WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hur hanterar webbhotellen ABUSE anmälan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27324)

MrWize 2008-02-20 15:11

Hej,

undrar hur många webbhotell som har en abuse-email, som de kontrollerar.

Under hela morgonen har jag provat att kontakta Surftown via abuse email, men inte ett enda svar. De har en kund som publicerat privata mail mellan mig och honom där mitt namn, min adress OCH mitt privata och hemliga telefonnummer syns. Att jag valde lägga med telefonnumret i signaturen på mailet var för att personen i fråga skulle ha lätt att kunna kontakta mig.

Hur hanterar andra webbhotell sådana här frågor?

Surftown verkar ta väldigt lätt på att sådana uppgifter publiceras på deras kunders webbsiter.

Mvh
/Patrik

StefanBergfeldt 2008-02-20 15:15

Det låter ju som katastrof.
En anmälan om abuse borde ses som högsta prioritet!

MrWize 2008-02-20 15:18

Mitt namn och min adress spelar ingen roll, men privat mail konversation och mitt telefonnummer. Där går min gräns.

Det är ju inte så att man aldrig varit i blåsväder tidigare. Kommer ju med att man har många välbesökta webbsiter.

/Patrik

Decibel 2008-02-20 15:29

För att tala för egen del då jag är delägare i ett par webbhotell.

Abuseanmälan på liknande saker så framför vi åsikten till kunden ifråga, men vi gör inget åt det som att ta bort saker eller liknande.

patrikweb 2008-02-20 15:41

Normalt gör man inte något åt en abuse om det inte finns något domstol beslut eller beslut av åklagare/polis.

Om det då inte är verkligen ett självklar sak som bryter mot lagen.

jgabor 2008-02-20 15:45

MrWize,
Ni har fått svar på ert mail. Av mig personligen, dessutom. Kontrollera er inkorg. Jag sände er ett svar för bra många timmar sedan. Om ni inte fått något svar, vänligen kontakta mig på [email protected] så sänder jag det på nytt till önskad e-post adress. :)

Och sedan gör vi ungefär som Decibel säger. Vi förmedlar åsikten vidare. Vi kan och vill inte avgöra om det är ett brott eller inte, utan det får polis och/eller domstol göra.

MrWize 2008-02-20 15:50

Nej, har inte fått något svar ... ännu.

Men, skickar ett mail till ovan angivna adress.

Mvh
/Patrik

MrWize 2008-02-20 16:02

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 20 2008, 16:41
Om det då inte är verkligen ett självklar sak som bryter mot lagen.
Utlämnande av personuppgifter, utan tillåtelse? Borde vara helt glasklart

/Patrik

Xamda 2008-02-21 00:28

Allt beror väl på hur man vill att andra skall uppfatta en själv och den verksamhet man bedriver, samt hur avtalet med kunderna ser ut.

Om våra kunder begår brottsliga handlingar, som uppenbart bryter mot svensk lag, så varnas de eller stängs av med omedelbar verkan, beroende på svårighetsgraden. Det är dock relativt sällan någonting är uppenbart i abuseärenden varför det nästan uteslutande leder till varning och det har hittills aldrig hänt att kunden inte korrigerat det vi tagit upp med dem.

Om det inte rör lagbrott gör vi i princip inte någonting utom, möjligen, att informera kunden. Vi informerar anmälaren om att vi inte avser och enligt avtal inte kan göra något och därmed brukar även de flesta som klagar nöja sig.

Alla webbhotell ser på detta utifrån sina egna förutsättningar, men jag vill nog tro att de flesta agerar i någon form när de ser kunder begå direkt lagbrott. Sedan kan det säkert ta sin lilla stund innan det händer något, men man kanske vill diskutera med sin kund etc. innan åtgärder och återkoppling till anmälare.

PRQ 2008-02-21 02:08

Atminstone i Sverige kan PUL-fall vara valdigt svarbedomda pa grund av undantaget for journalistisk verksamhet. Sedan kan jag ju rent generellt tycka att man bor utga fran att ens kunder ar oskyldiga och inte tvartom.

jonny 2008-02-21 08:40

Man kanske inte behöver utgå från att kunden har begått något fel när man pratar med kunden.

Om det i det här fallet är telefonnumret som är känsligt hade jag rekommenderat kunden att ta bort det men kanske låta resten vara kvar.

Kan man undvika att blanda in farbror blå och istället lösa det hela på ett enkelt sätt är det ju att föredra.

För MrWize del kanske det är dags att inlämna en polisanmälan (mail går bra) om brott mot PUL.

Förövrigt kräver väl undantagen för journalistisk verksamhet att det finns utgivningsbevis.

jgabor 2008-02-21 09:30

Jag personligen tycker inte det är rätt av en leverantör att "ta lagen i sina egna händer" och bedöma om en person bryter mot lagen eller inte. Det har man ingen rätt till att göra, det är ju polisens uppgift.

Man får helt enkelt göra en polisanmälan, och invänta beslut därifrån, innan man tar ärendet vidare med sin leverantör.

PRQ 2008-02-21 10:57

Citat:

Originally posted by jonny@Feb 21 2008, 09:40
Förövrigt kräver väl undantagen för journalistisk verksamhet att det finns utgivningsbevis.
Nix. Kolla t.ex. malet mot Bankrattsforeningen.

magic 2008-02-21 13:41

Citat:

Originally posted by jgabor@Feb 21 2008, 09:30
Jag personligen tycker inte det är rätt av en leverantör att ta lagen i sina egna händer och bedöma om en person bryter mot lagen eller inte. Det har man ingen rätt till att göra, det är ju polisens uppgift.
Man får helt enkelt göra en polisanmälan, och invänta beslut därifrån, innan man tar ärendet vidare med sin leverantör.

7. Övrigt otillåtet bruk

Kunden får under inga omständigheter använda sitt Abonnemang i avsikt att erhålla otillåten tillgång till system som är anslutna till Internet eller att i övrigt handla på ett sätt som är straffbart enligt svensk eller andra länders lagstiftning.

Kunden får inte heller under några omständigheter vidta handlingar och överföringar som utgör en oproportionerligt stor belastning på Surftowns servrar och tekniska infrastruktur, som försämrar Internet-funktionen i sin helhet eller som väsentligen överträder gällande nätetikett, exempelvis genom att avslöja andra människors privatliv eller som genom sin utformning kännbart generar andra Internet-användare.


Det där är från surftown's egna avtalsvillkor, att publicera email och personliga telefon nummer borde strida mot såväl surftowns avtallsvilkor som mot PUL.

jgabor 2008-02-21 14:10

Citat:

Originally posted by magic@Feb 21 2008, 13:41

Det där är från surftown's egna avtalsvillkor, att publicera email och personliga telefon nummer borde strida mot såväl surftowns avtallsvilkor som mot PUL.

Vi har möjligheten att enligt våra avtalsvillkor stänga av en sådan kund. Men vi använder denna möjligheten med yttersta försiktighet. Har vi några som helst tvivel, så ber vi kunden att vända sig till polis, då de har betydligt större expertis när det gäller sådana här äreden.

Vi försöker utforma våra avtalsvillkor så att de agerar inom ramarna för rådande lagar. Det betyder alltså att vi har möjlighet att vidta åtgärder mot kunder som bryter mot lagen, men det innebär inte att vi måste göra det. Har vi några som helst tvivel, som i det här fallet gällande PUL, så agerar vi inte "domstol".

magic 2008-02-21 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av jgabor
Citat:

Ursprungligen postat av magic
Det där är från surftowns egna avtalsvillkor, att publicera email och personliga telefon nummer borde strida mot såväl surftowns avtallsvilkor som mot PUL.

Vi har möjligheten att enligt våra avtalsvillkor stänga av en sådan kund. Men vi använder denna möjligheten med yttersta försiktighet. Har vi några som helst tvivel, så ber vi kunden att vända sig till polis, då de har betydligt större expertis när det gäller sådana här äreden.
Vi försöker utforma våra avtalsvillkor så att de agerar inom ramarna för rådande lagar. Det betyder alltså att vi har möjlighet att vidta åtgärder mot kunder som bryter mot lagen, men det innebär inte att vi måste göra det. Har vi några som helst tvivel, som i det här fallet gällande PUL, så agerar vi inte domstol.

Och polisen kommer inte att göra något, jag anser dock inte att det finns några tvivel, antingen så står telefon och namn på hemsidan eller så står det inte på hemsidan. Om det står på hemsidan så gäller PUL och då bryter er kund mot lagen samt era villkor.

Vilka tvivel finns det i detta fall?

Dennis Holm 2008-02-21 16:13

tvivel om pengar dom kan förlora..
Jag hade helt klart sagt till kunden att ta bort infon alternativt att jag gjorde det när det faktist är så allvarlig överträdelse.

Några hundralappar VS göra det enda rätta...

jgabor 2008-02-22 09:48

Jag visste inte att det fanns en sådan brist på förtroende för våra svenska poliser... De gånger vi har haft med polisen att göra, har de visat sig ytterst kompetenta.

Men oavsett hur "glasklart" man kan tänka sig ett brott är, så är det inte tillåtet att ta lagen i egna händer. Vi har kontaktat personen som publicerade personuppgifterna, och de tog omedelbart bort dem, när de fick reda på att det rörde sig om ett hemligt telefonnummer, och att personen i fråga inte uppskattade att de fanns tillgängliga på hemsidan. Jag ser därför ingen anledning till att vi ska stänga av denna persons konto, när de visat välvilja till att följa de lagar och regler som gäller.

Det handlar absolut inte om att vi vill tjäna några hundralappar, utan snarare om god kundservice.

Hur hade ni reagerat om ni av "misstag" råkat bryta mot villkor eller lagar, och er leverantör hade stängt av er omedelbart, utan att först höra av sig och föra en diskussion?

magic 2008-02-22 13:23

Citat:

Originally posted by jgabor@Feb 22 2008, 09:48

Men oavsett hur glasklart man kan tänka sig ett brott är, så är det inte tillåtet att ta lagen i egna händer.

Nu handlade inte detta om att ta lagen i egna händer utan om att få era kunder att fälja er AUP. Man skall ju inte behöva vända sig till polisen för att få ett webbhotells kunder att följa webbhotellets regler.

Jag tycker dock att ni löste det bra genom att kontakta er kund som självmant tog bort materialet, det visar ju att ni inte totalt ignorerade problemet utan ni försökte lösa det.

jgabor 2008-02-22 13:32

Citat:

Originally posted by magic@Feb 22 2008, 13:23
Nu handlade inte detta om att ta lagen i egna händer utan om att få era kunder att fälja er AUP. Man skall ju inte behöva vända sig till polisen för att få ett webbhotells kunder att följa webbhotellets regler.
Mja, den ena parten påstod att det var en offentlig handling, och att det var lagligt att citera en person inklusive deras e-post signatur (där telefonnumret hämtades ifrån), medan den andra parten påstod att det var olagligt. Vi började tvivla, och bad dem därför att vända sig till polisen, helt enkelt.

Hur kommer det sig att t.ex. Eniro får offentligt visa i princip vilket telefonnummer som helst? Det kanske finns någon här som är lite mer insatt?
(Jag kan ju självklart höra med vår jurist, men det bjuder inte in till en trevlig och informativ diskussion här på WN. :))

jonny 2008-02-22 13:45

Det går alldeles utmärkt att begära att ditt telefonnummer inte ska visas på hitta.se och eniro.

Det jobbiga är när de visar fel nummer.

jgabor 2008-02-22 13:59

Jo, jag antog ju att man självklart kan begära att de inte ska visa mitt telefonnummer. Men vad är det som ger dem tillåtelse att visa det från första början?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson