![]() |
Hej,
undrar hur många webbhotell som har en abuse-email, som de kontrollerar. Under hela morgonen har jag provat att kontakta Surftown via abuse email, men inte ett enda svar. De har en kund som publicerat privata mail mellan mig och honom där mitt namn, min adress OCH mitt privata och hemliga telefonnummer syns. Att jag valde lägga med telefonnumret i signaturen på mailet var för att personen i fråga skulle ha lätt att kunna kontakta mig. Hur hanterar andra webbhotell sådana här frågor? Surftown verkar ta väldigt lätt på att sådana uppgifter publiceras på deras kunders webbsiter. Mvh /Patrik |
Det låter ju som katastrof.
En anmälan om abuse borde ses som högsta prioritet! |
Mitt namn och min adress spelar ingen roll, men privat mail konversation och mitt telefonnummer. Där går min gräns.
Det är ju inte så att man aldrig varit i blåsväder tidigare. Kommer ju med att man har många välbesökta webbsiter. /Patrik |
För att tala för egen del då jag är delägare i ett par webbhotell.
Abuseanmälan på liknande saker så framför vi åsikten till kunden ifråga, men vi gör inget åt det som att ta bort saker eller liknande. |
Normalt gör man inte något åt en abuse om det inte finns något domstol beslut eller beslut av åklagare/polis.
Om det då inte är verkligen ett självklar sak som bryter mot lagen. |
MrWize,
Ni har fått svar på ert mail. Av mig personligen, dessutom. Kontrollera er inkorg. Jag sände er ett svar för bra många timmar sedan. Om ni inte fått något svar, vänligen kontakta mig på [email protected] så sänder jag det på nytt till önskad e-post adress. :) Och sedan gör vi ungefär som Decibel säger. Vi förmedlar åsikten vidare. Vi kan och vill inte avgöra om det är ett brott eller inte, utan det får polis och/eller domstol göra. |
Nej, har inte fått något svar ... ännu.
Men, skickar ett mail till ovan angivna adress. Mvh /Patrik |
Citat:
/Patrik |
Allt beror väl på hur man vill att andra skall uppfatta en själv och den verksamhet man bedriver, samt hur avtalet med kunderna ser ut.
Om våra kunder begår brottsliga handlingar, som uppenbart bryter mot svensk lag, så varnas de eller stängs av med omedelbar verkan, beroende på svårighetsgraden. Det är dock relativt sällan någonting är uppenbart i abuseärenden varför det nästan uteslutande leder till varning och det har hittills aldrig hänt att kunden inte korrigerat det vi tagit upp med dem. Om det inte rör lagbrott gör vi i princip inte någonting utom, möjligen, att informera kunden. Vi informerar anmälaren om att vi inte avser och enligt avtal inte kan göra något och därmed brukar även de flesta som klagar nöja sig. Alla webbhotell ser på detta utifrån sina egna förutsättningar, men jag vill nog tro att de flesta agerar i någon form när de ser kunder begå direkt lagbrott. Sedan kan det säkert ta sin lilla stund innan det händer något, men man kanske vill diskutera med sin kund etc. innan åtgärder och återkoppling till anmälare. |
Atminstone i Sverige kan PUL-fall vara valdigt svarbedomda pa grund av undantaget for journalistisk verksamhet. Sedan kan jag ju rent generellt tycka att man bor utga fran att ens kunder ar oskyldiga och inte tvartom.
|
Man kanske inte behöver utgå från att kunden har begått något fel när man pratar med kunden.
Om det i det här fallet är telefonnumret som är känsligt hade jag rekommenderat kunden att ta bort det men kanske låta resten vara kvar. Kan man undvika att blanda in farbror blå och istället lösa det hela på ett enkelt sätt är det ju att föredra. För MrWize del kanske det är dags att inlämna en polisanmälan (mail går bra) om brott mot PUL. Förövrigt kräver väl undantagen för journalistisk verksamhet att det finns utgivningsbevis. |
Jag personligen tycker inte det är rätt av en leverantör att "ta lagen i sina egna händer" och bedöma om en person bryter mot lagen eller inte. Det har man ingen rätt till att göra, det är ju polisens uppgift.
Man får helt enkelt göra en polisanmälan, och invänta beslut därifrån, innan man tar ärendet vidare med sin leverantör. |
Citat:
|
Citat:
Kunden får under inga omständigheter använda sitt Abonnemang i avsikt att erhålla otillåten tillgång till system som är anslutna till Internet eller att i övrigt handla på ett sätt som är straffbart enligt svensk eller andra länders lagstiftning. Kunden får inte heller under några omständigheter vidta handlingar och överföringar som utgör en oproportionerligt stor belastning på Surftowns servrar och tekniska infrastruktur, som försämrar Internet-funktionen i sin helhet eller som väsentligen överträder gällande nätetikett, exempelvis genom att avslöja andra människors privatliv eller som genom sin utformning kännbart generar andra Internet-användare. Det där är från surftown's egna avtalsvillkor, att publicera email och personliga telefon nummer borde strida mot såväl surftowns avtallsvilkor som mot PUL. |
Citat:
Vi försöker utforma våra avtalsvillkor så att de agerar inom ramarna för rådande lagar. Det betyder alltså att vi har möjlighet att vidta åtgärder mot kunder som bryter mot lagen, men det innebär inte att vi måste göra det. Har vi några som helst tvivel, som i det här fallet gällande PUL, så agerar vi inte "domstol". |
Citat:
Vilka tvivel finns det i detta fall? |
tvivel om pengar dom kan förlora..
Jag hade helt klart sagt till kunden att ta bort infon alternativt att jag gjorde det när det faktist är så allvarlig överträdelse. Några hundralappar VS göra det enda rätta... |
Jag visste inte att det fanns en sådan brist på förtroende för våra svenska poliser... De gånger vi har haft med polisen att göra, har de visat sig ytterst kompetenta.
Men oavsett hur "glasklart" man kan tänka sig ett brott är, så är det inte tillåtet att ta lagen i egna händer. Vi har kontaktat personen som publicerade personuppgifterna, och de tog omedelbart bort dem, när de fick reda på att det rörde sig om ett hemligt telefonnummer, och att personen i fråga inte uppskattade att de fanns tillgängliga på hemsidan. Jag ser därför ingen anledning till att vi ska stänga av denna persons konto, när de visat välvilja till att följa de lagar och regler som gäller. Det handlar absolut inte om att vi vill tjäna några hundralappar, utan snarare om god kundservice. Hur hade ni reagerat om ni av "misstag" råkat bryta mot villkor eller lagar, och er leverantör hade stängt av er omedelbart, utan att först höra av sig och föra en diskussion? |
Citat:
Jag tycker dock att ni löste det bra genom att kontakta er kund som självmant tog bort materialet, det visar ju att ni inte totalt ignorerade problemet utan ni försökte lösa det. |
Citat:
Hur kommer det sig att t.ex. Eniro får offentligt visa i princip vilket telefonnummer som helst? Det kanske finns någon här som är lite mer insatt? (Jag kan ju självklart höra med vår jurist, men det bjuder inte in till en trevlig och informativ diskussion här på WN. :)) |
Det går alldeles utmärkt att begära att ditt telefonnummer inte ska visas på hitta.se och eniro.
Det jobbiga är när de visar fel nummer. |
Jo, jag antog ju att man självklart kan begära att de inte ska visa mitt telefonnummer. Men vad är det som ger dem tillåtelse att visa det från första början?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson