WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min binero tråd tog vägen vart? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27505)

Innocast 2008-02-27 15:25

Varför raderades min binerotråd i webbhotells-forumet?

jonny 2008-02-27 15:26

WN är inget supportforum.
Prova att ringa 020-24 08 00 (från mobil: 0771-24 08 00) och gnäll över att databasservern har dött.

Innocast 2008-02-27 15:34

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 27 2008, 15:26
Prova att ringa 020-24 08 00 (från mobil: 0771-24 08 00) och gnäll över att databasservern har dött.

Som jag skrev har jag redan informerat Binero och sökte inte support (läste du mitt inlägg)? Vad jag eftersökte var information hurvida fler var påverkade, om det var databasservern i sig eller bara lokala dns-uppslag på burken.

Och nej, jag vet att det inte är ett supportforum. Som sloganen till logotypen lyder så "Mötesplatsen för svenska webmaters". Kan dock inte se att min fråga hurvida andra var påverkade skulle strida mot några regler eller "osynliga riktlinjer" som finns här?

empty 2008-02-27 15:37

Men herregud, klart fler är påverkade, sluta skapa dessa strunt trådar.

Håll WN rent från skit trådar!

Innocast 2008-02-27 15:40

Citat:

Originally posted by empty@Feb 27 2008, 15:37
Men herre gud, klart fler är påverkade, sluta skapa dessa strunt trådar.

Håll WN rent från skit trådar!

Synd att du inte hann läsa mitt svar innan tråden raderades.

Om DNS-uppslagen på en viss server görs fel (eller av någon anledning inte fungerar) på en server så är det inte självklart att fler än dom på den servern påverkas.

Och hålla WN rent från "skit trådar", jag anser inte att det var en skittråd utan jag ifrågasatte hurvida fler var påverkade. Om flera är påverkade blir ett problem normalt sätt snabbare åtgärdat.

Håll WN rent från särskrivning.

Cos 2008-02-27 15:47

Citat:

Ursprungligen postat av jonny

Jag citerar:

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Sålänge diskussionerna på WN hålls enligt regler och rekommendationer säger vi inget.
Vart ni vänder er med supportfrågor får ni avgöra helt själva

http://www.webmasternetwork.se/f13t27269hl-st120.html

...och jag svarar: Bestäm er.

empty 2008-02-27 15:47

Både du och jag visste det inte var felet.

Skärp dig, skapa dina trådar på fragbite istället, dom har samma klass.

Ta nu bort denna tråd..

Innocast 2008-02-27 15:52

Citat:

Originally posted by empty@Feb 27 2008, 15:47
Både du och jag visste det inte var felet.

Skärp dig, skapa dina trådar på fragbite istället, dom har samma klass.

Ta nu bort denna tråd..

Gjorde vi? Hur då? Jag har mina domäner samlade på en och samma server eftersom jag bara har ett konto där. Finns fler än en webbserver där och de andra hade jag ingen aning om hurvida den var påverkad eller inte.

Tycker det är du som borde tänkt till lite. Med stöd från Cos så var min post inget fel. Om du istället slutar leka moderator och låter dessa sköta sitt jobb så skulle det bli mycket bättre. Tills den dagen du är moderator så struntar jag blankt i vad du tycker och säger, så länge jag håller mig till de regler som finns satta.

tartareandesire 2008-02-27 15:53

Lugn och fin nu, Empty. Det finns uppenbarligen ett problem här. Håkan skrev tidigare att sådana trådar får finnas och det blir lite märkligt om inte moderatorerna följer samma regler....

Innocast 2008-02-27 15:54

Tack så mycket Cos och tartareandesire.

empty 2008-02-27 15:58

Tur inte alla tänker samma, då hade vi haft 1000 sådana här trådar.
Klart man blir trött på skiten när man ser det ofta.

Samma visa hela tiden, såfort något dör kommer tråden på wn, sen 5 minuter senare är problemet löst, och tråden ligger och skräpar.

Finns redan hur många trådar som helst om alla. Skriv i dom istället.

Alto 2008-02-27 16:00

lunarstorm.se har också ett utmärkt forum för liknande icke support trådar.

Innocast 2008-02-27 16:07

Citat:

Originally posted by Alto@Feb 27 2008, 16:00
lunarstorm.se har också ett utmärkt forum för liknande icke support trådar.
empty: Jo, det här är ju ett webbmaster forum där webbmasters diskuterar och delar information sinsemellan. Det är ju hela vitsen. Vi jobbar med det här (webb/it). Vad jobbar du själv med? Sen behöver du ju inte heller klicka på tråden eftersom rubriken säger mycket vad inlägget handlar om. Prisa gud för att man inte tvingas läsa alla trådar.

Alto: Jo, visst har dom det. Är det där du söker information bland likasinnade (webmasters)? Förstår inte hur många kan bli så extremt uppretade över att jag/någon frågar om fler upplever samma problem. Är du själv inte intresserad av sådan information? Eller mailar/ringer du och meddelar supporten och sitter sedan som en kotte framför datorn och väntar? Jag tycker iallafall det täcker upp mycket om man vet att flera är berörda av felet. Då vet man att man inte är ensam och att Binero med största sannolikhet gör allt för att lösa det. Alla har vi väl varit med om leverantörer av tjänster som anser att man som enskild individ är en sån liten del av företagets inkomst att det inte gör något om kunden får bästa support / leverans av tjänsten som denna betalar för.

DudeRille 2008-02-27 16:11

Kolla denna tråden:
http://www.webmasternetwork.se/f13t27405st45_hl.html

Scrolla ner till:
Adestro's post

Tror det va samma problem du hade.
Du kan nog även posta dina Binero problem i den tråden, så slipper du raderade trådar.

Har dock inget emot att du skapade denna tråden det handlar om men andra har märker jag.

Innocast 2008-02-27 16:16

Sant :-) Men lat som jag var läste jag bara de senaste inläggen och där var det skrivet om nyhetsbrevet som gick ut ett antal extra upplagor. Tänkte att jag inte skulle gå off-topic :-)

Har i övrigt pratat med Binero nu och problemen är lösta. :-D

Alto 2008-02-27 16:20

Så här gör jag.

Ja först mailar jag, om inte svar inom kort så ringer jag, om jag kammar noll även (vilket är väldigt ovanligt) där så avvaktar jag lite ytterligare. Sen söker jag information då det redan finns befintliga trådar som behandlar samma ämne. Finns redan en jätte tråd som redan diskuterar just...binero.

Sedan om man inte har "råd" med vänte tid, dvs man förlorar mycket pengar på eventuell downtime, och man vet att supporten på sitt webbhotell inte är 100% skulle jag aldrig våga ha mina värdefulla sidor där.

Innocast 2008-02-27 16:36

Alto, sant. Jag satte dock inte nivån i diskussionen med att hänvisa till Lunarstorm. Men jag föregår med gott exempel och ÅTERIGEN förklarar att jag var intresserad att veta om fler var påverkade av samma problem (vilket inte alltid är självklart, empty). Som det stog i ursprungstråden hade jag redan pratat med Binero gällande detta och dom höll på att kolla upp det. Den tråden om Binero läste jag bara slutet av innan jag postade min post och då var det prat om Nyhetsbrevet som gått ut i lite väl många kopior. Något jag sett mycket av är att moderatorer vill att man håller sig till ämnet, och inte går som det så fint heter "off topic".

Förstår inte denna hetsjakt. Jag ställde en fråga i ett forum, utan att bryta mot någon skriven regel (tydligen en oskriven regel eftersom det vart raderat.). Jag ifrågasatte raderingen i detta forum som handlar om allt det andra.

Istället för att moderatorn tar diskusionen blir det påhopp från två, tre användare om att använda fragzone/lunarstrom istället och föreläsa för mig vilka regler som gäller här. Regler som inte ens finns att läsa!

Tycker verkligen "Admin" eller någon övermoderator borde komma in, se till att "johnny" sätter upp en sticky över sina oskrivna regler så att jag slipper slösa min värdefulla tid på att föra diskussioner med ett gäng småkids som säger att jag skriver "skit trådar" (anm. jag vet att det är en särskrivning) och hänvisar till diverse andra forum... När dom i själva verket inte har varken underlag för sina påhopp.

htiawe 2008-02-27 16:41

Det är väl bättre att maila Binero och därefter sitta framför datorn och häcka på ett ordentligt svar istället för att skriva en tråd här och därefter häcka framför datorn.

Även jag börjar tycka det är lite väl många "Fungerar det för er?"-trådar.

Innocast 2008-02-27 16:50

Hur många gånger måste jag säga det?

Som det stog i ursprungstråden hade jag redan pratat med Binero gällande detta och dom höll på att kolla upp det. Den tråden om Binero läste jag bara slutet av innan jag postade min post och då var det prat om Nyhetsbrevet som gått ut i lite väl många kopior. Något jag sett mycket av är att moderatorer vill att man håller sig till ämnet, och inte går som det så fint heter "off topic".

Eftersom jag jobbar som webbutvecklare/systemutvecklare så är "häcka framför datorn" ett naturligt beteende under arbetstid.

Adestro 2008-02-27 17:12

Varför inte skapa en särskild forumdel för dessa trådar? Jag kan tycka det känns skönt att läsa att andra har samma problem så man vet att det är hos webbhotellet felet ligger, så man inte börjar felsöka script i onödan.

Thomas 2008-02-27 17:22

Ang Supporttrådar:

Om många WN-medlemmar är drabbade brukar vi låta trådarna vara kvar, om det är support som påverkar enstaka konto'n hänvisar vi till hotellets support.

Kortfattat bygger det på fingertoppskänsla och blir inte alltid helt rätt, syftet är som alltid att hålla läsvärda trådar.

Lumax 2008-02-27 18:03

Personligen så tycker jag att "fingertoppskänslan" fungerar ganska väl.
Den senaste tiden har det varit väldigt mycket "gnäll" här på WN, d.v.s. folk som klagar på deras leverantörer m.m.
Å andra sidan så blir alla personer som talar väl om en sida/tjänst misstänkliggjord för reklam/egenreklam. :)

jonny 2008-02-27 18:34

Proinet var av allmänintresse med tanke på vad som hänt.

En mindre driftstörning på en databasserver är inte speciellt intressant för andra än de drabbade.

Sen borde Proinet-trådarna rensas och jag har gjort ett par tappra försök, men det är väldigt mycket information och väldigt många gränsfall.

Innocast 2008-02-27 23:28

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 27 2008, 18:34
Proinet var av allmänintresse med tanke på vad som hänt.

En mindre driftstörning på en databasserver är inte speciellt intressant för andra än de drabbade.

Sen borde Proinet-trådarna rensas och jag har gjort ett par tappra försök, men det är väldigt mycket information och väldigt många gränsfall.

Adestro: Mmm, håller med.

Mindre driftstörning? Det visste man ju dock inte förräns felet var åtgärdat. Vet inte hur pass allvarliga ett fel måste vara för att klassas som större, men när server säger att ett hostname inte finns så börjar man fundera. I mina ögon ingen "mindre" driftstörning. Hade det stått "too many conenctions" - då hade jag köpt en "mindre driftstörning".

Thomas: Då blev min tråd bortplockad med fel fingertoppskänsla då.

FredrikMH 2008-02-28 00:55

Jag förstår inte hur man kan avgöra om det är ett problem som rör många medlemmar eller inte när tråden startas? Det krävs ju i alla fall att tråden ligger tillgänglig en bra stund innnan man kan plocka bort den för att med säkerhet veta att problemet inte är stort och att det inte finns något intresse i tråden.

Men man bör kanske tänka sig för innan man startar en tråd. Om webbhotellet har varit oåtkomligt i några timmar så behöver man inte drabbas av panik och skriva här. De trådarna som varit intressanta att följa här på WN så har ju nertiden varit flera dagar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson