WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Köpa sponsrade länkar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25665)

klein 2007-12-14 09:45

Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?

Finnmera 2007-12-14 09:52

Ja en hel del faktiskt om man nu väljer rätt företag vill säga

klein 2007-12-14 10:05

Citat:

Originally posted by Finnmera@Dec 14 2007, 10:52
Ja en hel del faktiskt om man nu väljer rätt företag vill säga
Och dom är?

Finnmera 2007-12-14 10:09

Google är ett Media som vill leverera maximalt med besökare och kunderna är nog mest intresserad av kvalifiktiva besökare som konverterar bra, redan här finns en tankeställare.

Google själva servar givetvis inte andra leverantörer av Sponsradelänkar, det kan en tredje part göra åt er.

Om man har sökvolymer att tillgå på Google och visar för Google att era annonser presterar bättre än konkurrenterna så får man bättre placeringar till lägre klickpriser, detta kan då innebära att den tredje partens kostnad försvinner helt.

Det finns flera fördelar men detta är bara några för att vara lite mer konkret än mitt förra inlägg.

Finnmera 2007-12-14 10:25

Säkerställ bara att du har full transparens i betalningsförfarandet till Google och att du får insyn i alla intressanta nyckeltalen som visar hur kampanjerna presterar.

Gustav 2007-12-14 15:25

Är man en fena på Adwords och man har tid till att sitta och pilla med sådant, så är det helt klart bättre att göra det själv. Det samma gäller bokföringen, städningen av kontorslokalen, kundsupporten, logistiken, mm. Det man är bra på och tycker är roligt gör man helt enkelt själv. Det andra får man outsourca, som det så fint heter på svengelska. Att du gärna gör din SEO och Adwords själv har vi förstått vid det här laget :lol:.

Jag skötte min egen Adwords i nästan två år innan jag lade ut det på ett annat företag. Jag får betydligt mer trafik nu än tidigare, så det var klokt att lägga ut det på någon annan, även om jag kan göra det själv. Om det blir bra och om det lönar sig beror så klart helt och hållet på vilket företag man köper Adwords av.

xcaliber 2007-12-15 06:53

Citat:

Originally posted by klein@Dec 14 2007, 10:45
Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?

Visst kan det vara bra med sponsrade länkar! Om du inte vill göra det själv (vilket är enkelt) så se till att din leverantör tar betalt så som är skäligt! Ett exempel kan vara att betala en service -avgift för uppstart av konto samt copytexter till din "kampanj"...... Personligen hade jag ej valt en sk "klick-kostnad"....


/XC :ph34r:

xcaliber 2007-12-15 07:02

Citat:

Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?

Visst kan det vara bra med sponsrade länkar! Om du inte vill göra det själv (vilket är enkelt) så se till att din leverantör tar betalt så som är skäligt! Ett exempel kan vara att betala en service -avgift för uppstart av konto samt copytexter till din "kampanj"...... Personligen hade jag ej valt en sk "klick-kostnad"....


/XC :ph34r:

Min poäng är att värdera din tid.... enkelt att lösa själv men kanske tar för lång tid... =)

/ XC :ph34r:

klein 2007-12-15 10:11

Iför sej! Men här pratar vi om en bransch som är lite underutvecklad vad det gäller internet, även om en järnhandel på en mindre ort omsätter mellan 10 till 20 miljoner.

Man se att många i den branschen har blivit lurade av Cominet och andra skojare som simmar runt vattnen runt dessa företag.

Till en början så bör man göra detta sjäälv, så man lär sej och få lite insikt vilka sökord som ger trafik. Sedan kan man köpa sponsrade länkar via ombud, jag tro man måste lära sej själv först , då är det lättare att ställa krav på en eventuellt leverantör, särskilt i en bransch där skojerifaktorn är skyhög som i SEO branschen

Finnmera 2007-12-17 08:00

Citat:

Ursprungligen postat av xcaliber
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Min arbetesgivare har en medlem, som skickade några muppar till mej och frågade om vi skulle köpa sponsrade länkar.

Jag förstår inte, varför skall jag köpa sponsrade länkar via ombud istället för direkt av google? Finns det några fördelar med detta?

Visst kan det vara bra med sponsrade länkar! Om du inte vill göra det själv (vilket är enkelt) så se till att din leverantör tar betalt så som är skäligt! Ett exempel kan vara att betala en service -avgift för uppstart av konto samt copytexter till din "kampanj"...... Personligen hade jag ej valt en sk "klick-kostnad"....


/XC :ph34r:

Allt är förvisso enkelt när man kan det, men jag hävdar att det är mer regel än undantag att de som väljer att köra själva inte tar sig tiden att lära sig tillräckligt för att göra det rätt fullt ut som är möjligt.

Så min slutsatts och råd är nog att om man inte är intresserad och gillar att ratta Adwords bör man nog prata med en bra tredje part som kan hjälpa en med kampanjerna, men man bör som har sagts innan lära sig vad som är möjligt och görbart med Adwords så att man kan kontrollera jobbet.

Maccke 2007-12-17 10:14

Visst kan man göra det själv, det är bara en fråga om hur du vill spendera din tid och hur mycket du orkar sätta dig in i det? För om du inte verkligen blir insatt och jobbar rejält med det så kommer du knappst att slå någon av de mer framstående professionella firmorna.

Skillnaden är att specialister på sponsrade länkar lägger lång tid på att skapa adgroups och hitta olika relevanta konverterande nyckelord som sedan utökas eller sorteras bort beroende på kampanjutvecklingen. Det är inte ovanligt med över 15 000 ord i en större kampanj, har du tid att analysera och administrera en sådan kampanj?
Vidare, klarar du av att fixa unika annonstexter för 1000 tals olika nyckelord som verkligen uppmanar folk att klicka om de vill köpa (och bara då).

Vidare görs ofta omfattande nyckelordsanalyser för att få fram även negativa ord och begrepp; detta för att skydda och undvika onödiga klick och kombinationer som du inte vill betala för.

Tror i alla fall att det är svårt att som privatperson konkurrera med professionella aktörer på området. Men varför inte köra 6 månader och testa så kan du ju konsultera olika specialister inom sponsrade länkar vid eventuellt uteblivna resultat..

klein 2007-12-20 09:17

Citat:

Originally posted by Maccke@Dec 17 2007, 11:14
Visst kan man göra det själv, det är bara en fråga om hur du vill spendera din tid och hur mycket du orkar sätta dig in i det? För om du inte verkligen blir insatt och jobbar rejält med det så kommer du knappst att slå någon av de mer framstående professionella firmorna.

Skillnaden är att specialister på sponsrade länkar lägger lång tid på att skapa adgroups och hitta olika relevanta konverterande nyckelord som sedan utökas eller sorteras bort beroende på kampanjutvecklingen. Det är inte ovanligt med över 15 000 ord i en större kampanj, har du tid att analysera och administrera en sådan kampanj?
Vidare, klarar du av att fixa unika annonstexter för 1000 tals olika nyckelord som verkligen uppmanar folk att klicka om de vill köpa (och bara då).

Vidare görs ofta omfattande nyckelordsanalyser för att få fram även negativa ord och begrepp; detta för att skydda och undvika onödiga klick och kombinationer som du inte vill betala för.

Tror i alla fall att det är svårt att som privatperson konkurrera med professionella aktörer på området. Men varför inte köra 6 månader och testa så kan du ju konsultera olika specialister inom sponsrade länkar vid eventuellt uteblivna resultat..

Nu pratar jag inte om kampanjer med 15.000 sökord, det här handlar om en "järnaffär" . . Som bli uppringda av några muppar som vill sälja sonsrade länkar.

Jag tro att man kan göra det här mycket bättre än många SEO företaget som uppbarligen inte är särskilt seriösa av sej... Därav är risken att man ingår samarbete med fel aktör skyhög, att man bara bli lurade på pengar.

Finnmera 2007-12-20 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Visst kan man göra det själv, det är bara en fråga om hur du vill spendera din tid och hur mycket du orkar sätta dig in i det? För om du inte verkligen blir insatt och jobbar rejält med det så kommer du knappst att slå någon av de mer framstående professionella firmorna.

Skillnaden är att specialister på sponsrade länkar lägger lång tid på att skapa adgroups och hitta olika relevanta konverterande nyckelord som sedan utökas eller sorteras bort beroende på kampanjutvecklingen. Det är inte ovanligt med över 15 000 ord i en större kampanj, har du tid att analysera och administrera en sådan kampanj?
Vidare, klarar du av att fixa unika annonstexter för 1000 tals olika nyckelord som verkligen uppmanar folk att klicka om de vill köpa (och bara då).

Vidare görs ofta omfattande nyckelordsanalyser för att få fram även negativa ord och begrepp; detta för att skydda och undvika onödiga klick och kombinationer som du inte vill betala för.

Tror i alla fall att det är svårt att som privatperson konkurrera med professionella aktörer på området. Men varför inte köra 6 månader och testa så kan du ju konsultera olika specialister inom sponsrade länkar vid eventuellt uteblivna resultat..

Nu pratar jag inte om kampanjer med 15.000 sökord, det här handlar om en "järnaffär" . . Som bli uppringda av några muppar som vill sälja sonsrade länkar.

Jag tro att man kan göra det här mycket bättre än många SEO företaget som uppbarligen inte är särskilt seriösa av sej... Därav är risken att man ingår samarbete med fel aktör skyhög, att man bara bli lurade på pengar.

Tja fast med de kunskaper du besitter så kan du väl skilja på äpplen och päron ?
För övrigt så är korrekt term för detta SEM = Search Engine Marketing, men om bolaget erbjuder även SEO så blir det klurigt vad man skall kallat.

Är det som så som du beskriver att det inte finns mycket att hämta för en järnaffär så blir det ju bara ytterligare en fördel för en seriös tredjepart utöver det som redan skrivits i tråden.
Det tar ju lika lång tid att lära sig ALLT oavsett mängden tillgång till nya prospekt via Google eller hur ?

O andra sidan om det nu finns sökvolymer på just er marknadsområde så har man ju en hel del artiklar på en järnaffär som man kan testa :)

klein 2007-12-21 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av Finnmera
Citat:

Originally posted by -klein@Dec 20 2007, 10:17
Citat:

Ursprungligen postat av Maccke
Visst kan man göra det själv, det är bara en fråga om hur du vill spendera din tid och hur mycket du orkar sätta dig in i det? För om du inte verkligen blir insatt och jobbar rejält med det så kommer du knappst att slå någon av de mer framstående professionella firmorna.

Skillnaden är att specialister på sponsrade länkar lägger lång tid på att skapa adgroups och hitta olika relevanta konverterande nyckelord som sedan utökas eller sorteras bort beroende på kampanjutvecklingen. Det är inte ovanligt med över 15 000 ord i en större kampanj, har du tid att analysera och administrera en sådan kampanj?
Vidare, klarar du av att fixa unika annonstexter för 1000 tals olika nyckelord som verkligen uppmanar folk att klicka om de vill köpa (och bara då).

Vidare görs ofta omfattande nyckelordsanalyser för att få fram även negativa ord och begrepp; detta för att skydda och undvika onödiga klick och kombinationer som du inte vill betala för.

Tror i alla fall att det är svårt att som privatperson konkurrera med professionella aktörer på området. Men varför inte köra 6 månader och testa så kan du ju konsultera olika specialister inom sponsrade länkar vid eventuellt uteblivna resultat..

Nu pratar jag inte om kampanjer med 15.000 sökord, det här handlar om en "järnaffär" . . Som bli uppringda av några muppar som vill sälja sonsrade länkar.

Jag tro att man kan göra det här mycket bättre än många SEO företaget som uppbarligen inte är särskilt seriösa av sej... Därav är risken att man ingår samarbete med fel aktör skyhög, att man bara bli lurade på pengar.


Tja fast med de kunskaper du besitter så kan du väl skilja på äpplen och päron ?
För övrigt så är korrekt term för detta SEM = Search Engine Marketing, men om bolaget erbjuder även SEO så blir det klurigt vad man skall kallat.

Är det som så som du beskriver att det inte finns mycket att hämta för en järnaffär så blir det ju bara ytterligare en fördel för en seriös tredjepart utöver det som redan skrivits i tråden.
Det tar ju lika lång tid att lära sig ALLT oavsett mängden tillgång till nya prospekt via Google eller hur ?

O andra sidan om det nu finns sökvolymer på just er marknadsområde så har man ju en hel del artiklar på en järnaffär som man kan testa :)

Tankegången finns väl att köpa en större mängd sposonrade länkar.. Börja få ett bra underlag ifrån google analytics att använda för ändamålet.

Så börja få en bra bild på vad som ger trafik. Så någon form av test skall väl göras under 2008 och se vad skillnaden blir.

Finnmera 2007-12-21 11:12

Lycka till med detta då när det väl beger sig.

Här kan du få en länk till sökordsverktyget som finns i kontot men denna ligger utanföroch är publik för alla.

https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson