WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Krasch direkt för Stockholm.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29128)

Ingo 2008-05-06 15:23

"Lanseringen av mångmiljonsatsningen Stockholm.se blev ett magplask direkt. Under premiärdagen var sidan omöjlig att nå och varierande felmeddelanden mötte besökarna.
– Vi har fått veta från vår driftleverantör att det är en av lastbalanserarna som har gått sönder. Den som finns kvar får då ta för stor trafik, säger Johannes Söderlund som ansvarar för projektet på Stockholms Kommun."

Källa: IDG.se

Med andra ord så krävs det mer än pengar för att det ska fungera.

palmik 2008-05-06 15:41

Citat:

Originally posted by Ingo@May 6 2008, 15:23

Med andra ord så krävs det mer än pengar för att det ska fungera.


Hurra för projekt med starka ägare *ironi* :)

Robert 2008-05-06 15:50

Det var ju en lastbalanserare som hade pajjat. Kanske vi ska kölhala en koreansk fabriksarbetare istället för en utvecklare?

eliasson 2008-05-06 16:23

Helt otroligt att det är så otroligt mycket pengar inblandat i en sådan satsning, som dessutom finansieras av staten, av skattebetalare.

Mickee 2008-05-06 18:16

Va? vad är det som har kostat SÅ många miljoner? Att plocka fram publiceringsverktyget och ett frontend eller att sammanställa all information på sidan?

Vad behöver dom lastbalanseraren till (på DEN sidan)?
Hur mycket besökare kan den ha tagit imot?!?

Verkar som dom har satt den som gjort upphandlingen på tokfel stol......

Jag blir bara förbannad på sånthär när det är skattepengar inblandade.

edit: varför behöver man bygga en egen karttjänst istället för att intergrera någon av dom som finns (tom flera gratis) på nätet. jag blir bara ledsen på slöseri med mina pengar!

Robert 2008-05-06 19:11

Jo, det är väl inte dom skarpaste tupparna som struttar omkring på Logica, men jag kan tänka mig hur många som varit in i projektets olika faser och under hur lång tid, så 9miljoner är inte en konstig siffra heller

Anders Larsson 2008-05-06 19:19

Hur mycket fakturerar ni i timmen för konsultuppdrag? Visst är 9 miljoner mycket pengar, men det är ingen sajt som är hopslängd på en vecka.

En kommuns hemsida är kritisk och ska öht inte kunna gå ner av "för mycket trafik", inte minst för att det är en kanal för boende att få reda på viktig information. Vart vänder sig Stockholmare vid ett större gasutsläpp, en bomb i tunnelbanan eller liknande? Många testar nog stockholm.se. Ingen ursäkt i världen är acceptabel från leverantörens sida.

En inte allt för vild gissning är att projektet har pågått mellan 6-9 månader, och att det dessutom är en hel del integration mot interna system (e-myndighets-tjänster).

coredev 2008-05-06 19:55

Tycker att de har lyckats riktigt bra med sajten. Enkel, rak och lagom snygg.

Att beräkna så att man har tillräckligt med prestanda vid byte av platform är hyffsat svårt, så sånt händer.

Danielos 2008-05-06 20:55

Jag har stor erfarenhet av mod_balancer och mod_proxy i apache och kan bara konstatera att plattforumen för stockholm.se måste ha varit felbyggd. Om en lastbalanserare eller en apache klient ryker ska det funka ändå.

patrikweb 2008-05-06 21:11

Är som vanligt, skattepengar och amatörer som verkar hålla i lösningarna.

Nyligen var skandiabanken nere över 9h pga elavbrott.

Statliga/Kommunala och större företag har verkligen problem med att ha saker fungerande.

Skulle ett webbhotell där folk har sin sida med en besökare i månaden vara nere i 5 minuter skulle det blivit ett jävla liv medans att en bank är nere i över 9h gnäller ingen över.

Man får vara bra jävla idiot om man har 2 lastbalanserare för redundans samtidigt som man inte har kapacitet för endast köra på en.

Fattar inte hur folk har rätt att få lön för ett sådant arbete. Sedan kan jag inte tro att Stockholm.se kan ha så många besökare.

Magnus_A 2008-05-06 21:42

Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Helt otroligt att det är så otroligt mycket pengar inblandat i en sådan satsning, som dessutom finansieras av staten, av skattebetalare.

Inte staten, Stockholms kommun. Jag betalar, landsortsborna gör det inte.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
...
Skulle ett webbhotell där folk har sin sida med en besökare i månaden vara nere i 5 minuter skulle det blivit ett jävla liv medans att en bank är nere i över 9h gnäller ingen över.
...

Tror inte att Skandiabankens kunder håller med dig.

\gro 2008-05-06 21:48

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@May 6 2008, 19:19
... Vart vänder sig Stockholmare vid ett större gasutsläpp, en bomb i tunnelbanan eller liknande? Många testar nog stockholm.se. ...

Jag skulle tippa på att de flesta stockholmare skulle vända sig till aftonbladet eller liknande nyhetskällor.

Anders Larsson 2008-05-07 01:33

Citat:

Ursprungligen postat av gro
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
... Vart vänder sig Stockholmare vid ett större gasutsläpp, en bomb i tunnelbanan eller liknande? Många testar nog stockholm.se. ...

Jag skulle tippa på att de flesta stockholmare skulle vända sig till aftonbladet eller liknande nyhetskällor.

Många gör säkert det, också, och vi vet ju redan hur bra de hanterar extrema besökstoppar. Host host.

gummianka 2008-05-07 09:15

Men ni tänker väldigt kommersiellt, det är väl en informationskanal som vilken som helst för Stockholms invånare, det är ungefär som den omdebatterade DVD´n som ÖB gjorde, slå ut den totala kostnaden på antalet mottagare, och se vad annat man hade fått för dom pengarna ? Högt räknat en 10:- per invånare, det är knappt det räcker till porto, ska man sen diskutera den utifrån kommersiella hänsyn så får det ju göras utifrån hur mycket pengar man kan dra in på annonser och vad det nu kan vara....

Magnus_A 2008-05-07 09:42

Det är mycket pengar ändå, men man får se det som att ett sånt här projekt har helt andra krav än de hemsidor som majoriteten här sysslar med att bygga på håltimmar i skolan. Noterar dock att delar av de gamla systemet fortfarande är i drift, till exempel de sidor som är säkrade. Att bygga bryggor till alla sådana system är rätt arbetsamt och det är helt andra krav på spårbarhet och säkerhet som finns eftersom det är myndighetsutövning det handlar om med en hel dröse lagar som ska följas.
Att det blir lite inkörningsproblem på en stor sajt är väl helt normalt.

Danielos 2008-05-07 10:28

Sidan stockholm.se har gått segt hela morgonen idag så det verkar vara andra problem än bara att en lastbalanserare skulle ha gått sönder, vilket jag personligen tror bara är en ursäkt tagen från luften.

Mickee 2008-05-07 11:09

hm kravspecar, fakturor/fakturaspec osv är väll offentliga handlingar om jag inte missminner mig? vore skoj att se.

palmik 2008-05-07 11:14

Tyvärr så blir det nog lätt så att när det är en statlig myndihet som gör upphandling så försöker konsultfirmorna suga ut så mycket pengar det bara går (alltså göra klart projektet är ju ingen superbra idé då) och till skillnad från företag med faktiska ägare kommer man lättare undan med det.

Säger inte att det är så i detta fallet utan bara rent generellt.

Ingo 2008-05-07 11:23

Tyvärr verkar det som sagt inte bättre idag, går väldigt segt att komma in på webbplatsen.

På DagensMedia så berättar man bl.a varför sajten kostar så många miljoner, rolig läsning:
DagensMedia.se

Idag kom jag dessutom till en flashsajt där jag skulle klippa bandet för deras premiär, det slapp jag igår.

Daniel.st 2008-05-07 11:53

Visst är det mycket pengar men inte orimligt mycket för en sida i den här storleksklassen.

Man får tänka lite djupare än bara vad man ser på startsidan för att förstå vad det kan vara som kostar.

Förrutom allt man ser ingår det förmodligen även ett ramverk under ytan för att alla inblandade ska kunna arbeta tillsammans på ett vettigt sätt. Ev. finns här även krav på spårbarhet, arbetsflöden kring godkännande osv.

Förmodligen finns integration med ett flertal andra tjänster inom kommunen och ev. kommunala bolag. Säkerhet i den hanteringen och flöden kring hur informationen hanteras kan bli ganska komplicerade.

Lön till alla inblandade internt i projektet. Alla som jobbar internt med projektet kring information osv jobbar inte gratis och deras lön är förmodligen inräknad i priset.

Osv osv osv

Daniel.st 2008-05-07 12:16

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 6 2008, 21:11
Statliga/Kommunala och större företag har verkligen problem med att ha saker fungerande.
Det är mycket möjligt men statliga/kommunala och större företag har oftast också många fler faktorer och processer att ta hänsyn till vilket oftast leder till att det blir mer komplicerat än för ett mindre företag. Tänk bara på vilka olika krav det förmodligen ställs på integration med andra system mellan Stockholm.se och låt oss säga ett företag med 10 anställda. Visst går det ändå att få till något som fungerar men det är kanske svårare för någon utan insikt i det aktuella systemet att förstå svårigheterna.

Naturligtvis är jag också medveten om att det såklart finns företag med få anställda men som ändå har stora krav på exempelvis integration och där informationen är hårt knutna till slipade processer (exempelvis webbhotell och postorderföretag) men då är inte heller webbsidan något man smäller ihop på ett par dagar.

palmik 2008-05-07 12:46

Räknar man varje arbetstimma som värd SEK900 så är det jobb för ca fem personer i ett år om de har fem veckors semester. Så visst det är väll ok, löjligt att få ett sånt här problem bara.

danjel 2008-05-07 13:25

Misstänker att cachning inte används...kanske pga anpassa sidorna..men då kan det bli stora problem med prestanda

bjoahl 2008-05-08 19:28

9 miljoner är förvånansvärt billigt... dom kunde lätt bränt iväg det mångdubbla. Fast det är klart, ett team sammansatt från wn hade väl kunnat promenera iväg med en fin vinst ;-)

(Sen är den dyra biten ändå att hålla sidan igång och uppdaterad..)

MrHandley 2008-05-09 09:32

Bara jobbet att massera om informationen på alla gamla sidor och strukturera om den... ajajaj viket jobb.

Informationsstrukturer, processer och kvalitet kostar. Det har däremot inget att göra med teknik vilket de flesta här verkar hugga emot.

En invitebeta hade ju kunnat hjälpa dem att upptäcka belstningsproblemen, men det är alltid lätt att granska något utifrån och vara efterklok.

DistansData 2008-05-09 20:06

Ser att det är flera här inne som försöker få det till att 9 miljoner för siten skulle vara ett lågt pris, det är patetiskt tycker jag, visst det är fortfarande folk som tror att it-kraschen aldrig hände och många kommuner och statliga instutioner som har upphandlare som aldrig överhuvudtaget överväger att se alternativen för hur dom kan bygga upp en site till en bråkdel av kostnaden mot vad dom alltid har betalat.

Säg att 10 personer skulle jobba heltid med det i 1 år så skulle det betyda att varje person skulle få 900 000 kr, det är för mycket pengar, tror inte att 10 personer jobbade i 1 år på heltid med projektet.

Jag åtar mig själv inte så här stora projekt, men nog skulle jag om jag organiserade upp det jobbet kunna göra det för en bråkdel av den summan.

Ta en jämförelse, man kan få indiska och ryska programmerare som jobbar för neråt 250 kr i timmen. Designen är ju inget problem och kostar inga pengar. Att bygga plattformen vet jag inte hur många timmar det har tagit eller skulle ta, jag tror att om det var 50 000 sidor så är det väl där största tidsåtgången finns, förutsatt att det inte sen tidigare fanns en databas som sen går att porta över till det nya systemet ?

Då blir arbetstiden genast mycket lägre när det gäller själva sidorna som ska in om det går att få över alla sidorna till det nya systemet, mycket enklare sen att radera och ändra i befintliga sidor.

Finns nog kopplingar till andra system från siten men trots allt om dom finns där sen tidigare så klarar en duktig programmerare ganska snabbt att koppla ihop dom i det nya systemet också.

Jag påstår inte att jag själv skulle ha kunnat programmerat plattformen men med hjälp av duktiga programmerare och t.ex Open Source som Joomla i grunden så ser jag inget problem med det, om man skulle skippa indier och ryssar så finns det väldigt duktiga svenska programmerare som jobbar för 350 - 450 kr i timmen.

9 miljoner, ja det låter för mig löjligt mycket pengar, tur att man inte bor i Stockholm och betalar till det projektet :D

tvmatchen 2008-05-09 22:53

Jag är medveten om att jag är i minoritet, men jag har kört Opera som browser länge och det känns trist att man lagt så mkt pengar på en site som inte alls fungerar i Opera. Varje gång man går in på en sida så får man en inloggningsruta och kartfunktionen står bara och blinkar :(

Anders Larsson 2008-05-10 00:00

Det handlar ju inte om 9 miljoner är ett lågt pris eller inte. Ingen av oss här har överhuvudtaget någon möjlighet att bedömma det. Vi har inte sett kravspec, vi vet inte hur mycket anpassningar det är till interna system.

Det är ju inte direkt en standardsajt som man slänger upp i Wordpress.

DistansData 2008-05-10 05:48

Jag kan säga direkt att 9 miljoner finns det ingen chans att någon kan begära för en webbsite typ stockholm.se förutom dom som har en tumme inne i t.ex Stockholm stad sen tidigare !!

Dom har nog jobben kvar sen många år tillbaka antagligen och kommer att ha det så länge det inte det kommer in en annan som ska upphandla nya projekt åt Stockholm stad.

gummianka 2008-05-10 06:53

Citat:

Originally posted by DistansData@May 10 2008, 05:48
Jag kan säga direkt att 9 miljoner finns det ingen chans att någon kan begära för en webbsite typ stockholm.se förutom dom som har en tumme inne i t.ex Stockholm stad sen tidigare !!

Dom har nog jobben kvar sen många år tillbaka antagligen och kommer att ha det så länge det inte det kommer in en annan som ska upphandla nya projekt åt Stockholm stad.

Och det baserar du på ? Jag försökte hitta referenser på Er sida som kunde ge ett hum om hur du kommer fram till det så säkert, men hittade inga som jag kunde tänka mig ens var i närheten, och när det gäller hur omfattande siten är så är det vad jag förstår ingen som har exakt information.

Igen, det är ju heller ingen av oss som vet exakt vad som ingår i dessa 9 miljoner, som ju är en siffra som dom kastat ur sig, är det en tjänst som man har upphandlat så är jobbet ju inte färdigt än, så om dina 10 personer (som ger en lön på 500:- vilket känns lite lågt just här) jobbat i ett år, och 5 av dom ska fortsätta i ett halvår till innan man säger "nu fungerar det" så...ja...och då har vi helt och hållet bortsett från hårdvarukostnader...

Anders Larsson 2008-05-10 13:07

Det är jävligt gott, nästa gång jag ska ha en sajt så vet jag många som gör det för en spottstyver iaf. Oavsett vad det är för funktioner i den. :P

Daniel.st 2008-05-11 19:15

Jag står på mig och vill fortfarande hävda att det är rimligt om kostnaden även inkluderar interna resurser och inte bara konsulter. I de flesta större projekt jag är inblandad i brukar vi som konsulter stå för ungefär 1/4-1/2 av kostnaden för hela projektet, dvs. mindre än hälften. Resten är kostnader för intern personal och resurser hos kunden. Naturligtvis vet jag inte hur det ligger till i detta fall men vill bara påpeka att det kan vara så att den tekniska utvecklingen egentligen inte är den större delen av kostnaden.

DistansData 2008-05-12 16:35

Staten ska tydligen satsa stort på Öppen Källkod så lite är det ju på gång i alla fall jämfört med det trångsynta tänkandet från förr http://www.idg.se/2.1085/1.160841

martineden 2008-05-13 09:05

Billigare än 250 000:- i "renoveringskostnad" per månad till vissa dagis iaf.

Creuna fick alla 9 Mkr, Rewir och Publik Kommunikation lade beslag på stora slantar. De förstnämnda kan ta en bra slant i timmen för sina seniorkonsulter.

Jag följde denna affär på bloggen: http://edenstrom.wordpress.com/2008/05/08/...e-pa-episerver/


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson