju felen ha berott på webhotellet som stoltserar med 99.9% upptid (dvs nertid på 43min räknat på 30 dagar). Expression, hur mycket nertid har du haft under de senaste 30 dagarna?
Webhotellet i fråga har haft en upptid på 99,95% de senaste 30 dagarna, och nedtiden har endast berott på schemalagt underhåll. Databas-servern har varit uppe 100% av tiden över 30 dagar tillbaks.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 28 2008, 17:01
4. Helt klart dock så anser jag inte att man kan skylla på att Surftown är överdrivet billiga med 149kr/mån.
Det anser inte vi heller. Oavsett vad en tjänst kostar. Det är knappast så att vi sitter och säger att "Äh, denna kunden betalar bara 149kr/mån, han kan gott vänta med sitt problem till nästa vecka".

Citat:

Ursprungligen postat av Cr0wN
5. Det finns förmodligen inga perfekta, men de finns de som är bättre och de som är sämre. Surftown i mina ögon tycks ligga på den sämre halvan tyvärr.

Där kan jag verkligen inte hålla med dig, även om jag är partisk. Du är dock varmt välkommen att testa själv, om du vill. Jag kan ordna ett testkonto åt dig. :)

WeaZear 2008-08-29 11:40

Dedikerad, VPS eller egen server, det bästa om man har xx xxx unika / dag enl. mitt tycke :>

Cr0wN 2008-08-29 12:48

jgabor:

Tack för svaret. Måste säga att ni trots allt kanske ändå är något bättre än vad jag trodde. Throttling låter som en helt okej idé och bör fungera.

Men jag är fortfarande lite frågade kring avstängningar. Även om jag nu har fått en helt annan bild och det låter som avstängningar sköts på ett betydligt bättre sätt än jag fick sken av. Dvs att ni i samma veva som ni stänger av en kund även kontaktar denna.

Men för att ta ett exempel. En kund stängs av kl 16.05 på fredag och får ett mail om anledning etc. och en uppmaning att kontakta er innan ni öppnar kontot igen. Vad för möjligheter har kunden att kontakta er innan kl 09.00 på måndag? Bevisligen finns det folk som jobbar dygnet runt förmodligen då avstängning kan ske utanför de telefontider ni erbjuder. Här kan man dock även dela in det i 2 grupper, de som "förtjänar" avstängning och de som stängts av i förebyggande syfte då skillnaden enligt mig är rätt stor.

Sedan vad innebär "VIP Support med telefonsupport och högsta prioritet." om man jämför det med den vanliga supporten? Vad jag kan se så finns bara ett nummer på hemsidan till supporten?

Till sist så undrar jag fortfarande varför ni redirectar avstängda sidor till er egen hemsida? Ur en besökares perspektiv så blir besökaren bara förtvivlad. Han/hon kanske rentav tror att hemsidan har lagts ner eller att fel adress har använts. Någon information utgår ju inte. Samtidigt så tror jag återigen att de flesta hemsideägare bara blir ännu mer förbannade än nödvändigt pga avstängningen i och med redirecten.

jgabor 2008-08-29 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av Cr0wN
Sedan vad innebär "VIP Support med telefonsupport och högsta prioritet." om man jämför det med den vanliga supporten? Vad jag kan se så finns bara ett nummer på hemsidan till supporten?

Det ingår inte telefonsupport i våra privatpaket, så VIP-support är en tilläggstjänst för dem som önskar just detta. Då får man en supportkod som man knappar in när man ringer till telefonsupporten, och vi behöver därför endast ett telefonnummer för supporten. Högre prioritet betyder att man helt enkelt får högre prioritet vid e-postsupport, i stil med vad man får som företagskund.

Citat:

Originally posted by -Cr0wN@Aug 29 2008, 11:48
Men för att ta ett exempel. En kund stängs av kl 16.05 på fredag och får ett mail om anledning etc. och en uppmaning att kontakta er innan ni öppnar kontot igen. Vad för möjligheter har kunden att kontakta er innan kl 09.00 på måndag?
Vår e-postsupport är igång nästan dygnet runt, så det finns goda möjligheter att komma i kontakt med oss.

Citat:

Ursprungligen postat av Cr0wN
Till sist så undrar jag fortfarande varför ni redirectar avstängda sidor till er egen hemsida? Ur en besökares perspektiv så blir besökaren bara förtvivlad. Han/hon kanske rentav tror att hemsidan har lagts ner eller att fel adress har använts. Någon information utgår ju inte. Samtidigt så tror jag återigen att de flesta hemsideägare bara blir ännu mer förbannade än nödvändigt pga avstängningen i och med redirecten.

Det är för att vårt system helt enkelt fungerar på det viset. Jag kan dock inte gå in i mer detalj just nu, för jag har tyvärr inte någon större insikt i hur just den biten fungerar. Men jag ska se om jag kan gräva fram lite mer information kring det.

Cr0wN 2008-08-29 14:17

jgabor:

Måste väl säga att jag är nöjd med era svar. Men kommer nog att dröja ytterliggare ett tag innan jag vågar driftsätta något eget hos er eller rekommendera er, men ni har definitivt gått upp ett steg på min skala.

När det gäller redirecten så bör det inte vara svårt och fixa en lämplig sida istället för att redirecta till er egen. Har nog faktiskt aldrig stött på något annat webhotell där man redirectar till sin egen huvudsida vad jag kan minnas. I alla de fall jag kan minnas så har det varit "Sidan är avstängd pga. betalning saknas, om du är ägaren kontakta oss" samt liknande. Även stött på sidor med HTTP-fel såsom "Service not available" och "Out of bandwidth quota" där bakåtliggande orsak oftast varit nerstängda konton.

Du behöver inte gå in på detalj varför systemet fungerar som det gör. Det är ju ändå ni själva som väljer hur systemet skall fungera. Kanske inte just du, men någon har ju bestämt att systemet skall redirecta till er huvudsida. Men visst anledningen till ert val skulle ju kunna vara intressant och känna till då jag själv inte kan se något vettigt motiv till det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson