WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Svartlistade företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31170)

Conny Westh 2008-08-15 09:38

*Personuppgifter redigerade av moderator*

Nu börjar det komma upp företag som säljer domnnamn med etablerade varumärken/bolagsnamn på svensk handels svarta lista och som bedöms som oseriösa. Bland annat ett företag som heter Colvento IT med domänen domäncentralen. Företaget Colvento (Sundbyberg) ligger ca 2 km från AP Factoring (vid Råstasjön).

Källor: allabolag.se, svenskhandel.se

http://www.svenskhandel.se (välj varningslistan i menyn)

http://www.domancentralen.se

Colvento IT AB
Org.nummer: 556743-3494 Bolagsform: Aktiebolag

Namn: Colvento IT
Inlagd: 2008-02-13
Tel: 021-495 35 06
Fax: 021-495 35 14

Namn: Colvento IT AB
Org.nr: 556743-3494
Adress: Box 10039
Postadr: 721 19 VÄSTERÅS

Län: Stockholms län

Colvento IT AB
BESÖKSADRESS UTDELNINGSSADRESS
Mailbox 10039
0 Västerås 721 19 Västerås
Västmanlands län
Telefon: -

Colvento IT AB
BESÖKSADRESS UTDELNINGSSADRESS
Box 10039
720 10 Västerås
Västmanlands län
Telefon: 021-4953506

Colvento It AB
BESÖKSADRESS
Örsvängen 7
174 51 Sundbyberg
Stockholms län
Telefon: 08-55113941

Styrelseledamot enligt http://www.allabolag.se är: S******, K***l T****
Bolaget är registrerat 2007 så det har inte hunnit lämna i årsredovisning ännu.

AP Factoring sköter faktureringen åt Colvento IT.

AP Factoring AB
Org.nummer: 556736-7122 Bolagsform: Aktiebolag

Styrelseledamot: P********, P** A****
Registreringsår: 2007

F-Skatt: Registrerad läs mer

Telefon: 08-55113932

BESÖKSADRESS
Kavalleriv. 30
174 58 Sundbyberg
Stockholms län

UTDELNINGSADRESS
Box 558
101 31 Stockholm
Stockholms län

AP Factoring AB
Org.nummer: 556736-7122 Bolagsform: Aktiebolag

STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
P********, P** A***** (f. 19**), Ordinarie ledamot
Å*****, P** O** (f. 19**), Suppleant

TILLSYNSBEFATTNINGAR
L********, J** P**** (f. 19**), Revisor

Firmatecknare
Firman tecknas av styrelsen

www.domancentralen.se

www.domancentralen.se har lagt upp en hemsida som skall användas som påtryckning när Colvento IT skall sälja på företagares domännamn.

Colvento IT

Företaget ringer upp och påstår att dom har en kund som heter www.domancentralen.se som vill registrera företagets domännamn .eu, .net, .org, osv.

För att indirekt tvinga företaget att gå med på affären ber domkunden gå in på domancentralens hemsida och där se hur välliknande domännamn efter 5 sekunder pekas om till porrsidor.

Fakturan kommer sedan från AP Factoring, organisationsnummer: 556736-7122.

pokerstjärna 2008-08-15 10:34

De äger domännamn som bland annat: ikeasverige.se, skanskaab.se, svenska-kyrkan.com, general-motors.se, kanal5sverige.se, swed-bank.nu, eniro-sverige.nu, volvosverige.se, roda-korset.nu, sos-barnbyar.nu, smittskyddsinstitutet.nu

Hur fan orkar dom?

Conny Westh 2008-08-16 19:21

Ja, det vete sjutton, är det någon verkligen köper dessa domäner?

Man kan ju hoppas att de rättmätiga innehavarna av dessa bolagsnamn stämmer skiten ur dem så de försvinner från marknaden och marknaden blir rensad från detta avskräde.

Internet Sweden 2008-08-17 01:09

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 16 2008, 19:21
Ja, det vete sjutton, är det någon verkligen *köper dessa domäner?

Man kan ju hoppas att de rättmätiga innehavarna av dessa bolagsnamn stämmer skiten ur dem så de försvinner från marknaden och marknaden blir rensad från detta avskräde.

Det är inte deras upplägg - Colventos säljare ringer upp kunder och kör det gamla vanliga racet om att de har "en kund" som beställt den domänen/domänerna som den uppringde sannolikt kan ha visst intresse för - sen fortsätter säljare att han/hon "vet" att domänerna planeras att läggas upppå "domäncentralen" med porr mm - sen refererar säljare till alla andra som råkat ut för samma sak på domäncentralen (det är här som de sämre valda domänerna kommer in i bilden - dvs som skrämselprpaganda för att påskynda beslut hos den uppringda)
Jag körde bla en tråd om dessa jeppar i februaru i år
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=colvento&s=wn

För övrigt är jag HELT säker på att detta är Sellnet i ny kostym + att denna typ av införsäljning ("aggressiv marknadsföring")enligt lag är förbjuden sedan 1 Juli 2008. http://www.webmasternetwork.se/f3t30032.html

Edit: ConnyWesth - Jag tror att det är bra om du maskerar halva personnamnen i fortsättningen, eftersom det bryter mot PUL att publicera fullständiga namn - speciellt i ett negativt sammanhang. Sellnet har en historia av att många gånger engagerat en advokatfirma i Gamla Stan som brukar stövla på ganska bra i dessa sammanhang - om jag inte minns fel så vågade inte ens .SE ha kvar Sellnet på deras varningslista efter någon elak varning från dessa herrer..
Det vore ju dumt om WN drabbas av något liknande.

Conny Westh 2008-08-17 02:57

Sure I.S. jag kan nog maska bort delar av namnen, men det är ju viktigt att folk i branchen uppmärksammas på oseriösa personer. Dessa vågade jag skriva namn på eftersom deras företag är listade på svensk handels varningslista.

Jag hade dock missat din tidigare artikel.

pokerstjärna 2008-08-17 03:22

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Aug 17 2008, 01:09

Edit: ConnyWesth - Jag tror att det är bra om du maskerar halva personnamnen i fortsättningen, eftersom det bryter mot PUL att publicera fullständiga namn - speciellt i ett negativt sammanhang. Sellnet har en historia av att många gånger engagerat en advokatfirma i Gamla Stan som brukar stövla på ganska bra i dessa sammanhang - om jag inte minns fel så vågade inte ens .SE ha kvar Sellnet på deras varningslista efter någon elak varning från dessa herrer..
Det vore ju dumt om WN drabbas av något liknande.

Är det inte fritt fram att diskutera aktiebolag? <_<

Conny Westh 2008-08-17 06:51

När man är företrädare för ett aktiebolag så har man accepterat ett visst mått av granskning. Uppgifterna är offentliga hos bolagsverket, det är bara att ringa dit och få fram uppgiftrena, samt att de är fullt tillgängliga på allabolag.se, det finns fler ställen som bizbook.se

Westman 2008-08-17 08:33

Mjo fast en av ingredienserna för att PuL ska vara aktuell är just om det är i ett negativt sammanhang. På allabolag och bizbook är publicering inte i ett negativt sammanhang vilket det här skulle kunna tolkas som.

(Jag förutsätter att allabolag och bizbook inte har utgivningsbevis för har de det så är de helt i sin rätt och undantagna från PuL)

emilv 2008-08-18 07:43

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 17 2008, 08:33
Mjo fast en av ingredienserna för att PuL ska vara aktuell är just om det är i ett negativt sammanhang.
IANAL, men 7 §, 2 stycket säger så här:
Citat:

Bestämmelserna i 5 a, 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.
Det är i § 5 a som fastslår att behandlingen inte får vara kränkande.

Om denna tråd tolkas som ett journalistiskt ändamål, vilket jag inte har en aning om huruvida den gör eller inte, så strider det alltså inte mot PuL. Deyt här kan till exempel vara relaterat:
http://www.juridicum.su.se/Iri/dawe/...ndefrihet.html

Conny Westh 2008-08-18 08:28

Artikeln av doktoranden Daniel Westman (har varit på en av hans föreläsningar).

Åtalet för brott mot personuppgiftslagen ogillades (NJA 2001 s. 409, Högsta domstolen, dom 2001-06-12, mål nr B 293-00). Var uttömmande och intresseväckande tycker jag.

När jag nu läst domen från HD så är det uppenbart att man får använda personuppgifter när det gäller fri informationsspridning (som min tolkning att informera sina kollegor i branchen om skrupelfria personer) så länge personuppgifterna inte namnger privata saker som vad katten, barnen, hunden heter eller vilken bostadsadress vederbörande har. Men väl personens namn och vilka bolag han företräder eller har kopplingar till, det är min tolkning av HD-domen.

Kontentan är att det är fritt för oss här på WN att informera varandra om rufflare i branchen, vad de heter och vilka bolag de är involverade i.

Börjar det ringa advokater från gamla stan så kan vi lungt hänvisa till yttrandefriheten gäller även i Sverige....

Westman 2008-08-18 08:28

emilv: Precis, allabolag och bizbook (och liknande) lär väl inte kunna hävda det och i deras fall bör det inte bryta mot PuL då publiceringen inte kan anses som negativ.

Westman 2008-08-18 08:36

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 18 2008, 08:28
Artikeln av doktoranden Daniel Westman (har varit på en av hans föreläsningar)http://www.juridicum.su.se/Iri/dawe/...ndefrihet.html
var uttömmande och intresseväckande tycker jag.

När jag nu läst domen från HD så är det uppenbart att man får använda personuppgifter när det gäller fri informationsspridning (som min tolkning att informera sina kollegor i branchen om skrupelfria personer) så länge personuppgifterna inte namnger privata saker som vad katten, barnen, hunden heter eller vilken bostadsadress vederbörande har. Men väl personens namn och vilka bolag han företräder eller har kopplingar till, det är min tolkning av HD-domen.

Kontentan är att det är fritt för oss här på WN att informera varandra om rufflare i branchen, vad de heter och vilka bolag de är involverade i.

Börjar det ringa advokater från gamla stan så kan vi lungt hänvisa till yttrandefriheten gäller även i Sverige....

Jag är inte alls så säker på det:
Citat:

För att webbsidan skall vara undantagen från straffansvar enligt 7 § andra stycket personuppgiftslagen krävs emellertid härutöver att behandlingen på webbsidan skett ”uteslutande” för journalistiska ändamål.

Conny Westh 2008-08-18 08:44

Citat:

Begränsningen till ”uteslutande” journalistiska ändamål syftar i första hand på att klargöra att sådan personuppgiftsbehandling som sker inom massmedia och av journalister för annat än redaktionella ändamål faller utanför undantaget. Massmedias behandling av personuppgifter för exempelvis fakturering, direktreklam eller kartläggning av läsarprofiler faller således utanför undantaget (jfr rekommendationen 1/97). Något stöd för att uttrycket ”uteslutande” därutöver också skulle tolkas så att det oberoende av att en publicering haft journalistiska ändamål skulle vara möjligt att med stöd av personuppgiftslagen bestraffa angrepp på annans goda namn och rykte kan inte anses föreligga.
Det är viktigt att förstå vad "uteslutande journalistiska ändamål" syftar på och inte göra en allt för snäv ickejuridisk tolkning av begreppet......

Citat:

Högsta domstolen, som mot bakgrund av vad som anförts inte bedömt det som nödvändigt att inhämta något förhandsavgörande från EG-domstolen, finner sammanfattningsvis – vid tillämpning av 7 § andra stycket i den svenska person uppgiftslagen – att det inte är visat annat i målet än att Börje [R:s] behandling av personuppgifter på den aktuella webbsidan skett uteslutande för journalistiska ändamål. Han skall därför inte dömas till ansvar för den åtalade gärningen. Vid den bedömningen saknar Högsta domstolen anledning att pröva i vad mån det även på annan grund skulle kunna finnas skäl att ogilla åtalet."
"Pretty obvious to me...."

Citat:

Kommentarer
Högsta domstolens dom är principiellt viktig och väl övervägd. Den sätter på ett välkommet sätt in personuppgiftsskyddet i ett europeiskt yttrandefrihetsrättsligt sammanhang. Undantaget för journalistisk verksamhet anses värna om fri informationsspridning i frågor av betydelse för allmänheten eller för grupper av människor och om en fri debatt i samhällsfrågor. Sam*tidigt indikerar domskälen att det finns gränser för vad som kan anses utgöra användning av personuppgifter i journalistisk verksamhet. Publicering av uppgifter av rent privat karaktär kan exempelvis enligt HD normalt inte anses ha ett journalistiskt ändamål helt oberoende av om publiceringen sker i ett sammanhang som i övrigt har journalistiska ändamål. Av Europa*domstolens praxis framgår emellertid att det finns situationer där även uppgifter av privat karaktär kan omfattas av det yttrandefrihetsrättsliga skyddet. HD:s dom utesluter inte heller att andra former av personuppgifts*användning skulle kunna falla utanför de journalistiska ända*målen, t.ex. kan man tänka sig att behandling som är mer om*fattande och mer strukturerad för fortsatt data*behandling än vad som är nödvändigt för att uppfylla de aktuella informations- och debattbehoven i vissa fall anses falla utanför behandlingen för sådana ändamål. De exakta gränserna får fastställas i framtida praxis.

Det finns givetvis gränser vilka uppgifter man kan publicera som kattens namn är ju av ganska privat natur, personens namn är av allmänt intresse om det är en rufflare som man diskuterar....

Givetvis enligt min tolkning

Westman 2008-08-18 09:23

Ja precis det är din tolkning. Min tolkning är att WNs syfte inte är för "uteslutande journalistiska ändamål" och det uppfattar jag som den avgörande faktorn.

Vi lär knappast få veta vad som egentligen gäller förrän det hela ställs inför en domstol och det vore ju inte så jättekul kanske. :P

Conny Westh 2008-08-18 09:41

Citat:

Originally posted by Westman@Aug 18 2008, 09:23
Ja precis det är din tolkning. Min tolkning är att WNs syfte inte är för "uteslutande journalistiska ändamål" och det uppfattar jag som den avgörande faktorn.

Vi lär knappast få veta vad som egentligen gäller förrän det hela ställs inför en domstol och det vore ju inte så jättekul kanske. :P

"uteslutande journalistiska ändamål" är precis vad WN är. Dvs för fri informationsspridning och en fri samhällsdebatt, eller har jag missuppfattat något.....

WN samlar väl inte på sig personuppgifter av skumma personer för att fakturera dem eller skicka reklam till dem?

De personuppgifter som förekommer om skummisarna är just i debattinlägg i öppna forum.

Xamda 2008-08-18 11:41

Alldeles för en minut sedan ringde en av våra kunder och sade "Hej, kan du hjälpa mig? Det ringde en så underlig typ nyss..."

Hon blev uppringd av Colvento som ville hjälpa henne att skydda sitt domännamn för den facila summan av 199 kronor plus moms per år i tio år.

Hon hade ju redan räknat ut vad klockan var slagen, men ville ändå få det bekräftat...

De är rätt intensiva i sitt arbete. Det är en sak som är säker.

För övrigt tycker jag, oavsett domen från HD, att personuppgifter INTE hör hemma på detta forum, oavsett syfte, eftersom vi inte sitter med absoluta fakta i alla delar. Synd om någon blir uthängd och det skulle visa sig vara fel.

Det räcker väl med att hänga ut bolagen...? Så jag redigerar bort personuppgifterna nu.

Westman 2008-08-18 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:

Ursprungligen postat av Westman

"uteslutande journalistiska ändamål" är precis vad WN är. Dvs för fri informationsspridning och en fri samhällsdebatt, eller har jag missuppfattat något.....

WN samlar väl inte på sig personuppgifter av skumma personer för att fakturera dem eller skicka reklam till dem?

De personuppgifter som förekommer om skummisarna är just i debattinlägg i öppna forum.

Öhh, det är väl ganska uppenbart att "fri informationsspridning och en fri samhällsdebatt" är inte likställt med journalistisk verksamhet. Naturligtvis utesluter inte det ena det andra men de är inte synonyma med varandra.

Jag håller med Xamda (även om det tar emot av princip ;) ).

Magnus_A 2008-08-18 14:29

Då föreslår jag att vi länkar för att lyfta bördan från WN:s axlar.
Colvento IT: http://www.allabolag.se/5567433494
AP Factoring: http://www.allabolag.se/5567367122

Observera att WN eller Magnus_A inte tar något ansvar för vad ni hittar på länkarna.

Xamda 2008-08-18 19:49

Citat:

Citat:

Originally posted by -ConnyWesth@Aug 18 2008, 09:41
Citat:

Ja precis det är din tolkning. Min tolkning är att WNs syfte inte är för uteslutande journalistiska ändamål och det uppfattar jag som den avgörande faktorn.

uteslutande journalistiska ändamål är precis vad WN är. Dvs för fri informationsspridning och en fri samhällsdebatt, eller har jag missuppfattat något.....

Öhh, det är väl ganska uppenbart att fri informationsspridning och en fri samhällsdebatt är inte likställt med journalistisk verksamhet. Naturligtvis utesluter inte det ena det andra men de är inte synonyma med varandra.
Jag håller med Xamda (även om det tar emot av princip ).

Hehehe, kul att vi kan enas om något ibland...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson