WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Hjälp om FSO (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2616)

Scramble 2004-06-25 13:46

Hej!

Någon som kan FileSystemObject.
Har kollat en massa på internet tagit hem Koder men får ingen att fungera, massa femeddelanden.
Glad om någon hade kunnat hjälpa till med detta.. ;)

//
Scramble

Robert 2004-06-25 18:49

ASP?

Scramble 2004-06-25 18:56

ja i asp

Robert 2004-06-25 20:43

Sådana exempel brukar fungera "out-of-the-box" så det kan vara något annat fel i ditt fall. Vad får du för felmeddelande???

Scramble 2004-06-25 21:05

Hej!

Jag postadde detta tidigare idag men ingen har svarat på det.
Har kommit fram till att det man måste använda sig av för att få det att fungera enligt nedanstående önskemål är fso.

Har kollat igenom olika tutorials men inte fått det att fungera när jag gjort ändringar i scripten.
Eftersom jag är relativt ny inom asp samt FSO så kan jag inte alla koderna men funktionen i sig har jag klart för mig.
Så hjälp med uppställning av scriptet hade varit till stor hjälp eller någon bra site där man kan hitta informationen jag kan behöva.
Kollade även på MS site men blev inte klokare alls av det.

-----------------------------------Tidigare meddelande----------------------------------------

Jag håller på med mitt första stora ASP projekt..

Det är en sida till en bilfirma.

Har en sida där man kan lägga upp information om bilen samt ladda upp bilder på den.
Det jag vill skall ske när jag trycker på (Submit)knappen är följande.
Att det skapas en mapp som heter samma som registrering nummert på bilen som jag också skriver in på sidan.
Sedan vill jag att mina bilder som jag laddar upp skall skall landa i denna mapp och ändras till två olika storlekar en thumbnail och en större.
Efter hur jag lagt in dem i min "form"....

På sidan där jag sedan visar bilens information har jag ett script som visar ett antal thumbnails som ligger i databasen, problemet är att om jag bara har tex. två bilder på bilen i databasen så visas den välkända rutan med ett rött kryss i för de tomma celerna i databasen.

Är ingen expert (än) haha. så snälla om inte med massa underliga förkortningar och slang..

//
Scramble

Scramble 2004-06-25 21:09

två felmedelande som härjar är " no permission" o "att path inte finns"

Robert 2004-06-25 22:27

Hmmm, om du får permission denied så kanske du ska kolla om IIS usern har rättigheter att rota i den katalog du försöker komma åt?

Annars så har jag ett litet exempel från en egen site för att lista filer i alla foldrar i en speciel folder. Kanske något som går att förstå... =)

Kod:

<%
        Dim ObjFileobject, rootpath, Folder, Files, File, SubFolders, SubFolder

rootpath = Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH") & "/download/"

Set ObjFileobject = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

Set Folder = ObjFileobject.GetFolder(rootpath)
        set Files = folder.files
        Set SubFolders = Folder.SubFolders
%>
<%If SubFolders.Count <> 0 Then
        For Each SubFolder In SubFolders%>

<%'fetch files in subfolder
        Set Folder = ObjFileobject.GetFolder(rootpath & SubFolder.name & "/")
        set Files = folder.files
        %>
        <table width="100%" border="0" cellPadding="0" cellSpacing="0">
        <tr>
 <td align="left" valign="top"><b><%=SubFolder.name%></b> (<%=Files.count%> files)</td>
 <td align="right" class="boxtext" valign="top">Size</td>
 <td align="right" class="boxtext" valign="top">Last modified</td>
 <td align="right" class="boxtext"></td>
        </tr>
        <%If Files.Count <> 0 Then
 For Each File In Files%>
        <tr>
  <td align="left" valign="middle" width="350">
          <a href="../download/<%=SubFolder.name%>/<%=file.name%>" class="boxlinkbig" target="_apa" title="Click here to launch this file"><%=file.name%></a>
  </td>
  <td align="right" valign="middle" width="87">
          <%=replace(FormatNumber(file.size,0), ",", ".")%>
  </td>
  <td align="right" valign="middle" width="150">
          <%="[" & year(file.DateLastModified) & "-" & right("0" & month(file.DateLastModified),2) & "-" & right("0" & day(file.DateLastModified),2) & "] " & right("0" & hour(file.DateLastModified),2) & ":" & right("0" & minute(file.DateLastModified),2)%>
  </td>
  <td align="right" width="13"></td>
        </tr>
 <%Next
        End If%>       
        </table><br>
        <%Next
End If%>

Scramble 2004-06-26 07:36

tack

Nä inte klokare måste nog hitta informationen om alla koder som e involverade för att förstå allt.
Svårt när man inte kan betydelserna för allt inlandat.

//
Scramble

Scramble 2004-06-26 10:09

Okey nu börjar det lossna. de mesta fungerar men jag får felmeddelande ang no permission när jag änvänder mig av create object på mitt webhotell samt på min egna sever.

Har lekt o pillat med rättighetenra på min egna men får inte rätt på det. :(

//
Scramble

Robert 2004-06-26 11:18

no permission när du kör create object hos ditt webhotell? Innan du blir gråhårig, ta och hör med dom vad dom tillåter och vad dom inte tillåter dig att göra. FSO kan ju användas för att browsa filer på deras server så... :ph34r:

Scramble 2004-06-26 12:18

Går det att sammanfläta fso createFolder med en upload av images styrt av ett "record" ur databasen?
O mappnamnet skapas dynamiskt genom att man skriver in det i en textruta på samma sida där man browsar upp bilderna för upladdnig till mappen.

förstod du hahah!

//
Scramble

Robert 2004-06-26 13:23

Ok, ett litet flöde:

1) Användaren skriver in sitt data, typ personuppgifter och registreringsnummer på fordonet --> Submit

2) Användardatat läggs in i en databas. Skapa mappen med CreateFolder via FSO.

3) Ladda upp en bild (får göras endera via en komponent som finns att köpa eller gratis). Uppladdningen görs endera i steg 1 eller vid senare skede, huvudsaken är att sidan "vet" vem som laddar upp bilden (så att sidan kan lägga den i rätt folder). Du kan även passa på att döpa om den bild som personen laddar upp till registreringsnummret, tex "abc123_1.jpg" (du behöver kanske ingen folder om du gör så)

4) Thumbnails kan du fixa "on-the-fly" när bilderna skall visas som thumbnails (eller spara ner dom som thumbnails när bilduppladdningen görs), beroende på vad du tycker känns bäst (performance?). Thumbnails måste göras via komponent.

När någon sedan surfar fram personens annons så ska det visas bilder ifrån annonsens folder, dvs foldern med regnummret. Snurra då igenom foldern och visa alla bilder som ligger där (om du har tillåtit användaren att ladda upp fler bilder vill säga), eller visa bara 1 bild. Du kan ju döpa bilderna till "[regnummer]_thumbnail.jpg" eller dylikt, beror på hur du vill lösa det hela.

Scramble 2004-06-26 14:34

Just nu väntar jag på svar från mitt webbhotell.

Jag är klar med allt ang databasen och login så ingen kan komma åt admin sidorna.
(Det ända är att göra FSO sökvägarna dynamiska.) Hur nu det går till haha...

Jag har fått ihop skapandet av en mapp på min egna server men kommer bara åt att göra det precis under c:\"mappen" försöker jag skapa en ny mapp med annan sökväg typ c:\"befintligmapp"\NyMapp så blir det fel medelande ang. "path",,,,,,,,

Jag har en sida för in data, en sida för modifiering av befintliga objekt i databasen och en för radera .
Det som kommer efter "lägg in objekt(bilarnas data)" är möjligheten att ladda upp bilder uppladningen är färdig.

Kanske skall göra en dynamisk dropDown list som hämtar regnummert från databasen.??

Fan fan fan.........
Förstår inte sammanhanget i fso ser lätt ut men massa skaer som inte fungerar trots att det ser ut att fungera.

Det är inte lätt att vara nära utan att veta var lösningen ligger. var lättare när man bara använde statiska sidor haha.......

Kristofer 2004-06-26 15:36

Om jag inte missminner mej så behöver man bara tillåta körning av scripts för den aktuella mappen där man ska skapa nya mappar.

Kan dock komma ihåg fel.

Robert 2004-06-26 15:48

Använd:

path = Request.ServerVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")

för att få sökvägen till webrooten (bra när du flyttar din site till ett webhotell så slipper du ändra sökvägarna om du har hårdkodat dom). Kör helst inte så att dina asp-sidor försöker skapa/spara filer utanför webroten!

nallebjorn 2004-06-26 16:43

Ett sätt att "komma förbi" rättigheter med skapande av kataloger är att skapa samt ändra rättigheter på katlogen via ftp
(går bra och lätt att koda)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson