WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Omöjliga kunder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28191)

pokerstjärna 2008-03-27 12:41

:rolleyes: En kund kontaktade mig för två månader sen och ville ha en hemsida.
Han beskrev hur han ville ha den och jag jobbade efter det.
Kund var nöjd och jag fakturerar.
Efter en månads tid så ser jag att betalningen inte har kommit in.
Jag skickar en påminnelse (utan påminnelseavgift), väntar 10-dagar men fortfarande ingenting.
Nu skickar jag ut en påminnelse med en extra avgift på 50kr.
Skickar även påminnelserna per e-post.

Nepp, ingenting kommer in där heller.
Skickade iväg en till påminelse där det även stod att det kommer bli ett ärende för inkasso om inte pengarna kommer in snarast.

Nu ringer kunden upp mig och är fly förbannad:

ring ring

Hallå?
Du tar ut XXXX summa för arbetet och nu vill du ha moms också
- Hej, lugna ner dig, vem är det jag talar med?
XXXXXXX
- Okej, hej! det är inte jag som ska ha momssumman utan det är statens som ska ha dessa pengar.
Ja, självklart, men varför talar du inte om för mig att priset är exklusive moms.
- Det står klart och tydligt i avtalet att, alla priser är exklusive moms om inget annat anges.
Det står ingenting där.
- kolla rad 4.
Okej men kan du inte ta bort påminnelseavgiften, det är för mycket tycker jag.
- Det kan jag tyvärr inte göra, då du haft den tid på dig att betala in pengarna och vi har försökt nå dig via e-post och skickat ut påminnelse utan avgift innan.
Du ska få dina jävla pengar, detta ska jag komma ihåg.
- Ursäkta? vad menar du med det?
Jag är ingen jävla svenne att ha att göra med.
- Okej?

Sen blev jag klickad <_<
Får sedan ett e-post om att h'n kommer att betala in summan enligt sista fakturan (påminnelsen).

Har ni också haft sådana omöjliga kunder? :o

jonny 2008-03-27 12:42

Såna kunder vill man bara bli av med. Kom ihåg det här om han/hon hör av sig igen.

Lundmark 2008-03-27 16:08

Undra hur sådana människor egentligen mår?

pokerstjärna 2008-03-27 16:11

Det är sådana människor som gör så att man tappar lusten för att fortsätta.
Glömde även nämna (ej viktigt igentligen) att kunden fick reducerat pris.

Mortekai 2008-03-27 16:32

Inte skoj sånt där och jag förstår din reaktion...
Har du kikat på någonting som Payson när det gäller just hemsidor? Dom fungerar som en slags garanti mellan köpare och säljare så båda kan vara säkra på att få det dom vill ha utan sånt trassel...Du börjar jobba när dom satt in pengar, Payson behåller pengarna tills kunden säger att produkten leverats och dom är nöjda, annars betalas pengarna tillbaka...

Håll humöret uppe och kom ihåg att eftersom livet går i vågor så betyder en sådan här djupdykning att du kommer att ha en riktigt bra dag framöver :)

palmik 2008-03-27 16:50

Faktura -> påminnelse -> intrum

Gör det på automatik, när du mailar och ringer osv blir det här med betalning så personligt.

Enkel regel :), är du etablerad så ta alltid förskott från nya kunder.

JonathanS 2008-03-27 16:51

:) Omöjliga kunder hör till, det är en liten krydda i den gråa vardagen. Du har inte haft en riktigt omöjlig kund förrän du har blivit hotad till livet.

eliasson 2008-03-27 17:07

Bara att dra iväg till inkasso så betalar dom direkt ;-)

pokerstjärna 2008-03-27 17:24

Mortekai Smart sätt, verkligen.
Men jag jobbar som så att jag gör klart uppdraget efter kundens behov och tar betalt efter att arbetet är klart.

Palmik : Det är en rätt så nystartad firma, så man får vänta lite med förskottsbetalningar. :)

JonathanS: Ja självklart är det så :) jag är ju själv skitdryg emot dig när jag ringer in :) (ställer omöjliga frågor :P)
Att bli hotad till livet skulle vara väldigt jobbigt, som tur han jag inte bli det nu.

clonix 2008-03-27 18:21

Pokerstjärna:

Problemet började inte med att kunden inte betalade fakturan...

Problemet började med att du plockade in kunden från första början! :)

Det jag försöker säga är att om kunden tycker en påminnelseavgift på 50 kr är/känns för mkt. så jobbar du med största sannolikhet med fel sorts kunder!

Satsa på de som har $$$ och som själva tagit fram en vettig grundplan =)

pokerstjärna 2008-03-27 18:28

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 27 2008, 19:21
Pokerstjärna:

Problemet började inte med att kunden inte betalade fakturan...

Problemet började med att du plockade in kunden från första början! :)

Det jag försöker säga är att om kunden tycker en påminnelseavgift på 50 kr är/känns för mkt. så jobbar du med största sannolikhet med fel sorts kunder!

Satsa på de som har $$$ och som själva tagit fram en vettig grundplan =)

Så kan du inte resonera.
Hur ska jag veta om kunden är bra eller inte?
Självklart gjorde jag en kreditkoll på kund och den har inte haft betalningsanmärkningar senaste fem åren.
"Man kan aldrig veta om kunden är bra eller dålig."

Du menar allstå att felet låg hos mig? :angry: :(

Mortekai 2008-03-27 18:33

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 27 2008, 18:24
Mortekai Smart sätt, verkligen.
Men jag jobbar som så att jag gör klart uppdraget efter kundens behov och tar betalt efter att arbetet är klart.

Det fungera med den varianten också, när projektet är klart ber du dom sätta in betalning på Payson innan du levererar, då är ni båda skyddade. Fast jag jobbar i ärlighetens namn på samma sätt som du gör jag också :)

jonny 2008-03-27 22:26

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Ursprungligen postat av clonix
Pokerstjärna:
Problemet började inte med att kunden inte betalade fakturan...
Problemet började med att du plockade in kunden från första början
Det jag försöker säga är att om kunden tycker en påminnelseavgift på 50 kr är/känns för mkt. så jobbar du med största sannolikhet med fel sorts kunder
Satsa på de som har och som själva tagit fram en vettig grundplan =)

Så kan du inte resonera.
Hur ska jag veta om kunden är bra eller inte?
Självklart gjorde jag en kreditkoll på kund och den har inte haft betalningsanmärkningar senaste fem åren.
Man kan aldrig veta om kunden är bra eller dålig.
Du menar allstå att felet låg hos mig?

Clonix har väl en poäng. Är du nystartad kanske det är svårt att se; men efter ett tag lär man sig vilka som är affärsmän (eller kvinnor för den delen) och vilka som är hemmapulare.

Bara det att folk börjar prata om momsen är en varningssignal. Alla som bedriver seriös affärsverksamhet vet hur det fungerar och att priser mellan företag alltid anges exklusive moms.

Det viktigaste du kan lära dig är att säga nej.

Dennis Holm 2008-03-27 23:19

jag håller inte riktigt med..
han kan ha verkat trevlig och proffsig i början..
och det var först när fakturan damp ner som han gnäller på moms.

och hans reaktion..
att man tar för givet att man tar det svart.. med den tonen.. dåligt.

Mortekai 2008-03-27 23:49

Jag håller med mervinst, det verkar som om alla lamporna lyste grönt fram till fakturan och då är det inte mycket man kan göra. Nu kan det visserligen ligga annat bakom kundens uppträdande som kanske inte alls är relaterat till ärendet, som personliga problem eller finansiellt trubbel som gör alla lite griniga...

pokerstjärna 2008-03-28 01:40

Jonny: Ta inte illa upp, men även om jag hade varit med i 10 års tid, så hade jag omöjligt kunna veta om kunden ska betala eller inte.
En kund ringer dig och vill ha en hemsida, jaha okej?

Jag tar för givet att han inte tror att detta är svart arbete.

Norman 2008-03-28 03:43

Jag har en sådan kund också..
Nu har faktura skickats samt påminnelse och andra påminnelse.
Nästa blir inkasso.

Skit är det att man lagt så mycket jobb på att supporta kunden med hans frågor.
Dessutom var han trevlig och vänlig, aldrig varit problem under själva uppsättning av tjänst och nyttjande.

Men när det väl kom till kritan så börjar han dra sig med betalning. Illa :(

Robert 2008-03-28 15:06

En notering angående Payson (och även andra aktörers lösningar för att säkerställa att pengarna hamnar där dom ska); Dessa tjänster är väl designade för att skydda köpare ifrån säljare och inte tvärtom? En köpare kan mycket väl ta emot en vara/tjänst och påstå att den är skit och få Payson att inte betala ut pengarna, dvs köparen behåller både produkten och pengarna. Har jag fel? :)

Ara 2008-03-28 15:08

Citat:

Originally posted by Robert@Mar 28 2008, 16:06
En notering angående Payson (och även andra aktörers lösningar för att säkerställa att pengarna hamnar där dom ska); Dessa tjänster är väl designade för att skydda köpare ifrån säljare och inte tvärtom? En köpare kan mycket väl ta emot en vara/tjänst och påstå att den är skit och få Payson att inte betala ut pengarna, dvs köparen behåller både produkten och pengarna. Har jag fel? :)
Du har helt rätt.

christian@eventkoll 2008-03-28 16:08

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Mar 27 2008, 18:24
Palmik : Det är en rätt så nystartad firma, så man får vänta lite med förskottsbetalningar. :)

Vi tar alltid 50% i förskott, ingen kund som har klagat än så länge.

Känns extra viktigt om det är ett nystartat företag, det har dessutom rätt kunder förståelse för.

Mortekai 2008-03-28 16:28

Citat:

Originally posted by Robert@Mar 28 2008, 16:06
En notering angående Payson (och även andra aktörers lösningar för att säkerställa att pengarna hamnar där dom ska); Dessa tjänster är väl designade för att skydda köpare ifrån säljare och inte tvärtom? En köpare kan mycket väl ta emot en vara/tjänst och påstå att den är skit och få Payson att inte betala ut pengarna, dvs köparen behåller både produkten och pengarna. Har jag fel? :)
Händelseförlopp vid oenighet om köpare inte godkänner vara
  • Köparen skall inom sin tidsfrist returnera varan till säljaren och meddela detta på sitt Paysonkonto.
  • Säljaren meddelas via e-post att varan skickats i retur.
  • Säljaren meddelar på sitt Paysonkonto om denne godkänner eller underkänner returen.
  • Om säljaren varken godkänner eller underkänner returen inom sin tidsfrist släpps pengarna till köparens Paysonkonto när tidsfristen gått ut.
  • Om säljaren underkänner returen låses pengarna tills dess att köpare och säljare kommit överens om en lösning. Vid behov, i ytterst svårlösta fall, kan köpare och säljare genom egen försorg få saken rättsligt prövad. Båda parter kan när som helst låsa upp pengarna till motparten, genom att klicka på "Lås upp pengar..." under transaktionens detaljer.

https://www.payson.se/about/guarantee/guara...tailedInfo.aspx

palmik 2008-03-28 21:16

Citat:

Originally posted by christian@eventkoll@Mar 28 2008, 17:08

Vi tar alltid 50% i förskott, ingen kund som har klagat än så länge.
Känns extra viktigt om det är ett nystartat företag, det har dessutom rätt kunder förståelse för.

Jo precis, rätt kunder förstår värdet av tid och risk. Ett projekts framgång eller misslyckande beror ju i regel precis lika mycket på kunden som på leverantören, iaf när det handlar om projekt där en viss mån av projektledning behövs.

Exakt och detaljerad spec -> fast pris, gärna betalning vid milstolpar
Otydlig spec där det finns många okontrollerbara faktorer -> timpeng eventuellt i kombination med nån form av bonus relaterad till vissa nyckeltal

Personer som vill snylta på din tid och kunskap finns det väldigt gott om, försök undvika dem :)

clonix 2008-03-28 22:07

Pokerstjärna:

Rent krasst så betyder en eller 2 betalningsanmärkningar mycket lite......
Det betyder HISTORISKT sett att någon betalning inte skötts/kunna betalats!
och ja det ger en lite ökad risk att det kanske blir strul med betalningen.

Har personligen varit projektledare för hundrals webb-projekt
Allt från enklare sidor till "Bosses bilfirma" till grymt stora lösningar för hela koncerner.

Det finns en hel massa varningssignaler som gör att man ganska snabbt kan
avgöra om det kommer bli en bra kund eller inte.

Har länge funderat på att göra en PDF-bok med mina erfarenheter i ämnet
och denna tråd har fått mig att fundera djupare på saken.

jihoakim 2008-03-29 00:24

Jag har en inbyggd "bakdörr" i olika varianter till mina produktioner.

Skulle kunden strula så vet jag att jag kan ställa till tillräckligt med oreda på kundens webbplats eller cms så produkten blir obrukbar.
Det psykologiska övertaget har hjälpt mig många gånger vid uteblivna betalningar.

Har dock aldrig behövt gå så långt som att aktivera mina "point of no return"-funktioner, ännu.

FredrikNas 2008-03-29 00:56

hehe kan inte låta bli att små-le åt denna tråd, inte för att jag inte sympatiserar... men jag läste ju Mats tråd om jobbiga kunder för några månader sedan.. där män försöker skicka tillbaka begagnade uppblåsbara sexdockor... det är vad jag kallar besvär..

jihoakim, skojar du? är det verkligen lagligt att jobba på det viset? att ge dig själv access till sidan utan kundens medvetande? är det inte vettigare och framförallt ärligare att helt enkelt säga money down? d.vs leverera inte utan att ha fått betalt. jag skulle bli fly förbannad om jag köpt en vara betalar för den och sen ser att utvecklaren har en möjlighet att komma åt min information.. då skulle jag aktivera mina egna "point of no return" funktioner ;)

hubbert 2008-03-29 01:08

Om du sätter in en form av äganderättsförbehåll i dina fakturor kan man ta bort allt man gjort om inte kunden betalt hela beloppet, eller hur man nu har formulerat det.
Visst man bör dock återställa hur det såg ut före man började.

FredrikNas 2008-03-29 01:26

naturligtvis, det måste ju vara det enda vettiga sättet att skriva ett avtal, dvs att skaparen äger allt tills att det är betalt och klart.

edit: också måste ju köparen skyddas i avtalet, så att inte skaparen får för sig att skita i leverans och köra den färdiga sidan själv.

pokerstjärna 2008-03-29 01:53

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 28 2008, 23:07
Pokerstjärna:

Rent krasst så betyder en eller 2 betalningsanmärkningar mycket lite......
Det betyder HISTORISKT sett att någon betalning inte skötts/kunna betalats!
och ja det ger en lite ökad risk att det kanske blir strul med betalningen.

Har personligen varit projektledare för hundrals webb-projekt
Allt från enklare sidor till "Bosses bilfirma" till grymt stora lösningar för hela koncerner.

Det finns en hel massa varningssignaler som gör att man ganska snabbt kan
avgöra om det kommer bli en bra kund eller inte.

Har länge funderat på att göra en PDF-bok med mina erfarenheter i ämnet
och denna tråd har fått mig att fundera djupare på saken.

Då tycker jag du kan ge lite "professionell tips" om hur man ska bedöma om en kund är lämplig för att vara kund.
Enligt mig blir det rätt så omöjligt per telefon, det händer att jag får ett jobb per e-post eller tele.

clonix 2008-03-29 02:53

Pokerstjärna: vart skickar jag fakturan sen ? :P

pokerstjärna 2008-03-29 04:41

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 29 2008, 03:53
Pokerstjärna: vart skickar jag fakturan sen ? :P
Ingenstans... du kan dela med dig av din erfarenhet är det inte det forum är till för dels <_< :rolleyes: :)

Kedi 2008-03-29 07:15

Citat:

Originally posted by clonix@Mar 28 2008, 23:07
Pokerstjärna:

Rent krasst så betyder en eller 2 betalningsanmärkningar mycket lite......
Det betyder HISTORISKT sett att någon betalning inte skötts/kunna betalats!
och ja det ger en lite ökad risk att det kanske blir strul med betalningen.

Har personligen varit projektledare för hundrals webb-projekt
Allt från enklare sidor till "Bosses bilfirma" till grymt stora lösningar för hela koncerner.

Det finns en hel massa varningssignaler som gör att man ganska snabbt kan
avgöra om det kommer bli en bra kund eller inte.

Har länge funderat på att göra en PDF-bok med mina erfarenheter i ämnet
och denna tråd har fått mig att fundera djupare på saken.

Även om en person har betalningsanmärkning så innebär det inte att personen skulle vara oärlig och skippa att betala eftersom en betalningsanmärkning kan uppstå på flera sätt.

jonny 2008-03-29 07:48

Citat:

Originally posted by jihoakim@Mar 29 2008, 01:24
Jag har en inbyggd bakdörr i olika varianter till mina produktioner.
Skulle kunden strula så vet jag att jag kan ställa till tillräckligt med oreda på kundens webbplats eller cms så produkten blir obrukbar.
Det psykologiska övertaget har hjälpt mig många gånger vid uteblivna betalningar.
Har dock aldrig behövt gå så långt som att aktivera mina point of no return-funktioner, ännu.

Där försvann du garanterat från listan över seriösa leverantörer. Är du galen? Det är ju som att du skulle sälja en vara på kredit och sedan bryta dig in i köparens hem för att återta den.

jonny 2008-03-29 07:50

Betalningsanmärkning är en varningsklocka. Det behöver inte innebära problem, men det kan göra det.

Finns många andra subtila signaler.

MrHandley 2008-03-31 13:38

Citat:

Originally posted by jihoakim@Mar 29 2008, 01:24
Jag har en inbyggd "bakdörr" i olika varianter till mina produktioner.

Skulle kunden strula så vet jag att jag kan ställa till tillräckligt med oreda på kundens webbplats eller cms så produkten blir obrukbar.
Det psykologiska övertaget har hjälpt mig många gånger vid uteblivna betalningar.

Har dock aldrig behövt gå så långt som att aktivera mina "point of no return"-funktioner, ännu.

Snälla, säg att det är ett skämt?...

Såg att jonny reagerat på det också. Du kan väl inte seriöst mena att du bygger in bakdörrar på det sättet?

pokerstjärna 2008-03-31 16:11

Idag kom inbetalningen in :)
Dock utan påminnelseavgiften, men det får jag leva med.

jihoakim 2008-03-31 18:42

Det låter nog värre än vad det är. Jag bygger inga tunnlar så jag får totalt kontroll över webbplatserna som det nog gav intryck av att göra. Handlar mer om att t ex påverka vissa filer, Tanken bakom det hela är om jag gör ett jobb, inte får betalt och kunden drar vidare till ett annat hotell så kan jag påverka så dom får problem att använda mitt cms som då är stulet och kan ge ifrån sig ett meddelande i stil med att "detta är en oregistrerad kopia" på varje sida som dom systemet producerar. Vem som helst med lite kunnande i php klarar av att hitta och ta bort den variablen. Så det stoppar ingen och ger inte mig åtkomst till webbplatser.
Självklart försvinner tekniken såfort allt är grönt och fakturan är betald, så det finns inga möjligheter för mig andra personer att påverka i efterhand.

MrHandley 2008-04-01 08:11

Skönt att du förtydligade, för nu känns det ju mycket bättre...

clonix 2008-04-02 02:26

jihoakim...

Jag är ingen expert på ämnet men är rätt övertygad att om du
inte meddelar kunden detta i tex. en offert eller avtal etc
och sedan går in och "aktiverar" detta system så kan du få problem med lagen.

Du angriper problemet från fel håll.
Det är inte kunden som ska behöva ha en sådan "backdoor" i sitt system för att inte
du har bra rutiner för fakturering, krav, inkasso osv.

En bilmekaniker får inte mixtra med bilen så nåt händer om du inte betalar räkningen...
en tv-reparatör får inte trixa med TVn så den slockar om du inte betalar... osv.

Eller får o får är väl fel att säga.....Men det hela handlar om och visar på brister
i rutiner kring fakturering etc.

Xamda 2008-04-02 09:00

En jämförelse är ju i och för sig kabeltv:n som slutar fungera om jag inte betalar, en del biluthyrningsfirmor som har fjärrstyrda startspärrar så att om ett fordon försvinner eller inte betalas så kan dels spåra det och dels stoppa det...

Jag är kluven i frågan, eftersom jag tycker det är riktigt obehagligt när kunder blåser en leverantör och då kunden sitter med alla kort på handen, det vill säga ma kan inte göra något.

Clonix - vänd på frågan, är det leverantören som skall lida för att kunden är ett kräk som inte gör rätt för sig? Det tycker jag är en mer korrekt fråga.

Så länge det framgår av avtalet att denna funktion finns med ser jag inte direkt något problem med den. Har man gjort rätt för sig så har man inga problem och i annat fall får man stå sitt kast.

Sedan beror det ju helt och hållet på hur detta system man bygger fungerar och hanteras, men kan det stängas av permanent när köparen gjort rätt för sig så är det väl inget att orda om?

Vatos Locos 2008-04-02 10:19

Citat:

Originally posted by JonathanS@Mar 27 2008, 16:51
:) Omöjliga kunder hör till, det är en liten krydda i den gråa vardagen. Du har inte haft en riktigt omöjlig kund förrän du har blivit hotad till livet.
Japp, stämmer bra :P


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson