![]() |
We feel it is our duty to bring this to light and make people aware of what's happening. As you may have heard, Senator Olympia Snow (R-ME) has very recently introduced a bill that could threaten the future of the domain name industry and internet commerce. Snowe's bill has been introduced as the "Anti-Phishing" bill, but contains provisions that are largely unrelated to these objectives. These provisions radically and unnecessarily expand the rights of trademark owners to essentially provide them with monopoly rights on registered trademarks. This would be to the detriment of millions of individuals and businesses engaged in lawful and legitimate Internet commerce.
If the bill passed through congress, it may allow large businesses to take domain names with little to no effort. Trademark owners already prevail in 85% of all UDRP complaints and nearly 100% of all ACPA cases. Yet some apparently now wish to establish a new regime for contesting allegedly “infringing” domains that is tilted even more in their favor by denying basic due process and substantive protections to domain name registrants – and that provides the possibility that they can use their power and influence to sway public officials to expend taxpayer dollars in defense of private Intellectual Property Rights (IPRs). The proposal unfairly targets domain name registrants for a widespread Internet practice – if it's aim is to halt the advertising monetization of brand names and typographical variations thereof when consumers engage in direct Internet navigation or in web searches it utterly fails in that endeavor, as this activity is also engaged in systematically by search engines, web browsers and ISPs. We need to do as much as possible to make sure the bill is revised to serve it's purpose of preventing phishing scams and not to bury domain name owners. Please sign the petition at http://www.SnoweBill.com to help in the fight and to review all portions of the bill. Thank you for your time and attention in this matter. There are several big discussions taking place right now at http://www.DNForum.com - please visit the site and perform a search for "Snowe" to view the threads. Regards, DNForum.com Staff |
På .com domäner tycker jag faktiskt att för många sidor endast är skräp. Det man borde göra är att förbjuda sidor med bara reklam.
|
Vill du gå igenom alla och fixa det? Eller betala någon som gör det..
|
Har man arbetat upp ett varumärke och betalat för att registrera det så betyder det att
andra inte får åka snålskjuts på det. Borde väl gälla domännamn precis som det gäller i övrigt. |
Citat:
ha skyldighet att städa upp när domännamnen missbrukas. |
Citat:
...jag gillar inte heller att komma till sidor med bara reklam på, men nån måtta får det i alla fall va......sidor som sysslar med regelrätta brott ska bekämpas och stängas, men vanligt hederligt folk ska väl kunna lägga upp va dom vill på sina domäner.....annars kan man ju alltid flytta Nord-Korea.....där har dom ett rent och fint Internet..... |
Citat:
För com-adresser finns det följande auktoriserade ICANN-registrarer http://www.verisign.com/information-servic...age_002166.html Till det får du räkna med många tusen subombud till dessa. Vidare är det fritt för alla att registrera en .com-adress helt utan förbehåll. Vad du sedan gör med DIN adress är väl också helt upp till dig!? Så länge årsavgiften betalas för domänen ser jag det knappast som avgörande om domänen är MFA eller temasida eller helt utan innehåll. Du visar ju själv 5 googleannonser på din sida any ro.se - vissa ser säkert din sida som en "reklamsida"! och vem ska dra gränsen? När det sedan handlar om ditt inlägg om varumärken så får du gärna tänka lite längre där också! Ett varumärke är inte samma sak som domäner! Det finns drygt 260 toppdomäner och räknar man med alla subdomäner som flera länder tillhandahåller som co.uk, me.uk, org.uk osv så har du drygt 400 toppdomäner. De allra flesta av dessa är sk ccTLD dvs Landsdomäner vars regelverk styrs av det egna landets registerhållare. Vanligtvis är det fritt för alla att registrera en domän enligt först-till-kvarn, med ett par undantag som exempelvis kräver lokal representant. Ett varumärke är dels indelat i ett 40-tal klasser och även geografisk begränsning. Och oavsett om du skulle skydda ALLA klasser och hela världen - så ger det ändå ingen automatisk rätt till ett domännamn - lika lite som ett domännamn ger rätt till en varumärkesregistrering. Med din tankemönster skulle alltså Du exempelvis inte fått registrera dina adresser any ro.se (2006) eller any ro.nu (2007) eftersom any ro.com registrerades av en Korean redan 2002 med annan verksamhet.. |
Jag tror att om färre domäner registrerades endast för att visa reklam skulle fler seriösa projekt komma till.
|
Citat:
Din Webbtoppen(dot)se är ju precis det, en sida vars ENDA syfte är att få folk att klicka på dina Adsense annonser. Jag tycker det är helt ok, folk ska kunna ha vad som helst på sina domäner som dom äger, så länge det faller inom lagens ramar. Men du talade lite emot dig själv där. |
Jag vet att man kan se det så. Det är för att jag håller på att utväckla vad jag egentligen hade tänkt för den.
|
Citat:
|
Ursäkta men jag måste citera dig en gång till med tanke på din inställning till andras "skräpsidor"
Citat:
Hur va det du sa nu igen: Citat:
|
Grattis till ett utmärkt förslag, senatorn. Var kan jag skriva på för att stödja lagen?
|
Citat:
|
Citat:
|
Bästalånet var en riktig höjdare:
"Bästalånet.se håller för närvarande på att samla in de olika bankernas räntor. Vi beräknar att detta kommer att vara färdigt till sommaren. Kanske finns något bra erbjudande ovan." -Jag kan fixa bankräntorna åt dig i eftermiddag, lovar du då att du slänger upp ett innehåll på sidan? Black on black, njaäää, men darkgrey on black. Det är väl nära nog... |
Citat:
Är DU medveten om de problem som regelverken skapar? Är du beredd att acceptera ändringar som löser dessa problem? Har du några egna förslag på hur problemen ska lösas? Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Frihet är underbart, men bara när det kombineras med någon form av ansvar som gör att man inte inkräktar på andra personers frihet. Först till kvarn är sällan en lösning som gynnar majoriteten. |
Tänkte skriva lite till om varför jag är emot rättigheten att registrera godtycklig domän
och lägga upp valfritt innehåll. Som många andra här på WN så har jag en ny webbplats på gång. Jag har inte bestämt vilket domän jag ska använda och har spånat fram alla möjliga alternativ. De flesta namn jag har kommit på är upptagna och i 9 fall av 10 är det just sidor som bara innehåller reklam. :angry: Det här har tagit väldigt mycket tid. Tid som jag hade kunnat använda till att göra min kommande sajt bättre. Jag antar att det finns många seriösa företagare som har drabbats av detta. En del kanske till och med har gett upp och vi går därför miste om en massa värdefulla webbplatser pga att det finns en massa reklamsidor. Ett annat exempel är domäner som registreras bara för att säljas vidare. Som Drupal- användare så tycker jag att drupal.se borde vara en svensk sida som handlar om Drupal. Försöker man gå in på drupal.se så styrs man nu om till någon mupp-sida där domänen säljs för 25 000 euro. :( |
www.SnoweBill.com Sign it!
|
Fniss Adam N - Jag anser att du har en barnsligt naiv syn på tillvaron och frihet när det passar dig själv.
tar du dig tid att söka eller läsa i lite trådar på WN så hittar du ganska snart mina, andras och ICANNs förslag och åsikter om de drygt 30-35 miljoner com-adresser som ligger i tastingscheman (och visioner om utvecklingen). Visst är det ett problem som behöver åtgärdas, och jag är av den uppfattningen att om det skulle kosta så lite som en quarter istället för att vara gratis, så skulle intresset decimeras med väldig fart. Men vad jag dryftar här i ämnet spelar noll roll eftersom beslut om detta kommer att tas av de berörda ansvariga senare i vår Vidare förutsätter du en massa saker i ditt resonemang och om vi tar ditt exempel med bratz.com - vad är det som säger att bratz.cm och brats.com och liknande adresser inte skulle kunna vara registrerade och ha verksamhet före bratz.com-sidan..eller för den delen ha helt legitima förehavanden i Kamerun eller annan del av världen. Du förutsätter alltså att endast större kända sidor får existera och att teckenlika domäner automatiskt ska peka till dessa för att din dotter inte lärt sig tangentbordet eller att någon annan har för feta fingrar!? Är det korrekt uppfattat - Tänk då tanken att det kan finnas stackars Koreanska barn vars föräldrar svär över dina adresser.. Är det ett stort problem för dig med din stackars dotter så råder jag dig till att spara den som favorit som hon kan klicka på. alternativt lägga in spärrar lokalt för att komma till de farliga sidorna. Jag har själv kraftigt begränsat intresse av porrsidor på nätet, men att begränsa och förbjuda nätets innehåll är en farlig utveckling om du frågar mig. Vidare måste jag säga att det är en intressant syn du har på dina egna annonser; Citat:
Slutet på ditt inlägg blir närmast löjeväckande då det talar emot det du skriver tidigare. Precis som du skriver saknar ett varumärkesskydd i Korea rätt på Niue och i Sverige och lika lite ska man klampa in på in i Kamerun och domdera gällande bratz.cm bara för att din dotter och andra inte är vana vid tangentbord. Jag däremot är helt övertygad om att först till kvarn är just den lösning som gynnar majoriteten - tillkommer sedan namntvister finns ATF och UDRP förfaranden som prövar rätt till domänen. Och vad gäller .com-domäner så talar statistiken för att ca 85% av de som igångsätter UDRP får rätt till domänen. Det är var registrants frihet och ansvar att använda sin domän till vad han eller hon vill - inte ditt och mitt! Det är också lite lustigt att vissa Svenskar med sina 0,53% av världens internetanvändare ser på Internet från någon sorts storebrorsroll.. December 2007: Globalt 1 319 872 109 Sverige 6 981 200 |
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
[quote]Originally posted by Adam N@Mar 7 2008, 06:02
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Kliar i fingrarna att göra ett monsterinlägg..får de vad det blir..
Men okejdå jag ska tona ner mig lite, och jag skriver ofta inlägg för att visa att det finns flera sidor och aspekter på ett problem och sällan svart och vitt. Inte alltid för att jag har en bestämd uppfattning om något. Då skriver jag oftast ut att "jag anser". Tar vi toppdomäner så är det enormt komplext och det är ICANN som tilldelar suveräna stater egna TLDer. Reglerna för dessa ccTLDer (Country Code Top Level Domain) bestämmer sedan den registerhållare som den suveräna staten utser dvs egen regi eller lägger ut driften till annan part. Exempel på det är: .nu som sköts av ett Amerikanskt företag i Boston; Nu Domain Ltd/Nunames/Worldnames.net. .st sköts av det Svenska företaget Bahnhof .tc, .vg, .ms och .gd sköts av det Brittiska företaget AdamsNames När det gäller sk gTLDer (Generic Top Level Domain) som .com, .net, .name .org, .info osv Så tilldelas registerhållare periodvis (med ett par undantag) Tar vi .com och .net så sköts den av VeriSign, Medan PIR sköter .org och Afilias sköter .info för att ta ett par exempel medan ombudsauktorisationer sker mot ICANN. Medan exempelvis gTLDer som .museum (som sköts av Svenska Naturhistoriska Muséet) naturligtvis kräver att registranten är ett Museum, samma sak med .edu som kräver lärosäte. Samtliga registerhållare har aktiva gällande avtal med ICANN. mao förändringar eller tyckanden är inte applicerbara och defenitivt inga "Nu ska ni göra så här.." mitt under gällande avtal MOT deras vilja. Det är också en enorm spridning i användandet av olika TLDer tar vi .com så hade den TLDn i höstas ca 56 miljoner registrerade domäner + uppskattningsvis 35 miljoner domäner i tastingscheman (som också kallas "Kiting" eller "add/drop schemes") Problemet med tasting gäller främst .com och .net och bygger som du säkert läst på en lucka i regelverket som låter en ICANN-registrar gratis att "ångra" sin registrering inom 5 dagar. (full refund) Detta gör att flera hundra "skuggombud" registrerats som då gratis (och enligt regelverket) kan kidnappa uppemot i vissa fall 400 tusen domäner och hålla dem i strax under 5 dagar. Under denna tid läggs domänerna oftast i parkeringsprogram för att tjäna pengar på klick, sedan ångras registreringarna och ombudet får tillbaka pengarna för dem. Sedan görs samma procedur igen = add/drop shema Snabbt räkneexempel: Du har 100 000 domäner som i snitt drar in 10 cent per dag=10 000 dollar * 5 dagar= 50 000 dollar * 6,3 = 315 000 SEK per 5-dagarscykel. Det går 73st 5-dagarscykler på ett år = 22 995 000 SEK !! för 100 000 domäner...och det är alltså uppskattningsvis 35 miljoner som ligger i dessa scheman. Just "tasting" är i stort sett samma sak, men med defenitionen att man tastar vilka domäner som är värda att behålla (dvs vilka som ger klick) resten byter man ut miot nya tills man har ett "komplett" add/drop schema Pga av att detta växt till ett gigantiskt problem de sista 2-3 åren så har även detta börjats erbjudas slutkonsumenter med aen annan liten touch: pool.com kallar det för "Catch och Release" och låter slutkunder testa domäner i 4½ dag för priser ner till 10 cent styck (beroende på hur mycket du laddar ditt konto med). Detta problem är sedan länge känt men jag anser att ett växande problem är att de stora elefanterna gör det mer och mer öppet och på så sätt gör fenomenet mer rumsrent. Om du tar den här listan igen http://www.verisign.com/information-servic...age_002166.html och klickar på bokstaven E och rullar ner en bit så hittar du ett stort antal eNom-registrarer. Tidigare har elaka tungor hävdat att eNom legat bakom flera flera hundra LLC-Delaware-registrarer med varierande namn, medan eNom numera alltså visar det öppet. En annan registrar som nyligen klev fram och berättade att de själva hade en domänportfölj på 150 000 bättre domäner http://about.tucows.com/media/news/tucows-...rtfolio-assets/ Utöver det så var det nyligen en annan elefant NetSol (Network Solutions) som startade med sk "Frontrunning" som innebär att om du söker på en domän hos dem alltså bara för att se om den är ledig - så registrerar dom den (eller en variant av add/drop) dvs dom kidnappar domänen så att du bara kan registrera den genom dem och inget annat ombud. Naturligtvis hävdar dom att det är för att "skydda" dig som kund så att ingen annan "sniffar" och märker vilken domän du söker på och då skulle registrera den från dig. Detta har även skett under flera år bla av "skuggombud" som Domaindoorman och Belgium Domains mfl som sniffat trafik (alt. verkat i maskopi med andra ombud) och sedan "kidnappat" domänen och har du då tagit kontakt med dem om att få köpa den, så har priset legat på ca 1000 spänn (för en domän dom inte betalat en krona för) Det skrämmande med dessa ombud jag listat här är att de totalt sett är världens #2, #3, #4 största ombud (Bara Go Daddy är större) sen kommer Enom, NetSol och Tucows. http://www.webhosting.info/registrars/fast...domains&oo=desc Nu finns det väl i runda tal drygt 1200 ICANN-registrarer och jag säger inte att alla eller att de flesta är fula fiskar, men om 3 av de 4 största ombuden pysslar med domänhantering som vanligtvis ses som oetiskt vad gör då inte många av de andra 1196? Vad jag anser är att de MFA, "reklamsidor" som enskilda användare lagt upp är i relation till dessa bjässar inte ens mätbara eller knappt iaf. Det är för övrigt till dessa ombud som ICANN ska lägga fram förslaget om att ta död på tasting - tror du att det kommer att bli problemfritt? För övrigt sker en stor del av domänregistreringar genom privacy/anonymitetstjänster eller bulvaner (Det har vi Svenska storägare som bevisar..), så det är absolut inget som är självklart att få fram identiteten på en registrant under exempelvis .com och .net...eller .se för den delen, mycket kan skapas med hjälp av avtal.. Och vad sedan gäller .nu - så har registrantuppgifter ALDRIG visats på NÅGON .nu-domän, däremot kan den tekniska kontakten visas, men inte alltid! Sök exempelvis hos www.nunames.nu på [internetsweden.nu] Jag hoppas att du kan se det här som en beskrivning av hur komplext jag ser det och inte som ett besserwisserinlägg som ska skriva dig på näsan. Jag glömde slutklämmen = det centrala med att få all tasting lönsam är *trumvirvel* Google! - Google står bakom ca 70% av alla annonser i parkeringsprogrammen, och där Yahoo eller andra står för annonserna så sköts de med Googleägda Oingo - Så Google har fingrarna i många syltburkar.. |
Jag tackar och bockar. Det var nog ett av de intressantaste inläggen jag har läst på WN. Tydligt och objektivt dessutom. Lite svårt att hänga med när det är många nya ord, men så är det ju alltid.
Kan inte riktigt se det som ett svar på mina inlägg utan mer en förklaring till varför det är som det är och varför det inte finns någon enkel lösning. Citat:
Jag tror detta är det största problemet. Avtal kan man inte ändra hur som helst. Man kan bara hoppas att det finns någon liten klausul i avtalet om att registerhållare och ombud inte får utnyttja sin rätt och systematiskt använda kryphål på ett sätt som missgynnar ICANN eller "internet" (i någon lämplig definition). Kanske jag blandar ihop registerhållare och ombud här, men det finns säkert avtal mellan dessa också. Skulle vara intressant att veta när avtalen går ut. När det är mycket pengar inblandat så är det dock risk att avtalen förlängs på ett eller annat sätt (diskreta mutor och hot). Google är dock inte låsta av några avtal vad jag kan se, så det ska blir intressant att se om de kan stoppa "tasting" etc, om de nu vill det: <!--QuoteBegin--http://www.spokesmanreview.com/blogs/txt/archive/?postID=3758 We may be soon seeing the end of the five-day domain tasting plague. Inside reports suggest Google will stop monetizing all domains if they are less then five days old. This change by Google could kill domain tasting for good. [/quote] Google och Yahoo är dock inte ensamma spelare på marknaden, så man kommer hitta andra vägar. Kanske öppnar det upp för Googles konkurrenter att ta marknadsandelar. Så länge man kan ha domän i gratis tasting schemes så kommer problemet vara kvar. |
Citat:
Citat:
Citat:
ICANN Registry (Registerhållare, oftast inte direktsäljande) Auktoriserad Registrar (ICANN-auktoriserade i gTLD-fallen, annars auktoriserade direkt av Registry) Subombud/SubReseller (återförsäljare till Auktoriserade Registrarer, kan även kalla sig Registrarer) Ombud till Subombud (Det finns även sådanda) Registrant/Innehavare (är slutkunden som står som Owner vid registrering) Citat:
Skillnaderna i Adwords/Adsense varierar säkert oehört mycket beroende på sökord/relevans/område/budgivning på sökord osv men jag vet exempel där annonsörer betalat 9 SEK för ett "click-through" och där en sidägaren där klick skett fått ca 1,50 SEK (alltå inte parkeringsprogram där fler skär i kakan) Det går naturligtvis bara att spekulera och gissa sig till någon halvsanning här, men det står ju ändå ganska klart att Google, Yahoo mfl skulle vara de största förlorarna.. För övrigt är Google också ICANN-registrar..(och nej jag insinuerar inget - men så är det) Citat:
Citat:
Tänkte bara slutligen kommentera .cm-domäner (Kamerun) som har varit återkommande i flera av dina inlägg. Det finns en person vars företag köpt in sig hos det afrikanska registret, så att besökare till alla oregistrerade .cm-domäner hamnar på hans annonssida [agoga .com] Är du intresserad kan du läsa mer om det här |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson